Gå til innhold

Hunden bet nabojenta, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hunden er 3 år, blitt kjemisk kastrert to ganger uten ønsket resultat. Viser dominans og bjeffer mye, men aldri bitt før. På lørdag kom nabojenta (7 år) bort til hunden og klappet den, da bet hunden jenta i armen. Hun fikk en tann gjennom og blødde noe. Vi har barn selv og er livredde nå for at hunden skal skade dem. Denne jenta har kost hunden før ten problemer. Mannen min var til stede og sa at hunden ikke ga noe signal for den bet. Skal ringe dyrelegen, men lurer på om noen har noen tips eller forslag 😕

Anonymkode: f92a9...cf9

Jeg hadde tatt en samtale med jenta og hennes foreldre og lagt meg langflat, tilbudt meg en kompensasjon til jenten og selvfølgelig avlivet hunden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan vet du at det var uprovosert? Det er et barn det er snakk om. Barn er bråe og de leser hundespråk svært dårlig. Lente hun seg over hunden? Tok hun hånden oppå hodet til hunden? Stirret hun på den? Mye som er vanlig, men som hunder kan se på om en trussel.

Anonymkode: 96e37...373

Hundeeier skal til enhver tid ha kontroll på hunden. Jenta kan ikke og skal ikke lastes for dette. Dette er eierens ansvar.

Denne hunden må dø, og det er eierens feil. Så enkelt er dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 100% uenig med alle her.

Avlivning er ikke i tankene mine her.

Dere som eiere må ta ansvar. Plages hunden på noe vis? Dere må ta ansvar for trening og hunden trenger stimuli. Gir dere hunden det den trenger av turer og stimuli????

Og når det gjelder det ENE tilfellet dere har hatt av at hunden biter. Var det ingenting som skjedde konkret? Viste hunden interesse for å bli klappet? Eller var den på sin plass og ville være i fred?

Som hundeeier må du faktisk lese hunden din, ikke konkluder med at den er farlig bare fordi den har bitt en gang.

Som ei som ble bitt av nabohunden som liten, fordi jeg trampet inn på hans territorium og ville klappe han mens han lå i senga si.... Det er ikke alltid hunden er interessert i være kosebamse, og det burde alle dere som hund forstå. 

Anonymkode: 6b12a...d5b

Du minner meg om hu bestemora med rotweileren som drepte barnebarnet.

Anonymkode: 90efa...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (9 timer siden):

Kanskje hunden viste dempende og avstandsøkende signaler, men at det ikke ble oppdaget pga manglende kunnskap? Er derfor man aldri skal straffe knurring feks, for da lærer hunden at den må ty til sterkere signaler som bitt for å vise at den vil være i fred. 

Barn skal ALDRI hilse på en hund uten å være sammen med en voksen. 

Forøvrig er ikke dominans et personlighetstrekk, men noe som kan oppstå i en bestemt situasjon mellom individer, spesielt i situasjoner som omhandler ressurser som mat og andre goder. 

Dere burde få en vurdeing av hunden av en atferdsspesialist og evt omplassering. 

Det spiller da ingen rolle noe av det du sier. Hunden kunne ha løpt rundt med plakat hvor det står "jeg kommer til å bite snart" mens den tok salto og sang gamle MGP-sanger for å få oppmerksomhet rundt det uten at det ville rettferdiggjort at den faktisk bet.

• Liker 3
Skrevet

Avliv. Det er ikke noe å lure på engang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er altså det seriøst dummeste jeg hører i bittsaker når det gjelder hunder. Hvordan (helt konkret) "trener man vekk" et uprovosert bitt som skjedde uten forvarsel? Jeg skulle likt å vite det. Virkelig. 

Anonymkode: 62f46...297

Leser du ikke innlegget. Hun skriver at hunden har dominans, og der ligger nok grunnlaget til bitingen. En av grunnene til feks hunde eiere skryter av snill hund og andre ikke opplever det samme. Fordi hunden passer flokken sin, og tar alle andre

Anonymkode: 1d005...005

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet du at det var uprovosert? Det er et barn det er snakk om. Barn er bråe og de leser hundespråk svært dårlig. Lente hun seg over hunden? Tok hun hånden oppå hodet til hunden? Stirret hun på den? Mye som er vanlig, men som hunder kan se på om en trussel.

Anonymkode: 96e37...373

Det må hunder takle, og gjør de ikke det skal de alltid holdes på den måten at barn ikke kommer i kontakt med dem alene. Da bør hunden være i sikret hundegård  på tomta, og ikke i bånd der er barn kan komme helt usikret innpå. 

Har hatt nabo med hund som var snill mot eierne. Men for alle andre et skremselspropaganda dyr.  De hadde den i variert lengde på bånd,  så di visste aldri hvor langt den kunne løpe, den sto i tynt tøybånd den gnage av stakk av bet ihjel et par hunder, nesten meg osv. Tok alt for lang tid før denne hunden  ble avlivet. 

Og mye av dette hadde vært unngått med kjetting eller hundegård 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser du ikke innlegget. Hun skriver at hunden har dominans, og der ligger nok grunnlaget til bitingen. En av grunnene til feks hunde eiere skryter av snill hund og andre ikke opplever det samme. Fordi hunden passer flokken sin, og tar alle andre

En hund har ikke dominans! Dominans er noe som oppstår mellom individer i en bestemt situasjon. Ofte med ressurser som mat og andre goder som triggere. 

Nå er det jaggu meg på tide at folk leser seg opp på både dempende - og avstandsøkende signaler og hva dominans er og ikke er. 

En annen utfordring med barn og hvorfor barn ofte blir bitt er:

1: Barn er ofte i samme høyde som hunden, altså det er lett at direkte øyekontakt oppstår. 

2: Barn har ofte store runde og åpne øyne. 

Her har man oppskriften på hundebitt, barn som skal hilse på en hund, voksne som ikke kan lese hundens språk, direkte øyekontakt med store åpne øyne. 

(kilde: foredrag med GoodDog ved Tess Erngren) 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også naturlig dominante hunder. De har ikke behov for å vise det ved å bite hverken barn eller voksne. Derimot er de trygge i enhver setting. Dominansen tas ut i andre settinger ved behov. 

Derimot vil en usikker hund gjerne ty til bitt i et forsøk på å forsvare seg selv. Ikke alle usikre hunder går bort fra vanskelige situasjoner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår hund liker ikke barn. Den viser tegn da. En gang snerret den / halveis bet etter min niese slik at hun fikk et rasp på fingeren. Det var ikke bitt, men det var litt blod.  Etter det har jeg holdt henne langt unna barn. Dette er vel 8- 9 år siden. 

Den elsker våre barn da. Det har aldri vært tegn til noe. De er nesten voksne nå og hunden er gammel. 

Det er alltid leit når unger sier" så søt hund kan jeg få klappe" . NEII.. den er dessverre ikke så glad i å bli klappet. 

Anonymkode: 16d8b...891

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

blitt kjemisk kastrert to ganger uten ønsket resultat

Tror du en hund blir mindre aggressiv av å bli kastrert?

Viser dominans og bjeffer mye,

Tror du bør kvitte deg med denne bikkja kjapt, enten ved omplassering til hundekyndig person eller avlivning. Dette er du nemlig ikke skikket til å håndtere, for du har jo ikke PEILING på hund.

Men altså. Uprovosert eller "uprovosert"? Veldig mange er elendige på å lese hund og plukker ikke opp den mengden av signaler som hunden har gitt i forkant. Det er ganske sjeldent at hunder biter helt reelt uprovosert. 

Anonymkode: 0247a...e8d

Helt enig. Jeg har selv hund, og er veldig opptatt av kroppsspråket til hunder. Jeg blir så oppgitt når jeg ser hunder som henger i et halsbånd og bjeffer, og så smeller det fra eieren "han er bare snill, og vil bare hilse". Eh, nei takk, sier jeg da. Samme med folka som skal ta med seg hunden i folkemengder. Det er jo helt sinnsvakt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vår hund liker ikke barn. Den viser tegn da. En gang snerret den / halveis bet etter min niese slik at hun fikk et rasp på fingeren. Det var ikke bitt, men det var litt blod.  Etter det har jeg holdt henne langt unna barn. Dette er vel 8- 9 år siden. 

Den elsker våre barn da. Det har aldri vært tegn til noe. De er nesten voksne nå og hunden er gammel. 

Det er alltid leit når unger sier" så søt hund kan jeg få klappe" . NEII.. den er dessverre ikke så glad i å bli klappet. 

Anonymkode: 16d8b...891

Dette ER jo en farlig hund.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trigger? En hund som er normalt skrudd sammen skal da tåle at barn står på normalt vis og klapper den, uten å gå av hengslene og bite! En hund som ikke takler dette, må avlives. Den er ikke trygg å ha blant mennesker lenger, og den kan bite igjen og igjen. Neste gang kanskje en voksen. Eller et annet barn. Hvem vet? Det er det som er det farlige med slike hunder. Ingen vet, og man vet aldri når og om det skjer igjen. Da er det beste og tryggeste for alle å avlive hunden som beit.

Jeg er for øvrig ingen katteeier. Jeg har hunder.

Anonymkode: 62f46...297

Du overdriver, TS skrev ikke noe sted at hunden gikk av hengslene 😆 Tvert imot beskriver hun en hund som har vist tegn lenge, der de har forsøkt kjemisk kastrering som en løsning, noe som kan og ikke kan fungere - for TS har det ikke fungert, ergo er det ganske nærliggende å tenke at her har det kanskje vært signaler som har blitt oversett og at de som ansvarlig eier ikke burde la hunden komme i en situasjon hvor den kan bite som forsvar (like mye synsing forøvrig basert på det TS skriver som at den gikk av hengslene..) 
Det tryggeste er å komme til bunns i situasjonen både fordi TS og familien kanskje ikke skal ha hund videre før de er i stand til å hpndtere hunden og fordi hunden kanskje ikke er rett hund for dem osv osv.. 
Det å ha hund er et stort ansvar for eier, hunden er bare en hund - den gjør som den gjør naturlig - slik sett kan potensielt absolutt alle hunder uansett rase og oppdragelse komme i lignende situasjon om ikke eier er påkoblet. 

Skrevet
Reign skrev (4 minutter siden):

Tror du en hund blir mindre aggressiv av å bli kastrert? 

De blir kanskje ikke mindre aggressive, men det tar faktisk av en del av "edgen". Jeg har en kvass hund selv og han roet seg mye når han ble kjemisk kastrert, så vi gikk for full kastrering.

Min er 4,5 år nå og har roet seg mye, men han får masse trim som er en superviktig ting mange hundeeiere er for dårlige på. Når jeg var på mentaltest med han (noe jeg anbefaler alle, særlig de med skarpe raser!!!) sa instruktøren at gjennomsnittet i Norge ligger på 30-60 minutter i uka 😖 

TS: Hvis ikke naboen krever hunden avlivet og du ønsker å faktisk jobbe med hunden burde du starte med mentaltest. Her får du vite om hunden er temperamentsfull, aggressiv osv. Du får vite hva som må jobbes med og får selvfølgelig tips til hvordan. 

• Liker 2
Skrevet
CX86 skrev (2 minutter siden):

De blir kanskje ikke mindre aggressive, men det tar faktisk av en del av "edgen". Jeg har en kvass hund selv og han roet seg mye når han ble kjemisk kastrert, så vi gikk for full kastrering.

Jeg har selv en kastrert hannhund, men det har ingenting med aggressivitet å gjøre. Det har med at han ble helt idiot når han luktet tisper med løpetid. Frådet, nektet å spise, var helt bortreist i hodet. Han skal på ingen måte avles på, så derfor var dette en fin løsning, og det hjalp masse på problemet vårt.

Det finnes så og si ingen forskning som tilsier at kastrering gjør en hund mindre aggressiv. Han hater fortsatt andre hannhunder, men tisper går fint, og mennesker har han aldri vist aggresjon mot.

Skrevet
Reign skrev (Akkurat nå):

Jeg har selv en kastrert hannhund, men det har ingenting med aggressivitet å gjøre. Det har med at han ble helt idiot når han luktet tisper med løpetid. Frådet, nektet å spise, var helt bortreist i hodet. Han skal på ingen måte avles på, så derfor var dette en fin løsning, og det hjalp masse på problemet vårt.

Det finnes så og si ingen forskning som tilsier at kastrering gjør en hund mindre aggressiv. Han hater fortsatt andre hannhunder, men tisper går fint, og mennesker har han aldri vist aggresjon mot.

Det var jo egentlig det jeg skrev da, de blir ikke mindre aggressive... Kan sammenlignes litt med ADHD-medisin: Det tar ikke bort alle symptomer, men man tenker seg kanskje om to ganger. Er hvertfall sånn det har fungert med min. Han ble forøvrig 10 ganger verre når den kjemiske gikk ut og det har jeg hørt flere si. ikke fungerer det alltid likt med vanlig kastrering heller, så det kunne vært et hjelpende alternativ.

Skrevet
CX86 skrev (Akkurat nå):

Det var jo egentlig det jeg skrev da, de blir ikke mindre aggressive... Kan sammenlignes litt med ADHD-medisin: Det tar ikke bort alle symptomer, men man tenker seg kanskje om to ganger. Er hvertfall sånn det har fungert med min. Han ble forøvrig 10 ganger verre når den kjemiske gikk ut og det har jeg hørt flere si. ikke fungerer det alltid likt med vanlig kastrering heller, så det kunne vært et hjelpende alternativ.

Jeg ønsker bare at det skal bli tydelig for alle som er innom tråden at det ikke er en quick-fix for aggresjon 🙂 trening, som du påpeker, er det eneste som fungerer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser TS er fraværende i tråden - så jeg lurer på når TS skal svare på spørsmålene som stilles?

Anonymkode: d9197...707

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Jeg hadde tatt en samtale med jenta og hennes foreldre og lagt meg langflat, tilbudt meg en kompensasjon til jenten og selvfølgelig avlivet hunden. 

Så leit at det endte på denne måten, men du gjorde det rette❤️

Stor klem til deg, forstår at du har det veldig vanskelig nå😪💔En blir jo så glad i disse firbente❤️

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du minner meg om hu bestemora med rotweileren som drepte barnebarnet.

Wow, du er syk om du sammenligner meg med hu utifra det innlegget der.

Anonymkode: 6b12a...d5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...