AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Jeg har inntrykk av at i land som Litauen, Ukraina, Russland, Slovakia og Polen er det veldig vanlig å få få barn og enebarn. I barnehagen til ungene mine er det mange barn av foreldre fra de landene, de fleste er enebarn. Jeg har også 3 kollegaer fra de landene på jobb, de er enebarn og har enebarn selv . Noen som vet om det stemmer at det er kultur for enebarn i de landene ? Og hvorfor er det slik? Blir det sett på som slitsomt å ha mer enn et barn ? Anonymkode: 01f91...4db
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Kjenner flere derfra, og alle har søsken Anonymkode: 1c343...9cd 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Har bodd i Russland, og mitt inntrykk er ja, en vanlig familie besto av mann, kone, konas ene barn fra første ekteskap (evt parets ene barn) og mormor i noen år (som sov på sofaen i stua og var ubetalt dagmamma og au pair). Dette fordi det var vanlig å gifte seg veldig ungt (i mine øyne), sånn 20 år gammel, og fordi mennene var ganske udugelige, i runde to fant damene seg en bedre match. og fordi boligprisene var skyhøye og standarden lav og leilighetene toroms, dette var i Moskva for 20 år siden, folk hadde virkelig ikke verken plass eller tid til mange barn, de måtte jobbe. I litt mer velstående kretser var det også vanlig med ett barn, det holdt for å holde på den unge, pene kona/rike mannen. Bare mine observasjoner og spekulasjoner over årsaken, men det var det jeg så blant de jeg ble kjent med. Anonymkode: 7c87b...0df
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Jeg er fra ett av de landene. I min familie er kun jeg enebarn, og jeg kjenner faktisk ingen uten søsken 😂 Anonymkode: 8d7e2...c39
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Min erfaring er at det er stor forskjell mellom disse landene. Mye enebarn i Russland. Polen, med en sterk katolsk kirke, er det færre enebarn. Anonymkode: dba5d...f2e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Det går nok veldig på økonomi og muligheter for unge mennesker. Ingen tilfeldighet dette også er land vi ser mye arbeidsinnvandring til Norge fra. Polen og Litauen, Latvia. Den jevne russer har svært dårlig med penger. Finnes det ikke støtteordninger og statlige insentiver for å få barn, så blir det enda vanskeligere. Anonymkode: 5139a...196
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå