AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Jeg har svart på en kommentar i innlegget Feite barn, hvor det skrives at de feite barna har "lappet innpå for mye". Det er helt sikkert mer overvekt pga feil kosthold og inaktivitet blant barn i dag, men dette gjelder ikke alle. Mitt barn har nyresvikt og dermed 5 kg overvektig pga væske i kroppen. Barnet har et sunt og variert kosthold, er aktiv med fotball til en viss grad, må ta en del hensyn pga nyresvikten. Jeg har hørt kommentarer om vekten til barnet av voksne på treninger og kamper, og spesielt hvis barnet for en kake eller is på kamper. En gang klarte jeg ikke holde munn da en pappa kommenterte at barnet fikk kake etter en kamp, og sa i klartekst hva som feilet barnet mitt, og hva jeg mente om hans dømmende kommentar. Denne mannens respons var at dette bare var noe jeg sa for å dekke over at barnet mitt er overvektig. Er det mulig at voksne mennesker er så uvitende, og dømmer så lett utfra hva de ser? Og ikke rart det er mobbing blant barn, som har så uvitende og dømmende foreldre. Anonymkode: b35eb...735 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 For en idiot som kjører over deg på den måten enda du gadd å forklare ham selv om han var ufin.. Anonymkode: a4227...68a 2 1
Sofakona Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har svart på en kommentar i innlegget Feite barn, hvor det skrives at de feite barna har "lappet innpå for mye". Det er helt sikkert mer overvekt pga feil kosthold og inaktivitet blant barn i dag, men dette gjelder ikke alle. Mitt barn har nyresvikt og dermed 5 kg overvektig pga væske i kroppen. Barnet har et sunt og variert kosthold, er aktiv med fotball til en viss grad, må ta en del hensyn pga nyresvikten. Jeg har hørt kommentarer om vekten til barnet av voksne på treninger og kamper, og spesielt hvis barnet for en kake eller is på kamper. En gang klarte jeg ikke holde munn da en pappa kommenterte at barnet fikk kake etter en kamp, og sa i klartekst hva som feilet barnet mitt, og hva jeg mente om hans dømmende kommentar. Denne mannens respons var at dette bare var noe jeg sa for å dekke over at barnet mitt er overvektig. Er det mulig at voksne mennesker er så uvitende, og dømmer så lett utfra hva de ser? Og ikke rart det er mobbing blant barn, som har så uvitende og dømmende foreldre. Anonymkode: b35eb...735 Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at han hadde nyresvikt? Jeg har en på 11 år som vi sliter med å få ned i vekt. Han får små porsjoner, ikke noe søt utenom lørdag. Ikke noe cola etc. Trener 2 ganger i uken...vi har vært hos barnelege inn og ut i løpet av 2 år..og de sier så lenge han holder vekten og vokser er det bra. Han har tatt ca 20 blodprøver og de finner ingen ting...vi føler vi ikke kommer noe vei
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at han hadde nyresvikt? Jeg har en på 11 år som vi sliter med å få ned i vekt. Han får små porsjoner, ikke noe søt utenom lørdag. Ikke noe cola etc. Trener 2 ganger i uken...vi har vært hos barnelege inn og ut i løpet av 2 år..og de sier så lenge han holder vekten og vokser er det bra. Han har tatt ca 20 blodprøver og de finner ingen ting...vi føler vi ikke kommer noe vei Kan jo være form for lymfødem og veskeansamling uten nyresvikt også. Anonymkode: a4227...68a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Dessverre finnes det mange voksne som er slik. Har selv slitt med vekten pga sykdom og medisiner. Etter å fått endret på en av de faste medisinene mine, har jeg gått ned 25 kg… Eneste forskjellen er den medisinen - for jeg spiser å gjør akkurat det samme. Bare første 1-2 ukene gikk jeg ned 8 kilo 😳 Syns derfor det blir veldig feil å forhåndsdømme noen for vekten, man veit faktisk ikke hva grunnen er. Spesielt sårt for barn som i tillegg vokser i rykk og napp, å ingen er like. Er vel en grunn for at jeg i en alder av 35 år ikke er så glad i mennesker lenger 🫣 Anonymkode: a37bf...6f9 2 1
Sofakona Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jo være form for lymfødem og veskeansamling uten nyresvikt også. Anonymkode: a4227...68a Hvordan tester man for slikt? Føler at legene ikke hjelper noe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Hvordan tester man for slikt? Føler at legene ikke hjelper noe Jeg er født med lymfødem og det fant ingen ut før jeg var 20, jeg hadde til enhver tid 14-15kg i overskuddsvæske i kroppen, det var jo helt forferdelig. Det ble oppdaget tilfeldig hos meg og jeg har behandling hos fysioterapeuter som hjelper meg å bekjempe samlingen av væske med behandling og øvelser, samt at det er en del mat jeg ikke kan spise. Søtt, salt, sterk mat, les deg opp på mat som binder vann i kroppen. Kontakt lymfødemforeningen og spør om de kan hjelpe med å komme i kontakt med rett hjelpeapparat. Anonymkode: a4227...68a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Sofakona skrev (7 minutter siden): Hvordan tester man for slikt? Føler at legene ikke hjelper noe En av de beste formene for trening for væskeoppsamling i kroppen er å være i vann pga det trykket får drenert skikkelig i kroppen. Se om det er forskjell om dere går en times tid i bassenget? Jeg svømmer 5 ganger i uka og det hjelper ekstremt. Anonymkode: a4227...68a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Sofakona skrev (53 minutter siden): Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at han hadde nyresvikt? Jeg har en på 11 år som vi sliter med å få ned i vekt. Han får små porsjoner, ikke noe søt utenom lørdag. Ikke noe cola etc. Trener 2 ganger i uken...vi har vært hos barnelege inn og ut i løpet av 2 år..og de sier så lenge han holder vekten og vokser er det bra. Han har tatt ca 20 blodprøver og de finner ingen ting...vi føler vi ikke kommer noe vei Nyresvikten i dette tilfelle er en sjelden komplikasjon av infeksjon. Den vil gå over, men det kan ta lang tid. Vi er jevnlig inne og måler nyrefunksjon og blodtrykk. Anonymkode: b35eb...735
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne mannens respons var at dette bare var noe jeg sa for å dekke over at barnet mitt er overvektig. Er det mulig at voksne mennesker er så uvitende, og dømmer så lett utfra hva de ser? Og ikke rart det er mobbing blant barn, som har så uvitende og dømmende foreldre. Jepp, det finnes folk som er så dumme og slemme. Som tror at overvektig er det verste man kan være, at alle overvektige er dumme og late, og at de selv på alle måter er bedre enn andre fordi de tilfeldigvis ikke sliter med vekta. Anonymkode: 8f621...21c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå