AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg har en i familien som har ett problem. Jeg lovte vedkommende å undersøke dette da jeg selv ikke vet svaret og fant heller ikke på nav eller google. Så saken er som følgende. Personen har vert i en alvorlig ulykke tidligere. Som har ført til blant annet 4 brudd i ryggen dette har blitt bra men ryggsmertene er kommet tilbake. Derfor har vedkommende (ganske dum..) sagt opp jobben sin. Jobben er da ferdig med siste dag i juli inkludert ferie. Men så har det seg at personen ikke greier å jobbe grunnet de sterke ryggsmertene. Om personen da blir sykemeldt av legen i lang tid la oss si 6-12 måneder altså den «vanlige» tiden før aap. Har personen da rett på sykepenger eller kun så lenge arbeidsforholdet fortsatt er til stedet? Anonymkode: 48d62...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Del Skrevet 5. juni 2023 Starter sykemeldingen før arbeidsforholdet er slutt, så har vedkommende rett inntil på 1 års sykemelding. Har vært gjennom dette selv, da bedriften jeg jobbet i ble nedlagt mens jeg var sykemeldt. Det som skjer er at NAV tar over som ‘arbeidsgiver’, og skal motta den delen av sykemeldingen arbeidsgiver ellers får. Arbeidsgiverperioden er 16 dager, og etter det er det NAV som betaler sykepengene uansett. Anonymkode: 5042d...549 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Starter sykemeldingen før arbeidsforholdet er slutt, så har vedkommende rett inntil på 1 års sykemelding. Har vært gjennom dette selv, da bedriften jeg jobbet i ble nedlagt mens jeg var sykemeldt. Det som skjer er at NAV tar over som ‘arbeidsgiver’, og skal motta den delen av sykemeldingen arbeidsgiver ellers får. Arbeidsgiverperioden er 16 dager, og etter det er det NAV som betaler sykepengene uansett. Anonymkode: 5042d...549 Ok tusen takk må du gi beskjed til nav eller går dette av seg selv? Anonymkode: 48d62...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Del Skrevet 5. juni 2023 Gi beskjed til nav Anonymkode: 9c30d...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 5. juni 2023 #5 Del Skrevet 5. juni 2023 Kan han ikke gå rett på aap eller vil han vente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Del Skrevet 5. juni 2023 Når hun er sykmeldt søker hun sykepenger. Dette får hun basert på inntekt, evt gjennomsnittsinntekt. Anonymkode: 29daa...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Del Skrevet 5. juni 2023 1 hour ago, Sofakona said: Kan han ikke gå rett på aap eller vil han vente Hvorfor i alle dager skal man gå rett på AAP, som er 66% av inntektsgrunnlaget, hvis man har 1 år med sykepengerettigheter som utgjør 100% av inntektsgrunnlaget? Hvor er logikken? Anonymkode: 16f33...f26 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. juni 2023 #8 Del Skrevet 6. juni 2023 (endret) Sofakona skrev (13 timer siden): Kan han ikke gå rett på aap eller vil han vente Hvorfor skal noen ville gå "rett på AAP" som er 66% av lønna man hadde i jobb, når man kan sykemelde seg og få 100% av lønnen i sykepenger i et helt år? Det er jo ikke logisk å "gå rett på AAP" da. Alle går jo veien om sykemelding først, det har man jo krav på også. Til ts; ja, din venn kan sykemelde seg nå, og få 12 måneder med sykemelding og 100% av lønnen (som han hadde på sykemeldingstidspunktet). Har en i familien i en lignende situasjon, og han sykemeldte seg siste uka i oppsigelsestiden, og fikk ett år med 100% sykepenger (han har en diagnose så det var begrunnet). Endret 6. juni 2023 av Million 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 6. juni 2023 #9 Del Skrevet 6. juni 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Arbeidsgiverperioden er 16 dager, og etter det er det NAV som betaler sykepengene uansett. Anonymkode: 5042d...549 Dette stemmer ikke helt, det er mange arbeidsgivere som forskutterer sykepenger og som betaler sykepenger ut over 6G. Hvis vedkommende er i denne kategorien vil NAV overta betaling av sykepengene og personen vil miste sykepenger ut over 6G når arbeidsforholdet opphører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Del Skrevet 6. juni 2023 Kristin70 skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke helt, det er mange arbeidsgivere som forskutterer sykepenger og som betaler sykepenger ut over 6G. Hvis vedkommende er i denne kategorien vil NAV overta betaling av sykepengene og personen vil miste sykepenger ut over 6G når arbeidsforholdet opphører. Ja, det er klart at eventuelle tilleggsgoder som arbeidsgiver står for vil opphøre når arbeidsforholdet tar slutt. Sykepenger etter loven vil derimot ikke endre seg, som er hva en normalt sett mener når en snakker om offentlige ytelser. Anonymkode: 5042d...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Del Skrevet 6. juni 2023 Million skrev (5 timer siden): Til ts; ja, din venn kan sykemelde seg nå, og få 12 måneder med sykemelding og 100% av lønnen (som han hadde på sykemeldingstidspunktet). Har en i familien i en lignende situasjon, og han sykemeldte seg siste uka i oppsigelsestiden, og fikk ett år med 100% sykepenger (han har en diagnose så det var begrunnet). Også når personen har sagt opp jobben sin? Anonymkode: 0cf31...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. juni 2023 #12 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Også når personen har sagt opp jobben sin? Anonymkode: 0cf31...462 Sannsynligvis, ja. Kan ikke si jeg har hørt eller sett at det er noe felt på sykemeldinger med "er du under oppsigelse?" eller noe sånt. Det gjaldt i hvert fall når personen jeg kjenner ble sagt opp av arbeidsgiver. Kan ikke tenke meg det er noe unntak om det er motsatt vei. Finner dette på nett: Kan jeg være sykemeldt etter oppsigelsestid? folketrygdloven § 8-17 første ledd bokstav a. Dette innebærer at du uansett vil motta sykepenger, enten du blir sykmeldt før eller i oppsigelsestiden, og også etter oppsigelsestidens utløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå