Gjest kenneth Skrevet 9. januar 2006 #1 Del Skrevet 9. januar 2006 Er ikke en jogger pr. definisjon fotgjenger? Og dermed burde befinne seg på venstre side av veien? Selv er jeg ikke nevneverdig opptatt av det, og går/løper både her og der. Men hvis først en "konflikt" oppstår, er det vel kjekt å ha noen kjøreregler å forholde seg til. På dagens joggetur, da jeg tilfeldigvis befant meg på venstre side av veien (turvei, 2-3 meter bred) møtte jeg en fysakk som løp på høyre side. Jeg tenkte som så at "nei, han skal jaggu meg få vike - jeg har tross alt retten på min side". Fysakken nærmet seg, uten å gi tegn til å vike unna. 10 meter før et potensielt sammenstøt rakte han ut hånden. "Hmm. Han insisterer visst" tenke jeg, og la meg ut. I det vi møttes i det dunkle kveldslyset utbrøt jeg "Er du bare dum???". Et par sekunder senere hørte jeg i kjølevannet "Nei for faan! Det er du som er dum!". Dette er forsåvidt bare en bagatell, men når en slik situasjon først oppstår, synes jeg faktisk den som løper på feil side bør kjenne sin besøkelsestid og pelle seg over på rett side. Så da lurer jeg på om noen - bak min rygg - har revidert de gamle gode trafikkreglene (som faktisk har en funksjon) og innført en joggeklausul som henviser oss hyppig vraltende personer til høyre side. Hvis ikke skal jeg jaggu meg neste gjøk bli utsatt for mer enn dagens syrlige spørsmål... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Impala Skrevet 10. januar 2006 #2 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg viker nå alltid til høyre jeg da. Trodde det var det som var "vanlig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 10. januar 2006 #3 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg går på venstre siden av vegen om jeg går på en bilvei. på gangveier og fortau holder jeg meg alltid til høyre, og trodde det var vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 10. januar 2006 #4 Del Skrevet 10. januar 2006 Det var på en turvei, skriver du, altså ingen bilvei. Da er det vanlig å holde seg til høyre. Jogger man på bilvei, løper man på venstre side av veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. januar 2006 #5 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg går konsekvent på venstre side av veien, uansett om det er bilvei eller gang og sykkelsti. ifølge syklister som sykler mye, holder DE seg til venstreregelen, og da det er jeg som fotgjenger som får vondest om vi kræsjer, så følger jeg også venstreregelen. har fått noen stygge blikk, men ser ganske klart at joggere og fotgjengere som tydeligvis går ofte/som fremkomstmiddel, bruker venstreregelen. mens turgåere og syklister som er ute på tur på søndager og for kos, bruker høyreregelen. det kan være litt frustrerende, men jeg holder likevel konsekvent til venstre, og det går stort sett greit. og om noen skulle tvinge seg forbi til venstre for meg, så ville det ikke falt meg inn å slenge kommentarer til dem! dem om det, så lenge de ikke dytter eller slår eller faktisk gjør meg noe, så er det vel liten grunn til å slenge med leppa for bagateller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 10. januar 2006 #6 Del Skrevet 10. januar 2006 Til Supernova, Chica og Yamaha: Hva baserer dere dette på? Jeg antar dere som jeg har lært at fotgjengere går til venstre og kjøretøy kjører til høyre? Så da lurer jeg på hvorfor og når dette skiftet har funnet sted? For jeg har også registrert at mange både går og løper til høyre. Jeg sykler mye utenom vinterstid, og heldigvis har jeg ikke støtt på problemstillingen der... Hvorfor man skal gå på venstre side på bilvei, og eksempelvis plutselig være høyreorientert på fortau høres ganske så merkverdig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 10. januar 2006 #7 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg går konsekvent på venstre side av veien, uansett om det er bilvei eller gang og sykkelsti. ← Jeg synes dette høres meget fornuftig ut, og i tråd med barnelærdom. ifølge syklister som sykler mye, holder DE seg til venstreregelen, og da det er jeg som fotgjenger som får vondest om vi kræsjer, så følger jeg også venstreregelen. ← Hva mener du her? De sykler til høyre, du går til venstre, og fordi du da får vondt hvis de kjører på deg, så holder du deg til venstre? Det er vel ganske opplagt at syklisten skal vike for deg - på samme måte som en møtende bil ikke skal kjøre ned deg når du går på venstre side av veien? har fått noen stygge blikk, men ser ganske klart at joggere og fotgjengere som tydeligvis går ofte/som fremkomstmiddel, bruker venstreregelen. mens turgåere og syklister som er ute på tur på søndager og for kos, bruker høyreregelen. ← Hehe. Ja, hvis dette stemmer, så er det jo ikke så rart at det oppstår misforståelser, for jeg ser overhodet ingen logikk i dette i det hele tatt - og antar jeg ikke er den eneste... det kan være litt frustrerende, men jeg holder likevel konsekvent til venstre, og det går stort sett greit. ← Støtter deg på denne. Jeg er sterk i troen på at hvis alle forholdt seg til barnelærdommen, så ville alt vært meget bedre. I stedet for å finne på nye ting. og om noen skulle tvinge seg forbi til venstre for meg, så ville det ikke falt meg inn å slenge kommentarer til dem! dem om det, så lenge de ikke dytter eller slår eller faktisk gjør meg noe, så er det vel liten grunn til å slenge med leppa for bagateller? ← Jeg slenger gjerne med leppa hvis folk insisterer på å ha rett når de formelt sett har feil. Trafikkreglene § 19 angir særlige bestemmelser for gående. Paragrafen har følgende ordlyd: § 19. Særlige bestemmelser for gående 1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane. Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det. 2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss. Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant. Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 10. januar 2006 #8 Del Skrevet 10. januar 2006 Har ikke noen forklaring, men når jeg går på gangveier så holder de fleste til høyre, og selv har jeg alltid gjort det. Sikkert mamma som gjorde det når jeg var liten og så har jeg fortsatt med det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 10. januar 2006 #9 Del Skrevet 10. januar 2006 Har ikke noen forklaring, men når jeg går på gangveier så holder de fleste til høyre, og selv har jeg alltid gjort det. Sikkert mamma som gjorde det når jeg var liten og så har jeg fortsatt med det... ← Da har du ihvertfall et forslag til samtaleemne rundt middagsbordet i dag. (Dette skal vi faan meg nøste opp i. Vi følger saken tilbake så langt vi klarer. Ender sikkert opp med en karismatisk kar i 1982, med lite sans for autoriteter, som så det som sin misjon i livet å endre trafikkreglene - og maktet å forføre en mengde mennesker inn i troen på at det motsatte er det korrekte var det korrekte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. januar 2006 #10 Del Skrevet 10. januar 2006 Hva mener du her? De sykler til høyre, du går til venstre, og fordi du da får vondt hvis de kjører på deg, så holder du deg til venstre?← ser at den kunne misstolkes ja.. det jeg mener er, at de syklistene jeg ser og har pratet med, og som altså sykler mye, tenker trafikkregler, og da er det rette å ha fotgjengeren til venstre. og dersom fotgjenger og syklist ikke er enige om hvor hvem skal være, så er det meg som fotgjenger som får vondest, ergo er jeg mye mer oppmerksom på hva syklister tenker og forventer ihht til dette, en andre fotgjengere. og ærlig talt, det mest trygge når man går på gang og sykkelsti er jo å gå til venstre. det at sykler skal vike er så sin sak, hva de gjør er en helt annet ting. og går man til venstre mens kjappe syklister kjører på høyre, så har man den største "faren" slik at man ser den og kan flytte seg om det går litt vel fort eller utenksomt for seg. hater å gå på samme side som syklistene sykler på, da de kommer så fort og så nært noen av dem at jeg blir skremt. ergo, følger jeg syklistene, på lik linje med at jeg følger bilene om jeg går i veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå