xinnia Skrevet 6. juni 2023 #61 Skrevet 6. juni 2023 Troyamin skrev (12 timer siden): Det spiller ingen rolle! En trygg, stabil hund reagerer ikke med å bite et barn som lener seg over den, tar den på hodet, stirrer på den eller er brå i bevegelsene. En slik ustabil hund bør avlives. Enig ! En trygg hund trenger eller ikke kjemisk kastrering, tipper det er grunnen til at hund bet. 1
LadyGrey Skrevet 6. juni 2023 #62 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må hunder takle, og gjør de ikke det skal de alltid holdes på den måten at barn ikke kommer i kontakt med dem alene. Da bør hunden være i sikret hundegård på tomta, og ikke i bånd der er barn kan komme helt usikret innpå. Har hatt nabo med hund som var snill mot eierne. Men for alle andre et skremselspropaganda dyr. De hadde den i variert lengde på bånd, så di visste aldri hvor langt den kunne løpe, den sto i tynt tøybånd den gnage av stakk av bet ihjel et par hunder, nesten meg osv. Tok alt for lang tid før denne hunden ble avlivet. Og mye av dette hadde vært unngått med kjetting eller hundegård Anonymkode: 1d005...005 Mener du at hunder skal og bør tåle at et tilfeldig barn lener seg over den? At barnet prøver å klappe den på hodet eller stirrer og har direkte øyekontakt? Isåfall så er det jo den perfekte oppskrift på bitt! "Alle" skal ha hund, men "ingen" tilegner seg viktig og riktig kunnskap om hundens språk. Det er mitt inntrykk av å ha lest en del tråder om hund her inne.. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #63 Skrevet 6. juni 2023 Det at noen i det heletatt kan tenke tanken at denne hunden burde få leve er helt hinsides all fornuft spør du meg. Så mye uansvarlige folk. Skremmer meg at mennesker som har hund kan tenke at hunden skal leve etter å ha bitt et barn. Et barn er så ufattelig mye mer verdifullt en en hund. Tenk den dagen denne hunden faktisk skader et barn alvorlig! Dette barnet burde få skikkelig tilsnakk også. Om ikke bittet var nok til å sette et stuck i henne. Barn må lære respekt for hunder. Selv er jeg svært påpasselig med barna mine rundt hunder. De er heldigvis ikke så interessert i hunder og spør ikke om å få hilse. Jeg bruker å si "se så fin hund, men den må du passe deg for". De skal ikke frykte hund, men ha respekt. Anonymkode: f81a0...0c5 2
rockybalboa Skrevet 6. juni 2023 #64 Skrevet 6. juni 2023 (endret) Fru Uperfekt skrev (På 6.6.2023 den 0.17): Jeg hadde tatt en samtale med jenta og hennes foreldre og lagt meg langflat, tilbudt meg en kompensasjon til jenten og selvfølgelig avlivet hunden. Kaja-81 skrev (På 6.6.2023 den 9.02): Så leit at det endte på denne måten, men du gjorde det rette❤️ Stor klem til deg, forstår at du har det veldig vanskelig nå😪💔En blir jo så glad i disse firbente❤️ Her tror jeg du misforsto noe Kaja-81. Fru Uperfekt fortalte hva hun ville gjort om det var hennes hund. TS har ikke sagt noe mer om hva som skal skje eller har skjedd. Endret 7. juni 2023 av rockybalboa Trykkfeil 1
Troyamin Skrevet 6. juni 2023 #65 Skrevet 6. juni 2023 LadyGrey skrev (1 time siden): Mener du at hunder skal og bør tåle at et tilfeldig barn lener seg over den? At barnet prøver å klappe den på hodet eller stirrer og har direkte øyekontakt? En stabil hund finner seg i at barn gjør dette. Tåler den ikke såpass uten å bite, har den ikke livets rett. Hadde flere avlet på mentalt sterke hunder, ville bittskader på barn gått ned. Det betyr uansett at man ikke skal utsette hundene for fremmede barn på den måten. Men at dersom barnet likevel ikke klarer å forhindres, som feks i bymiljø, skal ikke hunden bite av den grunn. 2
Snok1 Skrevet 6. juni 2023 #66 Skrevet 6. juni 2023 Carrot skrev (2 timer siden): Du overdriver, TS skrev ikke noe sted at hunden gikk av hengslene 😆 Tvert imot beskriver hun en hund som har vist tegn lenge, der de har forsøkt kjemisk kastrering som en løsning, noe som kan og ikke kan fungere - for TS har det ikke fungert, ergo er det ganske nærliggende å tenke at her har det kanskje vært signaler som har blitt oversett og at de som ansvarlig eier ikke burde la hunden komme i en situasjon hvor den kan bite som forsvar (like mye synsing forøvrig basert på det TS skriver som at den gikk av hengslene..) Det tryggeste er å komme til bunns i situasjonen både fordi TS og familien kanskje ikke skal ha hund videre før de er i stand til å hpndtere hunden og fordi hunden kanskje ikke er rett hund for dem osv osv.. Det å ha hund er et stort ansvar for eier, hunden er bare en hund - den gjør som den gjør naturlig - slik sett kan potensielt absolutt alle hunder uansett rase og oppdragelse komme i lignende situasjon om ikke eier er påkoblet. Hunden har bitt ei lita jente når eieren skulle ha hatt kontroll på hunden. Det tryggeste er å avlive. 1
Carrot Skrevet 6. juni 2023 #67 Skrevet 6. juni 2023 Snok1 skrev (3 minutter siden): Hunden har bitt ei lita jente når eieren skulle ha hatt kontroll på hunden. Det tryggeste er å avlive. men hunden har ikke gått av hengslene som du så tydelig skrev, det var liksom et viktig poeng da, men vi er enig om at eier skulle hatt kontroll på situasjonene og tydeligvis ikke hadde det av en eller annen grunn.. Personlig lar jeg aldri noen hilse på mine hunder når de er ute (eller hjemme om de ikke kjenner hunden) og jeg lar aldri hundene være sammen med barn uten tilsyn og fokus på situasjonene nettopp fordi jeg innser at det er hunder og fremmede ikke kan lese deres signaler og jeg vil helst unngå så langt det er mulig å havne i en situasjon som TS beskriver for mine hunder. De er alltid tapende part i en slik sak fordi folk som ikke har hund selv og noen få andre som har det alltid velger "den bet - den må avlives uansett årsak" som sin respons. 1
Snok1 Skrevet 6. juni 2023 #68 Skrevet 6. juni 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): men hunden har ikke gått av hengslene som du så tydelig skrev, Å bite ett lite barn ER å gå av hengslene og grunn til avliving. 2
Carrot Skrevet 6. juni 2023 #69 Skrevet 6. juni 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Å bite ett lite barn ER å gå av hengslene og grunn til avliving. Nei der får vi være enig om å være uenig gitt.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #70 Skrevet 6. juni 2023 CX86 skrev (2 timer siden): De blir kanskje ikke mindre aggressive, men det tar faktisk av en del av "edgen". Jeg har en kvass hund selv og han roet seg mye når han ble kjemisk kastrert, så vi gikk for full kastrering. Men dette kommer jo helt ann på hvorfor de har denne "edgen". Er det fordi de er usikre kan det ofte bikke andre veien da de mister det siste lille av mot når de mister testosteronet sitt. Min hun hadde testikkelkreft i kun den ene og dyrlegen valgte å kun fjerne en da hunden er fryktaggresiv og en full kastrering gjorde ofte vondt verre. Anonymkode: 4de09...654 1 1
Snok1 Skrevet 6. juni 2023 #71 Skrevet 6. juni 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): Nei der får vi være enig om å være uenig gitt.. Det er ikke noe å være uenige om. Farlige hunder SKAL avlives. Dette er en farlig hund. 2 1
LadyGrey Skrevet 6. juni 2023 #72 Skrevet 6. juni 2023 Troyamin skrev (20 minutter siden): En stabil hund finner seg i at barn gjør dette. Tåler den ikke såpass uten å bite, har den ikke livets rett. Hadde flere avlet på mentalt sterke hunder, ville bittskader på barn gått ned. Det betyr uansett at man ikke skal utsette hundene for fremmede barn på den måten. Men at dersom barnet likevel ikke klarer å forhindres, som feks i bymiljø, skal ikke hunden bite av den grunn. Det handler også om kunnskap hos hundeeiere, ikke bare avl. Det er slike forventninger som er farlige, at en hun bør tåle såpass osv, men deg om det. Jeg er fullstendig uenig.
Gjest Lars1009 Skrevet 6. juni 2023 #73 Skrevet 6. juni 2023 Jeg har en liten hund som har bitt i ny og ne. Kanskje et par tilfeller av litt blod i løpet av fem år. Faller meg ikke inn med avlivning. Bare være litt obs når det er mye barn rundt omkring. Hun er også blitt tryggere rundt folk, så det er lenge siden hun har bitt nå.
Kaja-81 Skrevet 6. juni 2023 #74 Skrevet 6. juni 2023 rockybalboa skrev (25 minutter siden): Her tror jeg du misforsto noe Kaja-81. Fru Uperfekt fortalte hva hun ville gjort om det var hennes hund. TS har ikke sagt noe mer om hva som skla skje ller har skjedd. Oi, da leste jeg feil😴 Beklager det👍
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #75 Skrevet 6. juni 2023 Jeg ser ingen vei utnom avlivning . Jeg vet at det er et upopulært svar . Men en hund som har bitt sånn , uten å gi tydlige signaler på at noe er galt, attpåtil et barn den kjenner til fra før , en sånn hund kunne jeg aldri stolt på igjen. Der nytter ikke å tenkte omplassering til folk som ikke har barn. Denne hunden kan likevel ende opp med å møte barn og skade de på ny . Vi har selv måtte ta dette tøffe valget, og det er trist . Men det er ikke alltid det er andre løsninger . Anonymkode: 321e3...988 1
Carrot Skrevet 6. juni 2023 #76 Skrevet 6. juni 2023 Snok1 skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe å være uenige om. Farlige hunder SKAL avlives. Dette er en farlig hund. Er vel ikke akkurat DET vi er uenige om 😆 snakk om å kverulere.. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #77 Skrevet 6. juni 2023 Lars1009 skrev (6 minutter siden): Jeg har en liten hund som har bitt i ny og ne. Kanskje et par tilfeller av litt blod i løpet av fem år. Faller meg ikke inn med avlivning. Bare være litt obs når det er mye barn rundt omkring. Hun er også blitt tryggere rundt folk, så det er lenge siden hun har bitt nå. Hæææ?! Anonymkode: 5c4b2...5a1 1
Tanuki Skrevet 6. juni 2023 #78 Skrevet 6. juni 2023 6 minutter siden, Lars1009 said: Jeg har en liten hund som har bitt i ny og ne. Kanskje et par tilfeller av litt blod i løpet av fem år. Faller meg ikke inn med avlivning. Bare være litt obs når det er mye barn rundt omkring. Hun er også blitt tryggere rundt folk, så det er lenge siden hun har bitt nå. jeg har også en hund som har bitt, eller prøvd, adopterte den fra en vond situasjon i fjor, og den var svært utrygg og redd de første månedene, men jeg er veldig obs på at dette ikke er en hund som kan løftes opp og klemmes på av andre enn oss. Den er trygg ute og liker å hilse på barn og voksne, men blir skremt om noen vil løfte eller klemme. Om vi har besøk så ligger den i bur, og er fornøyd med det. Hadde nok vurdert avliving om jeg opplevde samme situasjon som TS. 1
Troyamin Skrevet 6. juni 2023 #79 Skrevet 6. juni 2023 LadyGrey skrev (38 minutter siden): Det handler også om kunnskap hos hundeeiere, ikke bare avl. Det er slike forventninger som er farlige, at en hun bør tåle såpass osv, men deg om det. Jeg er fullstendig uenig. Og pga slike som deg, fortsetter man å beholde usikre, ustabile hunder i stedet for å avlive de. Alt skal liksom tas hensyn til og forstås ihjel. Det bidrar igjen til svake individer. Vi får uansett være enige om å være uenige i denne saken. 1
CX86 Skrevet 6. juni 2023 #80 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men dette kommer jo helt ann på hvorfor de har denne "edgen". Er det fordi de er usikre kan det ofte bikke andre veien da de mister det siste lille av mot når de mister testosteronet sitt. Min hun hadde testikkelkreft i kun den ene og dyrlegen valgte å kun fjerne en da hunden er fryktaggresiv og en full kastrering gjorde ofte vondt verre. Anonymkode: 4de09...654 Det trodde jeg også, helt til ei jeg kjenner ikke hadde annet valg enn å ta sjansen... Men generelt med kastrering må man veie det positive opp med det negative uansett. Og selv om det kan slå ut litt forskjellig lønner det seg å prøve kjemisk først😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå