AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Hei. Jeg og de to barna mine bor i en blokkleilighet i første etasje. Veranda døra går ut mot et stort og fint fellesområde for blokksamlingen. I går var det noe sosialt samling i den ene leiligheten, og det var noen barn på besøk ute å lekte. Mitt eldste barn var også ute, og de begynte å leke sammen. Søte unger altså. Men... To av dem stod og kikket inn til oss hele tiden. Og så ville de se på rommet til dattera mi (jenter i samme alder, ikke noe mystisk), og de ville at hun skulle hente flere leker ut osv. Hørte de spurte datteren min flere ganger om at de ville leke inne hos oss. Jeg måtte si nei flere ganger, og at de heller fikk være ute i finværet å leke. Grunnen min er alt annet enn fint vær. Jeg kjenner ikke disse barna. Det er ikke innafor å la barna komme inn uten å snakke med foreldrene først. Jeg kjente ikke foreldrene. Jeg ville heller ikke ta initiativ til å bli kjent med foreldrene. Det var heller ikke ryddig, og en av ungene hadde spurt *har du bare fire dukker*? Hva hadde de sagt når de så at hun ikke har eget rom...? Altså tusen tanker i hodet. De er jo bare barn, men likevel.. Så jeg spør dere. Hva hadde dere gjort? Er det vanlig å åpne dørene for barn man ikke kjenner som bare er på besøk i nabolaget? Setter jeg en stopper for datteren min sin sosialisering? Kan jo ikke la barn komme inn uten at foreldrene vet om det... (alder 6 til 9 år) Anonymkode: b7df0...0f4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Skal de inn til dere må foreldrene få beskjed først. Barna mine får ikke ta med seg ukjente barn inn til oss uten at foreldrene vet om det. Du gjorde det rette. Anonymkode: 22aa7...ceb 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Du gjorde helt rett! Ingen grunn til at de skal inn, når de like gjerne kan leke ute. Det var ikke din datter de var på besøk hos. Som forelder til disse ungene ville jeg heller ikke likt at de ble med inn til fremmede.. Anonymkode: a341a...175 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal de inn til dere må foreldrene få beskjed først. Barna mine får ikke ta med seg ukjente barn inn til oss uten at foreldrene vet om det. Du gjorde det rette. Anonymkode: 22aa7...ceb Nettopp. Men burde jeg vært en aktiv mamma som tok kontakt med foreldrene i denne situasjonen? Er det det som er lurt å være? For min unnskyldning var egentlig at jeg ikke ville sosialiseres, vi hadde akkurat vært ute flere timer i lag med andre ... Anonymkode: b7df0...0f4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 6 år, nei. 9 år ja. Tenker det er stor forskjell her. Anonymkode: d8cb6...504 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjorde helt rett! Ingen grunn til at de skal inn, når de like gjerne kan leke ute. Det var ikke din datter de var på besøk hos. Som forelder til disse ungene ville jeg heller ikke likt at de ble med inn til fremmede.. Anonymkode: a341a...175 Bedre at de leker ute. Hadde det vært naboer hadde det vært noe annet. Naboen får komme hit så ofte han vil, men det er jo fordi vi kjenner han.. Anonymkode: b7df0...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 Ut i det fine været, men ellers. Hvis datteren din ville leke med dem hadde jeg kanskje sagt ja. Bedt dem gå hjem å si fra først. Hvorvidt de hadde kommentert på rot, mangel på eget rom etc hadde jeg ikke brydd meg om. Da ville jeg evt jørt med egne barn etterpå hva de tenkte om det. Anonymkode: 9f4ae...101
Arkana Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 Hvis det var min datter og hun selv ønsket at disse barna skulle komme på besøk hadde jeg sagt at det var greit hvis de sa fra til foreldrene sine først. At man ikke kjenner dem synes jeg er uvesentlig. Alle venner er noen man en gang ikke har kjent og jeg hadde syntes det var fint om barna fikk flere venner i nabolaget. At datteren din ikke har eget rom ville jeg ikke tenkt over. Mine to yngste delte rom til de var 8 og 10 år gamle og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har overhørt kommentarer fra vennene deres om det. Jeg ville uansett ikke brydd meg om kommentarer. Barn sier jo ofte spontant det de tenker og viser kanskje ikke alltid så stor forståelse for ting som er annerledes enn det de er vant til, men det er ikke verre enn at man forklarer dem hvorfor det er slik. Og rot har de sannsynligvis selv hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hei. Jeg og de to barna mine bor i en blokkleilighet i første etasje. Veranda døra går ut mot et stort og fint fellesområde for blokksamlingen. I går var det noe sosialt samling i den ene leiligheten, og det var noen barn på besøk ute å lekte. Mitt eldste barn var også ute, og de begynte å leke sammen. Søte unger altså. Men... To av dem stod og kikket inn til oss hele tiden. Og så ville de se på rommet til dattera mi (jenter i samme alder, ikke noe mystisk), og de ville at hun skulle hente flere leker ut osv. Hørte de spurte datteren min flere ganger om at de ville leke inne hos oss. Jeg måtte si nei flere ganger, og at de heller fikk være ute i finværet å leke. Grunnen min er alt annet enn fint vær. Jeg kjenner ikke disse barna. Det er ikke innafor å la barna komme inn uten å snakke med foreldrene først. Jeg kjente ikke foreldrene. Jeg ville heller ikke ta initiativ til å bli kjent med foreldrene. Det var heller ikke ryddig, og en av ungene hadde spurt *har du bare fire dukker*? Hva hadde de sagt når de så at hun ikke har eget rom...? Altså tusen tanker i hodet. De er jo bare barn, men likevel.. Så jeg spør dere. Hva hadde dere gjort? Er det vanlig å åpne dørene for barn man ikke kjenner som bare er på besøk i nabolaget? Setter jeg en stopper for datteren min sin sosialisering? Kan jo ikke la barn komme inn uten at foreldrene vet om det... (alder 6 til 9 år) Anonymkode: b7df0...0f4 Kjempebra! På alle måter! Du satte klare og tydelige grenser! Alt for lite av det i vårt samfunn. Godt for barn å se voksne som sier nei. Du har all rett til å bestemme hvem du vil ha i hus og når, det er tross alt ditt hjem. og dessuten. Man får ikke topp førsteinntrykk av barn som innleder med «har du bare fire dukker?». Jeg hadde tenkt mitt altså, og ikke hatt lyst til at dette barnet skulle leke med mine barn. Har noen slike frekke barn rundt oss også, barna mine kan ikke fordra dem, og jeg sier alltid nei til besøk. De kan leke ute hvis de vil sier jeg. Da vil mine barn inn og så er problemet løst. Jeg er veldig tydelig på mine grenser hos oss. Og jeg hjelper barna å ha sine også, og samtidig være grei og høflig. Men i vårt hus skal alle få være trygge og ha det bra. Den dagen det blir bursdager der vi må ha med barn ungene ikke egentlig vil ha med, så flytter vi bursdagen ut et annet sted. Alle skal bli inkludert, men hjemme skal vi få ha inn de vi ønsker. Anonymkode: bf457...b1d
Arkana Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får ikke topp førsteinntrykk av barn som innleder med «har du bare fire dukker?». Jeg hadde tenkt mitt altså, og ikke hatt lyst til at dette barnet skulle leke med mine barn. Anonymkode: bf457...b1d Barna dine får altså bare leke med perfekte barn som aldri ville finne på å si noe som helst negativt eller frekt noen gang? Tror du dine barn er like perfekte selv også? Jeg er glad jeg vet, og også lærer barna mine, at alle kan gjøre feil, at ingen er perfekt hele tiden og at de kan være gode mennesker og gode venner likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 Arkana skrev (5 minutter siden): Barna dine får altså bare leke med perfekte barn som aldri ville finne på å si noe som helst negativt eller frekt noen gang? Tror du dine barn er like perfekte selv også? Jeg er glad jeg vet, og også lærer barna mine, at alle kan gjøre feil, at ingen er perfekt hele tiden og at de kan være gode mennesker og gode venner likevel. Nå lar du din egen fantasi styre det du skriver... Noe som ikke alltid passer seg. Personen du siterte skrev nevnte ingenting om at barna kun får leke med "perfekte" barn osv. Og du må jo være enig i at en sånn holdning som den ungen viste, ikke er veldig bra? Anonymkode: 2c348...1a7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå lar du din egen fantasi styre det du skriver... Noe som ikke alltid passer seg. Personen du siterte skrev nevnte ingenting om at barna kun får leke med "perfekte" barn osv. Og du må jo være enig i at en sånn holdning som den ungen viste, ikke er veldig bra? Anonymkode: 2c348...1a7 Vi vet lite eller ingenting om disse barnas holdninger. Ts kom med noen setninger hun ikke likte, men sønnen synes det var ok å leke med barna ute. Mine barn velger stort sett hvem de vil være sammen med, slle er velkomne hjemme hos oss. Anonymkode: 9f4ae...101 2
Hactar Skrevet 4. juni 2023 #13 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp. Men burde jeg vært en aktiv mamma som tok kontakt med foreldrene i denne situasjonen? Er det det som er lurt å være? For min unnskyldning var egentlig at jeg ikke ville sosialiseres, vi hadde akkurat vært ute flere timer i lag med andre ... Anonymkode: b7df0...0f4 Hvis barna egentlig var på besøk hos noen andre, ville ikke jeg gjort det. Plutselig har du uvitende bidratt til utestenging eller ødelagt for et opplegg hos naboen. Og alle barn trenger ikke komme inn til enhver tid bare fordi de har lyst. Det er helt ok å be dem leke ute i finværet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå