AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprite Skrevet 5. juni 2023 #2 Del Skrevet 5. juni 2023 Eh nei. Har faktisk tenkt å ha ferie å slappe av selv også, ikke bare aktivisere en 4 åring dagen lang. Så vurderer overhodet ikke skjermfri sommerferie. Når det er sagt er vi mye ute og er aktive i løpet av en dag så er ikke bekymret for vårt skjermbruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Del Skrevet 5. juni 2023 Usikker på hvor streng jeg ville vært med total skjermfri, men det høres i alle fall deilig ut å begrense det masse. Du skal se ungene blir mye flinkere til å underholde seg selv når de ikke kan ty til skjerm, og de yngste kan ha mye glede av å leke med hverandre. Anonymkode: cc90d...900 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Del Skrevet 5. juni 2023 Vi legger opp til dager der det skjer ting, eller jager barna i den alderen ut for å leke. Reduserer skjermbruken uten å gjøre det til en greie. Anonymkode: e1529...d5b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Del Skrevet 5. juni 2023 Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Del Skrevet 5. juni 2023 Kommer ikke til å ha skjermfritt, men har planlagt både turer, aktiviteter og generelt mer utetid, så om de vil se litt skjerm utenom det eller en dag det pøsregner så er det helt ok. Mine er 8 og 5 Anonymkode: 99416...66f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf Hvis det er snakk om 5-7 åringer ødelegger det selvfølgelig ikke for sosialisering. Anonymkode: 99416...66f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er lei. Lei skjermer generelt, og ikke minst lei barna som sitter med nettbrett/spiller tv-spill/ser på tv. Vi begrenser skjermtid, så er ikke slik at de sitter i timesvis, men synes fortsatt det tar mye av oppmerksomheten og fritiden deres. Jeg vokste opp på 80-90 tallet, så hadde jo ikke noe av disse tingene, og skulle på mange måter ønske at mine barn også voks opp uten… Så frem til spørsmålet; andre som vurderer skjermfri sommerferie? Altså, ta alt av skjerm helt vekk? Jeg inkluderer ikke 15åringen i denne planen, men oppfordrer henne til mindre skjermbruk og hun er positiv til det (i forhold til venner og det sosiale i sommer, er det uaktuelt å kreve skjermfri hos henne). Men vi andre, meg og de yngste barna 5-7år, ønsker jeg å prøve på dette. Noen andre? Eller er skjerm mye barnevakt/avlastning også i feriene? Anonymkode: 90fa9...93b Jeg er født -81 og er vokst opp med commodore 64, dataspill, gameboy, TV/film, PlayStation osv. Anonymkode: a6133...643 14 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 5. juni 2023 #9 Del Skrevet 5. juni 2023 Er forskjell på barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi må bare akseptere at det er en ny tid. Begrens skjermtid, men ikke forby det. Herregud så mange timer vi brukte på å kjede oss på 90-tallet. I dag har vi stimuli uansett hvor vi er. For all del, vi tar ikke skade av å kjede oss, men all stirringen i veggen som vi vokste opp med var ikke akuratt særlig mer givende. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Go for it, ødelegg ferien for de. Ting er ikke lenger som da vi var barn. Skjerm er nå like vanlig som hoppetau og kritt var før i tiden. Tar du skjermen og sender de ut blir de fort gående der mye alene. Skjerm et en viktig del av sosialiseringen nå. Anonymkode: c3d16...8cf 5-7 år, på familieferie. De skal sosialiserer seg med hverandre og familien sin. Anonymkode: ec2c9...868 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi legger opp til dager der det skjer ting, eller jager barna i den alderen ut for å leke. Reduserer skjermbruken uten å gjøre det til en greie. Anonymkode: e1529...d5b Dette her! 👌✌️ Anonymkode: d6ba9...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Del Skrevet 5. juni 2023 Ikke ta fra barna skjerm fullstendig. Reduser heller. Mine barn ser mindre på skjerm om jeg er med dem på ting. I helgen var jeg med dem og badet, spilte kort og vi bakte litt sammen. Litt skjerm innimellom, sikkert mer enn nok. Innimellom lekte de sammen også. Barna mine trives best når vi er sammen, at jeg som mor også engasjerer meg. Barneskolealder Anonymkode: d509c...634 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 5. juni 2023 #13 Del Skrevet 5. juni 2023 Skulle gjerne gjort dette, men jeg har ikke mulighet til å aktivisere de i 8-9 uker mens jeg jobber. Ser for meg at skjermbruken vil eksplodere når vi er på jobb og håpe jeg får mulighet til å aktivisere de litt som ut på litt utflukter osv på mine fridager. Skjermfri sommer høres nydelig ut, men idyllen sprekker fort når jeg da har 8 og 11 åringen som gnåler hode av meg for de kjeder seg 😛 Jeg er ikke så god på sånt, men har prøvd forsøket ditt for noen år siden, jeg ombestemte meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. juni 2023 #14 Del Skrevet 5. juni 2023 Hva med skjermfri frem til f.eks klokken 18? Eller mellom 12 og 18, så kan de se litt på skjerm morgen og kveld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 5. juni 2023 #15 Del Skrevet 5. juni 2023 I stedet for å nekte dem skjerm og gjøre det til en greie, så gi dem heller noe annet (gøyere) å gjøre. Da reduseres skjermbruken automatisk, uten at du trenger å være "den slemme". Evt skjermfri tid må evt selvsagt også gjelde deg selv samtidig. Ikkeno KG, nyheter eller "skal bare sjekke noe". 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Del Skrevet 5. juni 2023 Her tar vi med kjempegøye brettspill, og badminton, og benytter oss av aktivitetsrom og uteaktiviteter som er på campingen. Stikker på stranden, og går tur (gjerne med noe kjekt å se på). Går til lokalbutikken for å kjøpe is og litt mat. Og så er det gjerne et tivoli el.l. vi skal på 1-2 dager. Og så litt innimellom når vi kjeder oss, så tar vi oss en siesta med en bok, donald pocket eller skjermtid. Kanskje vi til og med ser på en film sammen. Litt skjermtid synes jeg er greit. Men ikke mens vi gjør aktiviteter sammen. Og det gjelder oss voksne også! Vi blir lett ensomme om alle rundt oss er sosiale med alle andre enn de som fysisk er til stede. Om det er mye gøy å gjøre, så begrenser det seg uansett med skjermbruken. Alt med måte. Liten vits å reise til portugal om man ikke har sett utsiden av hotellromveggene, og kun stirret på mobilen hele tiden. Anonymkode: 17480...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi legger opp til dager der det skjer ting, eller jager barna i den alderen ut for å leke. Reduserer skjermbruken uten å gjøre det til en greie. Anonymkode: e1529...d5b Men ingen totalforbud? I så fall er jeg enig med deg! Anonymkode: 70ecd...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Del Skrevet 5. juni 2023 Her er det ingenting ukedagene, men litt skjerm helgene (utenom tv). Slik vi alltid har det hos oss. Gutt og jente 6 og 9 år Anonymkode: a168d...4be 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Del Skrevet 5. juni 2023 Det hadde vært fantastisk å slippe alle skjermer unntatt tv i sommer, men det går vel ikke🤔 Anonymkode: a21b1...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 5. juni 2023 #20 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Her er det ingenting ukedagene, men litt skjerm helgene (utenom tv). Slik vi alltid har det hos oss. Gutt og jente 6 og 9 år Anonymkode: a168d...4be Det hørtes veldig ekstremt ut. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå