AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Den beste beredskapen er bedre politikk, men fornuft er en større mangelvare enn penger. Anonymkode: e1468...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den beste beredskapen er bedre politikk, men fornuft er en større mangelvare enn penger. Anonymkode: e1468...1e0 Ja, jeg er enig i det. Folk bør ikke måtte bo i små hybler i Norge i 2023. Tenk på alle de store takleilighetene som står tomme akkurat nå Anonymkode: f6149...a21
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 Alle nasjoner trenger kanonføde. Anonymkode: 8600a...fa2
Snublefot62 Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 Jeg tenker forsvaret har andre og viktigere oppgaver å gjøre enn å skaffe mat og vann. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle nasjoner trenger kanonføde. Anonymkode: 8600a...fa2 Send lawyers, guns and money. Anonymkode: 11e76...892
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Ja, det er en skam at den offentlige beredskapen er så dårlig. Det er ikke så veldig mange år siden de bestemte seg for å kutte i det. Har vel ikke kapasitet på bomberom til så mange heller. Anonymkode: e5da9...ca8 1
Fireflies Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 Problemet er hvis man ikke skal bevege seg ut på grunn av en atomulykke. Da skal man være minst mulig ute. Da trenger man et lager. Forsvarssjefen er nok veldig klar over at flere er fattige, men oppfordringen er der uansett. Ha et lager. Rent vann kan alle lagre, om det så står i klesskapet. 1
Gregarious Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 Hele grunnen til å ha beredskapslager er for å frigjøre/muliggjøre kapasitet for dem som trenger det i en krisesituasjon. Så om en stor andel av befolkningen klarer seg selv er det flere ressurser til de som av utallige grunner ikke gjør det. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Herlighet, ts, ts hater ingen. Se på bosituasjonen til mange. Før var det pålagt med godt med boder i utleieleiligheter. Det var da helt normalt å ha minst to boder i en liten sokkelleilighet. Så fant noen "kloke" byråkrater + utbyggere ut at dette ikke var nødvendig, overbeviste politikerne om at det var smart å kutte dette kravet. Så ble det kuttet. Det er riktignok kommet noen svadaendringer om at leiligheter som skal leies ut mer enn et år (tror jeg det er) skal ha minst en utebod. Men huseiere siste xx antall år har jo ikke vært interessert i å bruke areal til bod til leietaker, så de som vet om denne regelen, de driter fullstendig i det, eller de velger å la folk bo i evig usikkerhet på 1-årskontrakter. som regel svært overprisede krypinn som betaler store deler av huseiers eget lån. Det var også et krav om en peis/peisovn i alle boliger og leiligheter - noe som "kloke" byråkrater og politikere også fikk trumfet gjennom var helt unødvendig... Jeg bor veldig lite, har en ørliten, veldig upraktisk bod, så lite nytte av den. Jeg er fattig. Har likevel valgt siden de første rapportene fra Kina kom om en ny sykdom startet å begynne å tenke på egenberedskap. Jeg handler litt og litt. Nå har jeg et beredskapslager som jeg kan greie meg på få uker. Oppbevarer ting på de merkeligste steder, så lenge det er mørkt og tørt. Har noen stående i esker under seng på soverommet. Jeg er bevisst på hva som kan lagres i lang tid, hvordan ting skal lagres. Og fordi jeg har dette i bakhodet hele tiden, så passer jeg på når noe er på tilbud. Jeg har satt meg mål underveis for å ha mulighet til å gjennomføre, og for at det ikke skulle føles helt uoverkommelig. Først mål var å få nok vann i hus, vann er uansett viktigst. Satte da målet til det myndighetene sier, tre dager. Videre mat til tre dager. Så ønsket jeg meg en powerbank til en bursdag, og fikk den. Jeg kjøpte inn ved vanlig handling, spredt utover noen måneder, fyrstikker, hundeposer (hvis strøm/vann forsvinner må man kunne gå på do...), en ekstra stor pakke med dopapir (stuet oppå noe som står oppå noe annet i den knøttlille boden, ellers hadde jeg satt rullene på toppene av et skap som er for høyt til å sette en eske der. Har kjøpt en kilo sukker i ny og ne, salt (slik at jeg kan salte mat i fryseren om strømmen blir rammet, da kan jeg ha noen dager ekstra med mat). Så utvidet jeg med å kjøpe en og en ekstra vanndunk, slik at jeg kan ha vann for litt lenger tid enn tre dager. Så begynte jeg å kjøp inn billig hermetikk som varer "evig". En og en boks, både grønnsaker og proteinkilder. Kjøpte inn noe hvit ris, som også er "evigvarende" om det oppbevares tørt og mørkt. Jeg var heldig å få en vakuumpakker (også noe jeg ønsket meg), slik at jeg nå nettopp også har fått vakuumpakket ris, sukker, litt mel, bønner. Pakker med dette er stukket vekk der jeg har litt ekstra plass i et skap, inni, over, under, bak. Jeg har sørget for å kjøpe inn noe olje som kan brukes til matlaging også, som lagres greit mørkt og tørt og forholdsvis kjølig (soverommet), så passer jeg på å rotere, slik at når jeg kjøper en ny settes den bakerst, og så bruker jeg av den eldste. Jeg har såvidt begynt å så litt selv, noen få frøpakker og noen plastbokser/-potter, så får jeg nå reddiker, salat, vårløk, ertespirer og erter og sukkererter etterhvert. Ertespirer skal jeg dyrke i vinduskarmen året rundt, så kutter jeg ned kostnaden til grønt når det er på det dyreste på vinteren. Jeg kunne lagt meg ned og gitt opp, men jeg valgte å ta dette som et langsiktig prosjekt. Det er fremdeles et langtidsprosjekt for meg. Neste på min liste er å få tak i et turkjøkken/gassbrenner. Om strømmen går på vinteren har jeg ingen muligheter til å skaffe meg varme, men jeg har nok dyner og tepper og gamle gensere, så jeg skal nok greie å holde varmen. Jeg prioriterer ikke å skaffe et slikt varmeapparat til en slik krise, jeg har rett og slett ikke plass til å lagre det og brennstoff, samt at når man bor lite så må man lufte så ofte for å ikke få for lite oksygen at jeg tenker vinningen går opp i spinningen. Hvor riktig det er kommer vel mye an på hvor i landet man bor, jeg har vurdert risikoen her jeg bor, og kommet til at så lenge jeg har nok dyne/tepper og lignende, så skal jeg alltids greie meg en liten periode med sprengkulde. Jeg skal også skaffe meg en fiskestang, slik at jeg kan skaffe meg proteiner om det blir krise (og det kan det fort bli om matprisene fortsetter å stige like vanvittig som de har gjort en periode nå). Noe jeg tror er viktig, det er å bli mer delaktig i lokalsamfunnet vi lever i. Har man lite nettverk - jobb aktivt for å utvide nettverket man har. Har man et godt nettverk, sørg for å opprettholde det. Begynn gjerne med litt frivillig arbeid, både for å skape et større nettverk, men også for å bli mer delaktig. Skulle det skje en krise, så er det problemerløsning på lokalnivå de fleste av oss må forholde oss til. Det betyr at det å ha et nettverk, bidra med det man kan, det vil bli avgjørende. Jeg tror folk i mange år nå har tatt så mye for gitt, at vi har blitt for sløve. Jeg tror vi har godt av å tenke litt bredere, litt lenger, tenke alterantive løsninger, tenke gjennom hvordan man kan greie seg og ta vare på seg selv og andre. Det er kjempeviktig med egenberedskap. Det er ikke mindre viktig med samholdsberedskap. Og i et samfunn hvor stadig flere føler seg ensomme, så tenker jeg at dette kan være en mulighet til å få det bedre, jobbe bevisst for å få seg et lite nettverk og utvide det etterhvert. Ts - du skyter feil hest når du angriper forsvaret! Forsvaret gjør bare jobben sin, kommer med nødvendige råd til befolkningen. Politikerne har jo fjernet både kornlagrene vi før hadde i landet, matlagre nord i landet hvor dette er ekstra viktig, medisinlagre m.m. Skal du rette kritikk mot noen, Ts, da må du tenke helt annerledes enn du i dag gjør. Du må sette deg inn i den utviklingen politikerne har skap de siste tiårene, hvordan de i tiår bevisst har bygget ned beredskapen. Erna Solberg gikk f.eks. til valg i 2013 på at bare hun kom til makten, så skulle hun øke Norges beredskap, som hun korrekt pekte på var forsømt og forringet i årevis. Erna Solberg fikk åtte år i regjering - og det hun gjorde var det motsatte av det hun hadde lovet. På mange felt bygget Erna Solberg NED landets beredskap i sine åtte år med makten. Og det til tross for at f.eks. pandemien var det ropt høye varsler om i de aller siste årene før den kom. Erna Solbergs svar på de varslene - det var å gjøre helsevesenets situasjon enda verre. Norge ligger nest dårligs an i Europa når det kommer til intensivplasser. Skjer en større krise så ligger vi svært tynt an! Det er bare ett eksempel på hvordan Erna Solberg bygget ned landets beredskap. Den største ironien var kanskje da Erna Solberg valgte å til sammen kutte flere hundre stillinger i Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet.... og ironisk nok i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap... Den rapporten som nåværende regjering ba om og nå har fått, det er i det minste et steg i riktig retning hva beredskap angår. Om Erna Solberg skulle komme til makten igjen, ville det vært krise, for hun viste at selv når hun gikk til valg på å styrke landets beredskap OG hadde flertallsregjering etter valget, så valgte hun å bygge ned landets beredskap! Nå må vi som folk kreve at landets beredskap bygges OPP! Og det må starte NÅ! Så gjenstår det å se om nåværende regjering følger opp den rapporten de i dag har lagt frem. Pga. tiår med tverrpolitisk rasering av viktige deler av landets beredskap er det mye som må gjøres, og det vil koste - spesielt nå som verdenssituasjonen er som den er med krig i Ukraina, tørkeproblemer/miljøproblemer m.m. De/vi som har lite må gjøre som best vi kan. Jeg vil heller ha en pappeske eller to med mat stående i en gang eller på soverommet eller under sengen - enn å være totalt hjelpesløs om en krise skulle ramme. For gjør den det vil jeg, som ikke har økonomi til å kjøpe meg dyrere ting, vil være blant de første som vil slite. Nå kan jeg i det minste greie meg gjennom en første tiden i en krise. Så begynn i dag, Ts, det er alltids noe du kan kjøpe inn og gjemme i et skap, og du kan alltids ha litt vann stående mørkt et sted, selv når du bor lite. Anonymkode: baa2f...7a8 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 At Norge som land ikke sørger for større selvforsyning er helt utrolig! Det skulle vært langt mer tilrettelagt for mindre gårder og mer variasjon. Større er ikke alltid bedre! Anonymkode: 67335...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er en skam at den offentlige beredskapen er så dårlig. Det er ikke så veldig mange år siden de bestemte seg for å kutte i det. Har vel ikke kapasitet på bomberom til så mange heller. Anonymkode: e5da9...ca8 Jeg gikk inn og sjekket egen kommunes kapasitet på bomberom. Jeg visste det stod dårlig til, så trodde det ikke kom til å sjokkere meg, men det gjorde det. Etter sammenslåingen av kommuner er det nå nærmere 35 000 innbyggere i kommunen, som er svært stor nå i utstrekning, inkl. noen øyer. Tilsammen har kommunen ca 6000 plasser i bomberommene som finnes, fordelt på offentlige og kommunale og private bomberom. Så det er bomberom til 20 % av befolkningen. Mange av disse bomberommene vet man ikke er gode nok. Anonymkode: baa2f...7a8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herlighet, ts, ts hater ingen. Se på bosituasjonen til mange. Før var det pålagt med godt med boder i utleieleiligheter. Det var da helt normalt å ha minst to boder i en liten sokkelleilighet. Så fant noen "kloke" byråkrater + utbyggere ut at dette ikke var nødvendig, overbeviste politikerne om at det var smart å kutte dette kravet. Så ble det kuttet. Det er riktignok kommet noen svadaendringer om at leiligheter som skal leies ut mer enn et år (tror jeg det er) skal ha minst en utebod. Men huseiere siste xx antall år har jo ikke vært interessert i å bruke areal til bod til leietaker, så de som vet om denne regelen, de driter fullstendig i det, eller de velger å la folk bo i evig usikkerhet på 1-årskontrakter. som regel svært overprisede krypinn som betaler store deler av huseiers eget lån. Det var også et krav om en peis/peisovn i alle boliger og leiligheter - noe som "kloke" byråkrater og politikere også fikk trumfet gjennom var helt unødvendig... Jeg bor veldig lite, har en ørliten, veldig upraktisk bod, så lite nytte av den. Jeg er fattig. Har likevel valgt siden de første rapportene fra Kina kom om en ny sykdom startet å begynne å tenke på egenberedskap. Jeg handler litt og litt. Nå har jeg et beredskapslager som jeg kan greie meg på få uker. Oppbevarer ting på de merkeligste steder, så lenge det er mørkt og tørt. Har noen stående i esker under seng på soverommet. Jeg er bevisst på hva som kan lagres i lang tid, hvordan ting skal lagres. Og fordi jeg har dette i bakhodet hele tiden, så passer jeg på når noe er på tilbud. Jeg har satt meg mål underveis for å ha mulighet til å gjennomføre, og for at det ikke skulle føles helt uoverkommelig. Først mål var å få nok vann i hus, vann er uansett viktigst. Satte da målet til det myndighetene sier, tre dager. Videre mat til tre dager. Så ønsket jeg meg en powerbank til en bursdag, og fikk den. Jeg kjøpte inn ved vanlig handling, spredt utover noen måneder, fyrstikker, hundeposer (hvis strøm/vann forsvinner må man kunne gå på do...), en ekstra stor pakke med dopapir (stuet oppå noe som står oppå noe annet i den knøttlille boden, ellers hadde jeg satt rullene på toppene av et skap som er for høyt til å sette en eske der. Har kjøpt en kilo sukker i ny og ne, salt (slik at jeg kan salte mat i fryseren om strømmen blir rammet, da kan jeg ha noen dager ekstra med mat). Så utvidet jeg med å kjøpe en og en ekstra vanndunk, slik at jeg kan ha vann for litt lenger tid enn tre dager. Så begynte jeg å kjøp inn billig hermetikk som varer "evig". En og en boks, både grønnsaker og proteinkilder. Kjøpte inn noe hvit ris, som også er "evigvarende" om det oppbevares tørt og mørkt. Jeg var heldig å få en vakuumpakker (også noe jeg ønsket meg), slik at jeg nå nettopp også har fått vakuumpakket ris, sukker, litt mel, bønner. Pakker med dette er stukket vekk der jeg har litt ekstra plass i et skap, inni, over, under, bak. Jeg har sørget for å kjøpe inn noe olje som kan brukes til matlaging også, som lagres greit mørkt og tørt og forholdsvis kjølig (soverommet), så passer jeg på å rotere, slik at når jeg kjøper en ny settes den bakerst, og så bruker jeg av den eldste. Jeg har såvidt begynt å så litt selv, noen få frøpakker og noen plastbokser/-potter, så får jeg nå reddiker, salat, vårløk, ertespirer og erter og sukkererter etterhvert. Ertespirer skal jeg dyrke i vinduskarmen året rundt, så kutter jeg ned kostnaden til grønt når det er på det dyreste på vinteren. Jeg kunne lagt meg ned og gitt opp, men jeg valgte å ta dette som et langsiktig prosjekt. Det er fremdeles et langtidsprosjekt for meg. Neste på min liste er å få tak i et turkjøkken/gassbrenner. Om strømmen går på vinteren har jeg ingen muligheter til å skaffe meg varme, men jeg har nok dyner og tepper og gamle gensere, så jeg skal nok greie å holde varmen. Jeg prioriterer ikke å skaffe et slikt varmeapparat til en slik krise, jeg har rett og slett ikke plass til å lagre det og brennstoff, samt at når man bor lite så må man lufte så ofte for å ikke få for lite oksygen at jeg tenker vinningen går opp i spinningen. Hvor riktig det er kommer vel mye an på hvor i landet man bor, jeg har vurdert risikoen her jeg bor, og kommet til at så lenge jeg har nok dyne/tepper og lignende, så skal jeg alltids greie meg en liten periode med sprengkulde. Jeg skal også skaffe meg en fiskestang, slik at jeg kan skaffe meg proteiner om det blir krise (og det kan det fort bli om matprisene fortsetter å stige like vanvittig som de har gjort en periode nå). Noe jeg tror er viktig, det er å bli mer delaktig i lokalsamfunnet vi lever i. Har man lite nettverk - jobb aktivt for å utvide nettverket man har. Har man et godt nettverk, sørg for å opprettholde det. Begynn gjerne med litt frivillig arbeid, både for å skape et større nettverk, men også for å bli mer delaktig. Skulle det skje en krise, så er det problemerløsning på lokalnivå de fleste av oss må forholde oss til. Det betyr at det å ha et nettverk, bidra med det man kan, det vil bli avgjørende. Jeg tror folk i mange år nå har tatt så mye for gitt, at vi har blitt for sløve. Jeg tror vi har godt av å tenke litt bredere, litt lenger, tenke alterantive løsninger, tenke gjennom hvordan man kan greie seg og ta vare på seg selv og andre. Det er kjempeviktig med egenberedskap. Det er ikke mindre viktig med samholdsberedskap. Og i et samfunn hvor stadig flere føler seg ensomme, så tenker jeg at dette kan være en mulighet til å få det bedre, jobbe bevisst for å få seg et lite nettverk og utvide det etterhvert. Ts - du skyter feil hest når du angriper forsvaret! Forsvaret gjør bare jobben sin, kommer med nødvendige råd til befolkningen. Politikerne har jo fjernet både kornlagrene vi før hadde i landet, matlagre nord i landet hvor dette er ekstra viktig, medisinlagre m.m. Skal du rette kritikk mot noen, Ts, da må du tenke helt annerledes enn du i dag gjør. Du må sette deg inn i den utviklingen politikerne har skap de siste tiårene, hvordan de i tiår bevisst har bygget ned beredskapen. Erna Solberg gikk f.eks. til valg i 2013 på at bare hun kom til makten, så skulle hun øke Norges beredskap, som hun korrekt pekte på var forsømt og forringet i årevis. Erna Solberg fikk åtte år i regjering - og det hun gjorde var det motsatte av det hun hadde lovet. På mange felt bygget Erna Solberg NED landets beredskap i sine åtte år med makten. Og det til tross for at f.eks. pandemien var det ropt høye varsler om i de aller siste årene før den kom. Erna Solbergs svar på de varslene - det var å gjøre helsevesenets situasjon enda verre. Norge ligger nest dårligs an i Europa når det kommer til intensivplasser. Skjer en større krise så ligger vi svært tynt an! Det er bare ett eksempel på hvordan Erna Solberg bygget ned landets beredskap. Den største ironien var kanskje da Erna Solberg valgte å til sammen kutte flere hundre stillinger i Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet.... og ironisk nok i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap... Den rapporten som nåværende regjering ba om og nå har fått, det er i det minste et steg i riktig retning hva beredskap angår. Om Erna Solberg skulle komme til makten igjen, ville det vært krise, for hun viste at selv når hun gikk til valg på å styrke landets beredskap OG hadde flertallsregjering etter valget, så valgte hun å bygge ned landets beredskap! Nå må vi som folk kreve at landets beredskap bygges OPP! Og det må starte NÅ! Så gjenstår det å se om nåværende regjering følger opp den rapporten de i dag har lagt frem. Pga. tiår med tverrpolitisk rasering av viktige deler av landets beredskap er det mye som må gjøres, og det vil koste - spesielt nå som verdenssituasjonen er som den er med krig i Ukraina, tørkeproblemer/miljøproblemer m.m. De/vi som har lite må gjøre som best vi kan. Jeg vil heller ha en pappeske eller to med mat stående i en gang eller på soverommet eller under sengen - enn å være totalt hjelpesløs om en krise skulle ramme. For gjør den det vil jeg, som ikke har økonomi til å kjøpe meg dyrere ting, vil være blant de første som vil slite. Nå kan jeg i det minste greie meg gjennom en første tiden i en krise. Så begynn i dag, Ts, det er alltids noe du kan kjøpe inn og gjemme i et skap, og du kan alltids ha litt vann stående mørkt et sted, selv når du bor lite. Anonymkode: baa2f...7a8 Åpningen skulle være: Herlighet, ts - forsvaret hater ingen! Anonymkode: baa2f...7a8
Even Tuell Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 De sier at det er fornuftig, og det er det. Banken din sier sikkert at det er fornuftig å ha penger på en bufferkonto. Trygg Trafikk sier det er fornuftig å ha på sykkelhjelm. Ingen av dem sier dette fordi de hater folk som sliter med å ha mat nok hverdagen, ... langt mindre har nok til å spare penger i banken eller råd til å kjøpe seg en sykkelhjelm. Forsvarets rolle er å forsvare landet mot militære angrep; ikke dele ut brød og vann. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 Skulle ønske jeg kunne gi tommelen ned på denne. Etter min mening forstår du ikke noen ting. De som ikke har noe sted å bo, og de som bor i en 4x5 meter hybel uten bod (finnes de? Mener du studenter?) vil bli hjulpet i en sånn situasjon. Det er derfor 99,8 prosent av oss, som fint klarer å etablere lager selv, skal ha det, så ressursene skal kunne brukes til dem som trenger hjelp. Anonymkode: 25b9e...c07 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At Norge som land ikke sørger for større selvforsyning er helt utrolig! Det skulle vært langt mer tilrettelagt for mindre gårder og mer variasjon. Større er ikke alltid bedre! Anonymkode: 67335...b6d Dette er så sant og viktig! Selvforsyningen til Norge er i dag ca. 40 %. Men om tilgang på kraftfor til oppdrettsfisk forsvinner antas den å være rundt 36 %, leste jeg i en seriøs kilde nylig. Dette er krise! I Sverige sies det at de i dag er 14 dager unna KRISE, for det er maks tiden det tar før folk vil begynne å slite med å få tak i mat, og kan begynne å sulte. Fordi de har for liten selvforsyning, altfor lite beredskapslagre til befolkningen, og fordi moderne butikker driver etter JIT-prinsippet (Just In Time - at varer skal nå butikk akkurat når de skal selges, slik at man aldri skal ha særlig på lager). JIT-prinsippet funker som bare det... når det ikke er kriser, når det ikke er klimaendringer, pandemi, krig. Men når det blir en krise... da kan JIT-prinsippet bety at folk dør. I Norge er vi ikke bedre stilt enn i Sverige, så også her er vi ca 14 dager fra å sulte, om det skjer en akutt krise... Anonymkode: baa2f...7a8
Isambard Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 Forsvaret kan ikke nå frem til alle hvis vi krig. Beredskapslager er noe man trenger når samfunnet bryter sammen så man er alene.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 Nei, de hater ingen, de kommer bare med anbefaling om hva man bør gjøre. Det er opp til hver enkelt å sørge for å ha beredskap i tilfeller krise. Staten kan ikke holde alle i hånda til enhver tid, nå må bortskjemte nordmenn begynne å ta ansvar for egne liv. Anonymkode: a19cd...559
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 Fireflies skrev (På 5.6.2023 den 14.53): Problemet er hvis man ikke skal bevege seg ut på grunn av en atomulykke. Da skal man være minst mulig ute. Da trenger man et lager. Forsvarssjefen er nok veldig klar over at flere er fattige, men oppfordringen er der uansett. Ha et lager. Rent vann kan alle lagre, om det så står i klesskapet. Jaha. Men det er da ikke nok hvis det skulle bli en krise å ha en en stor vannflaske i klesskapet? Skal man flytte på den hver gang man tar ut tøy? Eller la den falle på seg når man leter etter en t-skjorte? Anonymkode: eeedf...f6b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 14.34): "Alle bør ha et beredskapslager" sier forsvarssjefen. Er han klar over at ikke alle har et sted å bo? Eller bor i en 4x5 meter hybel uten bod? Forsvaret må kunne gi fattige tilgang på mat og vann i krisetider. Dette må regjeringen sørge for. Anonymkode: f6149...a21 De aller fleste i Norge har en plass å bo og 20 kvadrat er en ganske stor hybel - så god plass til litt vann og tørrmat. Men du velger jo selv - man forventer litt svinn i krisetider. Anonymkode: 3b0c5...ede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå