AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Har et barn som foreløpig har fått diagnosen IBS (fastlege har konferert med barnelege som har tatt prøver). I påvente av time hos barnelege har vi fått beskjed om å Google hva som er anbefalt å kutte fra kosten, og kutte dette. Tenkte i utgangspunktet at dette skulle være grei skuring, men ser at det kan være svært omfattende. Så dere med IBS, hva anbefaler dere å kutte hvis vi skal gjøre det enkelt i påvente av videre time? Anonymkode: ae6d4...e7d
Charlieus Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Løk/hvitløk (også i krydderform) Belgfrukter, bygg,rug og hvetemel, laktose, og sukkeralkoholer som slutter på ol som fks sorbitol. Dette er ofte store triggere for oss med IBS . ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Jeg kan ikke spise laktose, gluten, løk, mais, epler og vannmelon. Men veldig rart at dere skal gjøre dette uten veiledning. Jeg brukte lav fodmap dietten i 3 måneder, før jeg begynte å gjeninnføre en og en ting. Men fikk oppfølging av både fastlege og ernæringsfysiolog. Anonymkode: 07daf...9ab 2
lille_fiol Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har et barn som foreløpig har fått diagnosen IBS (fastlege har konferert med barnelege som har tatt prøver). I påvente av time hos barnelege har vi fått beskjed om å Google hva som er anbefalt å kutte fra kosten, og kutte dette. Tenkte i utgangspunktet at dette skulle være grei skuring, men ser at det kan være svært omfattende. Så dere med IBS, hva anbefaler dere å kutte hvis vi skal gjøre det enkelt i påvente av videre time? Anonymkode: ae6d4...e7d Som de andre nevner, gluten,løk,laktose. Gi gjerne små porsjoner om gangen.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Alt av planter. Gå full carnivore. Slet veldig med urolig mage og måtte på do opp til 10 ganger om dagen. Prøvde å spise kun kjøtt i 3 måneder i 2018 og har hatt som regel en do besøk daglig etter det. 🥰 Anonymkode: 36bf5...929 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke spise laktose, gluten, løk, mais, epler og vannmelon. Men veldig rart at dere skal gjøre dette uten veiledning. Jeg brukte lav fodmap dietten i 3 måneder, før jeg begynte å gjeninnføre en og en ting. Men fikk oppfølging av både fastlege og ernæringsfysiolog. Anonymkode: 07daf...9ab Vi har time hos barnelegen om 3 uker, og fikk beskjed om å lese på nett om hva som kan hjelpe i påvente av timen da barnet er plaget med sterke smerter. Regner med vi får bedre hjelp etter den timen, dersom det er diagnosen barnet ender med. Anonymkode: ae6d4...e7d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Du bør finne ut om barnet reagerer på fruktaner, galaktaner, oligosakkarider eller andre kategorier. Dette kan gjøres ved prøve og feile metoden. https://helse-mr.no/Documents/Klinikk for medisin/Klinisk ernæringsfysiolog IBS.pdf Men for et barn? Selv kjører jeg periodisk faste, men tipper det ikke er kurant for barn. Det kommer kanskje an på hvor store symptomene er. Jeg syns det er rart at dere har fått beskjed om å google. Ville forventet at de følger dere tett opp, siden et overdrevent fokus på mat sikkert kan gi uønskede bivirkninger i form av spiseforstyrrelser eller andre forstyrrelser. Anonymkode: 347e6...d0d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Ønsker å legge til at det rrenger ikke være svart. Selv om det fins grønnsaker man ikke tåler rå, kan man forsøke å koke dem, da de ofte vil være lettere fordøyelig kokt. Personlig har jeg kommet fram til at jeg tåler ganske mye, så lenge det er kokt, laget fra bunnen av. Ferdigpizza med hvetemel er noe av det verste jeg kan få, mens varm mat som er laget fra bunnen, med kjøtt, ris/poteter og en kokt grønnsak evt en oppskjært agurk, gir ikke symptomer. Maten bør være enkel og sattvisk. Anonymkode: 347e6...d0d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Prosesserte proukter, hvete. For noen melkeprodukter. Søtningsstoff kan kødde med bakteriene i magen. Anonymkode: 746f2...a54
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Alt av planter. Gå full carnivore. Slet veldig med urolig mage og måtte på do opp til 10 ganger om dagen. Prøvde å spise kun kjøtt i 3 måneder i 2018 og har hatt som regel en do besøk daglig etter det. 🥰 Anonymkode: 36bf5...929 Jeg har også erfaring med at å kutte ut planter generelt har gitt meg mye bedre fordøyelse, selv om jeg riktig nok ikke har hatt IBS. Men her er det snakk om et barn, så det er neppe aktuelt å innføre ren kjøttdiett. Men mer ren mat og mindre ultraprosessert bør gå an. Har selv et barn som har cøliaki og mye plager med fordøyelsen, og der merker vi stor forbedring med mindre sukker og kjøpebrød og mer hjemmelaget mat med havre, egg og kjøtt. Steinalderkost er et godt utgangspunkt for hva de fleste bør tåle godt. Anonymkode: d7f7f...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Jeg er bedre etter å ha kuttet ut laktose og løk/hvitløk i krydderform Anonymkode: 563b7...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har et barn som foreløpig har fått diagnosen IBS (fastlege har konferert med barnelege som har tatt prøver). I påvente av time hos barnelege har vi fått beskjed om å Google hva som er anbefalt å kutte fra kosten, og kutte dette. Tenkte i utgangspunktet at dette skulle være grei skuring, men ser at det kan være svært omfattende. Så dere med IBS, hva anbefaler dere å kutte hvis vi skal gjøre det enkelt i påvente av videre time? Anonymkode: ae6d4...e7d Kjør lov foodmap kost. Det er et matlysten fot å kartlegge hva man tåler og ikke. Noen matvarer tåler man litt av og ikke for mye. Feks potet. Lov foodmap er laget slik at man starter med noen få nærværet en uke. Også kjører man på med lit og litt etter hvert. Da det tar noen dager før man kan få reaksjoner, så er det en prosess over 3 mnd. Men iallefall skal dere da ha funnet ut hvilke matvarer man tåler og evnt mengde. Jeg kan feks fint spise en potet med litt str på. To, da er det ikke topp, 3 poteter går ikke. Tåler overhode ikke solo, men et halvt glass går fint. Men et helt kan jeg ligge med sterke magekramper feks Anonymkode: 16efb...3fc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Les dette heftet fra HelseBergen om kostråd ved irritabel tarm, her står alt dere trenger å vite☺️ https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/Kostbrosjyre lav FODMAP - Mars -21.pdf Anonymkode: 7d027...acf
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Fiber. Eller altså, kutt ned på fiber. For meg er fiber den store synderen, og mange med IBS ville blitt overraskende mye bedre av å kutte ned på fiber fremfor å spise lav FODMAP. Anonymkode: d0e80...4f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fiber. Eller altså, kutt ned på fiber. For meg er fiber den store synderen, og mange med IBS ville blitt overraskende mye bedre av å kutte ned på fiber fremfor å spise lav FODMAP. Anonymkode: d0e80...4f1 Nå er vel det aller meste av fiber høyfodmap, da så... Anonymkode: 7d027...acf
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 Ta blodprøver på LAB1 der finner du ut hva hun bør spise og hva hun skal holde seg unna. Du må betale det selv, men det er verdt det Anonymkode: b860b...ac3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå