AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Eventuelt noen som dissosierer mye pga traumer/ptsd/KPTSD? Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om hvordan det er. Er du bevisst på de ulike delene? Hører du stemmer? Får du noen gang følelsen av å være innestengt i kroppen din eller se deg selv utenfra? Hvordan jobber du med dette i terapi? Er du i jobb? Anonymkode: 0aef9...521
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Jeg har denne diagnosen. Sliter med å henge med i samtaler, faller liksom ut. Hører ordene, men det når ikke inn til å bli noe forståelig. Ja, jeg har jobb. Lærer. Utfordringene gjelder ikke med elevene, men mer i samtaler som krever konsentrasjon. Kan også falle litt inn i min egen verden når jeg jobber konsentrert med noe. Har fått anbefalt traumebehandling, men det har ikke passet i forhold til rollen som mor. Nå er dem store, men har liksom bare lært meg å leve med det. Anonymkode: c1c36...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har denne diagnosen. Sliter med å henge med i samtaler, faller liksom ut. Hører ordene, men det når ikke inn til å bli noe forståelig. Ja, jeg har jobb. Lærer. Utfordringene gjelder ikke med elevene, men mer i samtaler som krever konsentrasjon. Kan også falle litt inn i min egen verden når jeg jobber konsentrert med noe. Har fått anbefalt traumebehandling, men det har ikke passet i forhold til rollen som mor. Nå er dem store, men har liksom bare lært meg å leve med det. Anonymkode: c1c36...0bd Takk for svar. Hvordan merket du at du hadde dissosiativ lidelse? Og har du ulike deler som prater sammen/til deg el? Anonymkode: 0aef9...521
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.54): Eventuelt noen som dissosierer mye pga traumer/ptsd/KPTSD? Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om hvordan det er. Er du bevisst på de ulike delene? Hører du stemmer? Får du noen gang følelsen av å være innestengt i kroppen din eller se deg selv utenfra? Hvordan jobber du med dette i terapi? Er du i jobb? Anonymkode: 0aef9...521 Jeg har både kptsd og en av de mest komplekse dissosiative lidelsene. Er ufør og går ukentlig i behandling. Jeg er bevisst på de fleste delene, men kjenner ikke alle. Før jeg fikk diagnosen beskrev jeg dem som stemmer til andre. For jeg hører dem som stemmer hvis de er tilstede samtidig som meg. Men er jeg på innsiden er de egen personer. Dette vet jeg kan være forvirrende for mange. Anbefaler deg å følge Dissosiasjonsforum på Instagram. Der finner du info enkelt forklart. Anonymkode: 8463a...a7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Ja. Jeg kan få symptomer at jeg blir lam ulike deler av kroppen. Anonymkode: 65a60...dd7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Mener du dissosiativ identitetsforstyrrelse, eller mener du dissosiative lidelser generelt? Anonymkode: 05d08...8ab
Besina Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Jepp, jeg sliter med heftig depersonalisering og derealisering når jeg har depressive episoder eller når jeg har angst over lengre tid. Når situasjoner blir for overveldende for meg, føles det som om "noe" tar over kroppen min. Føles som jeg er i en drøm, ser meg selv utenifra, kroppen føles nummen og går helt på autopilot. Hukommelse og tidsperspektiv blir blurry. Dette skjer også hvis jeg snakker om traumer eller møter på triggere. Kan vare noen timer eller dager. Veldig ekkelt, men samtidig kan det føles som en pause fra det som er vanskelig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har både kptsd og en av de mest komplekse dissosiative lidelsene. Er ufør og går ukentlig i behandling. Jeg er bevisst på de fleste delene, men kjenner ikke alle. Før jeg fikk diagnosen beskrev jeg dem som stemmer til andre. For jeg hører dem som stemmer hvis de er tilstede samtidig som meg. Men er jeg på innsiden er de egen personer. Dette vet jeg kan være forvirrende for mange. Anbefaler deg å følge Dissosiasjonsforum på Instagram. Der finner du info enkelt forklart. Anonymkode: 8463a...a7b Ja, det er forvirrende. Jeg lurer på om jeg har ulike deler uten at jeg merker de til vanlig, men at de på en måte skifter (vanskelig å forklare), eller om det er pga KPTSD at jeg i enkelte situasjoner ikke er min vanlige voksne person lenger, men et gråtende barn eller en sint tenåring. Jeg hører ikke stemmer, kun av og til, da er det min egen stemme som sier ofte ganske stygge ting, ting jeg hørte mye da jeg vokste opp. Jeg har tenkt at jeg «går i barndommen» fordi jeg er så utenfor toleransevinduet mitt, men kanskje det handler om dissosiering også? Det føles som at den voksne, fornuftige meg er blitt «kapret», nesten, og står på sidelinja og klarer ikke koble seg på. Og etterpå skammer jeg meg så sykt! AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja. Jeg kan få symptomer at jeg blir lam ulike deler av kroppen. Anonymkode: 65a60...dd7 Oi. Vet du hvorfor? Er det en eller flere deler av deg som utløser det? AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mener du dissosiativ identitetsforstyrrelse, eller mener du dissosiative lidelser generelt? Anonymkode: 05d08...8ab Jeg mener nok begge deler. Det var did jeg tenkte på først da jeg skrev, men så vil jeg egentlig høre fra alle som dissosierer. Besina skrev (13 timer siden): Jepp, jeg sliter med heftig depersonalisering og derealisering når jeg har depressive episoder eller når jeg har angst over lengre tid. Når situasjoner blir for overveldende for meg, føles det som om "noe" tar over kroppen min. Føles som jeg er i en drøm, ser meg selv utenifra, kroppen føles nummen og går helt på autopilot. Hukommelse og tidsperspektiv blir blurry. Dette skjer også hvis jeg snakker om traumer eller møter på triggere. Kan vare noen timer eller dager. Veldig ekkelt, men samtidig kan det føles som en pause fra det som er vanskelig. Er det en annen del av deg? Det høres skummelt ut! Anonymkode: 0aef9...521
Jytte Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Det står i en journal at jeg dissosierte, men vet ikke hvordan. Tror det var et spørsmål jeg bare snakket bort eller ikke tok alvorlig. Har pstd.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi. Vet du hvorfor? Er det en eller flere deler av deg som utløser det? Jeg kan bli lam hvis noe trigger. Feks går i butikken og en høylytt dame kommer inn og går imot meg, da kan jeg bli lam under beina feks og armene. jeg kan kjøre bil og tenke på noe som trigger og blir lam på låret. Det forsvinner og flytter seg forskjellig steder i kroppen, ulik styrke på det også. Anonymkode: 65a60...dd7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Har PTSD og blandet dissosiativ lidelse. Tror ofte at jeg er bevisst på det, men ser ofte i etterkant av «hendelser» at jeg ikke har vært det. Føler meg ikke innestengt i egen kropp, men kan føle at jeg ser meg selv utenfra, og ser meg da som mye yngre. «Føler» meg også som et barn. Kan ramle ut av samtaler og ting jeg holder på med uten å merke det selv, ikke alltid andre merker det heller - kan fortsette å prate/holde på med ting uten at jeg egentlig er «tilstede». Kan få følelsen av lammelser, da spesielt i beina, hvor jeg kan kjenne på kroppen min uten å egentlig kjenne at jeg tar på meg selv, og det føles som det ikke er min egen kropp. Har hatt tilfeller der jeg plutselig ikke har kjent igjen personer rundt meg (familie, samboer etc.) og følt at disse er fremmede. Jeg VET hvem de er, men jeg kan ikke kjenne de igjen eller føle noen relasjon. Hadde flere, mer «alvorlige» og hyppige symptomer tidligere, ganske stabilt nå. Er i full jobb. Beklager rotete innlegg 😅 Anonymkode: a715a...611 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Sliter med dissosiasjon og depersonalisering etter traumer fra barndommen. Jobber fullt men det er vanskelig, føles som jeg er utenfor kroppen, sliter med å konsentrer meg og føler at jeg ikke er meg om du forstår? Men jeg vet jo at det er meg som gjør disse handlingene, men det føles som det ikke er det. Jeg faller også lett ut av samtaler og det er slitsomt å leve med. Det er spesielt ille ved skifte av miljø. plasser eller å gå fra kaldt til varmt. Anonymkode: 6ae73...a06
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Jytte skrev (3 timer siden): Det står i en journal at jeg dissosierte, men vet ikke hvordan. Tror det var et spørsmål jeg bare snakket bort eller ikke tok alvorlig. Har pstd. Alle mennesker kan dissosiere.Traumer eller ikke,men det er forskjell på det og dissosiativ lidelse. Anonymkode: 47bab...900 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan bli lam hvis noe trigger. Feks går i butikken og en høylytt dame kommer inn og går imot meg, da kan jeg bli lam under beina feks og armene. jeg kan kjøre bil og tenke på noe som trigger og blir lam på låret. Det forsvinner og flytter seg forskjellig steder i kroppen, ulik styrke på det også. Anonymkode: 65a60...dd7 Lam, mener du at du mister følelsen et sted? Eller at du ikke kan gå/bevege armer osv? Det høres uansett veldig ubehagelig ut. Tror jeg hadde blitt ganske redd om jeg opplevde det. Kan du bli bra av det? Anonymkode: 0aef9...521
Cherry2 Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 Har selv kptsd og uspesifisert dissosiativ lidelse. Noen av svarene her høres mer ut som ADHD enn dissosiajon
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg dissosierer noe i sammenheng med kptsd. Var verre før, men hender jeg blir fjern, føler meg som et tomt skall. Er i jobb, ikke lett. Anonymkode: 84628...91e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 Cherry2 skrev (2 timer siden): Noen av svarene her høres mer ut som ADHD enn dissosiajon Hva tenker du på da? Anonymkode: 0aef9...521
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Jytte skrev (På 6.6.2023 den 16.04): Det står i en journal at jeg dissosierte, men vet ikke hvordan. Tror det var et spørsmål jeg bare snakket bort eller ikke tok alvorlig. Har pstd. Alle mennesker traumer eller ikke kan dissosiere,men det å ha en dissosiativ lidelse er noe helt annet. Anonymkode: 24351...2d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå