solsolsol Skrevet 5. juni 2023 #21 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf Ikke for 5- og 7åringer da! Mine småbarn (under ti) bruker aldri skjerm på sommeren (annet enn i bil om vi kjører langt). Som regel tar det maks et par dager før de slutter å tenke på det. Jeg underholder dem heller ikke, men de finner på ting selv. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #22 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf For 5-7åringer?? Da er det virkelig gale. Hvordan skal en skjerm sosialisere et førskolebarn tenker du? Her får de se tv før legging i ferien. Ellers er ikke skjerm noe våre tåler særlig godt. Anonymkode: 02843...5c6 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #23 Skrevet 5. juni 2023 Vi hadde skjermfri sommer i fjor (fra mai til september) og tenker det samme i år. Går greit så langt, tar bare et par dager før barna har glemt skjermen. Leker masse ute når det er fint vær. Leser og tegner, perler etc inne. Barna er 3, 5 og 7 år. Anonymkode: d2e19...308 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #24 Skrevet 5. juni 2023 Macro skrev (1 time siden): Det hørtes veldig ekstremt ut. Synes du? Jeg synes det er mer ekstremt at barna skal sitte med et nettbrett hver eneste dag, året rundt Anonymkode: a168d...4be 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #25 Skrevet 5. juni 2023 3 hours ago, Macro said: Er forskjell på barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi må bare akseptere at det er en ny tid. Begrens skjermtid, men ikke forby det. Herregud så mange timer vi brukte på å kjede oss på 90-tallet. I dag har vi stimuli uansett hvor vi er. For all del, vi tar ikke skade av å kjede oss, men all stirringen i veggen som vi vokste opp med var ikke akuratt særlig mer givende. Ja, jeg syntes ikke å kjede seg i seg selv er bra. Lær barna å aktivisere seg, gjerne. Men ikke nekt dem underholdning og forvent at de skal plustelig vite hvordan ha det fint. Jeg har fortsatt dårlig forhold til søndager som voksen fordi ingenting skjedde den dagen og jeg ble så sløv og apatisk av å kjede meg. Jeg ante jo ikke hvordan finne på hva gjøre. Og når jeg spurte foreldrene mine- så hadde de ingen gode svar heller... De selv gjorde jo ingenting. De ryddet litt, så på tv. Anonymkode: 0aba2...f79 2
Tomas77 Skrevet 5. juni 2023 #26 Skrevet 5. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: For 5-7åringer?? Da er det virkelig gale. Hvordan skal en skjerm sosialisere et førskolebarn tenker du? Her får de se tv før legging i ferien. Ellers er ikke skjerm noe våre tåler særlig godt. Anonymkode: 02843...5c6 7åringene her spiller da i hvertfall Switch online med hverandre. 3
Tomas77 Skrevet 5. juni 2023 #27 Skrevet 5. juni 2023 5 hours ago, Macro said: Er forskjell på barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi må bare akseptere at det er en ny tid. Begrens skjermtid, men ikke forby det. Herregud så mange timer vi brukte på å kjede oss på 90-tallet. I dag har vi stimuli uansett hvor vi er. For all del, vi tar ikke skade av å kjede oss, men all stirringen i veggen som vi vokste opp med var ikke akuratt særlig mer givende. Veldig enig. Den "man har godt av å kjede seg" greia kjøper jeg ikke. Vi endte som regel uansett opp med å finne på noe pøbelgreier. 2
KaffekoppQueen Skrevet 5. juni 2023 #28 Skrevet 5. juni 2023 Det er stor forskjell på 3, 5 og 7 og unger på 9+ Mye av det sosiale, avtaler for å møtes og lignende foregår jo nettopp på de sosiale arenaene… Her begrenses skjermbruket automatisk på sommeren, uten at det gjøres noe spesielt rundt det. Nå er det gått automatisk to dager uten skjerm, med unntak av iPad på skolen og litt sms’er for avtaler. Lite som er så triggende som «forbud». Håper alle som kjører skjermfritt også inkluderer mor og/eller far. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #29 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): barna 5-7år De er altfor unge til å i det hele tatt begynne med skjerm utover å se en kort episode Barne-Tv per dag. Anonymkode: 9ac12...622 1
Macro Skrevet 5. juni 2023 #30 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg syntes ikke å kjede seg i seg selv er bra. Lær barna å aktivisere seg, gjerne. Men ikke nekt dem underholdning og forvent at de skal plustelig vite hvordan ha det fint. Jeg har fortsatt dårlig forhold til søndager som voksen fordi ingenting skjedde den dagen og jeg ble så sløv og apatisk av å kjede meg. Jeg ante jo ikke hvordan finne på hva gjøre. Og når jeg spurte foreldrene mine- så hadde de ingen gode svar heller... De selv gjorde jo ingenting. De ryddet litt, så på tv. Anonymkode: 0aba2...f79 Samme her faktisk når jeg tenker meg om. Søndager er tragiske dager der det VOKSNE stirret på sport hele dagen både hos meg og vennene mine.
Arkana Skrevet 5. juni 2023 #31 Skrevet 5. juni 2023 Nei, det ville jeg aldri vurdert. Våre er litt eldre enn dine da, men selv om de bruker mye skjerm også i sommerferien så er de med på tur, drar og bader, har vannkrig i hagen, er med venner, vi spiller masse brettspill sammen osv så jeg synes de har en fin balanse mellom skjerm og andre aktiviteter og det hadde de også da de var yngre. Jeg ville heller sørget for hyggelige familieaktiviteter sammen som lokker dem vekk fra skjermen heller enn forbud.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #32 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er født -81 og er vokst opp med commodore 64, dataspill, gameboy, TV/film, PlayStation osv. Anonymkode: a6133...643 Jeg er født 74 og er vokst opp digitalt. Fikk tv-spillet Color TV game 6 på slutten av 70-tallet og var 7 år når vi fikk datamaskin og video. Senere gameboy. Gikk i 6. klasse når vi fikk første kontakt med en datamaskin i undervisningen på skolen. Hatt egen windowsmaskin siden tidlig 90-tall. Ikke jobbet i noen teknisk bransje eller vært noe gamer, har bare vært ganske digital eller papirløs. Sluttet å levere håndskrevne oppgaver på slutten av 80-tallet. Verden åpnet seg enda mer med irc på 90-tallet. Satt som student sinnsykt mange timer foran skjermen med å være sosial, så fornøyd når jeg fikk et 14.4 modem da ble det så mye bedre å sitte på hybelen og være online. Alt nå er bare nyere raskere versjoner. Jeg er dermed ikke skremt. Både min mann og jeg tar frem pcen på kvelden og jobber litt, har jobbmail på telefon og apple watch. Det har vært vår livsstil siden før vi var 20 år. Har hatt bærbar maskin i langt over 20 år. Tenåringene vil få litt begrensninger i sommer- er det sol må de ut på dagtid. På kvelden får de fritt spille. De trenger litt lufting og litt trening. De har godtatt det etterhvert og funnet på noe sammen. Humøret er bedre med litt tid ute. Anonymkode: 2996a...fcf
atropos Skrevet 6. juni 2023 #33 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b Vi legger skjermer igjen hjemme når vi drar på hytta i to uker, så da blir det helt skjermfritt. Ellers er avtalen at man kan spille/se en halvtime til vanlig og en del mer hvis det er møkkavær. Det lar seg fint gjennomføre. Vi har det slik til vanlig og, og barna klarer fint å aktivisere seg når de har sittet noen minutter og furta fordi de ikke kan få glane. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #34 Skrevet 6. juni 2023 Nei, hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre ferien kjip for hele familien? Vi har regler for skjermbruk. De får se litt på skjerm, og så gjør vi noe annet. Den skjermtiden de har, anser jeg ikke som problematisk. De koser seg med å se litt, vi voksne får litt fred, alle er happy. Å bannlyse noe, fører som regel bare til at det blir enda mer spennende. Anonymkode: c95af...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #35 Skrevet 6. juni 2023 Jeg er helt enig i at man skal begrense skjermtid, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal fullstendig frarøve ungene noe de synes er kjekt å drive med? Jeg som voksen hadde jo synes det var temmelig kjipt om noen sa til meg at "nå skal du kose deg på våre premisser i ferien, så du kan bare glemme å sette deg ned med bok og kaffekopp", bare av prinsipp. Anonymkode: 62b14...010 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #36 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt enig i at man skal begrense skjermtid, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal fullstendig frarøve ungene noe de synes er kjekt å drive med? Jeg som voksen hadde jo synes det var temmelig kjipt om noen sa til meg at "nå skal du kose deg på våre premisser i ferien, så du kan bare glemme å sette deg ned med bok og kaffekopp", bare av prinsipp. Anonymkode: 62b14...010 Nemlig. Anonymkode: c95af...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #37 Skrevet 6. juni 2023 Nei. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og er veldig glad for det. Uten skjerm og med all mulig frihet. Vi gikk ut i skogen eller på standen når vi hadde spist frokost , og kom hjem når vi var sultne. I en alder barna i dag knapt får være ute i hagen uten tilsyn. Vi kan ikke gå tilbake i tid på den måte, og tror ikke skjerm hadde vært det viktigste stedet og starte heller. Hvor langt kommer du selv uten skjerm i dag? Og begrense skjerm , altså med og legge opp til morsomme uteaktiviter, ja absolutt. Det er jo voksne som egentlig trenger og legge fra seg skjem og heller finne på aktive ting med barna. Og sitte og se på en film, game, henge på kg eller what ever kommer jeg til og gjøre også i sommer på hytta på kveldstid. Kan vurdere og finne fram Allers og kryssordblader igjen. 😅 Anonymkode: a2f84...a51
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #38 Skrevet 6. juni 2023 atropos skrev (47 minutter siden): Vi legger skjermer igjen hjemme når vi drar på hytta i to uker, så da blir det helt skjermfritt. Ellers er avtalen at man kan spille/se en halvtime til vanlig og en del mer hvis det er møkkavær. Det lar seg fint gjennomføre. Vi har det slik til vanlig og, og barna klarer fint å aktivisere seg når de har sittet noen minutter og furta fordi de ikke kan få glane. Får håpe det ikke blir møkkavær på hytta i 2 uker da 😅 Anonymkode: a2f84...a51
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #39 Skrevet 6. juni 2023 TS her, Utifra svarene her, så virker det jo som om mange av dere bruker nettbrett/skjerm som barnevakt, for å aktivisere barna så dere selv har «fri» til å slappe av/gjøre ting. Jeg har ikke det behovet, og ønsker å bruke tiden sammen med barna denne sommeren. Derfor også ønske om å prøve oss på helt skjermfri sommer. De minste sosialiseres ikke på nettbrett/via spill, da de ikke har dette tilgjengelig enda og kommer nok ikke til å få lov til å chatte/spille på denne måten før de er eldre. Skal de sosialiseres når de er 5-7 år, så kan de møte vennene fysisk. Og for den sags skyld, så har de fleste spill jeg har sett, som har denne type «sosialisering» høyere aldersgrense enn 5-7år. Jeg ønsker at barna skal kunne slappe av etter en dag ute, uten at det trenger å være skjerm. All forskning viser jo at stressnivået hos barn er svært høyt, ved feks spill på skjerm. De må løse oppgaver, passe seg for farer osv osv, så spill i den forstand er jo stikk motsatt av avslapping. Overrasker meg faktisk at de fleste er negativ til et par måneder med skjermfri, hvor tiden foran skjerm blir erstattet med tilstedeværende foreldre, aktiviteter, bøker, brettspill, lek, med mer. Synes det er skummelt at barndom uten nettbrett/skjerm i en kort periode, er mer skadelig enn med… Anonymkode: 90fa9...93b 5 1
atropos Skrevet 6. juni 2023 #40 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får håpe det ikke blir møkkavær på hytta i 2 uker da 😅 Anonymkode: a2f84...a51 Det går nok bra. Annen setting der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå