Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!
Jeg starter i ny jobb om en stund

Det er en stilling som har ansvar for lønn og div regnskap. 
Er det innafor å spørre om å ha sporadisk hjemmekontor? 
Og, HVORDAN formulerer jeg spørsmålet. 
Jeg kjenner psyken min veldig godt og vet fra tidligere stillinger at fleksibiliteten ved hjemmekontor gjør at jeg presterer bedre og får omtrent null sykefravær i løpet av året. 
Takk på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest EmKay
Skrevet

Du kan jo starte med å spørre generelt om hvordan firmaet forholder seg til bruk av hjemmekontor?
Ble det ikke snakket om hjemmekontor/flex på intervjuet? Føler det fleste bedrifter bruker dette som gode for å gjøre seg ekstra attraktive for tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er viktig for deg, burde du strengt tatt spurt om det på intervjuet. 

Ville ikke gjort det verre enn "Hvordan er policyen deres for hjemmekontor?"

Anonymkode: 3b8c6...0ba

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er innafor å spørre, men ikke to sek etter at du har komt inn døra. Du får sikkert litt praktisk info første dagen, kanskje de sier noe om dres policy for hjemmekontor. Ellers kan du jo bare spørre om det er vanlig å ha hjemmekontor innimellom, eller hva som er policy for det.

• Liker 2
Skrevet
EmKay skrev (2 minutter siden):

Du kan jo starte med å spørre generelt om hvordan firmaet forholder seg til bruk av hjemmekontor?
Ble det ikke snakket om hjemmekontor/flex på intervjuet? Føler det fleste bedrifter bruker dette som gode for å gjøre seg ekstra attraktive for tiden. 

Jeg spurte såvidt om det på intervjuet og de svarte at det ikke var noe problem med flex eller å ´´ta med seg arbeidet hjem´´
Hva nå enn det betyr. i SimPloyer står det ´´

Dersom arbeidstaker skal benytte hjemmekontor som en fast ordning, skal det i forkant av dette inngås en egen avtale om hjemmekontor. 
Avtalen om hjemmekontor skal oppbevares sammen med arbeidstakers ordinære arbeidsavtale.

´´

Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er innafor å spørre, men ikke to sek etter at du har komt inn døra. Du får sikkert litt praktisk info første dagen, kanskje de sier noe om dres policy for hjemmekontor. Ellers kan du jo bare spørre om det er vanlig å ha hjemmekontor innimellom, eller hva som er policy for det.

Hvor lenge ville du ha venta med å spørre? jeg tenkte kanskje et par mnd? 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det har kommet nye regler for hjemmekontor da, både i form for skatt osv. 

Jeg ville ikke spurt med mindre det var høyst nødvendig. Antar at du har prøvetid, og når man nærmer seg slutten av den skal man ha en samtale med sin sjef for å høre om hva man tenker videre. Da kan du jo ta opp dette med hjemmekontor på fastbasis. 

Anonymkode: 9546f...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er helt innafor å spørre om allerede på intervju, eventuelt totalt uproblematisk å spørre hvordan de forholder seg til hjemmekontor allerede første dag på jobb :)

Anonymkode: 1c51f...130

Gjest EmKay
Skrevet

De fleste firmaer vil nok kreve egen avtale dersom det skal være en fast ordning. Men de fleste jeg kjenner kan fint ta seg en dag hjemmekontor eller to i uken dersom de har behov for det uten at det trengs å avtales i forveien. Jeg sov typ 4 timer i natt, så jeg tok hjemmekontor på sparket i dag. 

Jeg ser ikke behovet for å nødvendigvis vente med å spørre. Regner med du kommer til å gå en runde første dag, bli vist til plassen din, sette opp pc/telefon, osv. Tenker det er en helt fin anledning til å høre hvordan policyen er på det området, og evt om det skal registreres/avtales en plass dersom man trenger hjemmekontor en dag. I disse tiden synes jeg nesten man kan ta for gitt at det er litt flex på dette, spesielt i en sånn type jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg har sett mulighet for hjemmekontor (henvist til det du siterer) og vil gjerne inngå en slik avtale. 

Anonymkode: eeae2...eeb

Skrevet
silkhand skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge ville du ha venta med å spørre? jeg tenkte kanskje et par mnd? 

Første eller andre dag.

Men det kan være lurt å vente med å ta mye hjemmekontor til du er ferdig opplært og selvstendig. Det er best å være fysisk på jobb i opplæringsperioden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare spurt første uka. Det er jo typiske dager hvor man får all informasjon om hvordan ting fungerer på den arbeidsplassen, og kan stille masse spørsmål, og ett spørsmål om hjemmekontor ville for meg vært helt naturlig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...