Gå til innhold

Kreve at ungdommen blir med på familieferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen på 17 vil bare være hjemme i ferien. Ingen planer men vil nok holde det åpent for kjæreste/venner. Vi ønsker at hen blir med på én felles familieferie med småsøsknene og oss. Én uke. Ungdommen blir 18 om et år. Hva tenker dere? Bør man kunne kreve at ungdommen blir med, eller ikke? 

Anonymkode: 2a0ae...22e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på at ungdommen ble igjen hjemme og hadde fest, fyll og åpent hus hele den uka foreldrene er borte, nei... Så ja, jeg hadde krevd at ungdommen ble med. De har uansett godt av å komme seg litt bort og se noe annet enn det samme nabolaget året rundt.

Anonymkode: c2245...8d6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det synes jeg, hvis dere også tar hensyn til ungdommen og legger opp ferien til at en 17-åring også kan ha det kjekt, og ikke bare gjør ting som er morsomme for yngre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ungdommen. Tror du hen kommer til å angre senere i livet på at hen ikke ble med? Det er nok siste ferien sammen med familien, og hen er "bare" 17. Det kommer også an på om hen er ansvarlig og moden nok til å være hjemme alene. 

Anonymkode: 46182...c9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri tvunget en 17-åring med på ferie, og at dette er siste sjanse for familieferie er jo på ingen måte riktig. 

Anonymkode: 2d320...d72

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det fare for fest og ting ute av kontroll så måtte h*n nok vært med. Jeg hadde derimot vært veldig trygg på å ha min 17-åring alene hjemme. Så det er type person ungdommen/ vennene er som spiller inn. 

Anonymkode: 59606...693

Skrevet

Vi har valgt ferie ut fra hva 17-åringen kunne tenke seg å være med på. Hun blir 18 før jul.

Tviler på at jeg hadde tvunget henne om hun absolutt ikke ville bli med. Kommer helt an på typen ferie. Hun skal jobbe når vi ikke er på ferie, så sånn sett er jeg glad hun selv gleder seg til å dra siden det er det hun får av helt fri.

Kommer an på 17-åringen også da.... Er det fest på døra fem minutter etter at dere har dratt, eller vil han bare ha tomt hus? Det siste husker jeg selv som ekstremt nydelig på samme alder, å ha tomt hus i dagevis....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset, blir ungdommen med. være hjemme er ikke et alternativ.

Vi har hørt på ungdommens ønske i forhold til feriemål. 

Hadde ungdommen slått seg helt vrang, fikk den flytte inn til bestefar en uke.

Anonymkode: bd42d...ddf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde følt om min 16-åring hadde nektet å være med at jeg hadde oppdratt barnet feil og ikke tilpasset ferie for alle.  Det er sagt, 16-åringen slipper å dra alene med 13-åringen til besteforeldre.  

Barna har sommerferie i 9 uker, den er ikke til 100 % uten krav. 

Ikke bekymret for fest, men læring i å tilpasse seg ulike situasjoner.  I fjor fikk 16-åringen merke at det ikke var sååå gøy hjemme når alle vennene var på ferie med familien. 

Anonymkode: b2fd9...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Med så lang sommerferie syns jeg han kan klare å bli med dere på ferie i én uke. Det er dere som er de voksne og bestemmer

Anonymkode: 33427...73c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

En 17 åring må kunne bestemme det selv. Jeg har ikke vært med foreldre på ferie siden jeg var 15. (Og det selv om de dro til 'Syden'-steder som jeg i grunn kunne godt tenkt meg å dra til. Bare ikke med dem og småsøsken...). Fikk beskjed om å gå til naboen eller venninnen min sine foreldre som også var nesten naboer, om jeg følte behov. De hadde snakket med dem og visste de var hjemme. 

Skal sies at jeg hadde jobb da, men bare noen dager i uken og det hadde garantert ikke vært noe problem å få fri en uke eller to. Ble spurt om når jeg ville ha ferie, og jeg sa at det trengte jeg ikke. 

Fra 15-30 år var jeg heller ikke med på hytta med dem. Etter 30, en og annen påskehelg. De spurte oftere. 

Ingen sure miner av den grunn. 

I sommer skal vi faktisk på ferie sammen, tre generasjoner. Mitt forslag. 25 år siden sist jeg dro slik med dem. Og 17-åringen min blir med og gleder seg faktisk, men jeg hadde ikke reagert et øyeblikk om hun heller ville vært hjemme.

De er tross alt gamle nok til å flytte hjemmefra.  Det sagt, så stiller du selvsagt krav. Besøk av venner er greit, men ikke vill festing. Og han har ansvaret for huset. Skader heller ikke å ha noen voksne som kan kontaktes, familie, venners foreldre eller naboer (om dere kjenner dem sånn noenlunde). Sett likevel ikke opp barnevakt for ham. Han er for stor til det. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, ja du kan jo selvsagt det. Fortsatt et barn.
Men om det er lurt og nødvendig? Kommer jo an på barnet.
Frykter du for hav som skal skje alene hjemme, da er det klart du tar ansvar for å ta barnet med.
Hvis ikke, så er mer spørsmålet om du har gjort noe for å tilrettelegge for at ungdommen vil være med?
Har hen fått påvirke ferievalg? Blitt inkludert i planleggingen?
Slikt hjelper nok når så store barn ønskes med. 
Forskjell på om de en en uke i syden med soling og shopping eller en klein tur der man må ligge tette i tett med mamma, pappa og søsken i telt. Eller en storbyferie med både strand, og butikker og godt internett i en leilighet feks? 

Anonymkode: 8e35d...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ungdommen på 17 vil bare være hjemme i ferien. Ingen planer men vil nok holde det åpent for kjæreste/venner. Vi ønsker at hen blir med på én felles familieferie med småsøsknene og oss. Én uke. Ungdommen blir 18 om et år. Hva tenker dere? Bør man kunne kreve at ungdommen blir med, eller ikke? 

Vedkommende er nesten myndig. La hen være hjemme om hen vil. 

Anonymkode: 78edd...bfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ungdommen. Tror du hen kommer til å angre senere i livet på at hen ikke ble med? Det er nok siste ferien sammen med familien, og hen er "bare" 17. Det kommer også an på om hen er ansvarlig og moden nok til å være hjemme alene. 

Anonymkode: 46182...c9d

Hvorfor det? Jeg var ikke med på familieferier når jeg var 16-20, men har vært på masse familieferier senere. Angre på hva? Når småsøsknene mine ble eldre og vi fikk samme interesser har vi reist mye sammen. Det eneste jeg kan se for meg og angre på måtte jo være om de døde og man satt og tenkte at man ikke var sammen de den siste muligheten. Det blir jo også en helt håpløs tankegang. 

Anonymkode: 8d027...d48

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok krevd det når det bare er en uke om å gjøre, og heller lovet ungdommen en helg eller noe alene hjemme en annen gang i sommer. Samtidig ville jeg lagt opp ferien slik at noe av aktiviteten også var tilpasset ungdommen, og/eller lagt opp til at den unge kunne få noe alenetid når de yngre skulle på noe som var spennende for dem.

En løsning her i huset har ofte vært å ta med en ekstra ungdom, så de har hverandre å skravle med, også på ferie.
Jeg har også gjort det når jeg har dratt med ungdom på aktivitet som de syns er kjedelig med bare meg, som fjelltur, men som er akseptabelt å bli med på om de får med en valgfri venn. Reiser man mange så koster det ikke mye ekstra å ta med enda en.

Her har vi nådd en alder på ungdommene der alle har sommerjobb, og ingen er interessert i å bli med på vår type ferie. Vi løser det med å gjøre ting de liker istedet, f.eks. dra på en konsert/festival i ei helg, og utvide med et par netter til og fra. Da får vi en fellesopplevelse i alle fall. 

Skrevet

Så lenge dere stoler på ungdommen deres ser jeg ikke problemet med at de velger selv hva de vil gjøre i ferien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han kan bli med dere på ferie i én uke, så dra hjem. Men ha strenge regler når han skal være hjemme. Vi kom kom hjem fra ferie, selv om vi hadde gitt de regler, til full fest her hjemme med 90 stykker her :o 

Anonymkode: 07d7b...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Vår må det ja, Selvsagt.  Men han har ofte med kjæreste eller kompiser på ferie for å gjøre det gøyere

Anonymkode: a1021...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde følt om min 16-åring hadde nektet å være med at jeg hadde oppdratt barnet feil og ikke tilpasset ferie for alle.  Det er sagt, 16-åringen slipper å dra alene med 13-åringen til besteforeldre.  

Barna har sommerferie i 9 uker, den er ikke til 100 % uten krav. 

Ikke bekymret for fest, men læring i å tilpasse seg ulike situasjoner.  I fjor fikk 16-åringen merke at det ikke var sååå gøy hjemme når alle vennene var på ferie med familien. 

Anonymkode: b2fd9...9f3

Dette har ingenting med oppdragelse å gjøre. Er helt normalt ar gutter ingen alderen ikke er så interessert i familieferie - spesielt hvis det ikke er andre på samme alder. 

Anonymkode: 55337...685

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette har ingenting med oppdragelse å gjøre. Er helt normalt ar gutter ingen alderen ikke er så interessert i familieferie - spesielt hvis det ikke er andre på samme alder. 

Anonymkode: 55337...685

Jenter også. Jeg skrev litt lenger opp at jeg droppet alt av familieturer to år før ts sitt barn. Jeg hadde ikke noen dårlig oppdragelse, det kan jeg ihvertfall si nå når jeg har en 17 åring selv. 

Jeg var selvstendig og klarte meg selv. Er det dårlig? Jeg synes ikke. Har et godt forhold til familien også. Likevel var det ikke så fristende med sydentur med foreldre og småsøsken, ville heller være hjemme og slappe av, være med venner, og jobbe litt. 

De snakker da selvsagt med vennene sine og vet hvem som skal bort osv. Hvis ikke, kan de skylde seg selv om det blir kjedelig. 

Selvsagt er det hyggelig om tenåringer vil dra på ferie med oss, men det er da ikke nødvendigvis noe galt selv om de ikke ønsker? 

Og en normalt oppdratt 17- åring bør da kunne klare seg en uke eller to alene? Men selvsagt en stor fordel om de har noen de kan kontakte og besøke om det oppstår behov. 

(Svaret er mest til den du siterte:) )

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...