Gå til innhold

Museum i Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ta meg et par dagsturer til Oslo i sommer (uten overnatting).

Hvilke museum bør jeg få med meg? Jeg er ufør, så jeg har ikke mye penger å bruke på museum. 

Jeg ser at Oslo Museum sine tre museum har gratis inngang hver torsdag, så kanskje jeg tar det på den ene dagen.

Jeg ser at Munchmuseet har gratis inngang hver onsdag, men vet ikke om jeg bør besøke det liksom. Nasjonalmuseet, Naturhistorisk museum og Vigelandsmuseet virker også bra, men det koster jo litt penger igjen da.

Noen som har tips? Vil få med meg så mye som mulig :) 

Anonymkode: 1feed...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bymuseet i Frognerparken som er del av oslo museum synes jeg er fint (De andre  tre er veldig små). Ellers så kommer jo an på hva du er opptatt av. Både Munch og Nasjonalmuseet synes jeg er flotte, men siden de er store og jeg synes man skal bruke lang tid på museum holder der sikkert med en av dem. Mitt viktigste tips er å bruke tid - går du bare gjennom rommene liksom er det helt bortkastet å gå på museum synes jeg. Tror forresten ikke at Munch er gratis noen dager.

Anonymkode: 835e9...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Bymuseet i Frognerparken som er del av oslo museum synes jeg er fint (De andre  tre er veldig små). Ellers så kommer jo an på hva du er opptatt av. Både Munch og Nasjonalmuseet synes jeg er flotte, men siden de er store og jeg synes man skal bruke lang tid på museum holder der sikkert med en av dem. Mitt viktigste tips er å bruke tid - går du bare gjennom rommene liksom er det helt bortkastet å gå på museum synes jeg. Tror forresten ikke at Munch er gratis noen dager.

Naturhistorisk har mye som er "kult" å se på, men det er egentlig ikke så veldig spennende utover det. Så mulig at det utgår.

Da blir det vel Munchmuseet eller Nasjonalmuseet en av dagene, da jeg er veldig interessert i kunst. Nasjonalmuseet er kanskje litt mer variert enn Munchmuseet? :) 

Båter og fartøy er ikke så veldig morsomt, så da utgår vel Kontiki-museet og Fram-museet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har tips til noe bra å se på? :)

Er Vigelandmuseet verdt å bruke penger på, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som har tips til noe bra å se på? :)

Er Vigelandmuseet verdt å bruke penger på, f.eks.?

Personlig synes jeg ikke vigelandsmusset er verdt pengene. Gå heller rundt i Frognerparken og ha med noe niste ig ha piknik eller noe der. Astrup fearnley er verdt et besøk, vet ikke om de har noen gratis dager. Munch museet anbefales. 

er du interessert i kunst kan du sjekke ut programmet til de mindre galleriene. Tegnerforbundet, galleri format osv. de har som regel gratis inngang.

Anonymkode: b82ad...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skal ta meg et par dagsturer til Oslo i sommer (uten overnatting).

Hvilke museum bør jeg få med meg? Jeg er ufør, så jeg har ikke mye penger å bruke på museum. 

Jeg ser at Oslo Museum sine tre museum har gratis inngang hver torsdag, så kanskje jeg tar det på den ene dagen.

Jeg ser at Munchmuseet har gratis inngang hver onsdag, men vet ikke om jeg bør besøke det liksom. Nasjonalmuseet, Naturhistorisk museum og Vigelandsmuseet virker også bra, men det koster jo litt penger igjen da.

Noen som har tips? Vil få med meg så mye som mulig :) 

Jeg vet ikke akkurat hvor dårlig råd du har, men husk av du har honnørkort når du er ufør da - de fleste museer tar honnørpriser (ofte halv pris).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Syns Nasjonalmuseet er veldig bra! Mitt tips: Kom når det åpner og begynn øverst, da er du helt alene der. 

Naturhistorisk museum har blitt veldig fint etter oppussing og kan kombineres med tur i Botanisk hage. 

Anonymkode: 20cc1...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalmuseet er vel verdt inngangsbilletten. Jeg har vært der to ganger og fortsatt ikke rukket over mer enn en tredjedel av museet.

Hvis du har sett noe Munch før så ville jeg ikke prioritert Munch-museet om budsjettet er trangt. Du kan se endel Munch på Nasjonalmuseet og hvis du vil se de store verkene hans så kan du besøke Universitetets aula på Karl Johan. Her er det gratis inngang og gratis omvisning, fra 4. juli til 11. august er det åpent tirsdag-torsdag fra 10-15.

Hvis du vil ha en helt spesiell kunstopplevelse så anbefaler jeg Emmanuel Vigelands museum. Det er bare åpent på søndager og koster inngangspenger, men det er en kunstopplevelse som ikke likner noe annet. https://www.emanuelvigeland.museum.no/museet.htm

Deichman i Bjørvika er en bra gratisopplevelse syns jeg. Fint design på bygget og masse plass til å sitte og lese og titte på folk. 

Ellers har mange av de mindre kunstgalleriene gratis inngang.

https://www.visitoslo.com/no/oslo-for-deg/billig-oslo/kunstgallerier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bymuseet og teatermuseet gratis inngang hver torsdag? Det ligger vel i samme bygning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nasjonalmuseet var mye bedre enn Munch- museumet. Jeg vil anbefale å gå en tur i Ekebergparken.  Gratis og veldig fin park. Det er også fint å sitte på stranden ved operabygget. Fint å gå tur til slottet, og i slottsparken, og til Aker brygge og langs sjøen til operabygget:) 

Deichman i Bjørvika er gratis og fin å se. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/8/2023 at 10:32 AM, Eloise12345 said:

Jeg synes nasjonalmuseet var mye bedre enn Munch- museumet. Jeg vil anbefale å gå en tur i Ekebergparken.  Gratis og veldig fin park. Det er også fint å sitte på stranden ved operabygget. Fint å gå tur til slottet, og i slottsparken, og til Aker brygge og langs sjøen til operabygget:) 

Deichman i Bjørvika er gratis og fin å se. 

Jeg besøkte Nasjonalmuseet på fredag, da det var gratis inngang der. Flotte kunstverk og pen utsikt fra taket :) 

Jeg tenker å besøke Munchmuseet senere i sommer, men det er jo litt annerledes enn Nasjonalmuseet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/5/2023 at 11:47 AM, AnonymBruker said:

On 6/5/2023 at 12:05 PM, AnonymBruker said:

Tror forresten ikke at Munch er gratis noen dager.

Jo, det er gratis på onsdager fra 18-21, og bør absolutt oppleves. Styr unna souvenirbutikk og kafe, alt det er fryktelig overpriset.

Anonymkode: 17fa5...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (På 5.6.2023 den 20.21):

Jeg vet ikke akkurat hvor dårlig råd du har, men husk av du har honnørkort når du er ufør da - de fleste museer tar honnørpriser (ofte halv pris).

Har de innført det igjen? Huff, da har jeg kastet bort litt penger 😅 

Anonymkode: aa955...894

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er gratis på onsdager fra 18-21, og bør absolutt oppleves. Styr unna souvenirbutikk og kafe, alt det er fryktelig overpriset.

Okei. Da skal jeg sjekke det ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler også ekebergparken. Da får du kunst, natur og fin utsikt samtidig, helt gratis🙂

Anonymkode: 14599...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler også ekebergparken. Da får du kunst, natur og fin utsikt samtidig, helt gratis🙂

Anonymkode: 14599...f14

https://ekebergparken.com/nb/kart 

Hele 45 objekter :) 

Jeg trodde ikke det var så mye å se på der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er Hjemmefrontsmuseet og Forsvarsmuseet ålreit? Jeg synes andre verdenskrig og historie er spennende, men er det vits å bruke penger på de to museene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er Hjemmefrontsmuseet og Forsvarsmuseet ålreit? Jeg synes andre verdenskrig og historie er spennende, men er det vits å bruke penger på de to museene? 

Har bare vært på Hjemmefrontmuseet, men det likte jeg godt i hvert fall. Noen år siden, men går ut fra at de ikke har forandret seg så mye. Var en del modeller av byer som ble bombet, man kunne spille av lydklipp av kongen og Quslings taler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har de innført det igjen? Huff, da har jeg kastet bort litt penger 😅 

Anonymkode: aa955...894

Bymuseet har ikke honnørrabatt, var der forrige uke. Kostet 100 kr, verdt pengene syns jeg :D

140 kr for honnørbillett på Folkemuseet på Bygdøy, det er det beste museet i Oslo syns jeg 😍

Anonymkode: 421f3...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...