AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 I lengre tid har jeg slitt med økonomien, etter en veldig tung skillesmisse og psykisk sykdom mistet jeg helt kontrollen. Dette er svært skammelig for meg for jeg har i utgangspunktet alltid vært en person som har kontroll på økonomi og livet mitt, men denne hendelsen i livet over 3 år satt meg helt ut. Gjelden har bare økt og økt, psykriateren min sier at jeg kan få noe gjeld slettet da dette skjedde under sykdom, men jeg føler likevel ikke det er rett. Jeg har fått råd fra NAV om å søke gjedsordning da jeg vil være varig ut av stand til å betale den alene. Men jeg gruer meg veldig, føles ut som en stor skam. Nå har jeg en god og godt betalt jobb, jeg er psykisk frisk og kommet meg. Står at man skal leve for 9750 .- i mnd etter alle utgifter er betalt, klarer man seg på det? Jeg vil gjerne gjøre opp for meg men føles veldig vanskelig å sette i gang med denne prosessen. Har noen av dere vært gjennom dette og vet hvordand et fungerer og hva man kan forvente seg? Anonymkode: 9782c...af1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Skam?? Tvert imot. Du må være STOLT av deg selv fordi du får tak i ting og prøver å løse problemer i stedet for å ignorere dem. Bra! 😊 Anonymkode: dca8f...48e 23 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skam?? Tvert imot. Du må være STOLT av deg selv fordi du får tak i ting og prøver å løse problemer i stedet for å ignorere dem. Bra! 😊 Anonymkode: dca8f...48e Man skal altså være stolt fordi man får noen andre (kreditor / stat) til å overta gjelden sin? Anonymkode: 2bb92...3df 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I lengre tid har jeg slitt med økonomien, etter en veldig tung skillesmisse og psykisk sykdom mistet jeg helt kontrollen. Dette er svært skammelig for meg for jeg har i utgangspunktet alltid vært en person som har kontroll på økonomi og livet mitt, men denne hendelsen i livet over 3 år satt meg helt ut. Gjelden har bare økt og økt, psykriateren min sier at jeg kan få noe gjeld slettet da dette skjedde under sykdom, men jeg føler likevel ikke det er rett. Jeg har fått råd fra NAV om å søke gjedsordning da jeg vil være varig ut av stand til å betale den alene. Men jeg gruer meg veldig, føles ut som en stor skam. Nå har jeg en god og godt betalt jobb, jeg er psykisk frisk og kommet meg. Står at man skal leve for 9750 .- i mnd etter alle utgifter er betalt, klarer man seg på det? Jeg vil gjerne gjøre opp for meg men føles veldig vanskelig å sette i gang med denne prosessen. Har noen av dere vært gjennom dette og vet hvordand et fungerer og hva man kan forvente seg? Anonymkode: 9782c...af1 Hvor stor er gjelden din sånn egentlig? Kanskje du kan greie å betjene den? Lever selv på 6000 kroner etter at alt av regninger er betalt, så 9750 skulle da gå veldig fint om du får denne gjeldsordningen. Anonymkode: 2bb92...3df 4
Rotemor Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skam?? Tvert imot. Du må være STOLT av deg selv fordi du får tak i ting og prøver å løse problemer i stedet for å ignorere dem. Bra! 😊 Anonymkode: dca8f...48e Dette🌺 3
Gjest takinova Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I lengre tid har jeg slitt med økonomien, etter en veldig tung skillesmisse og psykisk sykdom mistet jeg helt kontrollen. Dette er svært skammelig for meg for jeg har i utgangspunktet alltid vært en person som har kontroll på økonomi og livet mitt, men denne hendelsen i livet over 3 år satt meg helt ut. Gjelden har bare økt og økt, psykriateren min sier at jeg kan få noe gjeld slettet da dette skjedde under sykdom, men jeg føler likevel ikke det er rett. Jeg har fått råd fra NAV om å søke gjedsordning da jeg vil være varig ut av stand til å betale den alene. Men jeg gruer meg veldig, føles ut som en stor skam. Nå har jeg en god og godt betalt jobb, jeg er psykisk frisk og kommet meg. Står at man skal leve for 9750 .- i mnd etter alle utgifter er betalt, klarer man seg på det? Jeg vil gjerne gjøre opp for meg men føles veldig vanskelig å sette i gang med denne prosessen. Har noen av dere vært gjennom dette og vet hvordand et fungerer og hva man kan forvente seg? Anonymkode: 9782c...af1 Du lever greit på 9750,- i 5 år. Kjør på!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I lengre tid har jeg slitt med økonomien, etter en veldig tung skillesmisse og psykisk sykdom mistet jeg helt kontrollen. Dette er svært skammelig for meg for jeg har i utgangspunktet alltid vært en person som har kontroll på økonomi og livet mitt, men denne hendelsen i livet over 3 år satt meg helt ut. Gjelden har bare økt og økt, psykriateren min sier at jeg kan få noe gjeld slettet da dette skjedde under sykdom, men jeg føler likevel ikke det er rett. Jeg har fått råd fra NAV om å søke gjedsordning da jeg vil være varig ut av stand til å betale den alene. Men jeg gruer meg veldig, føles ut som en stor skam. Nå har jeg en god og godt betalt jobb, jeg er psykisk frisk og kommet meg. Står at man skal leve for 9750 .- i mnd etter alle utgifter er betalt, klarer man seg på det? Jeg vil gjerne gjøre opp for meg men føles veldig vanskelig å sette i gang med denne prosessen. Har noen av dere vært gjennom dette og vet hvordand et fungerer og hva man kan forvente seg? Anonymkode: 9782c...af1 De 9000 kr er livsoppholdssatsen, det skal altså dekke ting som strøm, telefon/internett, mat, transport, helse og fritid. Bare for å klargjøre at det ikke er " etter alle utgifter er betalt". Men ja man klarer seg jo greit på det. Anonymkode: bf803...931 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Jeg synes du skal søke gjeldsordning. Jo raskere du kommer i gang, jo raskere vil du bli fri fra dette ❤️ Anonymkode: d490d...26d 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): leve for 9750 .- i mnd etter alle utgifter er betalt, klarer man seg på det Det er mer enn hva jeg har å leve for (minstesum aap) etter at faste utgifter er betalt. Det kommer til å gå helt fint, du må bare planlegge greit. Vær stolt av deg selv heller for at du tar tak. Vær glad for at gjeldsordning finnes og du ikke må slite med dette resten av livet Anonymkode: e1e4f...209 2
Andro Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Å løse vanskene med å få en gjeldsordning er en seier, ikke en skam. Å la det skure er en skam, men det trenger du ikke å tenke på når du får en avtale. Beløpet i gjeldsordningen er trolig høyere enn det du er vant til å ha fra før. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Kjør på, raskere du kommer igang jo raskere er du gjeldfri. Anonymkode: 52248...7d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Får arbeidsgiver vite om man har gjeldsordning? Anonymkode: 7d365...059
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får arbeidsgiver vite om man har gjeldsordning? Anonymkode: 7d365...059 Det legges ut på nett navn til alle som får åpnet gjeldsforhandling i Norge, så det kommer an på om arbeidsgiver (eller andre private) går inn og sjekker. Anonymkode: 8eec5...c28 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det legges ut på nett navn til alle som får åpnet gjeldsforhandling i Norge, så det kommer an på om arbeidsgiver (eller andre private) går inn og sjekker. Anonymkode: 8eec5...c28 What?? Anonymkode: baece...7d4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): What?? Anonymkode: baece...7d4 https://norsk.lysingsblad.no/nb/kunngjeringar/gjeldsforhandlingar Bare å søke på fylke. Grunnen er at alle som har krav mot vedkommende skal kunne melde inn dette innen frist. Her legges også skilsmisse/separasjon/pengekrav/tilsvar tingrett osv ut dersom vedkommende ikke åpner post og brev kommer i retur til saksøker, evt har ukjent adresse. Anonymkode: 8eec5...c28
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De 9000 kr er livsoppholdssatsen, det skal altså dekke ting som strøm, telefon/internett, mat, transport, helse og fritid. Bare for å klargjøre at det ikke er " etter alle utgifter er betalt". Men ja man klarer seg jo greit på det. Anonymkode: bf803...931 Mange lever på mye mindre enn det gitt.. folk på gjeldsordning har det altfor godt. Etter 5 år er alt slettet uansett hva.. Anonymkode: ecd30...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 Jeg var i samme situasjon i 2019. Fekk da hjelp av en super hyggelig mann på nav. Han kontaktet husbanken og forklarte problemet, han var med på møte hos dei. Da betalte husbanken ned all den dyre gjelden min. Og jeg fekk et billig lån tilbake med 0,6% rente som dei låste i 7 år 🙂 Men jeg har 3 barn. Og husbanken hjelper vel dei med barn først 🤔 Anonymkode: 24a9d...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange lever på mye mindre enn det gitt.. folk på gjeldsordning har det altfor godt. Etter 5 år er alt slettet uansett hva.. Anonymkode: ecd30...b2f Orker ikke ta den diskusjonen er igjen. Men for å si det greit og klart - har du 6000 netto så får du ikke 9000 å leve for verken i gjeldsordning eller i det virkelig livet. Midlene må jo først å fremst være dær i utgangspunktet. Anonymkode: bf803...931
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 Forstår dette er vanskelig men dette kan skje de beste. Det er ikke alltid man er direkte skyld i det selv heller, av ulike årsaker. Bla slik som du nevner og andre årsaker.. Søk om gjeldsordning hvis du har fått grønt lys. Det er en veldig vanskelig og krevende økonomisk situsjon du nok er i nå. Men, det vil bli bedre, snakker av erfaring. Ja, du vil kunne klare deg og oveleve på livsopphold beløpet, men det er et stramt budsjett. Det er mange som dessverre havner i en GO, og det virker som det øker. Det er forskjell på de ulike økonomiske situasjonene og livskriser og namsmannen har forståelse, og tar det veldig fattet, de forstår at det er en vanskelig årsak bak. Dette er jobben deres og det går nok helt fint, nå vil du mest sannsynlig få hjelp. Lykke til.. Anonymkode: c979f...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 Jeg hadde gjerne byttet ut jobblønnen min med gjeldsordning. Har ca 4000kr til mat og alt annet når bolig/bil er betalt, så 9750 høres ut som luksus.. Synes det er rart folk synes det er vanskelig å klare seg på gjeldsorning, er jo rikmansliv i forhold til det jeg har, og jeg jobber nesten 100% Anonymkode: 6fce8...f4c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå