AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #41 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ta det opp. Bare gå «med». «oi, tenk at du så det var en julegenser. Hvordan skjønte du det? Aha, på grunn av reinsdyrene ja. Jul, det er den høytiden vi feirer om vinteren, eller… eller er det den om sommeren?» «Kjøres virkelig lik i biler altså? Er det før eller etter de er døde? Hvordan dør man egentlig?» «Nei, jeg vet ikke engang hva et gir er. Kan ikke du forklare meg det?» Og så videre. Lag et lite helvete hver gang. «skjønner du?» «Nei, det var veldig vanskelig altså. Kan ikke du forklare en gang til, med litt enklere ord». Bare fortsett og fortsett til det kanskje går opp et lite lys for ham. Eller prøv samme taktikk tilbake. Anonymkode: 31f04...5c3 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og når han har forklart, be ham gjenta det, gjerne litt saktere, for du skjønte ikke Anonymkode: 6349c...d2e Jeg hylte😂 Fordi det er dette jeg gjør hvis mannen i det hele tatt prøver på det driiitet der. Han slutter fort, da. Anonymkode: 9f1b1...ec1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #42 Skrevet 5. juni 2023 Søsteren min er akkurat sånn. Måtte bare bryte kontakt. Anonymkode: c40bb...7b1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #43 Skrevet 5. juni 2023 Er han litt kort da kanskje, siden han ikke skjønner at du skjønner det😄😅 Anonymkode: 2fa6f...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #44 Skrevet 5. juni 2023 Slikt er så slitsomt, hadde en dame som var sånn. Jeg ser på meg selv som en relativt oppegående mann som kan litt om mye, da blir man helt koko av å bli forklart selvfølgeligheter dagen lang, ble så stort irritasjonsmoment at jeg måtte gå ut av forholdet Anonymkode: c869a...465
Anjatapinjata Skrevet 5. juni 2023 #45 Skrevet 5. juni 2023 Synes han høres veldig sosialt tilbakestående ut jeg da. Kan umulig være noen som synes sånn oppførsel er attraktivt? 1 1
lillevill Skrevet 5. juni 2023 #46 Skrevet 5. juni 2023 Hva sier han om du snakker til han på samme måte da? Jeg tenker at når jeg møter sånne folk så snakker de til andre på en måte som de selv ønsker å bli snakka til. 4
Agaton Skrevet 5. juni 2023 #47 Skrevet 5. juni 2023 Kjip type. men stiller grunnleggende spørsmålstegn ved ordet "mansplaining". Jeg opplever denne adferd uavhengig av kjønn. Om vi skal bruke det, hva er "womansplaining"? klaging? misnøye? konfliktorientering? eller andre stereotyper? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #48 Skrevet 5. juni 2023 Jeg hadde gått i frø. Bare... takk men nei takk. Moving on.. Anonymkode: a4fef...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #49 Skrevet 5. juni 2023 Du kan jo ta det opp med han. Si at du har problemer med «besserwissere» sånn på generelt grunnlag. Da vil han jo måtte forklare hva en besserwisser er, og om han har litt selvinnsikt vil han se at han er en slik. Neste gang han er bedrevitende, kan du jo si at nå er du besserwisser igjen, med litt humor i kommentaren. Har ei slik på jobben også. Mange som irriterer seg over henne der hun til enhver tid føler for å forklare oss andre om opplagte sammenhenger. Mulig hun føler seg overlegen, og har noe mindreverdighetskomplekser. Men det er ikke et sympatisk trekk. Anonymkode: a52f5...7f5
lillevill Skrevet 5. juni 2023 #50 Skrevet 5. juni 2023 Agaton skrev (21 minutter siden): Kjip type. men stiller grunnleggende spørsmålstegn ved ordet "mansplaining". Jeg opplever denne adferd uavhengig av kjønn. Om vi skal bruke det, hva er "womansplaining"? klaging? misnøye? konfliktorientering? eller andre stereotyper? Ja det handler om at man har introjekter om at man selv er mye smartere enn personen man snakker med. Så du kan jo kalle det det. introjekt. Og å være patroniserende. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #51 Skrevet 5. juni 2023 Agaton skrev (26 minutter siden): Kjip type. men stiller grunnleggende spørsmålstegn ved ordet "mansplaining". Jeg opplever denne adferd uavhengig av kjønn. Om vi skal bruke det, hva er "womansplaining"? klaging? misnøye? konfliktorientering? eller andre stereotyper? Kan godt hende det er likt fordelt, altså - jeg har en venninne som er sånn, men jeg har møtt langt flere menn. Jeg leser det som grunnleggende usikkerhet som krever selvhevdelse, og at de mangler selvinnsikt på egen usikkerhet. Alle rundt dem gjennomskuer dem, men selv tror de at de viser at de kan mye, når alt de viser er selve behovet for at andre skal tenke om dem at de kan mye. Det viser også mangel på sosial intelligens. Det er slitsomt og uattraktivt uansett hvem som driver med det og så usikre mennesker tar jo heller aldri fri. De forsøker å heve sin selvfølelse midlertidig ved å sanke ytre bekreftelse hele tiden. De samme menneskene går ofte fort i forsvarsposisjon, nettopp fordi de er usikre hele tiden. Derfor må man også bære forsiktig rundt dem. Vanskelig å forholde seg til. Vanskelig å tenne på noen med så lav selvinnsikt også. Usikker må man gjerne være, men man må skjønne det og også forstå hvordan det fir seg til kjenne. Anonymkode: 8fea2...a32 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #52 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo gaslighting. Definisjonen på gaslighting er "når en part forsøker å få motparten til å tvile på sine evner til å tenke, føle eller forstå noe". TS sin samboer tviler på at hun har evnen til å tenke som voksne mennesker og forstå noe. Så når hun tar det opp med ham, sier han at hun er overfølsom, altså han prøver å få henne til å tvile på sine evner til å føle ved å fortelle henne at hennes følelser er feil. Dette er faktisk i kjerneområdet for gaslighting. https://www.lianfjell.no/gaslighting/ Anonymkode: 6349c...d2e Nei, dette er ikke gaslighting. Han er bare en tosk. Anonymkode: 9cc61...493
Agaton Skrevet 5. juni 2023 #53 Skrevet 5. juni 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kan godt hende det er likt fordelt, altså - jeg har en venninne som er sånn, men jeg har møtt langt flere menn. Jeg leser det som grunnleggende usikkerhet som krever selvhevdelse, og at de mangler selvinnsikt på egen usikkerhet. Alle rundt dem gjennomskuer dem, men selv tror de at de viser at de kan mye, når alt de viser er selve behovet for at andre skal tenke om dem at de kan mye. Det viser også mangel på sosial intelligens. Det er slitsomt og uattraktivt uansett hvem som driver med det og så usikre mennesker tar jo heller aldri fri. De forsøker å heve sin selvfølelse midlertidig ved å sanke ytre bekreftelse hele tiden. De samme menneskene går ofte fort i forsvarsposisjon, nettopp fordi de er usikre hele tiden. Derfor må man også bære forsiktig rundt dem. Vanskelig å forholde seg til. Vanskelig å tenne på noen med så lav selvinnsikt også. Usikker må man gjerne være, men man må skjønne det og også forstå hvordan det fir seg til kjenne. Anonymkode: 8fea2...a32 vet nøyaktig hva du snakker om. litt å drite i eget reir, men menn er faktisk overrepresenterte her - etter min erfaring. videre er min erfaring at kvinner (generelt sett) er mer sosialt dyktige, eller inntonet. men uavhengig av dette, var min kommentar mer på ordet, som er stereotyp. har bare vegring mot å karakterisere en hel gruppe mennesker slik, uavhengig av hvem. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #54 Skrevet 5. juni 2023 Vi så på en t-skjorte som åpenbart var en jule t-skjorte med et morsomt bilde. Han ler og snur seg til meg og sier: "Den er ment til jul, skjønner du". Du: Ok Sherlock, noterer at julegensere er ment for jul. Han viste meg en meme av en begravelses-bil med et skilt bak, og forklarte: "Det er en sånn bil som kjører lik". Det var også her helt åpenbart at det var en slik bil, og Ingen forklaring var nødvendig. Du: Ok Sherlock, noterer at likbiler frakter lik. Da vi skulle på sykkeltur her en dag, så klarte han å spørre meg: "Du vet hvordan man girer, eller?" Du: Ok Edvald Boasson Hagen, kan jeg få et kurs. Han skulle fortelle noe om solcellepaneler, men startet samtalen med: "Har du hørt om solcellepaneler, vet du hva det er?" Du: Nei Sherlock, kun hørt om sola, sædceller og veggpanel sånn isolert sett Alternativt så kan du begynne å synge på denne hver gang han begynner: "OK, so you're a rocket scientist That don't impress me much So you got the brains but have you got the touch? Now don't get me wrong, yeah, I think you're alright But that won't keep me warm in the middle of the night That don't impress me much Uh-huh, yeah, yeah" Anonymkode: 84841...902 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #55 Skrevet 5. juni 2023 Agaton skrev (3 timer siden): Kjip type. men stiller grunnleggende spørsmålstegn ved ordet "mansplaining". Jeg opplever denne adferd uavhengig av kjønn. Om vi skal bruke det, hva er "womansplaining"? klaging? misnøye? konfliktorientering? eller andre stereotyper? Handler det ikke mye om at begrepet har sitt utspring i arbeidslivet? Vanligere at kvinner opplever at menn de møter gjennom jobb mansplainer deres eget fagfelt til dem, som de er like eller vel så kvalifiserte til å vite noe om. Anonymkode: 2e7af...8fb 4
Cornix Skrevet 5. juni 2023 #56 Skrevet 5. juni 2023 Grøss. Det høres ufattelig slitsomt ut. Du kan prøve å svare han med "no kiddin'" eller noe annet sarkastisk. Mulig det blir mindre behagelig for ham å holde på slik. 1
Arild37 Skrevet 5. juni 2023 #57 Skrevet 5. juni 2023 Agaton skrev (3 timer siden): Kjip type. men stiller grunnleggende spørsmålstegn ved ordet "mansplaining". Jeg opplever denne adferd uavhengig av kjønn. Om vi skal bruke det, hva er "womansplaining"? klaging? misnøye? konfliktorientering? eller andre stereotyper? Selv om det kanskje høres sånn ut på ordet, så betyr ikke det at det nødvendigvis har med menn å gjøre, er vel strengt tatt mange ord med "men" eller "mann" i seg som er kjønnsnøytrale begreper 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #58 Skrevet 5. juni 2023 Trives du med han ellers? Da ville jeg tatt enda en prat om hvordan dette påvirker deg, og ikke latt han så mye som prøve å påstå at dette handler om at du er overfølsom. Du ønsker at han skal slutte fordi det får deg til å føle deg dårlig, og ber ham derfor pent om det. For meg høres det ut som avkuttede sosiale antenner, kanskje han er vokst opp med noen som holdt på slik, kanskje han har vansker med å lese sosiale situasjoner og andre menneskers tilbakemeldinger på egen oppførsel. Det er nok ikke drevet av ondskap, og det kan muligens trenes bort. Om han ikke er interessert i sistnevnte, så må du vurdere hva du gidder, og hva som veier tyngst. Anonymkode: 570ab...5f6 1
Cornix Skrevet 5. juni 2023 #59 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo gaslighting. Definisjonen på gaslighting er "når en part forsøker å få motparten til å tvile på sine evner til å tenke, føle eller forstå noe". TS sin samboer tviler på at hun har evnen til å tenke som voksne mennesker og forstå noe. Så når hun tar det opp med ham, sier han at hun er overfølsom, altså han prøver å få henne til å tvile på sine evner til å føle ved å fortelle henne at hennes følelser er feil. Dette er faktisk i kjerneområdet for gaslighting. https://www.lianfjell.no/gaslighting/ Anonymkode: 6349c...d2e Nei, TS tviler ikke. Hun blir sykt frustrert, og det med god grunn. Dette er ikke gaslighting. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #60 Skrevet 5. juni 2023 De som holder på sånn har jo lav IQ. De lever i en verden hvor de tror veldig, veldig basic kunnskap de selv innehar er sjelden. Jeg har en sånn i familien som er på spekteret. Han ble vel aldri ferdig utredet, for han ble først utredet som ung voksen og klarte seg på studiet sitt, så da var det ikke noe "vits" i å utrede noe mer. Husker han en gang satt og forklarte at det finnes fire forskjellige blodtyper og hva de heter, som om dette var revolusjonerende og ny informasjon. En annen gang fortalte han at det faktisk finnes ulv og bjørn i Norge. 😅 Anonymkode: c22b3...d35 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå