Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen lærere som har hatt ammefri her? Jeg har ikke diskutert med arbeidsgiver enda, men  vil bare høre andres erfaringer først. Så jeg er helt sikker før jeg diskuterer med arbeidsgiver.

Jeg kunne tenkt meg å ta ammefri på start/ slutten av dagen om det går. Dvs at det kan hende jeg må ta det i min bundne tid på skolen, altså når jeg skal planlegge undervisning. Denne tiden må man vel få tilbake? Dvs at jeg da skal ha 1 time mindre undervisning i uka per time jeg ammer i planleggingstid?

Altså, la oss si jeg har bunden tid (planleggingstid) på mandag fra 14.30-15.30.  Jeg tar ammefri da. Jeg har egentlig undervisning tirsdag 13.30-14.30, men pga ammefrien på mandag, kan jeg få denne timen som planleggingstid/ undervisningsfri. Osv.

Er det riktig sånn jeg tenker?

Anonymkode: 81dfb...621

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på ammefri, men ikke endrede oppgaver, så nei du får ikke tilbake tiden du tar ammefri.

Anonymkode: 93de0...709

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Noen lærere som har hatt ammefri her? Jeg har ikke diskutert med arbeidsgiver enda, men  vil bare høre andres erfaringer først. Så jeg er helt sikker før jeg diskuterer med arbeidsgiver.

Jeg kunne tenkt meg å ta ammefri på start/ slutten av dagen om det går. Dvs at det kan hende jeg må ta det i min bundne tid på skolen, altså når jeg skal planlegge undervisning. Denne tiden må man vel få tilbake? Dvs at jeg da skal ha 1 time mindre undervisning i uka per time jeg ammer i planleggingstid?

Altså, la oss si jeg har bunden tid (planleggingstid) på mandag fra 14.30-15.30.  Jeg tar ammefri da. Jeg har egentlig undervisning tirsdag 13.30-14.30, men pga ammefrien på mandag, kan jeg få denne timen som planleggingstid/ undervisningsfri. Osv.

Er det riktig sånn jeg tenker?

Du kan ikke veksle inn bunden tid til undervisningstid eller motsatt. Dette er to ulike deler av årsverket ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

I slike yrker er ammefri rett og slett et annet ord for flexitid. 😜 Du har rett til å dra tidligere, men ikke på å flytte arbeidsoppgaver fra en tid til annen. Du må med andre ord regne med å ta igjen tapt planleggingstid, for eksempel.

Anonymkode: 40560...23a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte da ta planleggingstiden i ubuden tid, gjøre planleggingen hjemme. Ble egentlig bare stress. Jeg fikk ikke lov til å ta hverken ammefri eller planleggingstid i undervisningstiden. 

Anonymkode: b8f55...411

Skrevet

Klart arbeidsgiver bør kunne klare å legge opp timeplanen slik at du får frigitt tid i løpet av arbeidsdagen til planlegging og kontorarbeid (retting, beskjeder til/fra foresatte) så du kan starte eller avslutte tidligere og få tatt lovpålagt ammefri uten at du må sitte å amme på skolen.

Men for å få dette til best mulig må jo du også tilpasse deg skolen på en best mulig måte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg måtte da ta planleggingstiden i ubuden tid, gjøre planleggingen hjemme. Ble egentlig bare stress. Jeg fikk ikke lov til å ta hverken ammefri eller planleggingstid i undervisningstiden. 

Du mener du visste ikke at du kunne kreve det. For du har lov, og arbeidsgiver har ikke styringsrett over ammefri. 

Anonymkode: 5ad14...ebe

AnonymBruker
Skrevet

Ammefri er et konsept som er lagd for de som jobber på kontor. Læreryrket er et eksempel på et yrke hvor det er vanskelig å få denne til på en bra måte. Det er ikke bare bare å få en vikar for en liten time hver dag f.eks.

Som skoleleder pleide jeg å avtale at halvparten av ammetiden ble tatt av undervisningen og halvparten av den bundne tiden. 

Anonymkode: 2072b...731

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ammetiden skal ikke gå av bare bunden tid eller bare undervisning, med mindre dere bli enige om det av en eller annen grunn.

Du skal IKKE trenge å ta igjen planlegging eller undervisning(eller lage vikaropplegg). 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Mt3 said:

Klart arbeidsgiver bør kunne klare å legge opp timeplanen slik at du får frigitt tid i løpet av arbeidsdagen til planlegging og kontorarbeid (retting, beskjeder til/fra foresatte) så du kan starte eller avslutte tidligere og få tatt lovpålagt ammefri uten at du må sitte å amme på skolen.

Men for å få dette til best mulig må jo du også tilpasse deg skolen på en best mulig måte.

Ja, så klart. Jeg ønsker jo å være fleksibel og grei. Men hvis jeg må ta igjen planleggingen i fritiden, så er det vel knapt vits i å be om ammefri. Med mindre som noen andre nevner, at jeg vil bruke det som "flexitid". Men da må jeg jo dra hjem og amme, også tilbake på jobb og planlegge og dermed forlenge arbeidsdagen.

Jeg har jo rett til det, så da tenkte jeg at jeg skulle be om det. Jobben vet at jeg er i mammaperm og at jeg kommer til å be om ammefri, så de bør jo være forberedt på det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, så klart. Jeg ønsker jo å være fleksibel og grei. Men hvis jeg må ta igjen planleggingen i fritiden, så er det vel knapt vits i å be om ammefri. Med mindre som noen andre nevner, at jeg vil bruke det som "flexitid". Men da må jeg jo dra hjem og amme, også tilbake på jobb og planlegge og dermed forlenge arbeidsdagen.

Jeg har jo rett til det, så da tenkte jeg at jeg skulle be om det. Jobben vet at jeg er i mammaperm og at jeg kommer til å be om ammefri, så de bør jo være forberedt på det.

TS

Jeg forstår ikke helt det du skriver om å reise tilbake på jobb for å planlegge undervisning? Er ikke det noe du kan gjøre hjemmefra?

Anonymkode: eaa0c...2a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ammefri er et konsept som er lagd for de som jobber på kontor. Læreryrket er et eksempel på et yrke hvor det er vanskelig å få denne til på en bra måte. Det er ikke bare bare å få en vikar for en liten time hver dag f.eks.

Som skoleleder pleide jeg å avtale at halvparten av ammetiden ble tatt av undervisningen og halvparten av den bundne tiden. 

Det er ikke så lett,nei. Jeg har to dager hvor jeg har bare dobbelttimer, som vil si at jeg må gå midt i timen om jeg skal ha ammefri de dagene. Jeg tar gjerne ammefri når det passer jobben, men håper bare jeg får den planleggingstiden jeg trenger :)

TS 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke helt det du skriver om å reise tilbake på jobb for å planlegge undervisning? Er ikke det noe du kan gjøre hjemmefra?

Anonymkode: eaa0c...2a6

Jeg jobber som kunst og håndverkslærer, så min planlegging består av å gjøre klart materialer, sette på/ stenge keramikkovn, lage eksempler, rydde osv. Joda, noe kan gjøres på "hjemmekontor", men jeg må være tilstede på verkstedene for det meste.

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så lett,nei. Jeg har to dager hvor jeg har bare dobbelttimer, som vil si at jeg må gå midt i timen om jeg skal ha ammefri de dagene. Jeg tar gjerne ammefri når det passer jobben, men håper bare jeg får den planleggingstiden jeg trenger :)

TS 

Noe planlegging gjør jo lærerne i sin ubundne tid uansett.

Men du trenger ikke ta hver dag. Du og din leder blir enig om hvordan dere løser det. Kanskje det beste er ammefri hele dobbeltimen tirsdag f.eks. og hele fellestiden torsdag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ammefri på morgenen. Kom 1,5 t senere. Var undervisning i alle timene, timeplanen min ble ikke endret selv om jeg hadde ammefri. «Tok igjen» én time på et annet tidspunkt på eget initiativ, mest fordi eleven jeg skulle hatt mens jeg hadde ammefri trengte det. 

Anonymkode: df590...050

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ammefri på morgenen. Kom 1,5 t senere. Var undervisning i alle timene, timeplanen min ble ikke endret selv om jeg hadde ammefri. «Tok igjen» én time på et annet tidspunkt på eget initiativ, mest fordi eleven jeg skulle hatt mens jeg hadde ammefri trengte det. 

Anonymkode: df590...050

Hvor mye ammefri har man egentlig per dag? Har lest at man har både 1 og 2 timer.

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Noe planlegging gjør jo lærerne i sin ubundne tid uansett.

Men du trenger ikke ta hver dag. Du og din leder blir enig om hvordan dere løser det. Kanskje det beste er ammefri hele dobbeltimen tirsdag f.eks. og hele fellestiden torsdag. 

Det som jeg kan gjøre hjemme gjør jeg ofte i ubunden tid. Den tiden jeg må være på skolen bruker jeg effektivt på verkstedene. Det er derfor det hadde vært greit å tatt igjen ev planleggingstid når jeg allerede er på jobb, så slipper jeg å måtte dra tilbake. Vet ikke om reisetid er inkludert i den timen man har til ammefri? 

Men ja, håper leder er fleksibel så vi finner den beste løsningen. Jeg kan til nød ta fri halvparten av den ene dobbelttimen jeg har, da den klassen jeg skal ha da er veldig greie og sjølgående.

TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye ammefri har man egentlig per dag? Har lest at man har både 1 og 2 timer.

TS 

Varierer visst litt. 2 timer har vært normen før, men flere og flere kommuner går over til 1 betalt time, så får du evt. mer utover dette som ubetalt dersom du har behov for dette. Når det gjelder når på dagen du kan ta ut timen tror jeg det er litt avhengig av hvor du jobber, men i utgangspunktet skal arbeidsgiver tilrettelegge for dine ønsker og behov så langt det lar seg gjøre. Jeg er lærer som jobber som miljøterapeut i 80 % stilling, og da en kollega av meg skulle ha ammefri fikk jeg tilbud om vikariat for å fylle inn den siste prosenten ved at jeg tok hennes morgentimer. Dette er på en barneskole i Trondheim :) ettersom at hun fikk mindre undervisningstid, og jeg bare skulle steppe inn som vikar den første timen, var det hun som ordnet opplegg og sendte meg dagen før timen. Dette var egentlig veldig klønete opplegg da, at hun skulle hoppe inn og ta over midt i en time… men det passet jo greit mtp. at jeg uansett var tilgjengelig «på huset», og at det var for en relativt kort stund (hun begynte å jobbe da babyen var 9 mnd. og hadde ammefri til han var ett år). Opplevdes sikkert greit for henne, men tror barna hadde hatt best av å beholde læreren sin og at hun heller hadde sluttet en time tidligere😅

Anonymkode: e7270...a68

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i «ammefri- råd og rettigheter» (gruppe) på Facebook så får du gode svar, vært mange lærer-innlegg der i det siste :) 

Anonymkode: 75d8c...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS 

Det kommer an på tariffavtalen din, men tipper du som lærer har krav på inntil 2 timer pr dag. Men sjekk opp med hva som står i tariff, både mtp tid og alder på barn. 

Anonymkode: 927ae...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...