Gå til innhold

12-åring stjeler fra meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren og moren reagerer lite. Dette har holdt på i flere år nå og barnet får ingen konsekvens for stjelingen. Noen ganger tror ikke en gang faren på at barnet har faktisk tatt ting fra meg. Han klarer ikke se at barnet hans gjør noe galt. Jeg sa i dag at han får ta praten om få barnet til å kjøpe nytt til meg fra egne lommepenger. Synes også det er på plass å be barnet si unnskyld. Barnet har jo lite samvittighet fordi det aldri blir handling i saken, naturlig nok. I dag skal han altså ta det opp, men har ikke jeg som stemor noe rett til å si direkte til et så stort barn som stjeler at det ikke skal ta mine ting? 

Anonymkode: 02d14...50d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ta dette opp direkte med sønnen. 

Anonymkode: bb071...76a

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hva har holdt deg fra å forsøke å løse problemet selv??

Du har et ansvar du har unngått å ta. Jeg lurer på hvorfor det er andre sin skyld.

Hva slags ting er det snakk om?

Endret av Rotemor
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Hva har holdt deg fra å forsøke å løse problemet selv??

Du har et ansvar du har unngått å ta. Jeg lurer på hvorfor det er andre sin skyld.

Hva slags ting er det snakk om?

Faren har ikke ønsket jeg skal blande meg. Jeg har pratet med barnet mange ganger om feks hvordan barnet selv hadde opplevd det hvis noen tok ting av han. Det går ikke inn. Jeg mener selv jeg har rett til å si i fra når dette er mine ting, direkte til barnet men faren er som sagt hårsår på barnets følelser fremfor å oppdra til normal moral og folkeskikk. Noe som plager meg. Det er stjålet alt mulig fra dyre ting til praktiske ting jeg bruker osv. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Faren har ikke ønsket jeg skal blande meg. Jeg har pratet med barnet mange ganger om feks hvordan barnet selv hadde opplevd det hvis noen tok ting av han. Det går ikke inn. Jeg mener selv jeg har rett til å si i fra når dette er mine ting, direkte til barnet men faren er som sagt hårsår på barnets følelser fremfor å oppdra til normal moral og folkeskikk. Noe som plager meg. Det er stjålet alt mulig fra dyre ting til praktiske ting jeg bruker osv. 

Du får se reaksjonen til sønnen om du stjeler noe som han bruker fortiden? F. eks ipad? PC? TLF? Just to make a point? PS: Si ifra til faren slik at det ikke blir krangel om sønnen skylder på deg for tyveri.

Endret av Intervence
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (34 minutter siden):

Du får se reaksjonen til sønnen om du stjeler noe som han bruker fortiden? F. eks ipad? PC? TLF? Just to make a point? PS: Si ifra til faren slik at det ikke blir krangel om sønnen skylder på deg for tyveri.

God ide😅 Spørs om jeg må gjøre det med faren også siden har ikke forstår alvoret her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere bor sammen og lever sammen som en familie. Så klart tar du det opp setter med foten. Deres hjem og da lager du også regelene.

Stjeling av dine ting er ditt ansvar å ta opp. Så klart ungen skal betale tilbake det som er stjelt.

Anonymkode: 052df...51f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt naturlig at du gir beskjed selv når barnet tar dine ting. Jeg syns også du bestemmer konsekvensene. Du kan ikke bo sammen med noen og ikke har medbestemmelse i eget hjem.

Vi har et hjem med mine, dine og våre barn. Vi skiller ikke hvem som eier ungene når vi setter grenser, eller gir beskjed om oppførsel som ikke er grei. 

Anonymkode: b04e3...bf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er det helt naturlig at du gir beskjed selv når barnet tar dine ting. Jeg syns også du bestemmer konsekvensene. Du kan ikke bo sammen med noen og ikke har medbestemmelse i eget hjem.

Vi har et hjem med mine, dine og våre barn. Vi skiller ikke hvem som eier ungene når vi setter grenser, eller gir beskjed om oppførsel som ikke er grei. 

Anonymkode: b04e3...bf7

Kan jeg spørre hva slags konsekvens du ville satt for gjentatt stjeling? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du er sammen med en konfliktsky dott med masse dårlig foreldresamvittighet!😉

Do og tusenvis av andre, vel og merke. Jeg ville satt foten hardt ned foran hele familien (om det er far og sønn, så er det det). Gitt klar og tydelig beskjed, forlange respekt og forståelse. Jeg ville ikke vært sint, men svært, svært tydelig på at dette er nå slutt.

Dernest er litt av kunsten og vurdere litt kritisk hva som er «tyveri» av personlig ting og hva som kan ses gjennom fingrene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Intervence skrev (57 minutter siden):

Man hevner seg ikke på barn. Det virker mot sin hensikt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo snakke med han. Hvem er han for deg? Nevø? Kjenner du han godt? Og hva stjal han? 

Anonymkode: cfbc0...567

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan jo snakke med han. Hvem er han for deg? Nevø? Kjenner du han godt? Og hva stjal han? 

Anonymkode: cfbc0...567

Mitt stebarn. Jeg har snakket med han. Mange mange ganger. Virker helt uanfektet. Innrømmer i blant at ting er stjålet sånn som i dag. Det er alt fra ting med Verdi til praktiske ting. Også affeksjonsverdi. Han har generelt veldig lite respekt for sine egne ting og andres. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ble innblandet med en gang gutten stjal fra DEG. Det er ikke din jobb å bestemme barneoppdragelsen, men du kan kreve konsekvenser av ting gjort mot DEG. Tenk deg at gutten hadde stjålet fra Kiwi. Det hadde jo vært konsekvenser. Hva hadde faren sagt da? At Kiwi ikke skal blande seg?

Har dere felles barn? Skjønner ikke at du orker dette! Hadde flyttet om jeg ikke fikk ha ting i fred! Erstatter far det som blir stjålet, eller mener han at du skal betale selv for stjelingen til barnet?

Anonymkode: bfa8c...d7f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du ble innblandet med en gang gutten stjal fra DEG. Det er ikke din jobb å bestemme barneoppdragelsen, men du kan kreve konsekvenser av ting gjort mot DEG. Tenk deg at gutten hadde stjålet fra Kiwi. Det hadde jo vært konsekvenser. Hva hadde faren sagt da? At Kiwi ikke skal blande seg?

Har dere felles barn? Skjønner ikke at du orker dette! Hadde flyttet om jeg ikke fikk ha ting i fred! Erstatter far det som blir stjålet, eller mener han at du skal betale selv for stjelingen til barnet?

Anonymkode: bfa8c...d7f

Nei han har ikke erstattet, men jeg tok en alvorsprat med dem begge om dette og sa gutten måtte punge ut med lommepenger for det som er stjålet. Far sa det var ok for første gang, men like etter gutten dro på fotballtrening begynte han med en slags forsvarstale for barnet igjen og mente til og med stjeling ikke var så farlig😳 Jeg er helt sjokkert!! Jeg vet ærlig talt ikke om han mener det eller om det kom flåsete ut. Orker ikke ta opp noe mer med han i dag for nå koker jeg snart over av frustrasjon og sinne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei han har ikke erstattet, men jeg tok en alvorsprat med dem begge om dette og sa gutten måtte punge ut med lommepenger for det som er stjålet. Far sa det var ok for første gang, men like etter gutten dro på fotballtrening begynte han med en slags forsvarstale for barnet igjen og mente til og med stjeling ikke var så farlig😳 Jeg er helt sjokkert!! Jeg vet ærlig talt ikke om han mener det eller om det kom flåsete ut. Orker ikke ta opp noe mer med han i dag for nå koker jeg snart over av frustrasjon og sinne. 

Da kan du jo oppfordre gutten til å ta seg en tur på Kiwi da, hvis det ikke er så farlig å stjele. 

Anonymkode: e9a77...43e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva har du som stemor av i teresse for en tenåringsgutt?😅😅

Anonymkode: 2df49...bbc

Skrevet

Jeg vil gjerne ha eksempler på hva du regner som tyveri, ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva har du som stemor av i teresse for en tenåringsgutt?😅😅

Anonymkode: 2df49...bbc

Det er mulig han lider av klemtomani? Jeg har ikke tenkt tanken før nå. Han har samme interesse som meg i kunstneriske ting tydeligvis. Han har stjålet alt mulig, til og med et maleri jeg har i stua!  En dyr pyntegjenstand jeg kun bruker til jul, penger, bankkort, greier til håret og mye mer. Han stjeler fra kjøkken, stue, bad, gang, vesker.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (5 minutter siden):

Jeg vil gjerne ha eksempler på hva du regner som tyveri, ts.

Skrev det nettopp under her😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...