AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Barnet mitt begynner i barnehagen i August. Det er et Januarbarn, og er dermed halvannet år ved oppstart. Av de 8 andre på avdelingen, så er ingen født på samme tid av året. I 2022-kullet er alle født på sommeren. De andre som vi har møtt klarer ikke en gang å gå, mens barnet mitt går, løper, og klatrer. De som er født året før, i 2021, er også alle født på sommeren, og er jo da en del lengre fremme i sin utvikling. Det er altså et halvt år hver vei til de andre barna, og det er jo ganske mye når de er så små. Er litt bekymret for at barnet mitt blir litt utenfor, og faller mellom to stoler. For stor for de i eget kull, men for liten for de eldre. Noen andre som har vært i samme situasjon, og har erfaringer med dette? Anonymkode: 1d6c8...2fb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Ta det opp med barnehagen. Anonymkode: fbd87...b7e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Dette er en bagatell. Det går seg veldig fort til og betyr veldig lite. Hun strekker seg fort etter de som er eldre hvis de andre er "for små". Min datter er den eneste i sitt årskull på sin avdeling. Det er verre, fordi hun mister vennene sine i kullene over etterhvert som de begynner på skolen, blir ikke invitert i bursdager osv. Anonymkode: fd5ca...fab 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Det går seg til. Her byttet de avdeling på min, så han kom med de eldre enn seg istedet. Anonymkode: 0c840...4c6 1
Arkana Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Barna mine gikk i en liten énavdelings barnehage med 18 barn. Datteren min er født i januar og hun var den eneste født før sommeren det året. Det var 3 andre født samme år, men alle da i andre halvdel av året. Det var helt uproblematisk. De lekte på tvers av alder og selv førskoleåret da hun var eldst av alle og i tillegg moden for alderen var det ikke noe problem og hun koste seg i barnehagen. Barnet ditt skal gå i barnehagen i mange år og de som ikke kan gå ennå tar igjen barnet ditt fortere enn du aner og mental utvikling har også mye å si. Et barn som er fysisk lenger framme kan være mentalt lenger bak. Det er jo heller ikke slik at barn alltid foretrekker å leke med andre barn som er veldig tett i alder. Hva som gjør at man blir venner med noen handler om helt andre ting enn alder så dette ville jeg tenkt var helt uproblematisk og det kommer til å jevne seg ut. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 Dette er helt vanlig. Sånn må det jo også være. Det er fryktelig vanskelig å få kabalen til å gå opp som det er, med hvilke barn som skal i hvilken barnehage, og så skal det gjerne fordeles på ulike avdelinger, og man skal ta hensyn til alderskll og også kjønn. Sånn har det vært med begge mine unger. Eldstemann hadde 8 mnd aldersforskjell til den som nærmest ham i alder. Ynstemann hadde en som var 5 mnd eldre, som gikk på årskullet over, og neste på hans årskull var 10 mnd yngre. Og ja, det er stor forskjell i den alderen, men det går seg til. Anonymkode: a92e2...3f5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Jeg opplevde også at det er veldig stor forskjell på de som er født i januar og de som er født i november, så jeg skjønner godt hva du mener. Men dette er jo barnehagen klar over. De ser på fødselsdato når de setter sammen barnegruppa, og har nok gjort så godt de kan, så jeg tror ikke det hjelper å ta det opp. Anonymkode: 86fb3...9f5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Det er helt vanlig. Begge mine har vært i Iignende situasjon og jeg ser ikke problemet. Så lenge det er en god barnehage vil jeg si barnet ditt er heldig som kan få strekke seg frem Anonymkode: 4bbaa...6fd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Det trenger ikke å ha noe særlig å si, som de andre sier. Ulikhetene i utvikling blir mindre jo eldre barna blir. Mitt januarbarn som snart er ferdig med tiden i småbarnsavdeling, har hatt tre andre barn født i januar og februar i sin avdeling, men leker mest med er barn født i slutten av mai. Hun er også en del sammen med storbarnsavdelingen, og leker med barna der. Anonymkode: 71432...782
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet mitt begynner i barnehagen i August. Det er et Januarbarn, og er dermed halvannet år ved oppstart. Av de 8 andre på avdelingen, så er ingen født på samme tid av året. I 2022-kullet er alle født på sommeren. De andre som vi har møtt klarer ikke en gang å gå, mens barnet mitt går, løper, og klatrer. De som er født året før, i 2021, er også alle født på sommeren, og er jo da en del lengre fremme i sin utvikling. Det er altså et halvt år hver vei til de andre barna, og det er jo ganske mye når de er så små. Er litt bekymret for at barnet mitt blir litt utenfor, og faller mellom to stoler. For stor for de i eget kull, men for liten for de eldre. Noen andre som har vært i samme situasjon, og har erfaringer med dette? Anonymkode: 1d6c8...2fb Ungen min startet i bhg i fjor høst. Hadde akkurat fylt et år, og de nærmeste er syv måneder eldre. Resten går over til storbarn i sommer. Det har gått helt fint for barnet vårt, men det er jo veldig individuelt. Lik alder er ikke dermed sagt at man går overens. Anonymkode: f24c5...6ee
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Gi det et lite år så kan det godt være ditt unike, begavede barn ikke er så fenomenalt langt forran likevel. Det der er virkelig ingenting å henge seg opp i. Anonymkode: d20bd...a8a
snurk Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Dette ville jeg ikke stresset med. Jeg har begge barna i en liten barnehage hvor de bare er 10 barn totalt, fra alderen 1-5 år. De er en kjempefin gruppe med barn og alle har det så fint sammen på tross av forskjell i alder 🙂 1
Maleficenta Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Arkana skrev (2 timer siden): Barna mine gikk i en liten énavdelings barnehage med 18 barn. Datteren min er født i januar og hun var den eneste født før sommeren det året. Det var 3 andre født samme år, men alle da i andre halvdel av året. Det var helt uproblematisk. De lekte på tvers av alder og selv førskoleåret da hun var eldst av alle og i tillegg moden for alderen var det ikke noe problem og hun koste seg i barnehagen. Barnet ditt skal gå i barnehagen i mange år og de som ikke kan gå ennå tar igjen barnet ditt fortere enn du aner og mental utvikling har også mye å si. Et barn som er fysisk lenger framme kan være mentalt lenger bak. Det er jo heller ikke slik at barn alltid foretrekker å leke med andre barn som er veldig tett i alder. Hva som gjør at man blir venner med noen handler om helt andre ting enn alder så dette ville jeg tenkt var helt uproblematisk og det kommer til å jevne seg ut. har samme erfaring
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Sånn har det jo alltid vært. Noen er født tidlig på året og andre sent. Vær glad barnet ditt er en av de som er født tidlig, bedre å være et hestehode foran når det gjelder motorikk😅 vårbarna kommer til å ta hen igjen ganske fort Anonymkode: 289d1...b98
Veggdyret Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 En flink barnehage klarer da å rotere rundt på lekegrupper sånn at barna en dag får leke med de litt eldre og har noe å strekke seg etter, og en annen dag med de litt yngre og kan øve på å hjelpe og føle seg "stor og flink". Da blir ikke et barn som er litt midt mellom to stoler utenfor i noen av gruppene det heller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå