Gå til innhold

Ikke Binære Navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg håper dette er tull, men hvis ikke hadde de noen karakterer på barnetv før:

Katjakaj og Bentebent

Anonymkode: 341b1...e6f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan vel gå for stedsnavn, navn på elver eller lignende. Glomma fx. Så kan man strekke det til andre deler i verden og, Berlin fx, Venezia osv. 

Eneste er at da kan man ikke ha et -sen etternavn for da høres det helt forjævlig whitettrash ut. 

Anonymkode: b48da...a9c

Hokksund?

Anonymkode: 69fa1...2bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor i all verden antar du at ungen din ikke kommer til å identifisere seg med sitt kjønn?   Det er jo ufattelig sjelden folk ikke gjør det.  Veldig spesiell innstilling når man venter barn. 

Kan jo være at det er ts som skal endre navn. Kjenner to andre ikke-binære som også har gjort det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper det er for din egen del, og ikke for ett barn? 

Anonymkode: 93711...ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alex er vel et utrolig trygt valg.

Eller Kim. 

Anonymkode: 5889d...a59

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan vel gå for stedsnavn, navn på elver eller lignende. Glomma fx. Så kan man strekke det til andre deler i verden og, Berlin fx, Venezia osv. 

Eneste er at da kan man ikke ha et -sen etternavn for da høres det helt forjævlig whitettrash ut. 

Anonymkode: b48da...a9c

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ruth-Ivar heter en kompis av meg. 

Syns det er veldig søtt navn. 

Anonymkode: 4e941...2be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er ikke lov å gi jenter mannsnavn eller gutter kvinnenavn i Norge. Så man kan ikke kalle barnet Martin Josefine. 

Det finnes derimot navn som kan brukes av begge kjønn, kjønnsnøytrale eller dobbeltkjønnede navn kalles det vanligvis.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det handlet om kjønnsløse navn, ikke å sette sammen et jente og et guttenavn. Her tror jeg TS bommer kraftig i sin søken etter å rakke med på folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris, Jo, Billie, Dale, Robin, Svale, Luca, Simone, Gabriele, Sasha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mio synes jeg er skikkelig fint. Kjenner både jenter og gutter som heter det. 
Ellers så traff jeg et barn som het Rav en gang.

Anonymkode: d4ac2...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden antar du at ungen din ikke kommer til å identifisere seg med sitt kjønn?   Det er jo ufattelig sjelden folk ikke gjør det.  Veldig spesiell innstilling når man venter barn. 

Nå er du på bærtur, for det er ikke det som er poenget. Med et relativt kjønnsnøytralt navn kan navnet passe både om barnet identifiserer seg med kjønnet det ble tildelt ved fødsel eller ikke.

Anonymkode: 48958...6d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trenger forslag til ikke binære navn

Anonymkode: eb140...4da

Andrea er jo en klassiker. Jeg assosierer det alltid med menn, folk flest i Norge tenker på kvinner. Da har man et stort mulighetsrom. Max er et tilsvarende navn. Du kan også kalle barnet noe du liker og ikke være kontrollerende på hva det velger å kalle seg selv. Enkleste utvei. Foreldre som absolutt skal kontrollere bagateller som navn er et betenkelig konsept.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Venter du barn? Isåfall, det er veldig få av barna som blir ikke binære. Ikke tving en jente tik å hete martin Josefine fordi hun kunne ha vært trans eller ikke binær. 

Anonymkode: 73d34...7a9

Min far heter «Steinar Kristi» på alle offisielle brev. Jeg kan forsikre deg om at barn som er født binære ikke blir binære av navn. Like lite som en katt blir en hund om du kaller den Fido. Et navn er et navn er et navn. 

Det viktigste ved et navn er at voksne fester assosiasjoner til navn. Gir du barn et uvanlig navn forventer voksne uvanlige ting av det. Gir du barn et vanlig navn forventer voksne tradisjonelle, utdaterte ting av barnet. Ikke gi barnet uskikker i navnegave. Utover det? Gi barnet hvilket navn som helst. 

Og et navn som får folk som deg til å distansere seg fra barnet? Det er en gave av uendelig stor verdi. Den verdien er ts (og jeg) ute etter å kapitalisere på. For å bli mislikt av dem en forakter har endeløst høy verdi.

Anonymkode: 12cf1...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tore, Jo, Inge og Chris er godd eksempler på navn som kan brukes på begge kjønn. 

Du kan sette dem sammen:

Jo Inge

Tore-Jo

Anonymkode: 503f2...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er du på bærtur, for det er ikke det som er poenget. Med et relativt kjønnsnøytralt navn kan navnet passe både om barnet identifiserer seg med kjønnet det ble tildelt ved fødsel eller ikke.

Man "tildeles" ikke et kjønn

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vilje, Marion, Kim, Rene, Andrea, Taylor, Gabriele, 

Anonymkode: 8e148...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

John-Hilde

Bjørg-Arnold

Ole-Janita

Anonymkode: 7db53...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenker litt på Martin Josefine.

Eller Sara Liam.

TS 

Anonymkode: eb140...4da

Så det du tenker er et dobbeltnavn med et typisk jentenavn og et typisk guttenavn? Da er det jo ikke snakk om ikke-binære navn. Da kan du jo kalle barnet hva som helst, feks Julie Julius eller Petra Per.

Anonymkode: 05cd2...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, ueifh9w8yf98wfnhw9 said:

Man "tildeles" ikke et kjønn

Det gjør man da såvisst. Et barn med utovertiss blir som regel tildelt kjønnet gutt ved fødsel, helt uavhengig av om det skulle vise seg at barnet feks har en variant av intersex. Noen blir feks født med utovertiss og eggstokker - det er en helt reell variant av intersex. Og da er det mulig at tildelt kjønn ble feil.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...