Gå til innhold

Bekledning skogstur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville du kledd deg på en skogstur når temperaturen ligger på 26-28 grader? 

Anonymkode: ddf84...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

T-skjorte, tynn langbukse (treningsbukse e.l), tursko. Bruker ikke shorts i skogen pga brennesle og flått.

Sjelden jeg går tur når det er så varmt, blir for varmt for hunden.

Anonymkode: 6a4fb...71d

• Liker 2
Skrevet

Er det ute i tykkeste bushen du skal? Eller er det skogsvei/sti? Jeg går alltid i shorts eller kanskje en litt lengre shorts type og singlet/tskjorte, gjerne sommerull... (tror jeg har fått en flått på meg i hele mitt liv og jeg er en del ute). Gode sokker og lave hiking sko.. Det er det jeg ville valgt, men for all del, alle går med så mye forskjellig: treningstights i ulike lengder, tynne treningsbukser, sportsbh, langermet, høye fjellsko tilfelle orm, etc så det finnes ikke et rett alternativ men mer hva du selv føler er rett for der du skal gå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 minutter siden):

Er det ute i tykkeste bushen du skal? Eller er det skogsvei/sti? Jeg går alltid i shorts eller kanskje en litt lengre shorts type og singlet/tskjorte, gjerne sommerull... (tror jeg har fått en flått på meg i hele mitt liv og jeg er en del ute). Gode sokker og lave hiking sko.. Det er det jeg ville valgt, men for all del, alle går med så mye forskjellig: treningstights i ulike lengder, tynne treningsbukser, sportsbh, langermet, høye fjellsko tilfelle orm, etc så det finnes ikke et rett alternativ men mer hva du selv føler er rett for der du skal gå. 

Sti.

AnonymBruker
Skrevet

Høres sykt deilig ut med sånne temeraturer!!! Hilsen frossen dame i Troms med ullestene på inne nå... 

Anonymkode: 857e8...47c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres sykt deilig ut med sånne temeraturer!!! Hilsen frossen dame i Troms med ullestene på inne nå... 

Anonymkode: 857e8...47c

Du får komme ned til Sørlandet :)

AnonymBruker
Skrevet

På Sørlandet ville jeg ha spraya beina godt med anti-flåttmiddel (centaura fx) og hatt tynne langbukser og t-skjorte. Hersens flått 😤

Anonymkode: 394ac...5e6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tynn strømpebukse under shortsen er kjerringråd mot flått. Men sjekk under armer osv. Der det er tynn hud etterpå. 

Anonymkode: 06f5a...0be

Skrevet

28 grader? Shorts og singlet og gode sko.

AnonymBruker
Skrevet

Shorts og sandaler. Kanskje en overdel om det er tett skog.

Anonymkode: a3046...b91

Skrevet

Shorts og singlet, men er det mye vegetasjon velger jeg tynneste turbuksa.
Mye fine lettvekstsklær som ikke blir klamme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går alltid med bukse i skogen grunner flått. Men kan godt bruke en lett tights istedenfor turbukse.

Anonymkode: 45652...d0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går med shorts og sportsbh om det er så varmt 🥵

Anonymkode: 7fb3a...a93

Skrevet

Tynneste sort sommerturbukse og så langermet som du orker. Sokker i skoene. 

Med mindre det er en kort tur og du gidder å sjekke/børste leggene hver gang du er borti et gresstrå. Det funker også, men er mer stress. 

På Sørlandet hadde jeg gardert meg mest mulig mot flått. Bruke antiflåttmiddel og sjekket grundig i godt lys etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 20.52):

Hvordan ville du kledd deg på en skogstur når temperaturen ligger på 26-28 grader? 

Jeg foretrekker bukse som enten er tynn og vindtett,  eller en man kan ta av bena på over til shorts. Spørs jo hvir lenge du skal være borte. Goretex sko, evnt støvler om det er vått myrområde. Jeg har alltid på meg lag på lag i skogen. Tynn vindtett jakke, en litt god genser med glidelås og t-skjorte.

Man vet aldri, noe kan skje på tur,  været skifter fort osv, så da er det greit å ha på noe som ikke lett blir vått og noen lag man kan ta av og på.

Og alltid ekstra mat og drikke.

Har vært med å gå feil i skogen og kom ikke frem før midt på natten. Da var flere lag klær ekstra mat og drikke veldig godt å ha, samt litt høye goretex sko, da vi havnet i litt myraktige områder på veien.

Fikk vite at flere gikk seg vill i det området,  fordi det var flere åser som delte seg. Så vi havnet to åser for langt bort. Og med høye berg, kom vi ikke over og tilbake før det gikk mange timer med gåing

Anonymkode: 55fbe...098

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (20 timer siden):

Tynneste sort sommerturbukse og så langermet som du orker. Sokker i skoene. 

Med mindre det er en kort tur og du gidder å sjekke/børste leggene hver gang du er borti et gresstrå. Det funker også, men er mer stress. 

På Sørlandet hadde jeg gardert meg mest mulig mot flått. Bruke antiflåttmiddel og sjekket grundig i godt lys etterpå. 

Er det så mye flått på sørlandet? 
Bor i trøndelag, har hund og er en del i skogen(helst i shorts og t-skjorte når det er varmt), hun har kanskje fått flått på seg 1-2 ganger i året(har aldri brukt flåttmiddel). Jeg har aldri fått det på meg(bortsett fra engang jeg var på Stadtlandet, der kravlet de godt oppover leggene😬).

Anonymkode: 84483...4bf

Skrevet

Aner ikke hvor mye flått det er på Sørlandet, men kystnært på Vestlandet er det helt vilt, og en enorm endring fra noen tiår tilbake. Vi kan ikke gå forbi et gresstrå omtrent, og har flåttbitt hver sesong. De vi ikke får på oss selv haiker inn med katten...

Foreløpig har vi vel kun fare for borrelia ved bitt her, mens det på Sørlandet også er fare for TBE i tillegg. Grøss.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor i landet det er. Er det flått der? 
Orm? 

Anonymkode: 5ffb8...809

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det så mye flått på sørlandet? 
Bor i trøndelag, har hund og er en del i skogen(helst i shorts og t-skjorte når det er varmt), hun har kanskje fått flått på seg 1-2 ganger i året(har aldri brukt flåttmiddel). Jeg har aldri fått det på meg(bortsett fra engang jeg var på Stadtlandet, der kravlet de godt oppover leggene😬).

Anonymkode: 84483...4bf

Det er fryktelig mye flått, ja... Har plukket 50-60 flått av hunden etter én tur i skogen. 

Jeg kler meg alltid i langbukse om jeg skal på "buskas kommer i fysisk kontakt med meg" tur. Ikke hovedsaklig pga flått, men pga jeg hater følelsen, og liker ikke å få rusk og rask i skoene. Så jeg har langbukse som dekker utenpå skoene. Og så t-skjorte. 

Anonymkode: 13671...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...