tdm900 Skrevet 6. juni 2023 #21 Skrevet 6. juni 2023 anonym138439 skrev (1 time siden): Den ble skrevet på 90-tallet, tviler på at den er helt riktig uansett. I beskrivelsen så står det at vi har 7 sikringer, men vi har egentlig 14. Da virker det som om det er en hobbyelektrikker som har gjort noe der.
Snok1 Skrevet 6. juni 2023 #22 Skrevet 6. juni 2023 FrøkenHP skrev (1 time siden): Dere har bare 7 sikringer, det er en skru-sikring oppe og nede ? På disse sikringene er 2 skrusikringer tilhørende en( så en oppe og en nede er samme sikring. Så det er nok bare den «ene» sikringen på badet som har røket Kursen skal brytes selv om bare én sikring ryker. TS: Du har nok strøm på avveie. Noen har koblet sammen to kurser. Huset ditt er brannfarlig.
aksase Skrevet 6. juni 2023 #23 Skrevet 6. juni 2023 (endret) anonym138439 skrev (1 time siden): Jeg vet hva alle sikringene gjør. Men når sikringen har gått, skal ikke strømmen på det rommet gå? Når jeg tar sikringen ut så går strømmen, også går strømmen på selvom jeg bruker en skrusikring som er gått tidligere. Hvis strømmen blir borte når du tar ut sikringen, og den kommer tilbake når du setter den inn, da har IKKE sikringen gått. Da er sikringen fortsatt hel. På skrusikringer/porselenssikringer kan det skje at den lille perlen midt i den tykke enden av sikringen som skal falle av eller løsne når sikringen går, løsner selv om sikringen er i orden. Jeg har også blitt lurt av at det ligger løs perle bak glasset i sikringsholderen som ikke er fjernet etter tidligere sikringsbrudd. Endret 6. juni 2023 av aksase
-jk- Skrevet 6. juni 2023 #24 Skrevet 6. juni 2023 Snok1 skrev (3 minutter siden): Kursen skal brytes selv om bare én sikring ryker. TS: Du har nok strøm på avveie. Noen har koblet sammen to kurser. Huset ditt er brannfarlig. Jepp. Skapet bør rehabiliteres med jordfeilautomater. Da vil man automatisk oppdage slike feil, siden sammenkoblede kurser (kurser som er tilkoblet mer enn en sikring) øyeblikkelig vil føre til at jordfeilvernet løser ut på den aktuelle kursen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå