AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #41 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her, Utifra svarene her, så virker det jo som om mange av dere bruker nettbrett/skjerm som barnevakt, for å aktivisere barna så dere selv har «fri» til å slappe av/gjøre ting. Jeg har ikke det behovet, og ønsker å bruke tiden sammen med barna denne sommeren. Derfor også ønske om å prøve oss på helt skjermfri sommer. De minste sosialiseres ikke på nettbrett/via spill, da de ikke har dette tilgjengelig enda og kommer nok ikke til å få lov til å chatte/spille på denne måten før de er eldre. Skal de sosialiseres når de er 5-7 år, så kan de møte vennene fysisk. Og for den sags skyld, så har de fleste spill jeg har sett, som har denne type «sosialisering» høyere aldersgrense enn 5-7år. Jeg ønsker at barna skal kunne slappe av etter en dag ute, uten at det trenger å være skjerm. All forskning viser jo at stressnivået hos barn er svært høyt, ved feks spill på skjerm. De må løse oppgaver, passe seg for farer osv osv, så spill i den forstand er jo stikk motsatt av avslapping. Overrasker meg faktisk at de fleste er negativ til et par måneder med skjermfri, hvor tiden foran skjerm blir erstattet med tilstedeværende foreldre, aktiviteter, bøker, brettspill, lek, med mer. Synes det er skummelt at barndom uten nettbrett/skjerm i en kort periode, er mer skadelig enn med… Anonymkode: 90fa9...93b Det er en mellomting mellom å sitte i time etter time, og å sitte i femten-tyve minutter mens ho mor får sitte i fred med en varm kopp kaffe og en bok. Mine spiller ikke, de ser på Paw patron, brannmann sam, osv. Og for dem funker det som avslapping. Det er ikke direkte sosialisering, men det er indirekte det: vennene deres ser det samme, og så prater de sammen om det de har sett, og bruker det i rollelek, osv. Den som ikke har sett paw patrol faller ganske utenfor i gjengen til sønnen min ihvertfall... Vi bruker masse, masse tid som familie. I sommer har vi fire uker i strekk, hvor vi er sammen hele pokkers dagen. Og tro meg. J A! Jeg bruker gladelig nettbrett for å få en stakket stund i fred fra ungene, uten å måtte passe på at de ikke gjør noe galt og farlig. De får masese masse tid til tilstedeværende foreldre, aktiviteter, bøker, brettspill, lek, med mer. Å sitte femten-tyve minutter med et nettbrett går overhodet ikke ut over slikt.. Kjære vene, vi er sammen fra 5 om morgenen til de endelig sovner kl 20 om kvelden.. Og leser tonnevis av bøker.. OG har da altså litt nettbrett. Anonymkode: c95af...1d9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #42 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b Har noen naboer der ungene leker ute hele ettermiddagen og kvelden. Utrolig fint at flere tenker at det går an å leke uten skjerm. De bader og hopper på trampoline og ikke minst de får pratet med hverandre. Flott at flere tenker at man kan droppe skjerm og heller prate og leke sammen. Anonymkode: 3d9e3...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #43 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har noen naboer der ungene leker ute hele ettermiddagen og kvelden. Utrolig fint at flere tenker at det går an å leke uten skjerm. De bader og hopper på trampoline og ikke minst de får pratet med hverandre. Flott at flere tenker at man kan droppe skjerm og heller prate og leke sammen. Anonymkode: 3d9e3...bdc Og så har du de resterende 99% av befolkningen som får til begge deler... Hvorfor i alle dager må det være enten/eller..? Enten sitter man KUN med nettbrett, ELLER så er man sosial og aktiv..? Når ungene er våkne 13-14 timer av døgnet, går ikke 20 min skjermtid på beskostning av noe særlig.. Anonymkode: c95af...1d9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #44 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): TS her, Utifra svarene her, så virker det jo som om mange av dere bruker nettbrett/skjerm som barnevakt, for å aktivisere barna så dere selv har «fri» til å slappe av/gjøre ting. Jeg har ikke det behovet, og ønsker å bruke tiden sammen med barna denne sommeren. Derfor også ønske om å prøve oss på helt skjermfri sommer. De minste sosialiseres ikke på nettbrett/via spill, da de ikke har dette tilgjengelig enda og kommer nok ikke til å få lov til å chatte/spille på denne måten før de er eldre. Skal de sosialiseres når de er 5-7 år, så kan de møte vennene fysisk. Og for den sags skyld, så har de fleste spill jeg har sett, som har denne type «sosialisering» høyere aldersgrense enn 5-7år. Jeg ønsker at barna skal kunne slappe av etter en dag ute, uten at det trenger å være skjerm. All forskning viser jo at stressnivået hos barn er svært høyt, ved feks spill på skjerm. De må løse oppgaver, passe seg for farer osv osv, så spill i den forstand er jo stikk motsatt av avslapping. Overrasker meg faktisk at de fleste er negativ til et par måneder med skjermfri, hvor tiden foran skjerm blir erstattet med tilstedeværende foreldre, aktiviteter, bøker, brettspill, lek, med mer. Synes det er skummelt at barndom uten nettbrett/skjerm i en kort periode, er mer skadelig enn med… Anonymkode: 90fa9...93b Det er forskjell på helt skjermfri og å begrense skjerm da. Det er jo null problem med skjermfri når man finner på noe, man trenger ikke engang si «nå er det skjermfri». Det holder å si «nå skal vi på stranda/spille brettspill/leke i hagen» osv, eller de aktiviserer seg selv om de har leker/mulighet for å bade osv tilgjengelig. Anonymkode: a6133...643 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #45 Del Skrevet 6. juni 2023 Ja, har tenkt på det. Vi har gjort det før med stort hell, men da var ungene mindre (5 og 9) og de var totalt skjermfri, kun 1 time barnetv på PC. Sånn var det i 9 uker. Gikk veldig fint og de lærte utrolig mye av det. Generelt så pleier vi å redusere skjerm kraftig på ferier. Vi er opptatt av å få til felles opplevelser og ønsker at alle skal være tilstede her og nå. Vi reiser utenlands i 7 uker, så det gjør det enklere. Helt skjermfri blir vi ikke, da vi har tv og en spillkonsoll med gamle Nintendo spill. I tillegg så kommer de til å ha nettbrett og telefoner, men med svært begrenset tid til å sitte å spille. Jeg vurderer tvillingsim og gammeldags nokia til meg selv. Sånn at jeg ikke blir fristet til å sitte å surfe når jeg har mulighet. Foreløpig er ungene med på planen. 11 åringen er topp motivert og jeg har sagt at hvis det blir gjennomført så får han penger i et spill. Det koster meg rundt 500 nok. 15 åringen husker forrige gang som en fin tid, og er gjerne med på kraftig reduksjon for sin del. Anonymkode: b71a8...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 6. juni 2023 #46 Del Skrevet 6. juni 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Go for it, ødelegg ferien for de. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf Så det du sier er at unger klarer ikke å finne på ting alene, at de blir fullstendig tiltaksløse om de ikke er klistret til en skjerm? Hvordan tror du det går med dem fremover? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #47 Del Skrevet 6. juni 2023 Amantha skrev (1 minutt siden): Så det du sier er at unger klarer ikke å finne på ting alene, at de blir fullstendig tiltaksløse om de ikke er klistret til en skjerm? Hvordan tror du det går med dem fremover? Nei, det er ikke det som står i det du siterer. Det står at de gjerne blir gående helt alene, og at skjerm er en viktig del av sosialiseringen. For sånn er det dessverre: det ER ikke flust av unger ute i gaten. Det er langt mer utbredt å game sammen, enn å spille fotball sammen. Skal ungen være sosial, er gjerne skjermtid påkrevd. Det å si at "gå ut og lek med noen" er naivt: det er ingen andre ute å leke med. Ungen kan gjerne finne på noe på egenhånd, men det blir da altså på egenhånd - ikke sammen med andre. Anonymkode: c95af...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 6. juni 2023 #48 Del Skrevet 6. juni 2023 1 hour ago, atropos said: Vi legger skjermer igjen hjemme når vi drar på hytta i to uker, så da blir det helt skjermfritt. Ellers er avtalen at man kan spille/se en halvtime til vanlig og en del mer hvis det er møkkavær. Det lar seg fint gjennomføre. Vi har det slik til vanlig og, og barna klarer fint å aktivisere seg når de har sittet noen minutter og furta fordi de ikke kan få glane. At det lar seg gjennomføre betyr ikke at alle er interessert i å gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 6. juni 2023 #49 Del Skrevet 6. juni 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: De er altfor unge til å i det hele tatt begynne med skjerm utover å se en kort episode Barne-Tv per dag. Anonymkode: 9ac12...622 Hvis du har barn i den alderen og faktisk praktiserer den policyen er du i et ganske lite mindretall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #50 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, har tenkt på det. Vi har gjort det før med stort hell, men da var ungene mindre (5 og 9) og de var totalt skjermfri, kun 1 time barnetv på PC. Sånn var det i 9 uker. Gikk veldig fint og de lærte utrolig mye av det. Generelt så pleier vi å redusere skjerm kraftig på ferier. Vi er opptatt av å få til felles opplevelser og ønsker at alle skal være tilstede her og nå. Vi reiser utenlands i 7 uker, så det gjør det enklere. Helt skjermfri blir vi ikke, da vi har tv og en spillkonsoll med gamle Nintendo spill. I tillegg så kommer de til å ha nettbrett og telefoner, men med svært begrenset tid til å sitte å spille. Jeg vurderer tvillingsim og gammeldags nokia til meg selv. Sånn at jeg ikke blir fristet til å sitte å surfe når jeg har mulighet. Foreløpig er ungene med på planen. 11 åringen er topp motivert og jeg har sagt at hvis det blir gjennomført så får han penger i et spill. Det koster meg rundt 500 nok. 15 åringen husker forrige gang som en fin tid, og er gjerne med på kraftig reduksjon for sin del. Anonymkode: b71a8...a36 Så bra at det funket font for dere, jeg har veldig lyst å prøve i sommer. Selvfølgelig så legger jeg også vekk telefonen, og har den kun til det nødvendige som å ringe/holde styr på nettbank. Er faktisk veldig overrasket over de fleste svarene her, om at jeg vil ødelegge ferien til barna, de mister sosialisering osv. Er nettbrett/skjerm/spilling livsviktig? Virker nesten slik… jeg mener og tror at barna blir friere, mindre stress, uten skjerm i en periode. Også vi voksne. Er jo snakk om kun et par måneder, er det virkelig så ille å «frarøve» barna skjerm i en kort periode… Anonymkode: 90fa9...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juni 2023 #51 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): TS her, Utifra svarene her, så virker det jo som om mange av dere bruker nettbrett/skjerm som barnevakt, for å aktivisere barna så dere selv har «fri» til å slappe av/gjøre ting. Anonymkode: 90fa9...93b Jeg lurer på hvordan i all verden du klarer å tolke innleggene her i den retningen? Det er ingen her som har skrevet dette. Kanskje andre barn rett og slett er flinkere enn dine til å regulere skjermtid selv og derfor ikke trenger forbud? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #52 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra at det funket font for dere, jeg har veldig lyst å prøve i sommer. Selvfølgelig så legger jeg også vekk telefonen, og har den kun til det nødvendige som å ringe/holde styr på nettbank. Er faktisk veldig overrasket over de fleste svarene her, om at jeg vil ødelegge ferien til barna, de mister sosialisering osv. Er nettbrett/skjerm/spilling livsviktig? Virker nesten slik… jeg mener og tror at barna blir friere, mindre stress, uten skjerm i en periode. Også vi voksne. Er jo snakk om kun et par måneder, er det virkelig så ille å «frarøve» barna skjerm i en kort periode… Anonymkode: 90fa9...93b Hvor mange voksne er ikke "avhengig" av å se kveldsnytt? Av å se en kort serie om kvelden? Mine foreldre hadde aldri klart seg uten tv'en, som er deres generasjons skjermbruk. Hvorfor er det et problem at de er "avhengig" av denne korte stunden med det som dem er ypperlig kos og avslapning? Det er ikke noe mer problematisk at ungene ser 20 min paw patrol enn at min mor sitter og ser kveldsnytt. Anonymkode: c95af...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #53 Del Skrevet 6. juni 2023 Arkana skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på hvordan i all verden du klarer å tolke innleggene her i den retningen? Det er ingen her som har skrevet dette. Kanskje andre barn rett og slett er flinkere enn dine til å regulere skjermtid selv og derfor ikke trenger forbud? Er jo flere innlegg hvor man kan lese det som nettopp det… De kan regulere skjermtid, og vi har skjermtid. Handler om at jeg ønsker en ferie uten skjerm. Anonymkode: 90fa9...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #54 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo flere innlegg hvor man kan lese det som nettopp det… De kan regulere skjermtid, og vi har skjermtid. Handler om at jeg ønsker en ferie uten skjerm. Anonymkode: 90fa9...93b Ja, men det må du da gjerne ønske, uten at det betyr at vi som IKKE ønsker en skjermfri ferie bruker skjerm som "barnevakt".. Er det det du gjør når du har skjermtid ellers..? Anonymkode: c95af...1d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juni 2023 #55 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er jo flere innlegg hvor man kan lese det som nettopp det… Anonymkode: 90fa9...93b Det er 54 innlegg i tråden og i to av dem står det at foreldrene lar barna bruke skjerm så de selv kan slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #56 Del Skrevet 6. juni 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er født 74 og er vokst opp digitalt. Fikk tv-spillet Color TV game 6 på slutten av 70-tallet og var 7 år når vi fikk datamaskin og video. Senere gameboy. Sluttet å levere håndskrevne oppgaver på slutten av 80-tallet. Anonymkode: 2996a...fcf Bodde dere i Japan eller fikk du konsollen etter at noen hadde kjøpt den der til deg? «The Color TV-Game is the first video game system ever made by Nintendo. The system was released as a series of five dedicated home video game consoles between 1977 and 1980 in Japan only.» Den opprinnelige Game Boyen ble sluppet 21. april 1989 i Japan og i august 1989 i USA. Det ble sluppet i Norge høsten året etter. Jeg er født samme år. Min far var innen data så fikk data tidlig, men han lot meg ikke bruke for mye tid på det likevel. Ikke sluttet jeg å levere håndskrevne oppgaver før et sted etter 2000. Anonymkode: 63511...1f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #57 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf Altså, selve kjernen av problemet med skjerm, og da spesielt nettbrett, smarttelefon eller spill på konsoll eller TV, er jo at barn og ungdom i dag ikke lærer å være kreative eller å underholde seg selv. Å gå rundt alene er genialt, for du blir tvunget til å finne på ting som underholder deg selv. Du oppdager masse nytt ute som du kan drive med. Og ikke nok med det, du tenker at du har lyst til å oppleve dette med vennene dine, og drar med deg disse ut! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 6. juni 2023 #58 Del Skrevet 6. juni 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke det som står i det du siterer. Det står at de gjerne blir gående helt alene, og at skjerm er en viktig del av sosialiseringen. For sånn er det dessverre: det ER ikke flust av unger ute i gaten. Det er langt mer utbredt å game sammen, enn å spille fotball sammen. Skal ungen være sosial, er gjerne skjermtid påkrevd. Det å si at "gå ut og lek med noen" er naivt: det er ingen andre ute å leke med. Ungen kan gjerne finne på noe på egenhånd, men det blir da altså på egenhånd - ikke sammen med andre. Anonymkode: c95af...1d9 Her jeg bor er barna ute og leker. Jeg ser ingen med nesen nedi skjerm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #59 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er født 74 og er vokst opp digitalt. Fikk tv-spillet Color TV game 6 på slutten av 70-tallet og var 7 år når vi fikk datamaskin og video. Senere gameboy. Gikk i 6. klasse når vi fikk første kontakt med en datamaskin i undervisningen på skolen. Hatt egen windowsmaskin siden tidlig 90-tall. Ikke jobbet i noen teknisk bransje eller vært noe gamer, har bare vært ganske digital eller papirløs. Sluttet å levere håndskrevne oppgaver på slutten av 80-tallet. Verden åpnet seg enda mer med irc på 90-tallet. Satt som student sinnsykt mange timer foran skjermen med å være sosial, så fornøyd når jeg fikk et 14.4 modem da ble det så mye bedre å sitte på hybelen og være online. Alt nå er bare nyere raskere versjoner. Jeg er dermed ikke skremt. Både min mann og jeg tar frem pcen på kvelden og jobber litt, har jobbmail på telefon og apple watch. Det har vært vår livsstil siden før vi var 20 år. Har hatt bærbar maskin i langt over 20 år. Tenåringene vil få litt begrensninger i sommer- er det sol må de ut på dagtid. På kvelden får de fritt spille. De trenger litt lufting og litt trening. De har godtatt det etterhvert og funnet på noe sammen. Humøret er bedre med litt tid ute. Anonymkode: 2996a...fcf Beklager, men den teknologiske verden før smarttelefoner og sosiale medier kan virkelig sammenliknes med tiden etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #60 Del Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (8 minutter siden): Beklager, men den teknologiske verden før smarttelefoner og sosiale medier kan virkelig sammenliknes med tiden etter. Barn er ikke på sosiale medier, de spiller eller ser på film. Så det kan jo sammenlignes med oss som vokste opp med det på 80/90-tallet, selvom grafikken er bedre og det er større utvalg i dag. Anonymkode: a6133...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå