Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg begynner å bli så lei av at samboer skal "mansplaine", altså forklare, absolutt alt. Han stiller også spørsmål som ikke er nødvendige i det hele tatt, og får meg til å føle meg så liten.  Det blir bare for dumt i mange situasjoner hvor det absolutt ikke er nødvendig. Jeg er en normalt oppegående person, som på ingen måte trenger alle disse forklaringene og spørsmålene.

Han gjør det ikke bare med meg, har hørt at han gjør det med andre også, og det blir jo pinlig i mange tilfeller. Det er ofte i tilfeller hvor det er underforstått at alle forstår poenget uten å måtte bevise det på noen måte. Da føler han behov for å forklare dette for andre.

Eksempler på dette er:

Vi så på en t-skjorte som åpenbart var en jule t-skjorte med et morsomt bilde. Han ler og snur seg til meg og sier: "Den er ment til jul, skjønner du".

Han viste meg en meme av en begravelses-bil med et skilt bak, og forklarte: "Det er en sånn bil som kjører lik". Det var også her helt åpenbart at det var en slik bil, og Ingen forklaring var nødvendig.

Da vi skulle på sykkeltur her en dag, så klarte han å spørre meg: "Du vet hvordan man girer, eller?"

Han skulle fortelle noe om solcellepaneler, men startet samtalen med: "Har du hørt om solcellepaneler, vet du hva det er?"

Ender ofte setninger med "skjønner du?"

En gang kom han over en samtale jeg hadde med ei bekjent. Hun jobbet med mannlige flyktninger, hvorpå jeg spurte hvordan hun følte det var. Det var jo underforstått for begge her at det kan jo være utfordrende pga. Annet kvinnesyn. Da hun svarte at det var litt utfordrende, brøt samboer inn i samtalen for å forklare: "De er fra en annen kultur, skjønner du, og da kan det bli litt vanskelig. De har et annet kvinnesyn."

Jeg har tatt de opp med han flere ganger, men han mener jeg er overfølsom, og at han ikke mener det nedlatende.

Andre som har slike menn? Er det jeg som overdramatiserer her? Kanskje jeg bare burde la det gå, men det skjer så ofte, og det får meg til å føle meg dårlig.. synes også det er flaut når vi er med andre.

Anonymkode: b50f3...0ea

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner at jeg begynner å bli så lei av at samboer skal "mansplaine", altså forklare, absolutt alt. Han stiller også spørsmål som ikke er nødvendige i det hele tatt, og får meg til å føle meg så liten.  Det blir bare for dumt i mange situasjoner hvor det absolutt ikke er nødvendig. Jeg er en normalt oppegående person, som på ingen måte trenger alle disse forklaringene og spørsmålene.

Han gjør det ikke bare med meg, har hørt at han gjør det med andre også, og det blir jo pinlig i mange tilfeller. Det er ofte i tilfeller hvor det er underforstått at alle forstår poenget uten å måtte bevise det på noen måte. Da føler han behov for å forklare dette for andre.

Eksempler på dette er:

Vi så på en t-skjorte som åpenbart var en jule t-skjorte med et morsomt bilde. Han ler og snur seg til meg og sier: "Den er ment til jul, skjønner du".

Han viste meg en meme av en begravelses-bil med et skilt bak, og forklarte: "Det er en sånn bil som kjører lik". Det var også her helt åpenbart at det var en slik bil, og Ingen forklaring var nødvendig.

Da vi skulle på sykkeltur her en dag, så klarte han å spørre meg: "Du vet hvordan man girer, eller?"

Han skulle fortelle noe om solcellepaneler, men startet samtalen med: "Har du hørt om solcellepaneler, vet du hva det er?"

Ender ofte setninger med "skjønner du?"

En gang kom han over en samtale jeg hadde med ei bekjent. Hun jobbet med mannlige flyktninger, hvorpå jeg spurte hvordan hun følte det var. Det var jo underforstått for begge her at det kan jo være utfordrende pga. Annet kvinnesyn. Da hun svarte at det var litt utfordrende, brøt samboer inn i samtalen for å forklare: "De er fra en annen kultur, skjønner du, og da kan det bli litt vanskelig. De har et annet kvinnesyn."

Jeg har tatt de opp med han flere ganger, men han mener jeg er overfølsom, og at han ikke mener det nedlatende.

Andre som har slike menn? Er det jeg som overdramatiserer her? Kanskje jeg bare burde la det gå, men det skjer så ofte, og det får meg til å føle meg dårlig.. synes også det er flaut når vi er med andre.

Anonymkode: b50f3...0ea

Han driver med psykisk mishandling og gaslighting. Jeg hadde gått fra en slik mann. Been there, done that med den ene eksen. Men da var jeg ung og dum, han var mye eldre og manipulerte meg sånn at jeg fikk utrolig dårlig selvtillit. 

Også typisk at han mener han ikke har gjort noe galt, og DU er problemet. Igjen DU. DU forstår ikke, DU er overfølsom, DU trenger forklaring på alt. Mens han er perfekt. Dette er ikke liv laga, TS. Kom deg ut og finn en mann som respekterer deg. 

Anonymkode: 6349c...d2e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi😆 Det høres innmari slitsomt ut. Jeg tror at jeg og en del andre hadde luket han ut lenge før vi kom til samboerstadiet. Jeg trives ikke med folk som på daglig basis får meg til å føle meg dum.

Har du prøvd å ta det opp med han? Typ "du, når du kommenterer til på den måten så føler folk at du tror de er dumme som ikke vet/forstår slike grunnleggende ting". 

Anonymkode: 2e7af...8fb

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Han er usikker på seg selv. Må hevde seg hele tiden. Mange gjør det ved å liksom fremstå kunnskapsrike. Er slitsomt. Eksen min var sånn. Du er ikke overfølsom. Det er irriterende og uattraktivt.

Anonymkode: 8fea2...a32

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi😆 Det høres innmari slitsomt ut. Jeg tror at jeg og en del andre hadde luket han ut lenge før vi kom til samboerstadiet. Jeg trives ikke med folk som på daglig basis får meg til å føle meg dum.

Har du prøvd å ta det opp med han? Typ "du, når du kommenterer til på den måten så føler folk at du tror de er dumme som ikke vet/forstår slike grunnleggende ting". 

Anonymkode: 2e7af...8fb

Hun skriver jo at hun har det, og da mener han at hun er overfølsom og bør tåle det.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjente det kokte inni meg bare av å lese dette. Hadde gått fra han for lengst

Anonymkode: 2cce0...9bd

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil du si dere ellers har et godt forhold ts? Personlig ville jeg avsluttet en relasjon til et menneske som dette rett og slett fordi det ville blitt for slitsomt å forholde seg til siden jeg til enhver tid ville følt behov for å sette grenser i denne settingen og minne vedkommende på at dette er ikke grei oppførsel så dette må det bli slutt på. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han driver med psykisk mishandling og gaslighting. Jeg hadde gått fra en slik mann. Been there, done that med den ene eksen. Men da var jeg ung og dum, han var mye eldre og manipulerte meg sånn at jeg fikk utrolig dårlig selvtillit. 

Også typisk at han mener han ikke har gjort noe galt, og DU er problemet. Igjen DU. DU forstår ikke, DU er overfølsom, DU trenger forklaring på alt. Mens han er perfekt. Dette er ikke liv laga, TS. Kom deg ut og finn en mann som respekterer deg. 

Ikke enig i at dette er psykisk mishandling eller gaslighting ut fra beskrivelsen til TS. 
Men OMG så utrolig slitsomt!!!! 
Dette hadde jeg aldri orket. 
Og tro meg! Irritasjonen over dette kommer ikke til å bli mindre med tiden..! 

Anonymkode: 46b5f...acf

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"Såklart skjønner jeg at den er til jul din gjøk."  

Hva svarer du når han sier sånne åpenbart dumme ting?

Anonymkode: 62879...22b

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke enig i at dette er psykisk mishandling eller gaslighting ut fra beskrivelsen til TS. 
Men OMG så utrolig slitsomt!!!! 
Dette hadde jeg aldri orket. 
Og tro meg! Irritasjonen over dette kommer ikke til å bli mindre med tiden..! 

Anonymkode: 46b5f...acf

Det er jo gaslighting. Definisjonen på gaslighting er "når en part forsøker å få motparten til å tvile på sine evner til å tenke, føle eller forstå noe". TS sin samboer tviler på at hun har evnen til å tenke som voksne mennesker og forstå noe. Så når hun tar det opp med ham, sier han at hun er overfølsom, altså han prøver å få henne til å tvile på sine evner til å føle ved å fortelle henne at hennes følelser er feil. Dette er faktisk i kjerneområdet for gaslighting.

https://www.lianfjell.no/gaslighting/

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Såklart skjønner jeg at den er til jul din gjøk."  

Hva svarer du når han sier sånne åpenbart dumme ting?

Anonymkode: 62879...22b

Altså, mitt forslag er å dumpe idioten. Men hvis TS ikke ønsker det, kan hun jo begynne å ta med samme mynt? "Kan du hente bestikk på kjøkkenet? Du vet, det er sånne metallredskaper som vi bruker til å spise mat med". "Vet du hvordan vaskemaskinen fungerer, eller skal jeg vise det?" Jeg vedder 100 kroner på at han eksploderer etter et par slike kommentarer. 

• Liker 25
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det opp. Bare gå «med». 
«oi, tenk at du så det var en julegenser. Hvordan skjønte du det? Aha, på grunn av reinsdyrene ja. Jul, det er den høytiden vi feirer om vinteren, eller… eller er det den om sommeren?»

«Kjøres virkelig lik i biler altså? Er det før eller etter de er døde? Hvordan dør man egentlig?»

«Nei, jeg vet ikke engang hva et gir er. Kan ikke du forklare meg det?»

Og så videre. Lag et lite helvete hver gang. 
«skjønner du?» «Nei, det var veldig vanskelig altså. Kan ikke du forklare en gang til, med litt enklere ord». 
Bare fortsett og fortsett til det kanskje går opp et lite lys for ham.

Eller prøv samme taktikk tilbake. 

Anonymkode: 31f04...5c3

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Herregud. Jeg hadde blitt så spydig. "Har du skjønt det selv akkurat nå siden du føler behov for å demonstrere det overfor meg?" ville jeg ha sagt. Eller, om jeg var i virkelig godlune, ville jeg satt meg ned og spurt om han virkelig tror at jeg er så uvitende. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke ta det opp. Bare gå «med». 
«oi, tenk at du så det var en julegenser. Hvordan skjønte du det? Aha, på grunn av reinsdyrene ja. Jul, det er den høytiden vi feirer om vinteren, eller… eller er det den om sommeren?»

«Kjøres virkelig lik i biler altså? Er det før eller etter de er døde? Hvordan dør man egentlig?»

«Nei, jeg vet ikke engang hva et gir er. Kan ikke du forklare meg det?»

Og så videre. Lag et lite helvete hver gang. 
«skjønner du?» «Nei, det var veldig vanskelig altså. Kan ikke du forklare en gang til, med litt enklere ord». 
Bare fortsett og fortsett til det kanskje går opp et lite lys for ham.

Eller prøv samme taktikk tilbake. 

Anonymkode: 31f04...5c3

Og når han har forklart, be ham gjenta det, gjerne litt saktere, for du skjønte ikke :D 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du klart å være sammen med en slik fyr så lenge at dere har blitt samboere??? Hadde holdt med en halv date for min del. Nei, du overdramatsierer ikke. Har denne fyren venner? 

Anonymkode: 14f47...d93

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min gjør dette, noe jeg holder på å bli gal av! Kan ikke akkurat svare frekt tilbake heller.. det er ikke engang om jobbrelaterte ting, men alt annet som blir snakket om i lunsjen.

Hadde typen min gjort det hadde jeg laget et poeng av det hver gang.

- Noshit ? 

- Jeg vet det ?

- tror du jeg er dum?

Eller tatt igjen og vært like irriterende for å få fram et poeng. "Når vi skal ut å kjøre etterpå må du huske å bruke blinklys, du vet hva det er ja? Det er ... ". Så når han blir irritert kaller du han overfølsom. Tar han ikke poenget, poengterer du det! 

Anonymkode: 1decb...7eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo ikke kompatible i det hele tatt. Hvorfor er dere sammen? Noen liker å komme med fun facts hele tiden, det er bare sånn de er (Sheldon type). Best om begge er sånn, da kan det bli gode samtaler. 

Anonymkode: bc099...87f

• Liker 1
Skrevet

Han høres ut som en tosk med en emosjonell intelligent som ligger under gulvet. Hadde ikke overrasket meg om han hadde like toskete oppførsel på andre områder. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere er jo ikke kompatible i det hele tatt. Hvorfor er dere sammen? Noen liker å komme med fun facts hele tiden, det er bare sånn de er (Sheldon type). Best om begge er sånn, da kan det bli gode samtaler. 

«Vet du hvordan man girer» er ikke en fun fact. Mannen er ikke kompatibel med noen når han snakker sånn til folk.

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke fun facts men selvfølgeligheter. Han må jo tro at ts er helt idiot?

Anonymkode: 173fd...baa

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...