Gå til innhold

Hunden bet nabojenta, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hunden er 3 år, blitt kjemisk kastrert to ganger uten ønsket resultat. Viser dominans og bjeffer mye, men aldri bitt før. På lørdag kom nabojenta (7 år) bort til hunden og klappet den, da bet hunden jenta i armen. Hun fikk en tann gjennom og blødde noe. Vi har barn selv og er livredde nå for at hunden skal skade dem. Denne jenta har kost hunden før ten problemer. Mannen min var til stede og sa at hunden ikke ga noe signal for den bet. Skal ringe dyrelegen, men lurer på om noen har noen tips eller forslag 😕

Anonymkode: f92a9...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omplassering til hjem uten barn og til kyndig eier som kan forsøke å trene vekk problemene eller avlivning.

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens avlivning er det eneste alternativet? Når hunder biter uprovosert så kan dere aldri være trygge på at det kan skje igjen.

Har vært hundeeier tidligere og har vært oppvokst med det i familien. Så vet hvor vondt det er å miste de. De er jo tross alt som ei familiemedlem. Men, dere kommer til å bli bekymret og stresset på vegne av hunden og det kommer hunden til å merke. Det kommer til å eskalere situasjonen enda verre til at hunden kan bite igjen om ikke lenge.

Jeg ville ha sjekket med veterinær om hunden kan ha det vondt? Dersom det er årsaken så kan det hende det går greit å la den leve. Hvis ikke... 

Dere kan aldri være trygge på at den biter igjen. Den kan bite ungen deres og andre som igjen føre til at andre mennesker kan bli redd for hund resten av livet. Tro meg. Eldste lille-søstera mi har vært redd for hunder i over 20 år. Hadde hun møtt på ei hund på brygga hadde hun heller hoppet uti vannet. Helt seriøst.

Endret av Intervence
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Omplassering til hjem uten barn og til kyndig eier som kan forsøke å trene vekk problemene eller avlivning.

Dette er altså det seriøst dummeste jeg hører i bittsaker når det gjelder hunder. Hvordan (helt konkret) "trener man vekk" et uprovosert bitt som skjedde uten forvarsel? Jeg skulle likt å vite det. Virkelig. 

Anonymkode: 62f46...297

• Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden har brutt en totalt uakseptabel grense. Her bør du ha såpass vett at du avliver hunden. 
En hund kan ikke leve resten av livet uten å komme i kontakt med barn uansett hvor mye du omplasserer. 
Du vil for alltid være ansvarlig hvis hunden biter igjen rett og slett fordi du ikke var ansvarlig NÅ. 
Vondt å avlive en ung frisk hund, men helse sitter ikke bare i kroppen. Det sitter også i hodet. Og denne hunden er farlig

Anonymkode: dbd9e...1f8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er sikkert en veldig upopulær mening, og jeg skjønner at den kan framstå som kvass, men jeg elsker hunder å har hunder selv. 

Men en hund som uprovosert biter barn har ikke livets rett. Man kan helt sikkert argumentere for at den kan få et godt liv på en gård med bare en eier, og at hunden har krav på et bra liv bla bla bla, men det er SÅ mange trygge hunder som fortjener god oppfølging og et godt liv som også trenger nye hjem. 

Hadde det vært min hund hadde det bært rett på avliving (og det har jeg gjort en gang med en hund som angrep nevøen min, når jeg sto ved siden av. Null varsler eller årsak, rett i bitt, kjempetrist for meg da jeg elsket hunden, men jeg synes ikke det er ok å la slike tikkende bomber gå rundt i samfunnet). 

Anonymkode: 91545...78b

• Liker 13
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er dere hundefolk ts eller er dette en såkallet covidhund? Har dere kunnskap og kapasitet for å trene med hunden siden du sier dere har forsøkt kjemisk kastrering uten at adferden har endret seg? 

Personlig mener jeg en hund som biter ikke har livets rett i utgangpunktet fordi det da har gått for langt, det trenger desverre ikke være hundens feil - det kan være miljøet, men uansett er det slik at om dere ikke har de verktøyene som skal til for å jobbe med dette er det bedre for alle parter at hunden avlives og at ikke ny hund anskaffes.. 

Anonymkode: d9197...707

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du selv vet svaret på hva du bør gjøre TS..! 
avliv

Anonymkode: dbd9e...1f8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det bare avliving som gjelder dessverre. 

Anonymkode: c7bc8...805

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er altså det seriøst dummeste jeg hører i bittsaker når det gjelder hunder. Hvordan (helt konkret) "trener man vekk" et uprovosert bitt som skjedde uten forvarsel? Jeg skulle likt å vite det. Virkelig. 

Jeg vet om mange dyktige hundeeiere som også er hundetrenere som har tatt over hunder som av flere forskjellige grunner har vist seg å være aggressive mot forrige eiere, barn etc, som har klart å trene det vekk, hvordan de gjør dette veit jeg ikke, men etter at hundene kom til de, så roa de seg, fikk nok både fysisk og mentalt stimuli til at de problemene med aggresjon ble borte.

Hos to av hundene vi har hatt, hvor ene fikk aggresjonsproblemer etter noen år hos oss og den andre hadde vist aggresjonsproblemer hos forrige eier, var det snakk om sykdom(fastklemt testikkel fra fødsel av, dyrlegene trodde hunden bare hadde en testikkel) og ekstrem usikkerhet som vi jobbet veldig mye med og vi endte opp med to rolige, avbalanserte hunder.

Å omplassere en hund som har vist tendenser til aggresjon kan hjelpe og det kan ikke hjelpe og ender med avlivning. Men hunden har fått en sjanse til å kunne ende opp med å dø av alderdom.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Jeg vet om mange dyktige hundeeiere som også er hundetrenere som har tatt over hunder som av flere forskjellige grunner har vist seg å være aggressive mot forrige eiere, barn etc, som har klart å trene det vekk, hvordan de gjør dette veit jeg ikke, men etter at hundene kom til de, så roa de seg, fikk nok både fysisk og mentalt stimuli til at de problemene med aggresjon ble borte.

Hos to av hundene vi har hatt, hvor ene fikk aggresjonsproblemer etter noen år hos oss og den andre hadde vist aggresjonsproblemer hos forrige eier, var det snakk om sykdom(fastklemt testikkel fra fødsel av, dyrlegene trodde hunden bare hadde en testikkel) og ekstrem usikkerhet som vi jobbet veldig mye med og vi endte opp med to rolige, avbalanserte hunder.

Å omplassere en hund som har vist tendenser til aggresjon kan hjelpe og det kan ikke hjelpe og ender med avlivning. Men hunden har fått en sjanse til å kunne ende opp med å dø av alderdom.

Dette er rett og slett bare dumt snakk. Man kan ikke "trene vekk" en risiko for at en hund biter og særlig ikke når den har bitt før. Den har allerede krysset en barriere. Den biter mennesker når den har lyst og får et innfall.

Det finnes så mange gode hunder som trenger et godt hjem og å bli tatt vare på, så vi trenger ikke for alt i verden bevare de dårlige hundene som biter! 

Avlivning er eneste utvei og som garanterer at denne hunden aldri får bite noen igjen! Det kan ikke noen form for "trening" gjøre!

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det man gjør sånn helt konkret er at man gjennomfører en rekke tester hos hunden for å finne ut om dette er psyken eller miljøet som bidrar til adferden, deretter går man inn og trener aktivt med å bygge relasjon til hunden fra bunnen av, hvor man jobber med konkret tilknytning og respons, mentalt trening såvel som fysisk, dette tar gjerne timevis hver dag over en lengre periode. Mennesker med solid erfaring på hunders adferd ser veldig ofte at det er miljø og ikke adferd som er grunnen for at en hund biter. Som regel fordi eiere ikke har sett og oppfattet hundes signaler da noen hunder har dempede måter å vise misnøye på. Mange tror at knurring er det eneste men det er mange mange signaler før dette. I de tilfeller der det er hundens adferd alene vil ikke en erfaren hundefører ta på seg å ta over en problemhund. 

#hjelpsom

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 100% uenig med alle her.

Avlivning er ikke i tankene mine her.

Dere som eiere må ta ansvar. Plages hunden på noe vis? Dere må ta ansvar for trening og hunden trenger stimuli. Gir dere hunden det den trenger av turer og stimuli????

Og når det gjelder det ENE tilfellet dere har hatt av at hunden biter. Var det ingenting som skjedde konkret? Viste hunden interesse for å bli klappet? Eller var den på sin plass og ville være i fred?

Som hundeeier må du faktisk lese hunden din, ikke konkluder med at den er farlig bare fordi den har bitt en gang.

Som ei som ble bitt av nabohunden som liten, fordi jeg trampet inn på hans territorium og ville klappe han mens han lå i senga si.... Det er ikke alltid hunden er interessert i være kosebamse, og det burde alle dere som hund forstå. 

Anonymkode: 6b12a...d5b

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Det er ENORM forskjell på hund som utviser aggresjon og hund som biter. 
Det er ekstremt skjeldent at hunder biter uten å gi signal først, dempende signaler som minimum og det kan det hende denne hunden viste også uten at mannen til ts fanga det opp men uansett hva så har den bitt uten å utvise adferd den burde utvist for å kunne regnes som trygg nok til å vere rundt barn.

Den kunne og burde gått unna, veket unna, snudd seg, knurra og bjeffa lenge før den bet.

Anonymkode: d9537...fa1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avlivning av hunden er på sin plass.

Anonymkode: 20e90...4ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men altså. Uprovosert eller "uprovosert"? Veldig mange er elendige på å lese hund og plukker ikke opp den mengden av signaler som hunden har gitt i forkant. Det er ganske sjeldent at hunder biter helt reelt uprovosert. 

Hvordan oppfører dine egne barn seg mot hunden, TS? 

Mulig avliving er riktig valg uansett her.

Anonymkode: 0247a...e8d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke det minste dumt. Hunder biter ikke uten grunn, selv om grunnen her ikke er synlig for hundeeier.
En som har bedre kompetanse på hund kan trene vekk reaktiv adferd, øke hundens selvsikkerhet, men også tillit til leder kan trenes opp bedre. En hund som biter er en utrygg hund, og det kan behandles hos en hund som ikke har vist andre tegn til ressursforsvar.
Besøkende barn er en særlig utfordring for alle hundeeiere. Hunder forsvarer seg og flokken sin, og barn er mer uforutsigbare i adferd sett fra hunders side enn det de fleste hundeeiere tenker over.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund biter som regel aldri "uprovosert". Hvis det kom helt ut av det blå så kan det være tegn på smerte. Ellers er det dessverre altfor vanlig at en hund har vist mange subtile signaler tidligere på at den ikke er komfortabel i situasjonen, men at eier ikke ser eller kjenner igjen det. Når hunden ofte nok erfarer at de subtile signalene ikke blir hørt på, så eskalerer den til biting. Da kan den bite "uten forvarsel", men da har det som regel vært lang tid med mange tegn før hunden tyr til det skritt.

Hvis den "bjeffer mye" så kan det være den er usikker, det er stikk motsatt av dominans.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...