AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Del Skrevet 5. juni 2023 Tas i mot med stor takk! Solte meg for lenge og kom inn å merker hvor mye det brant og etter jeg kom inn er kroppen min helt rød! Trenger tips til lindring og hvordan få rødfargen til å bli brun Anonymkode: d4cf4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Del Skrevet 5. juni 2023 Har du prøvd aloe vera krem fra helsekost? Jeg bruker en som heter Janson, det er ikke den med 100% aloe vera, den er mer som en krem. bruk gjerne kalde omslag. brunfarge får du ikke gjort så mye med, ofte flasser huden av når du blir brent. Anonymkode: d3d07...8e6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 5. juni 2023 #3 Del Skrevet 5. juni 2023 Hvis vi skal tro på vitenskapen, kan D-vitamin være en løsning. Sitat Den inflammatoriske responsen i huden på UV-stråling ble forbedret ved administrering av høye doser vitamin D. Kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022202X17328063 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg har god erfaring med disse to, og har de alltid i huset. De lindrer og kjøler. Men du må smøre ofte. Anonymkode: a56bf...3e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Del Skrevet 5. juni 2023 Kald yoghurt. Anonymkode: 0b5e0...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Del Skrevet 5. juni 2023 Hudkreft neste. Anonymkode: 4d2ed...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg ville i allefall smørt på kald ren 100% aloe vera gel. Smør deg godt med fuktightetskrem, kanskje du slipper mye flassing. Rødheten vil gå over til å bli brun om noen dager. Anonymkode: 2c9ac...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Del Skrevet 5. juni 2023 Ts her Auuuuu dette var ille Smurte på en Aloe Vera krem men har ikke noe annet liggende. Syns ikke det hjalp mer enn i fem sekunder desverre Det sviiiiiiir Hvordan er det mulig å merke først når man kommer inn hvor brent man er? Ute merket jeg det ikke og jeg sjekket ofte om jeg hadde fått skille og syns ikke jeg hadde fått noe farge derfor bør jeg liggende lenger å sole! Aldri mer igjen!!! Burde jeg gå på apoteket i morgen eller må det bare gå over av seg selv? Har D vitamin så har tatt noen ta lettet av det, tusen takk du som tipset om det! Anonymkode: d4cf4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Del Skrevet 5. juni 2023 Skrivefeil over : "bør" = ble Anonymkode: d4cf4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts her Auuuuu dette var ille Smurte på en Aloe Vera krem men har ikke noe annet liggende. Syns ikke det hjalp mer enn i fem sekunder desverre Det sviiiiiiir Hvordan er det mulig å merke først når man kommer inn hvor brent man er? Ute merket jeg det ikke og jeg sjekket ofte om jeg hadde fått skille og syns ikke jeg hadde fått noe farge derfor bør jeg liggende lenger å sole! Aldri mer igjen!!! Burde jeg gå på apoteket i morgen eller må det bare gå over av seg selv? Har D vitamin så har tatt noen ta lettet av det, tusen takk du som tipset om det! Anonymkode: d4cf4...345 Solskaden kommer jo ikke på noen minutter, det tar jo tid før det kommer nedover i hudlagene og gjør skade. Man kan ikke ligge i sola til man merker at det er for mye, da har man allerede driti kraftig på draget. Man kan ikke ligge i sola og SE skillet komme... Anonymkode: 723a2...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Solskaden kommer jo ikke på noen minutter, det tar jo tid før det kommer nedover i hudlagene og gjør skade. Man kan ikke ligge i sola til man merker at det er for mye, da har man allerede driti kraftig på draget. Man kan ikke ligge i sola og SE skillet komme... Anonymkode: 723a2...c05 Nei jeg har lært det nå på den harde måten 😵 Anonymkode: d4cf4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Del Skrevet 5. juni 2023 Viktig å bruke fuktighetskrem og tilføre huden fukt. Ellers blir det bedre i morgen. Anonymkode: ebec6...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Del Skrevet 5. juni 2023 Youghurt Anonymkode: 956bf...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slipset Skrevet 5. juni 2023 #14 Del Skrevet 5. juni 2023 Manukahonning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 6. juni 2023 #15 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har D vitamin så har tatt noen ta lettet av det, tusen takk du som tipset om det! Ifølge forskerne bak artikkelen, ble huden i stand til å reparere potensielle langtidsskader også, hos deltakerne som fikk nok D-vitamintilskudd. Sitat "Vi fant at fordelene med vitamin D var doseavhengige," sa Kurt Lu, MD, seniorforfatter på studien og assisterende professor i dermatologi ved Case Western Reserve University School of Medicine og University Hospitals Cleveland Medical Center. "Vi antar at vitamin D bidrar til å fremme beskyttende barrierer i huden ved å raskt redusere betennelse. Det vi ikke forventet var at ved en viss dose var vitamin D ikke bare i stand til å undertrykke betennelse, det aktiverer også hudreparasjonsgener." Kilde: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170706125020.htm Det lureste er nok likevel å ha nok D-vitamin i kroppen allerede når du går ut i sola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Del Skrevet 6. juni 2023 Takk alle sammen, det er litt bedre i dag men fy søren for en lekse jeg har lært! Jeg skulle liksom bli brun og fin. Men er det noen som vet hvorfor man ikke blir brun når man er ute, og går fra blek til rød? Ventet på brunfargen og fordi den ikke kom ble jeg liggende i sola lenger.. Er brunfargen noe som utvikler seg etter man har solt seg eller mens man soler seg? Jeg har ikke en veldig blek typisk blek og fregner hudtype og blir normalt sett fort brun på armene. Anonymkode: d4cf4...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #17 Del Skrevet 6. juni 2023 Man blir ofte litt rød før man blir brun på hvit hud. Men uansett bør man bruke minst 30 i solfaktor og smøre seg 1 gang pr time når man ligger i sola. Anonymkode: 0b5e0...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Del Skrevet 6. juni 2023 Jeg ville latt immunsystemet være i fred og gjøre jobben sin for best mulig langsiktig resultat (altså ikke prøvd å såkalt "lette den inflammatoriske responsen"). Mot smertene ville jeg smurt på lidokain-salve. Dette er en mild, smertedempende salve man kan kjøpe på apoteket uten resept. Anonymkode: 4bbea...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Del Skrevet 6. juni 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Takk alle sammen, det er litt bedre i dag men fy søren for en lekse jeg har lært! Jeg skulle liksom bli brun og fin. Men er det noen som vet hvorfor man ikke blir brun når man er ute, og går fra blek til rød? Ventet på brunfargen og fordi den ikke kom ble jeg liggende i sola lenger.. Er brunfargen noe som utvikler seg etter man har solt seg eller mens man soler seg? Jeg har ikke en veldig blek typisk blek og fregner hudtype og blir normalt sett fort brun på armene. Anonymkode: d4cf4...345 Brunfargen er en beskyttelsesrespons på solingen. Solbrenthet kommer av for sterk stråling over for lang tid, før kroppen har fått på plass gode nok beskyttelsesmekanismer mot strålingen. Jeg er selv utdannet molekylærbiolog, og er veldig påpasselig med solkrem for å unngå skader på huden. Spesielt i Norge, hvor ozonlaget ofte kan være tynt. Jeg smører meg jevnlig, og aldri med lavere faktor enn 30. I de varmeste periodene på dagen er det lurt å også dekke seg til med lett tøy. Anonymkode: 4bbea...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk alle sammen, det er litt bedre i dag men fy søren for en lekse jeg har lært! Jeg skulle liksom bli brun og fin. Men er det noen som vet hvorfor man ikke blir brun når man er ute, og går fra blek til rød? Ventet på brunfargen og fordi den ikke kom ble jeg liggende i sola lenger.. Er brunfargen noe som utvikler seg etter man har solt seg eller mens man soler seg? Jeg har ikke en veldig blek typisk blek og fregner hudtype og blir normalt sett fort brun på armene. Anonymkode: d4cf4...345 Jeg leste en gang her inne at den beste måten å sole seg og få brun farge som varer lengre og er finere, er å sole seg hver dag i 15 min. That’s it! Det gjør jeg nå og jeg får brun farge, mens før ble jeg alltid rød. Sitter aldri mer enn 15 min i sola og ALDRI mellom 12-16, da er sola sterkest. Anonymkode: a56bf...3e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå