AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #61 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (13 minutter siden): Altså, selve kjernen av problemet med skjerm, og da spesielt nettbrett, smarttelefon eller spill på konsoll eller TV, er jo at barn og ungdom i dag ikke lærer å være kreative eller å underholde seg selv. Å gå rundt alene er genialt, for du blir tvunget til å finne på ting som underholder deg selv. Du oppdager masse nytt ute som du kan drive med. Og ikke nok med det, du tenker at du har lyst til å oppleve dette med vennene dine, og drar med deg disse ut! Joda, de lærer å være kreative av skjerm også. Senest i går tegnet, klippet og limte min 7-åring noe han hadde sett på Øysteins blyant. Og det var faktisk imponerende bra. 👏🏻 Anonymkode: a6133...643 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #62 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er født -81 og er vokst opp med commodore 64, dataspill, gameboy, TV/film, PlayStation osv. Anonymkode: a6133...643 Jepp, husker jeg spilte myye nintendo. Ble foreldrene lei hvis vi feks spilte lenge utover natten, så tok de gjerne og kuttet strømmen🤣 noe som var horribelt gjort hvis vi ikke hadde fått "savet" enda 😆 Anonymkode: fb4d7...530 1
Reign Skrevet 6. juni 2023 #63 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barn er ikke på sosiale medier, de spiller eller ser på film. Så det kan jo sammenlignes med oss som vokste opp med det på 80/90-tallet, selvom grafikken er bedre og det er større utvalg i dag. Anonymkode: a6133...643 24 % av barn mellom 9 og 11 år er på Snapchat, og 40 % av barn mellom 9 og 11 år er på Tik Tok. Dersom du har sørget for at dine barn ikke er på sosiale medier, så er det veldig bra, men det er altså VELDIG mange unge barn som er på sosiale medier i dag. 2
Reign Skrevet 6. juni 2023 #64 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Joda, de lærer å være kreative av skjerm også. Senest i går tegnet, klippet og limte min 7-åring noe han hadde sett på Øysteins blyant. Og det var faktisk imponerende bra. 👏🏻 Anonymkode: a6133...643 Hun lærte å kopiere altså? 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #65 Skrevet 6. juni 2023 Amantha skrev (42 minutter siden): Så det du sier er at unger klarer ikke å finne på ting alene, at de blir fullstendig tiltaksløse om de ikke er klistret til en skjerm? Hvordan tror du det går med dem fremover? Hvorfor går der ikke med en mellomting? Kan be barna mine droppe og FaceTime med besteforeldrene i sommer, og heller sende postkort og ringe fra telefonkiosk en gang i uken som vi gjorde selvsagt.. poenget er jo at verden går framover. Det blir jo som at jeg ikke skulle ringe fra telefonkiosk når jeg var barn , men gå til telegrafen. det er primært foreldrene som hindrer barn i og finne på ting alene, samfunnet har blitt litt vel beskyttende. Ungene kan da være ute hele dagen, enten på egen hånd eller aktivisert av foreldrene. De kan vel allikevel få skjermtid på kvelden? Det hadde vi jo også på 70 tallet, bare en annen type skjerm. Jeg skjønner ikke det enten eller. Ja, jeg har med skjerm på hytta og streamer en film eller serie på i paden istedenfor og se repriser på gammeldags skjerm på nrk og tv2. Noe var bedre før, men ikke alt. Anonymkode: a2f84...a51 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #66 Skrevet 6. juni 2023 Dette med å begrense skjermtid har virkelig tatt helt av. Trur ikke barna har noe skade av skjerm, jeg. Det verste er når foreldre driver å skjerm-shamer hverandre og kaller hverandre dårlige foreldre pga dette. Det har tatt helt av. Anonymkode: 0ce15...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #67 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (2 minutter siden): Hun lærte å kopiere altså? Ja, han kopierte. Noe vi også gjorde som barn. Dette utvikler kreativiteten. Neste gang kopier han kanskje ikke, men lager noe lignende. Anonymkode: a6133...643 2
Reign Skrevet 6. juni 2023 #68 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor går der ikke med en mellomting? Kan be barna mine droppe og FaceTime med besteforeldrene i sommer, og heller sende postkort og ringe fra telefonkiosk en gang i uken som vi gjorde selvsagt.. poenget er jo at verden går framover. Det blir jo som at jeg ikke skulle ringe fra telefonkiosk når jeg var barn , men gå til telegrafen. det er primært foreldrene som hindrer barn i og finne på ting alene, samfunnet har blitt litt vel beskyttende. Ungene kan da være ute hele dagen, enten på egen hånd eller aktivisert av foreldrene. De kan vel allikevel få skjermtid på kvelden? Det hadde vi jo også på 70 tallet, bare en annen type skjerm. Jeg skjønner ikke det enten eller. Ja, jeg har med skjerm på hytta og streamer en film eller serie på i paden istedenfor og se repriser på gammeldags skjerm på nrk og tv2. Noe var bedre før, men ikke alt. Anonymkode: a2f84...a51 Tror du egentlig på deg selv når du presenterer FaceTime som problemet? Jeg er oppvokst på 90-tallet. Det var ikke snakk om å få lov til å sitte timevis foran TVen med mindre det var skikkelig ruskevær ute. Så og si ingen fikk lov til de, kun de som hadde "tiltaksløse" foreldre. Det har så absolutt endret seg hvor mye skjermtid man får som barn. 1 1
Reign Skrevet 6. juni 2023 #69 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med å begrense skjermtid har virkelig tatt helt av. Trur ikke barna har noe skade av skjerm, jeg. Det verste er når foreldre driver å skjerm-shamer hverandre og kaller hverandre dårlige foreldre pga dette. Det har tatt helt av. Anonymkode: 0ce15...e1f Da håper jeg du har forsket på emnet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #70 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b Hadde dere ikke skjerm når du vokste opp? Jeg er født på 80-tallet og så mye på tv/film da jeg vokste opp:) Anonymkode: beaf3...024
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #71 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (4 minutter siden): 24 % av barn mellom 9 og 11 år er på Snapchat, og 40 % av barn mellom 9 og 11 år er på Tik Tok. Dersom du har sørget for at dine barn ikke er på sosiale medier, så er det veldig bra, men det er altså VELDIG mange unge barn som er på sosiale medier i dag. TS sine barn er 5 og 7 år. Omtrent ingen 5- og 7-åringer er på sosiale medier. Snapchat varsler jo også foreldrene hvis barnet lager en bruker. Man har jo også foreldrekontroll på tlf deres så barnet ikke har mulighet å laste ned disse appene. Anonymkode: a6133...643 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #72 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (3 minutter siden): Tror du egentlig på deg selv når du presenterer FaceTime som problemet? Jeg er oppvokst på 90-tallet. Det var ikke snakk om å få lov til å sitte timevis foran TVen med mindre det var skikkelig ruskevær ute. Så og si ingen fikk lov til de, kun de som hadde "tiltaksløse" foreldre. Det har så absolutt endret seg hvor mye skjermtid man får som barn. Mens vi fikk lov (født -81). Var det fint vær gikk vi jo ut i sola selv, akkurat slik våre barn også gjør. Anonymkode: a6133...643 1
Reign Skrevet 6. juni 2023 #73 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS sine barn er 5 og 7 år. Omtrent ingen 5- og 7-åringer er på sosiale medier. Snapchat varsler jo også foreldrene hvis barnet lager en bruker. Man har jo også foreldrekontroll på tlf deres så barnet ikke har mulighet å laste ned disse appene. Anonymkode: a6133...643 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens vi fikk lov (født -81). Var det fint vær gikk vi jo ut i sola selv, akkurat slik våre barn også gjør. Anonymkode: a6133...643 OK, da så. Skjerm har ingen problemer. Kjør på. Implementer skjerm på retina. Sosiale medier fra fødsel. De kan bare bli bedre av det. Gud bedre, du er jo interessert i å se utenfor dine fire vegger.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #74 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (7 minutter siden): OK, da så. Skjerm har ingen problemer. Kjør på. Implementer skjerm på retina. Sosiale medier fra fødsel. De kan bare bli bedre av det. Gud bedre, du er jo interessert i å se utenfor dine fire vegger. Jeg har da ikke sagt det. Gud bedre, snakk om å dra det langt. Anonymkode: a6133...643 1
Reign Skrevet 6. juni 2023 #75 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har da ikke sagt det. Gud bedre, snakk om å dra det langt. Anonymkode: a6133...643 Jeg må dra det langt når du utelukkende er interessert i å snakke om hvor fint det fungerer hjemme hos dere, når det er velkjent hvilket samfunnsproblem disse skjermene er. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #76 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, har tenkt på det. Vi har gjort det før med stort hell, men da var ungene mindre (5 og 9) og de var totalt skjermfri, kun 1 time barnetv på PC. Sånn var det i 9 uker. Gikk veldig fint og de lærte utrolig mye av det. Generelt så pleier vi å redusere skjerm kraftig på ferier. Vi er opptatt av å få til felles opplevelser og ønsker at alle skal være tilstede her og nå. Vi reiser utenlands i 7 uker, så det gjør det enklere. Helt skjermfri blir vi ikke, da vi har tv og en spillkonsoll med gamle Nintendo spill. I tillegg så kommer de til å ha nettbrett og telefoner, men med svært begrenset tid til å sitte å spille. Jeg vurderer tvillingsim og gammeldags nokia til meg selv. Sånn at jeg ikke blir fristet til å sitte å surfe når jeg har mulighet. Foreløpig er ungene med på planen. 11 åringen er topp motivert og jeg har sagt at hvis det blir gjennomført så får han penger i et spill. Det koster meg rundt 500 nok. 15 åringen husker forrige gang som en fin tid, og er gjerne med på kraftig reduksjon for sin del. Anonymkode: b71a8...a36 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra at det funket font for dere, jeg har veldig lyst å prøve i sommer. Selvfølgelig så legger jeg også vekk telefonen, og har den kun til det nødvendige som å ringe/holde styr på nettbank. Er faktisk veldig overrasket over de fleste svarene her, om at jeg vil ødelegge ferien til barna, de mister sosialisering osv. Er nettbrett/skjerm/spilling livsviktig? Virker nesten slik… jeg mener og tror at barna blir friere, mindre stress, uten skjerm i en periode. Også vi voksne. Er jo snakk om kun et par måneder, er det virkelig så ille å «frarøve» barna skjerm i en kort periode… Anonymkode: 90fa9...93b Men personen du svarer her er jo på ingen måte skjermfri sommer? 1 time foran skjerm er relativt mye det, sommerstid. Og denne sommeren vil de gå for reduksjon, men likevel ha med seg spillkonsoll, telefoner mm. Med andre ord - gå for en reduksjon. Som er nøyaktig det de fleste i tråden snakker om. Men vi lager ikke noe styr utav det. Bare øker med familieaktiviteter, besøk, slekt, prosjekter sammen ute, lage mat sammen osv. Så det naturlig blir mindre tid til skjerm. Vi har ikke totalforbud, men våre bruke neppe skjerm så mye som 1 time om dagen på sommeren. Inkludert barne-tv. Personlig reagerer jeg på så mye som 1 time med passiv konsumering. Det prøver vi å begrense. Bruker de dingser er det fordi de gjør noe aktivt. Redigerer egne bilder. Lager tullefilmer til mormor. Googler noe de lurer på. Vi er opptatte av hva de bruker ‘skjermer’ til. Anonymkode: e1529...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #77 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b Barna er jo mer vant til skjermbruk nå en på 80/90 tallet så man kan ikke helt sammenligne egen oppvekst med nåtidens barn. Men jeg er for å begrense men ikke frata de helt det de er vandt til. Anonymkode: 8f5cb...c22
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #78 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf For eldre ja, men for en 5 og 7-åring? Virkelig? Her hadde 6-åringen merket omtrent null forskjell om vi hadde F.eks en uke skjermfri i sommer. Noen dager blir sikkert naturlig skjermfrie uansett. Stort sett kun barne-tv det går i her, og det blir mindre av det på sommeren uansett. (og vi har det helt supert) Anonymkode: b521d...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #79 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (32 minutter siden): Jeg må dra det langt når du utelukkende er interessert i å snakke om hvor fint det fungerer hjemme hos dere, når det er velkjent hvilket samfunnsproblem disse skjermene er. Du vet, mange av oss klarer å aktivisere barna våre selvom de også får bruke litt skjerm, eller enda bedre: de klarer å aktivisere seg selv. Nå spør ts om totalt skjermfri sommer - og mener samtidig hun ikke hadde skjerm på 80/90-tallet. Jeg mener litt skjerm i sommer er ok og jeg hadde også en oppvekst med skjerm på 80/90-tallet. Jeg har ikke ment at barna skal sitte med nesa i en skjerm hele sommeren om du tror det.. og det gjør de heller ikke. Men jeg gjør heller ikke et poeng utav «i dag er det skjermfri». Om vi feks drar på stranda, til byen, til fornøyelsespark, til lekeplass osv blir det jo naturlig skjermfri. Om de bader i hagen, hopper på trampoline, leker osv med nabobarna blir det naturlig skjermfri. Anonymkode: a6133...643 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #80 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men personen du svarer her er jo på ingen måte skjermfri sommer? 1 time foran skjerm er relativt mye det, sommerstid. Og denne sommeren vil de gå for reduksjon, men likevel ha med seg spillkonsoll, telefoner mm. Med andre ord - gå for en reduksjon. Som er nøyaktig det de fleste i tråden snakker om. Men vi lager ikke noe styr utav det. Bare øker med familieaktiviteter, besøk, slekt, prosjekter sammen ute, lage mat sammen osv. Så det naturlig blir mindre tid til skjerm. Vi har ikke totalforbud, men våre bruke neppe skjerm så mye som 1 time om dagen på sommeren. Inkludert barne-tv. Personlig reagerer jeg på så mye som 1 time med passiv konsumering. Det prøver vi å begrense. Bruker de dingser er det fordi de gjør noe aktivt. Redigerer egne bilder. Lager tullefilmer til mormor. Googler noe de lurer på. Vi er opptatte av hva de bruker ‘skjermer’ til. Anonymkode: e1529...d5b Ja, men når barna vil bruke skjerm utelukkende til spilling, så hadde du stilt deg annerledes? Her brukes de ikke til redigere bilder, googler (7 åringen går i 1.klasse så har knapt lært seg å skrive) eller mer pedagogiske aktiviteter. Her er det Roblox og se på YouTube, altså lite nyttig i den forstand. Anonymkode: 90fa9...93b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå