AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 De vil vi skal ha egenberedskap, forståelig nok. Men det er jo ikke alle som evner å lage et beredskapslager. Eldre, syke, de med dårlig økonomi osv. Hadde det ikke vært bedre at alle fikk utlevert en pakke for sin husstand? Fyrstikker, lys, noe mat, noen vannflasker, enkle hygieneartikler, jod osv. Så kunne man selv supplert med det man ønsket som primus, annen mat, andre nødvendigheter som medisiner eller dyremat. Er ikke alle tjent med at staten tar ansvar og sørger for at de som har mulighet klarer seg 3 døgn? Mens de som må ha hjelp lettere kan få hjelp da uten at hjelpen unødvendig brukes på folk som ikke har klart/ ikke har hatt mulighet til å lage et lager? Anonymkode: 1f9f7...4a8 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Hva med dem som bruker dette opp? Det er plenty av folk som kommer til å gjøre det.. Så er de like langt. Nei, folk har litt personlig ansvar også. Anonymkode: 69ef5...942 12 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 De som ikke har rås ril å kjøpt inn dette kommer til å bruke det opp Anonymkode: f3135...955 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Dette er ting det er så enkelt at hver og en ordner at jeg synes ikke staten skal bruke sine ressurser på dette. Eldre og andre som har behov for bistand i hverdagen får jo dette allerede og de bør selvfølgelig også få hjelp til dette. Men deg og meg og 98 % av befolkningen kan ordne dette selv! Anonymkode: 96f50...cd4 3
velociraptor Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Hele poenget er jo at man skal klare seg selv helt til et system kommer opp. Hvem tenker du skal reise rundt og levere mat og vann til 5 millioner mennesker i løpet av en dag? 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 Nei. Poenget med beredskapslager er at de som kan ordner seg selv, slik frigjøres resursene til å hjelpe de som ikke kan ordne seg selv. Om alle som kan ta ansvar tar det vil det vere lettere å hjelpe de som virkelig trenger hjelpen. Anonymkode: dc6e6...cdf 1
Hippogriff Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Ærlig talt. Vi er et stolt folkeferd som var fattige for inntil få tiår siden. Vi har ikke mistet alle evnene våre siden da. Vi greier fint å skape oss hver våre små beredskapslagre. Og vi greier også fint å ha litt ekstra så vi kan hjelpe den ansvarsløse naboen og barna hans fram til myndighetene kommer for å hjelpe. Vi er ikke en totalt hjelpesløs befolkning som trenger staten for absolutt alt. Vi har et visst minimum av ansvar for oss selv og våre nærmeste. 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Det hadde nok vært marked for å selge ferdige beredskapspakker. Det er selvfølgelig greit å skaffe ting selv, men en plombert pakke som lang holdbarhet kunne i hvert fall jeg tenke meg. Anonymkode: 6772d...b52 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde nok vært marked for å selge ferdige beredskapspakker. Det er selvfølgelig greit å skaffe ting selv, men en plombert pakke som lang holdbarhet kunne i hvert fall jeg tenke meg. Anonymkode: 6772d...b52 Det hadde jeg gjerne kjøpt. Det hadde blitt i tillegg til det jeg allerede har og jeg hadde da kanskje hatt mulighet til å hjelpe en nabo eller venn. Ts. Staten ordner beredskap for de som ikke klarer det selv men de kan ikke sy puter under armene på oss som har råd til å ha lager, er friske nok til å ordne seg lager. Anonymkode: 4c2e8...8e3 1
Gjest Iljama Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fyrstikker, lys, noe mat, noen vannflasker, enkle hygieneartikler, jod osv. Så kunne man selv supplert med det man ønsket som primus, annen mat, andre nødvendigheter som medisiner eller dyremat. Som rimelig oppegående har jeg mye av dette å låne bort eller gi bort til syke, uføre og eldre. I bytte tar jeg katta, hunden, kanarifuglen. Jeg har ganske mye salt liggende.
Portvinpiken Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hadde nok vært marked for å selge ferdige beredskapspakker. Det er selvfølgelig greit å skaffe ting selv, men en plombert pakke som lang holdbarhet kunne i hvert fall jeg tenke meg. Anonymkode: 6772d...b52 Google Beredskapspakke så får du opp mange norske nettbutikker og firma som selger dette. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Hvor lenge skal en ha pakkene liggende "i tilfelle"? Jeg har måttet spise opp alt sammen to ganger nå og har ikke kjøpt nytt. Anonymkode: 92f04...b16
Tone83 Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge skal en ha pakkene liggende "i tilfelle"? Jeg har måttet spise opp alt sammen to ganger nå og har ikke kjøpt nytt. Anonymkode: 92f04...b16 Hele tiden. Det er ikke en utløpsdato på «i tilfelle» 😆 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 velociraptor skrev (5 timer siden): Hele poenget er jo at man skal klare seg selv helt til et system kommer opp. Hvem tenker du skal reise rundt og levere mat og vann til 5 millioner mennesker i løpet av en dag? Det er jo ikke snakk om å levere når krisen har skjedd, men f.eks utlevering av bokser med nødvendigheter (eller de som kan bestiller/henter). Anonymkode: 1f9f7...4a8 1
velociraptor Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge skal en ha pakkene liggende "i tilfelle"? Jeg har måttet spise opp alt sammen to ganger nå og har ikke kjøpt nytt. Anonymkode: 92f04...b16 Man kjøper av ting man uansett spiser, og rullerer på lageret. Hadde jeg kjøpt en sekk bønner hadde den aldri blitt spist. Kjøper jeg ris så spiser vi det hele tiden, men vi har alltid en 20-kilos sekk ekstra. Så når vi kjøper ny bytter den plass med den som står på lageret. Dermed går ikke noe ut på dato. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er jo ikke snakk om å levere når krisen har skjedd, men f.eks utlevering av bokser med nødvendigheter (eller de som kan bestiller/henter). Anonymkode: 1f9f7...4a8 Det gir ingen mening. Det er utløpsdato på det meste. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå