Gå til innhold

Hunden bet nabojenta, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hunden er 3 år, blitt kjemisk kastrert to ganger uten ønsket resultat. Viser dominans og bjeffer mye, men aldri bitt før. På lørdag kom nabojenta (7 år) bort til hunden og klappet den, da bet hunden jenta i armen. Hun fikk en tann gjennom og blødde noe. Vi har barn selv og er livredde nå for at hunden skal skade dem. Denne jenta har kost hunden før ten problemer. Mannen min var til stede og sa at hunden ikke ga noe signal for den bet. Skal ringe dyrelegen, men lurer på om noen har noen tips eller forslag 😕

Anonymkode: f92a9...cf9

3 år, kjemisk kastrert to ganger og nå et bitt. Hva slags trening har dere gjort i mellomtiden? Har dere tatt MH og hva viste den? Hvor har dere søkt hjelp hen? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er ENORM forskjell på hund som utviser aggresjon og hund som biter. 
Det er ekstremt skjeldent at hunder biter uten å gi signal først, dempende signaler som minimum og det kan det hende denne hunden viste også uten at mannen til ts fanga det opp men uansett hva så har den bitt uten å utvise adferd den burde utvist for å kunne regnes som trygg nok til å vere rundt barn.

Den kunne og burde gått unna, veket unna, snudd seg, knurra og bjeffa lenge før den bet.

Anonymkode: d9537...fa1

Om det er sånn som TS sier, at hunden ikke gav signaler i forkant, og bare plutselig biter, så kan det også være tegn på smerter, sykdom etc. Og det er verdt å sjekke det ut før man avliver hunden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Først bør dere sjekke om hunden har smerter. 

En hund biter aldri uprovosert. Hunder som biter har alltid en grunn til det. Vi tenker kanskje at de ikke har en god grunn til det, men hva vi tenker og hva hunden føler er totalt forskjellige ting.

En hund som bjeffer mye, vitner om en usikker hund, ikke dominant. Dominanse hos hunder er situasjonsbetinget, ikke en konstant. Usikre hunder gjemmer seg vekk, eller viser behov for å prøve og kontrollere miljøet (bjeffing, ressursforsvar, aggressiv adferd etc). En usikker hund skal helst ikke kastreres, da kastrering fører til en reduksjon i hormoner som gir hunden mot. 

Hunder har en rekke ikke-verbale signaler de viser lenge før de tyr til knurring, glefsing og bitt. Ikke-verbale signaler er ting som: stiv kropp, stivt ansikt, snu hodet vekk, whale eye (det hvite i øyet vises), slikke seg rundt munnen og kiss to dismiss (hunden slikker hånden eller ansiktet til personen, som er en veldig pen måte å si "jeg trenger plass, plis gå vekk").

Om disse signalene blir ignorert over tid, vil hunden begynne å ty til sterkere og sterkere signaler, og ofte hoppe rett til knurring eller bitt. Det samme skjer om hunden f.eks blir korrigert for knurring. Da kan de hoppe rett til biting. Det er sannsynlig at hundens signaler har blitt ignorert over tid. Da renner det til slutt over.

Ikke alle hunder går vekk når de føler seg ukomfortable. Vi mennesker gjør heller ikke det; mange av oss blir i en situasjon vi ikke liker, også blir vi sinte og smeller. Sånn er det med hunder også. Jeg har én hund som går vekk om den ikke ønsker kos, og jeg har én som fryser til. Det er min jobb å vite og se når den yngste ikke føler seg komfortabel og hjelpe henne ut av situasjonen lenge før hun må ty til knurring. Hun har ingen interesse av å være kosedyr for fremmede barn, så da setter jeg hunden aldri i den situasjonen.

Nå som hunden deres har vist at den er klar for å bite, bør dere tenke over hvorvidt dere har kunnskapen til å beholde ham. Dere kan aldri stole på at han ikke gjør det igjen, og det er vanskelig å bo med en hund man ikke stoler på, spesielt når man selv har barn. Omplassering er en mulighet, men da er dere nødt til å være helt ærlig om hundens historie og bitt, og se om dere finner noen som har god erfaring med rasen og problematferd, og som kan gi hunden det den trenger av stimuli og trening. Gjør dere ikke det, er det best å avlive

Anonymkode: ac142...7c3

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere gått hos Hundelykke?

Anonymkode: a2b6e...8f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal ringe dyrelegen, men lurer på om noen har noen tips eller forslag 😕

Denne livsfarlige hunden er vel allerede avlivet?

• Liker 4
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 time siden):

Om det er sånn som TS sier, at hunden ikke gav signaler i forkant, og bare plutselig biter, så kan det også være tegn på smerter, sykdom etc. Og det er verdt å sjekke det ut før man avliver hunden.

Det er et tegn på at hunden skal avlives. Den er livsfarlig. 
Hadde jeg vært faren til jenta hadde jeg avlivet den selv på stedet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er altså det seriøst dummeste jeg hører i bittsaker når det gjelder hunder. Hvordan (helt konkret) "trener man vekk" et uprovosert bitt som skjedde uten forvarsel? Jeg skulle likt å vite det. Virkelig. 

Anonymkode: 62f46...297

Små barn trigger fort hunden og da er det jo ikke uprovosert lenger. Hvorfor biter han ikke da voksne? Nå må katteeiere slutte å svare i hundetråder, altså. 

Anonymkode: f4b36...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er 3 år, blitt kjemisk kastrert to ganger uten ønsket resultat. Viser dominans og bjeffer mye, men aldri bitt før. På lørdag kom nabojenta (7 år) bort til hunden og klappet den, da bet hunden jenta i armen. Hun fikk en tann gjennom og blødde noe. Vi har barn selv og er livredde nå for at hunden skal skade dem. Denne jenta har kost hunden før ten problemer. Mannen min var til stede og sa at hunden ikke ga noe signal for den bet. Skal ringe dyrelegen, men lurer på om noen har noen tips eller forslag 😕

Anonymkode: f92a9...cf9

Avlivning dessverre er eneste utvei når en hund biter slik. 

Anonymkode: c5881...06c

• Liker 4
Skrevet

Dette er altså det seriøst dummeste jeg hører i bittsaker når det gjelder hunder. Hvordan (helt konkret) "trener man vekk" et uprovosert bitt som skjedde uten forvarsel? Jeg skulle likt å vite det. Virkelig. 

Kanskje hunden viste dempende og avstandsøkende signaler, men at det ikke ble oppdaget pga manglende kunnskap? Er derfor man aldri skal straffe knurring feks, for da lærer hunden at den må ty til sterkere signaler som bitt for å vise at den vil være i fred. 

Barn skal ALDRI hilse på en hund uten å være sammen med en voksen. 

Forøvrig er ikke dominans et personlighetstrekk, men noe som kan oppstå i en bestemt situasjon mellom individer, spesielt i situasjoner som omhandler ressurser som mat og andre goder. 

Dere burde få en vurdeing av hunden av en atferdsspesialist og evt omplassering. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Små barn trigger fort hunden og da er det jo ikke uprovosert lenger. Hvorfor biter han ikke da voksne? Nå må katteeiere slutte å svare i hundetråder, altså. 

Hvis hunden biter et lite barn mens den er i bånd og under eiers kontroll er det åpenbart at hunden må dø og eier har hatt sin siste hund.

Beklager, dette er en enkel sak.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trigger? En hund som er normalt skrudd sammen skal da tåle at barn står på normalt vis og klapper den, uten å gå av hengslene og bite! En hund som ikke takler dette, må avlives. Den er ikke trygg å ha blant mennesker lenger, og den kan bite igjen og igjen. Neste gang kanskje en voksen. Eller et annet barn. Hvem vet? Det er det som er det farlige med slike hunder. Ingen vet, og man vet aldri når og om det skjer igjen. Da er det beste og tryggeste for alle å avlive hunden som beit.

Jeg er for øvrig ingen katteeier. Jeg har hunder.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som sier at hunder aldri biter uprovosert..er dere seriøse..?

Hva med alle medieoppslagene hvor hunden har kommet springene inn på barnets tomt og gått til angrep på 1-2 åringer? 
Hva med 1-åringen som for en liten stund siden ble bitt i hjel hos bestemoren sin - fordi hunden klarte å komme seg inn til barnet? 
På hvilke måte har disse barna provosert hunden i forkant mener dere? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan vet du at det var uprovosert? Det er et barn det er snakk om. Barn er bråe og de leser hundespråk svært dårlig. Lente hun seg over hunden? Tok hun hånden oppå hodet til hunden? Stirret hun på den? Mye som er vanlig, men som hunder kan se på om en trussel.

Anonymkode: 96e37...373

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kiss to dismiss (hunden slikker hånden eller ansiktet til personen, som er en veldig pen måte å si "jeg trenger plass, plis gå vekk").

Ikke nødvendigvis. Hunder slikker hender/ansikt for å "pleie/stelle" (uttrykke kjærlighet). 

Du bør gi en bedre forklaring på "kiss to dissmiss", da slikking ikke nødvendigvis = usikker/redd hund. 

Om man er altfor nær en utrygg hund kan den "dytte" vekk vedkommende med tungen - det er kiss to dissmiss. 

Anonymkode: c4646...319

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bålkaffe skrev (6 timer siden):

Jeg vet om mange dyktige hundeeiere som også er hundetrenere som har tatt over hunder som av flere forskjellige grunner har vist seg å være aggressive mot forrige eiere, barn etc, som har klart å trene det vekk, hvordan de gjør dette veit jeg ikke, men etter at hundene kom til de, så roa de seg, fikk nok både fysisk og mentalt stimuli til at de problemene med aggresjon ble borte.

Hos to av hundene vi har hatt, hvor ene fikk aggresjonsproblemer etter noen år hos oss og den andre hadde vist aggresjonsproblemer hos forrige eier, var det snakk om sykdom(fastklemt testikkel fra fødsel av, dyrlegene trodde hunden bare hadde en testikkel) og ekstrem usikkerhet som vi jobbet veldig mye med og vi endte opp med to rolige, avbalanserte hunder.

Å omplassere en hund som har vist tendenser til aggresjon kan hjelpe og det kan ikke hjelpe og ender med avlivning. Men hunden har fått en sjanse til å kunne ende opp med å dø av alderdom.

Og jeg har hørt om hunder til såkalte eksperter og hundetrenere som har bitt. Det sier seg selv at mennesker ikke har 100% kontroll over dyr.

Endret av Brunello
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (3 timer siden):

Dere som sier at hunder aldri biter uprovosert..er dere seriøse..?

Hva med alle medieoppslagene hvor hunden har kommet springene inn på barnets tomt og gått til angrep på 1-2 åringer? 
Hva med 1-åringen som for en liten stund siden ble bitt i hjel hos bestemoren sin - fordi hunden klarte å komme seg inn til barnet? 
På hvilke måte har disse barna provosert hunden i forkant mener dere? 

Men det er jo ikke uprovosert? Hunden har jo da en grunn bak, et instinkt eller noe som starter hendelsen. Man skal ikke kimse av byttedrift etc. 

Jeg ser på uprovosert som en hund som det ene øyeblikket er helt rolig og komfortabel, og i det neste angriper. Uforklarlig. 

Anonymkode: 0247a...e8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er rett og slett bare dumt snakk. Man kan ikke "trene vekk" en risiko for at en hund biter og særlig ikke når den har bitt før. Den har allerede krysset en barriere. Den biter mennesker når den har lyst og får et innfall.

Det finnes så mange gode hunder som trenger et godt hjem og å bli tatt vare på, så vi trenger ikke for alt i verden bevare de dårlige hundene som biter! 

Avlivning er eneste utvei og som garanterer at denne hunden aldri får bite noen igjen! Det kan ikke noen form for "trening" gjøre!

Det er klart man kan trene en hund som har bitt tidligere... En frisk hund gir alltid signaler før den biter med mindre den blir overrumplet, og med tanke på hvor lite hundekyndige eierne virker så er det lett å overse disse små tegnene til at den er utilpass. Og når eiere sier "dominant" så tenker jeg automatisk usikker og utrygg uten noen som tar ansvar. Jeg har trent flere hunder blant annet en livredd chihuahua som aldri fikk grensene sine respektert som bet alt og alle som nærmet seg. Endte med å bli en trygg hund som aldri bet noen igjen (hos andre eiere). En hund er fortsatt et rovdyr, og klarer man ikke å tolke signalene og presser hunden så er det fare for bitt, slik er det hos alle dyr.

Kjemisk kastrering hjelper ikke om hunden er utrygg og ikke har en leder som kan ta avgjørelser. Det eneste som hjelper er å sørge for at signalene blir respektert, og at man jobber på å få den trygg. Hunden er ikke en "dårlig" hund av den grunn... For de som ser på hunden sin som et familiemedlem og noe man er glad i så jobber man med det fremfor å kaste hunden på dynga og få en ny en. Men det hjelper å ha bittelitt kunnskap om det, og derfor skulle det ha vært obligatoriske kurs for å anskaffe en hund.

Anonymkode: 8f06e...6a7

• Liker 5
Skrevet

Hvordan vet du at det var uprovosert? Det er et barn det er snakk om. Barn er bråe og de leser hundespråk svært dårlig. Lente hun seg over hunden? Tok hun hånden oppå hodet til hunden? Stirret hun på den? Mye som er vanlig, men som hunder kan se på om en trussel.

Anonymkode: 96e37...373

Det spiller ingen rolle! En trygg, stabil hund reagerer ikke med å bite et barn som lener seg over den, tar den på hodet, stirrer på den eller er brå i bevegelsene. En slik ustabil hund bør avlives.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Avliving, ja.

Anonymkode: 7c3ce...8f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...