AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Er jeg slem? Moren min og samboeren har bestilt seg to store lenestoler fra Ikea. For å spare noen kroner bestilte de tydeligvis levering på fortau isteden for å få det bært helt opp. De er begge rundt 80, greit med penger. Jeg orker rett og slett ikke skulle måtte ta buss og bane rett etter jobb for å komme ned og hjelpe dem når de så enkelt kunne kjøpt seg ut av problemet (jeg bestiller selv alltid bæring helt inn, vil ikke plage andre unødig). Noe helt annet om det hadde vært snakk om flere tusen kroner, de var fattige, eller det ikke var mulig å få bærehjelp, men tiden min er verdt noe den også. Jeg har i tillegg en rygg som fort kan klikke om jeg bærer feil. De har heis heldigvis, så får de finne ut av det (masse naboer der, de bor i blokk). Anonymkode: 803f1...20d 23 1 5
Reign Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jeg slem? Moren min og samboeren har bestilt seg to store lenestoler fra Ikea. For å spare noen kroner bestilte de tydeligvis levering på fortau isteden for å få det bært helt opp. De er begge rundt 80, greit med penger. Jeg orker rett og slett ikke skulle måtte ta buss og bane rett etter jobb for å komme ned og hjelpe dem når de så enkelt kunne kjøpt seg ut av problemet (jeg bestiller selv alltid bæring helt inn, vil ikke plage andre unødig). Noe helt annet om det hadde vært snakk om flere tusen kroner, de var fattige, eller det ikke var mulig å få bærehjelp, men tiden min er verdt noe den også. Jeg har i tillegg en rygg som fort kan klikke om jeg bærer feil. De har heis heldigvis, så får de finne ut av det (masse naboer der, de bor i blokk). Anonymkode: 803f1...20d Ikke ditt problem, bare å si det som det er. Når de er rundt 80, så har de havnet i den fasen hvor du som barnet går inn i forelderrollen, mens de går inn i barnerollen. 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Jeg har opplevd å bestille varer med bæring helt frem/inn, men når de kommer så nekter sjåføren å bære, de tror ikke de kan kjøre helt til døren, og de snakker nada norsk og dårlig engelsk, så det er ikke mulig å ha en dialog. Jeg syns helt ærlig man kan hjelpe sine nærmeste med denne typen ting, si heller fra at neste gang må de betle for å få bært det helt inn. Anonymkode: 725e8...c96 18 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Jeg synes ikke du er slem, nei. Har de bestilt stolene, er det deres problem å få dem opp. Her var det en enkel løsning på problemet: betale for å få det bært opp. Når de velger å ikke benytte seg av den, er det deres problem. Vi bestiller alltid bæring helt inn, hadde ikke ramlet meg inn å be folk om å kave for å hjelpe meg, når det finnes en helt utrolig enkel løsning man har råd til å betale for... Anonymkode: fa206...c04 9 1
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Jeg hadde med glede hjulpet mine foreldre med bæring.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 Det som ergrer meg mest med sånn er at man som barn ikke blir spurt engang. Det blir bare forventet at man skal stille opp. Spør på forhånd om det passer. Ikke ta folk og tiden (og ryggen) deres for gitt. Hadde løst seg enkelt hvis de hadde spurt på forhånd før de bestilte uten levering. Anonymkode: c50ce...1b1 23 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det som ergrer meg mest med sånn er at man som barn ikke blir spurt engang. Det blir bare forventet at man skal stille opp. Spør på forhånd om det passer. Ikke ta folk og tiden (og ryggen) deres for gitt. Hadde løst seg enkelt hvis de hadde spurt på forhånd før de bestilte uten levering. Anonymkode: c50ce...1b1 Ja, det er det jeg anser som hovedproblemet også. Det å ta det for gitt, eller til og med bruke det som guilt tripping. "Stakkars meg som står her med denne stolen nedpå fortauet, åneiånei hva skal jeg gjøre"... Vel vitende om at de KUNNE betalt for å få den levert opp... Anonymkode: fa206...c04 8 4
Reign Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har opplevd å bestille varer med bæring helt frem/inn, men når de kommer så nekter sjåføren å bære, de tror ikke de kan kjøre helt til døren, og de snakker nada norsk og dårlig engelsk, så det er ikke mulig å ha en dialog. Jeg syns helt ærlig man kan hjelpe sine nærmeste med denne typen ting, si heller fra at neste gang må de betle for å få bært det helt inn. Anonymkode: 725e8...c96 Skal man hjelpe godt bemidlede mennesker med å spare et par kroner når man er nødt til å reise langt med kollektivt, og man i tillegg har dårlig rygg?! Hadde heller sagt "nei, du får trekke det fra arva". 12 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Ville hjulpet dem denne gangen, men vært med på bestillinger i fremtiden for å få innbæring med. Anonymkode: 50d3b...30f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Dette med forventninger og krav mellom barn og foreldre går vel begge veier. Hvor ofte hører vi ikke om de som forventer at foreldrene skal stille opp som barnevakt, til tross for at de er i 100% jobb, for at de unge skal få prioritere kjærestetid. Anonymkode: 21ee1...a06 5 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Sånne krav risikerer man vel å møte fra alle slags mennesker, ikke bare fra veldig gamle mennesker. Jeg har i alle fall opplevd dette fra ganske mange forskjellige folk, selv om de er i tjue-årene og i tretti-årene også. Anonymkode: 8d175...597 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har opplevd å bestille varer med bæring helt frem/inn, men når de kommer så nekter sjåføren å bære, de tror ikke de kan kjøre helt til døren, og de snakker nada norsk og dårlig engelsk, så det er ikke mulig å ha en dialog. Jeg syns helt ærlig man kan hjelpe sine nærmeste med denne typen ting, si heller fra at neste gang må de betle for å få bært det helt inn. Anonymkode: 725e8...c96 Det er helt vanlig at budbiler kun leverer til fortau på gateplan. De er ansatt som sjåfører, ikke bærere, og laster derfor kun av bilene. Anonymkode: 4ac6a...9e5 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Sjekk om det er mulig å bestille innbæring likevel. Ofte er det mulig å bestille på leverandørens nettside eller app. Altså hos Bring e.l., ikke Ikea. Anonymkode: d2dee...b9b 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Går helt fint å etterbestille bæring helt inn. Det kan man jo hjelpe dem med. Anonymkode: 3e89b...cd6 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 Du må da kunne hjelpe dine nærmeste med såpass? Det er ingenting! Ta deg sammen. Folk flest gjør MYE mer for sine nærmeste enn å bære en stol! Anonymkode: 82785...31f 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 Jeg hadde nok hjulpet foreldrene mine med det, de hjelper jo også meg om det er noe. Anonymkode: 24c78...05a 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde nok hjulpet foreldrene mine med det, de hjelper jo også meg om det er noe. Anonymkode: 24c78...05a Det er som regel ikke de som hjelper tilbake som velger sånne løsninger som i dette tilfellet. De som hjelper tilbake vet jo hva hjelp koster av innsats og ville heller betalt budet for bæring. Anonymkode: 2f81a...341 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 Hvis man har en god relasjon, så hjelper man hverandre innad i en familie. Og det går begge veier mellom generasjonene. Har inntrykk av at noen unge foreldre forventer ekstremt mye av sine middelaldrende/eldre foreldre, uten å ville gjøre noe gjengjeld. Er liksom bare de som skal motta hjelp med alt fra barnepass til snekring av veranda og oppussing, pluss økonomisk hjelp, middagsinvitasjoner osv. Om de eldre ber om hjelp, til f.eks dugnad på familiehytta eller noe annet, så er den yngre generasjonen ofte lite villig. Så spørsmålet blir jo om TS aldri har mottatt noe praktisk hjelp av foreldrene. I såfall kan du vel si nei med god samvittighet. For de fleste av oss, så har jo foreldre stilt opp og tatt godt vare på oss i 18 - 20 år, pluss etter at vi ble voksne, så klart vi hjelper tilbake. Jeg er hos min gamle, slagrammede mor 1 time hver dag, for hjelp og det sosiale. Slitsomt, ja. Men det er en selvfølge. Hjalp også mye til da min far var dødssyk. Om man ikke kommer fra en dysfunksjonell familie, så stiller man opp. Men foreldrene dine må selvfølgelig avklare hjelp av deg på forhånd. De kan ikke ringe deg på jobb kl 15, og forvente at du stiller en halvtime etterpå. Ting må avtales. Anonymkode: d5ce7...4e5 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 Hvis de vet om at du har ryggplager så er det lite tenkt av dem å overlate løftingen til deg hvis de ved å betale kun litt mer kunne fått stolene bært helt på plass. Anonymkode: 818f8...98f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 Det er dine foreldre på 80 år, selvsagt hjelper du de å bære inn stolene. Men ta gjerne med deg en kompis Anonymkode: 04733...240 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå