AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Barnet begynte i barnehage etter jul, trives godt. Jeg har redusert stillingen det jeg kan innenfor de økonomiske rammene jeg er komfortabel med, men med reisevei til/fra bhg og jobb må barnet være i barnehagen mellom 7 og 7,5 time. Arbeidsplassen er fleksibel i den grad at vi har 6 timer kjernetid midt i arbeidsdagen hvor vi må være på plass. Fram til nå har jeg levert henne senere, da har vi en rolig morgen hjemme, med frokost og kos, hvor hun blir levert rett før frokosten stenger og så og si full barnehage. Men selv om jeg henter 1 time før stengetid er det nesten bare hun og et par barn som er igjen. Hun står ikke og venter på meg eller noe og er alltid opptatt i lek, men jeg synes likevel det er et litt sørgelig syn. Lurer derfor på om jeg skal snu dagen, og levere henne tidlig og hente samtidig med hjørnestensbedriftsarbeiderne som utgjør 85% av bhg (rekker ikke før pga egen kjernetid). Da rekker vi ikke frokost hjemme og blir en 30min venting fra levering til frokosten i barnehagen åpner. Kommer til nesten tom barnehage. Barnet er straks 2,5år. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 4e30f...ebe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Ville levert tidlig. Anonymkode: ac1f6...02d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Er det ikke bare å prøve, da....? Prøv det en dag og se hva som skjer..? Men altså, om ungen ikke plages av å bli hentet som en av de siste, skjønner jeg ikke helt problemet. Her leverer vi tidlig, og prøvde å hente 7.5 time senere. Det gikk dårlig - ungen var da den første som ble hentet, og det endte med raserianfall og skrik og gråt og dritt hver dag, fordi han ble revet ut av leken han var midt oppi. Går mye bedre når han får være 8 timer i bhg.. Anonymkode: ffbc8...38d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Det kommer vel an på rutinene i deres barnehage og hva barnet trives med. Du kan jo prøve å gjøre om en periode og se hvordan det går? Vi ser at vårt barn trives best med sen levering. Det er fordi barnet ikke er så glad i ståk og fullt kaos som det ofte er fra morgenen av (mange barn som leveres tidlig og få ansatte på jobb). Ved å levere sent får barnet en rolig morgen hjemme og mer av aktivitetene hun liker sent på dagen (mer utetid når det er bra vær, oftere mulighet for rolige bordaktiviteter når de er innendørs). Anonymkode: 4b8eb...0e3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Enig med over, bare test da vel? Kan hende det er bedre, syns alltid mine trivdes best med å ikke komme til stappfull bhg og alle allerede i lek, de likte godt å være tidligere ute. Men samtidig kan alenetid på ettermiddag være godt om man er sliten etter en lang dag. Så det er både og. Hva andre gjør er kanskje ikke så farlig, viktigst at det passer dere. Har så god erfaring med rolige morgener, frokost hjemme og å ha en god start på dagen hjemme. Så for vår del har jeg alltid valgt dette. Barna også. I perioder har de bedt om å få spise frokost i bhg med de andre barna fordi det høres jo spennende ut. Da har jeg levert tidlig så de har fått prøve. Men det har aldri blitt noe de ber om igjen, så deres valg har nok vært ganske tydelig. Om så det tynnes ut i rekkene utover ettermiddagen. Aldri plaget mine. Anonymkode: 53740...a90
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 For oss passet det best å levere sent og hente litt sent. De begynte ikke med noe program (kjernetid med tur og annet) før kl. 9:30. Kjernetiden varte fram til kl. 14, så jeg kunne ha hentet da, men det var ikke alltid de var tilbake fra tur (dvs de første årene gikk de jo ikke så langt på tur, så det gjaldt jo helst de siste årene). Min likte godt å få med seg fruktmåltidet i 14:30-15-tiden. Test ut begge deler og se hva som funker best, hvis du har mulighet? Anonymkode: f3585...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Meg over. Glemte helt å si at det var ikke så mange barn som spiste frokost i barnehagen her, og det var vanlig å levere i 9-tiden Det var vel bare en eller som som ble levert fast ved åpningstid. Hvis mange/flertallet møter tidlig og spiser frokost i barnehagen, så er det jo litt dumt å gå glipp av fellesskapet rundt det måltidet. Jeg er glad vi fikk starte dagen hjemme i ro og mak. Vi er nok litt b-mennesker begge to. Anonymkode: f3585...d7e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Ts her. vi blir å teste det ut en periode, men det hjalp på perspektivet å bli påminnet av en her oppe i kommentarfeltet: hun liker jo best de aktivitetene som skjer sent på dagen der det er mer utetid. Og det er nok mest mine såre følelser av å ha henne i bhg så lenge det hele bunner i, som blir veldig forsterket av å se henne som ett av få barn ved henting. Hun er enda på småbarnsavdelingen så de er bare 3 barn inne til frokost om gangen, noe hun får med seg nå som et av barna i siste pulje. Men absolutt noe å ta høyde for når hun skal over på storebarn, at det er dumt å gå glipp av fellesskapet rundt frokostbordet. I tillegg til å komme sent inn i lek, når de går mer bort ifra parallellek hvor hun er nå. Så vi får teste litt mer ut når vi kommer dit. Takker for alle svar i en klassisk chipsen-er-for-liten-til-å-dippes-problemstilling😊 Anonymkode: 4e30f...ebe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Jeg ville hatt barnet i barnehagen i den tiden som det er aktiviteter hun liker best For vår del så passet det best å være tidlig og spise frokost i barnehagen, så fikk vi mer ut av dagen etter henting i barnehagen. Anonymkode: bcd22...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Jeg istemmer at det er lurt å prøve, og se hva som passer best for dere 😊 Jeg leverer tidlig fordi vi uansett er oppe tidlig, og barnehagebarna mine er trøtte på kveldstid uansett. Så vi får mer ut av dagen sammen på den måten. Et av mine barn kommer lettere inn i leken når hun kommer før alle er i full lek. Den andre har ikke noe problem med å komme senere sånn sett, men blir sliten på ettermiddagstid. Anonymkode: 6abba...7cb
solmåneogstjerner Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 (endret) De gangene jeg hadde mulighet så valgte jeg tidlig levering og tidlig henting. Syntes det fungerte mye bedre. Har prøvd motsatt også, det fungerte ikke så bra for oss. Har testet ut med tre barn, med forskjellig trivseldøgnrytme, men på akkurat dette: samme resultat for alle. Men det kan jo være annerledes hos dere. Kommer jo an på mange ting: rytmen i barnehagen, når kommer de beste vennene, hvordan det er med trafikk, dere foreldre, er dere mest opplagt og tilgjengelig morgen eller ettermiddag osv. Min erfaring (for oss) er lik uansett småbarn' eller storbarnsavdeling. Endret 5. juni 2023 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Det er totalt ni barn på avdelingen til sønnen vår. Vi synes at uansett om vi leverer sent eller henter tidlig, så er det alltid veldig få barn der. Begynner nesten å tro at de andre foreldrene ikke jobber stort! Anonymkode: 289a1...798
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Basert på eget barn og egen barnehage, ville jeg ha hentet tidligere. På avdelingen "hans" blir de fleste barna levert i en megapulje mellom 8:30 og 9 og han trives best med å bli levert før dette. Da er det roligere tempo og lavere volum. Tror jeg kan telle på én hånd de gangene det har vært flere enn 2 barn på plass når han leveres rett før 8. Fra 8 er de minimum 2 voksne, ofte 3, så morgenfuglene har en veldig behagelig start på dagen sin. Dette er for øvrig en baseavdeling med to småbarnsgrupper på til sammen 18 barn, så den megapulja rett før 9 er svær. 😅 Anonymkode: 88cb9...247
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Jeg ville prøvd og sett hva som passer barnet best. Vår sønn trivdes tidligere best med å leveres sent. Den rolige stunden på morgenen gav en god start på dagen, og å rydde med seinvakten ble en fin avslutning. Så kom trassalderen, og han ble avhengig av faste rutiner om morgenen for å få en fin start. Det klarte de bedre i barnehagen enn hjemme, så vi begynte å levere tidlig. Det er godt å ha så fleksibel arbeidstid at man kan levere når det passer best for barnet. Anonymkode: acda3...135
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 Det blir nok fort at om barnet blir levert tidligere, så er det få barn der på det tidspunktet i stedet for på ettermiddagen. Jeg som b-menneske valgte å levere senere nettopp for å få den rolige starten på morgen. Anonymkode: 394a2...110
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 Hvis barnet ikke later til å bry seg om å bli hentet litt senere, kan dere vel foreløpig holde på det videre? Jeg bet meg likevel merke i at dere ikke «rekker» frokost hjemme om dere velger å komme tidligere i barnehagen. Det er vel strengt tatt bare å stå opp litt tidligere, vel? Anonymkode: 392af...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er totalt ni barn på avdelingen til sønnen vår. Vi synes at uansett om vi leverer sent eller henter tidlig, så er det alltid veldig få barn der. Begynner nesten å tro at de andre foreldrene ikke jobber stort! Anonymkode: 289a1...798 Kanskje det er mange som gjør slik at den ene forelderen leverer sent mens den andre henter tidlig og evt. lager middag. At de har fleksitid. Anonymkode: bcd22...ca9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 Mitt barn liker best å komme tidlig, før frokost når det er stille på avdelingen. Vi har spist frokost hjemme og hatt en rolig start på dagen hjemme, men det blir feil for henne. Hun liker å bli hentet etter frukten og har de gangene jeg henter sent sagt at det var dumt hennes mamma ikke kom. Hun ventet, alle andre mammaer kom før hennes. Nå har min blitt tre år da, så vi kan snakke litt sammen om det. Før hun kunne snakke merket jeg at leveringen gikk bedre om jeg leverte i god tid før frokost. Frokost her er 08.30 Anonymkode: 9f3ee...4e3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis barnet ikke later til å bry seg om å bli hentet litt senere, kan dere vel foreløpig holde på det videre? Jeg bet meg likevel merke i at dere ikke «rekker» frokost hjemme om dere velger å komme tidligere i barnehagen. Det er vel strengt tatt bare å stå opp litt tidligere, vel? Anonymkode: 392af...6e6 Klart man kan stå opp føre, men jeg vekker ikke barnet om jeg ikke må Anonymkode: 8480a...d97
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er totalt ni barn på avdelingen til sønnen vår. Vi synes at uansett om vi leverer sent eller henter tidlig, så er det alltid veldig få barn der. Begynner nesten å tro at de andre foreldrene ikke jobber stort! Anonymkode: 289a1...798 Eller så leverer den ene og den andre hentee Anonymkode: 8480a...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå