Gå til innhold

Polynevropati??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har det? Jeg har i mange dager nå hatt vondt under føttene, og begge beina. Det stikker, prikker og får støt følelse når jeg går på beina. Og smerte. Var hos legen og hun fant ingenting galt.. men jeg leser at man trenger ikke ha nedsatt følelse med den sykdommer. Ja jeg vet det kan være 1000 andre ting. Men de passer helt til symptomene 😅

eller hva annet kan det være? Legen ville ikke sjekke noe mer..  

Anonymkode: 164f3...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjennes også ut som det renner kaldt vann nedover beina. Merkelig følelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har cmt (en sjelden variant av polynevropati) Du må kreve henvisning til nevrolog! Om legen din ikke vil henvise ville jeg ha gått privat, enten til en lege som kan henvise deg eller til en privat nevrolog.

Anonymkode: c3519...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har cmt (en sjelden variant av polynevropati) Du må kreve henvisning til nevrolog! Om legen din ikke vil henvise ville jeg ha gått privat, enten til en lege som kan henvise deg eller til en privat nevrolog.

Ja skal prøve det igjen.. legen mener det kun er stress.. 

hvordan fant nevrologen ut av det hos deg? Hvilken undersøkelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja skal prøve det igjen.. legen mener det kun er stress.. 

hvordan fant nevrologen ut av det hos deg? Hvilken undersøkelser? 

Han sjekket balansen, tok diverse styrketester, lette etter områder med følelse, sjekket reflekser og sikkert enda mer, i tillegg måtte jeg ta emg og genprøver. Emg'en var soleklar da jeg knapt kjente noe som helst av det. Genprøven var vel mest for å se hvilken undergruppe jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han sjekket balansen, tok diverse styrketester, lette etter områder med følelse, sjekket reflekser og sikkert enda mer, i tillegg måtte jeg ta emg og genprøver. Emg'en var soleklar da jeg knapt kjente noe som helst av det. Genprøven var vel mest for å se hvilken undergruppe jeg har.

Men da han lette etter området med følelser, kjente du noe da? Jeg kjente alt legen gjorde.. og sjekket balansen. 
hvilke symptomer har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men da han lette etter området med følelser, kjente du noe da? Jeg kjente alt legen gjorde.. og sjekket balansen. 
hvilke symptomer har du?

Kjente det bare noen ytterst få steder, og emg'en viste jo at det stemte overens siden mye er dødt i beina.

Symptomene mine er store områder uten følelse, veldig plattfot, dårlige reflekser, smerter av varierende grad døgnet rundt, dårlig balanse, snubling og vrikking av bein og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo ikke stort man kan gjøre med det, så er bare å lære seg å takle det. 

Anonymkode: 91468...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det ikke farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Joda, det er ting man kan gjøre! Det finnes medisiner som for noen fungerer veldig bra for eksempel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ikke farlig?

Det er ikke en dødelig sykdom i seg selv altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjente det bare noen ytterst få steder, og emg'en viste jo at det stemte overens siden mye er dødt i beina.

Symptomene mine er store områder uten følelse, veldig plattfot, dårlige reflekser, smerter av varierende grad døgnet rundt, dårlig balanse, snubling og vrikking av bein og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten.

Uff :( hvordan fungerer du da? Går det bra med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en dødelig sykdom i seg selv altså!

Ok, det er bra! Men er sikkert ikke det jeg har, bare synes det passet med symptomene. Kjenner det i beina hele tiden.. Men er det kun i beina en får den sykdommen? Får jeg har prikking litt rundt om i kroppen av og til også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen får det faktisk av mye b vitaminer. Men det aktiveres ikke før etter ca 60. En ganske vanlig mutasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Uff :( hvordan fungerer du da? Går det bra med deg? 

Jeg fungerer greit og har det bra, men er uføretrygdet pga smertene (tåler ikke medisinene som brukes for polynevropati).

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ok, det er bra! Men er sikkert ikke det jeg har, bare synes det passet med symptomene. Kjenner det i beina hele tiden.. Men er det kun i beina en får den sykdommen? Får jeg har prikking litt rundt om i kroppen av og til også. 

Nei, man kan ha det i hele kroppen, og det finnes utallige varianter av polynevropati. Man kan blant annet få det pga arv, diabetes, cellegift, vitamin-mangel (b12 tror jeg det er), alkoholmisbruk, følgesykdom pga andre sykdommer og mange flere årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg fungerer greit og har det bra, men er uføretrygdet pga smertene (tåler ikke medisinene som brukes for polynevropati).

Nei, man kan ha det i hele kroppen, og det finnes utallige varianter av polynevropati. Man kan blant annet få det pga arv, diabetes, cellegift, vitamin-mangel (b12 tror jeg det er), alkoholmisbruk, følgesykdom pga andre sykdommer og mange flere årsaker.

Ok.. har du smerte/symptomer hver eneste dag? Og 24/7? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok.. har du smerte/symptomer hver eneste dag? Og 24/7? 

Jepp, hver eneste dag og døgnet rundt. Men de varierer og går som en berg- og dalbane i hvor vondt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 14.22):

Noen her som har det? Jeg har i mange dager nå hatt vondt under føttene, og begge beina. Det stikker, prikker og får støt følelse når jeg går på beina. Og smerte. Var hos legen og hun fant ingenting galt.. men jeg leser at man trenger ikke ha nedsatt følelse med den sykdommer. Ja jeg vet det kan være 1000 andre ting. Men de passer helt til symptomene 😅

eller hva annet kan det være? Legen ville ikke sjekke noe mer..  

Å herregud 🙄🙄🙄🙄 Hvor mange tråder skal det være om folk som diagnostiserer deg selv! Ikke stol på legen, men stol på det du leser på Dr Google 🤕

Anonymkode: 65601...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...