Gå til innhold

Begge skrusikringer har gått, men fortsatt strøm i rommet.

anonym138439

Anbefalte innlegg

Hei.

Begge skrusikringene har gått til badet, men det er fortsatt strøm der. 

Skal ikke strømmen gå når sikringene har gått?

Noen som kan forklare hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos oss er det forskjellige sikringer som går på samme rom. F.eks går taklampa på badet og i gangen på samme, varmekablene på en annen osv. Måtte pugge litt for å finne ut hva som gikk hvor. Har du lest hele lista i sikringsskapet? 😊 

Anonymkode: 3186e...4f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være en beskrivelse på innsiden av døra til sikrings skapet som kan forklare dette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel å bli på tide å vurdere en liten teknisk oppgradering av sikringsskapet om det fortsatt benyttes skrusikringer i hus... Har du tøykabler eller kulokabel også? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 10.01):

Hos oss er det forskjellige sikringer som går på samme rom. F.eks går taklampa på badet og i gangen på samme, varmekablene på en annen osv. Måtte pugge litt for å finne ut hva som gikk hvor. Har du lest hele lista i sikringsskapet? 😊 

Anonymkode: 3186e...4f9

Jeg vet hva alle sikringene gjør.

Men når sikringen har gått, skal ikke strømmen på det rommet gå?

Når jeg tar sikringen ut så går strømmen, også går strømmen på selvom jeg bruker en skrusikring som er gått tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 5.6.2023 den 10.55):

Begynner vel å bli på tide å vurdere en liten teknisk oppgradering av sikringsskapet om det fortsatt benyttes skrusikringer i hus... Har du tøykabler eller kulokabel også? 

Tøff du.

Anonymkode: 3f68c...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skrusikringer?? Trodde det var ute av markedet for hvertfall ti-tjue år siden 😮

Anonymkode: 71a32...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 5.6.2023 den 10.55):

Har vurdert å oppgradere sikringsskapet, men det er dyrt.

Er bare en tøykabel i bruk i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (På 5.6.2023 den 10.02):

Burde være en beskrivelse på innsiden av døra til sikrings skapet som kan forklare dette

Den ble skrevet på 90-tallet, tviler på at den er helt riktig uansett.

I beskrivelsen så står det at vi har 7 sikringer, men vi har egentlig 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skrusikringer?? Trodde det var ute av markedet for hvertfall ti-tjue år siden 😮

Anonymkode: 71a32...817

Det er vel ute av markedet, men er fortsatt hus med gamle elektriske anlegg.

Dyrt å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har bare 7 sikringer, det er en skru-sikring oppe og nede ? På disse sikringene er 2 skrusikringer tilhørende en( så en oppe og en nede er samme sikring. Så det er nok bare den «ene» sikringen på badet som har røket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym138439 skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at det står beskrevet 7 kurser, som da vil ha 14 sikringer (2 sikringer på hver kurs) 🙂

Anonymkode: 57d26...659

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenHP skrev (7 minutter siden):

Dere har bare 7 sikringer, det er en skru-sikring oppe og nede ? På disse sikringene er 2 skrusikringer tilhørende en( så en oppe og en nede er samme sikring. Så det er nok bare den «ene» sikringen på badet som har røket 

Nei, vi har 28 skrusikringer på 14 kurs :) 

Derfor jeg skrev i tittelen at begge sikringene hadde gått. 

Endret av anonym138439
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det står beskrevet 7 kurser, som da vil ha 14 sikringer (2 sikringer på hver kurs) 🙂

Nei, vi har 28 skrusikringer på 14 kurs  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym138439 skrev (17 minutter siden):

?

Når jeg tar sikringen ut så går strømmen, også går strømmen på selvom jeg bruker en skrusikring som er gått tidligere. 

Da tenker jeg ett av to, enten er den ene sikringen gått, mens den andre fungerer, eller at det er en feil.

I "gamle dager" hendte det at vi tjuvkoblet sikringer som hadde gått hvis vi ikke hadde reserve der og da. Da fikk vi strøm selv når sikringen hadde gått.

En liten overlevering kan gi samme resultat. 

Det var selvsagt ekstremt brannfarlig, og jeg hadde ikke turt det i dag, men jeg skrev det bare for å vise hvor lett det var å få strøm på kursen selv uten hel sikring.

anonym138439 skrev (2 minutter siden):

Nei, vi har 28 skrusikringer på 14 kurs  :) 

Ok, ikke oppdatert skap da forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym138439 skrev (1 time siden):

Den ble skrevet på 90-tallet, tviler på at den er helt riktig uansett.

Da har noen oppgradert dette (ie dradd flere linjer ut) uten å oppdatere bildet. Det betyr at du neppe har gjort dette med dokumentasjon, som jo antagelig er grunnen til at du har dette problemet (ie de har splittet linjer i rom i 2 kurser pga overbelastning)

Du burde seriøst få sjekket ut om det er en samsvarserklæring for dette anlegget (ie for el anlegget) hvis dette ikke er gjort forsvarlig (Da burde dokumentasjonen på sikrings skapet vært oppdatert) men av en jalla elektriker kan du få alvorlige problemer med forsikring etter en hendelse.

Normalt er det bare slappe elektrikere, men de er pliktige til å gi deg denne dokumentasjonen uoppfordret

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En liten overlevering kan gi samme resultat. 

*overledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I "gamle dager" hendte det at vi tjuvkoblet sikringer som hadde gått hvis vi ikke hadde reserve der og da. Da fikk vi strøm selv når sikringen hadde gått.

Det var selvsagt ekstremt brannfarlig, og jeg hadde ikke turt det i dag, men jeg skrev det bare for å vise hvor lett det var å få strøm på kursen selv uten hel sikring.

Men jeg må ha en sikring der for at strømmen skal gå på, men det trenger bare ikke å være en fungerende sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Da har noen oppgradert dette (ie dradd flere linjer ut) uten å oppdatere bildet. Det betyr at du neppe har gjort dette med dokumentasjon, som jo antagelig er grunnen til at du har dette problemet (ie de har splittet linjer i rom i 2 kurser pga overbelastning)

Du burde seriøst få sjekket ut om det er en samsvarserklæring for dette anlegget (ie for el anlegget) hvis dette ikke er gjort forsvarlig (Da burde dokumentasjonen på sikrings skapet vært oppdatert) men av en jalla elektriker kan du få alvorlige problemer med forsikring etter en hendelse.

Normalt er det bare slappe elektrikere, men deer pliktige til å gi deg denne dokumentasjonen uoppfordret

Tidligere eier var hobby elektriker. Det ser man flere steder, og han elsket å bruke koblingsbokser ser man også.

men uansett er det litt rart at skrusikringene fungerer selvom de har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym138439 skrev (2 minutter siden):

Men jeg må ha en sikring der for at strømmen skal gå på, men det trenger bare ikke å være en fungerende sikring.

Nettopp, det var det jeg prøvde å beskrive.   Da hadde vi tjuvkoblet kursen, slik at vi fikk strøm selv om sikringen hadde gått, så lenge den sto i.

Jeg tror mer på teorien til @NakenPanda, at de har splittet linjer, men uansett trenger du tilsyn av det elektriske anlegget,  for slik du har det skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...