Gå til innhold

Hvis man mistenker en fyr sliter psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker fyren jeg er sammen med sliter psykisk. Han er mye av og på, men også til tider kald og sur. Sur pga småting. Kan kjefte på meg pga litt småting. Blir sur om jeg f.eks ikke vil være med å se film med han. Han står opp og virker gretten, lite energi til sex og slikt. Når jeg spør hvordan det går med han. Så sier han ikke så mye, men at han fortsatt vil være sammen med meg. Men jeg vet innerst inne at noen menn ikke liker å prate om det er noe de sliter med. Han har vært i Forsvaret i mange år. Da ble sendt til Afghanistan, da krigen var på sitt verste. For mange år siden. Nå for 1 år siden ble han sendt til et annet land hvor det også var mye krig. Han våkner opp til tider med rennende og røde øyne, og jeg spør hvorfor han er rød, da sier han: det er nok pga lite søvn. Noen ganger er han ganske "på" og virker ekstremt kosete og vil kysse, og neste dag er det mildt sagt igjen han er nede psykisk

Jeg merker at han ikke prater altfor mye om det. Men jeg merker til tider han virker litt sånn down. Snakker lite om følelser, men jeg har jo også mistanke om Ptstd. Han jobber ikke i Forsvaret lengre nå, men symptomer kan jo komme mange år etterpå.Nå sier han plutselig at han ønsker å reise alene på ferie til et annet kontinent.  Jeg spurte om jeg kunne være med, men han sier nei det går fint, du kan komme dit 2-3 dager senere kanskje. Når jeg spør: vil du fortsatt fortsette forholdet med meg, og da sier han: ja klart jeg elsker deg, bare noen ganger trenger man å lufte tanker litt.  Noen ganger har han veldig mye energi, mens andre ganger mere kald. Han har heller ikke så mye familie og venner. Jeg vet at han ikke er utro.  Er utrolig redd han skal gjøre noe mot seg selv, sånn uten forvarsel😭

Anonymkode: 1f5be...a43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva så uansett? Du kan jo ikke finne deg i en psykisk mishandlende av og på, sur og gretten mann. Vi damer må slutte å legge uakseptabel oppførsel på "stakkars han sliter jo psykisk" - knaggen som gjør at vi føler sterkere for å ts hensyn og sette andres behov foran våre egne behov og forhindrer oss i å sette sunne grenser for oss selv 

Anonymkode: 4121b...960

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei. Det høres ut som han sliter litt ja. Det må være vondt for dere begge. 
høres litt ut som om han sliter med angst. Da er det vanlig at man er nede og kjefter litt f.eks. De dagene han er ekstra koselig er nok dager uten angst og vonde tanker. 
du kan ta det opp med han. Det ville jeg gjort. Sett ord på noe av det han kanskje sliter med. Kanskje spør rett ut: sliter du med angst? Har du vonde tanker og mareritt om det du har opplevd? 
da er det lettere for deg også. Du ser jo fort om han «lyver» da. 
Hvis jeg visste hvor du bodde så kunne jeg sendt deg noen tips om hvem dere burde kontakte. Det finnes garantert noen erfaringskonsulenter fra forsvaret som han kan få en prat med. 
her også er det viktig at du sjekker på forhånd hvilke tiltak som finnes. 
da igjen er det lettere for deg å si at du har funnet et sted du tenker han kan kontakte sammen med deg f.eks. 

masse lykke til! 
Hold meg gjerne oppdatert 💖

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han sliter med søvn etter utenlandsoppholdet og har pstd. Spør om han snakker med noen. 

Anonymkode: fadaf...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som han dkal smugle noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du redde han med å være kjæreste og få han til psykolog? Han trenger egentlig ikke å gjøre noe selv.

Anonymkode: 8ccb9...5e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres nesten ut som han dkal smugle noe.

Nå får du gi deg! Leste du i det hele tatt innlegget? 😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva så uansett? Du kan jo ikke finne deg i en psykisk mishandlende av og på, sur og gretten mann. Vi damer må slutte å legge uakseptabel oppførsel på "stakkars han sliter jo psykisk" - knaggen som gjør at vi føler sterkere for å ts hensyn og sette andres behov foran våre egne behov og forhindrer oss i å sette sunne grenser for oss selv 

Er redd han skal gjøre noe mot seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er redd han skal gjøre noe mot seg selv.

Det er psykisk vold du da opplever. Hans liv er ikke ditt ansvar og ved å påta deg dette eller bli emosjonelt påvirket av han til å påta deg det så skaper det traumebånd til han. Du kan få veldig store psykiske problemer selv av å fortsette å være i dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er psykisk vold du da opplever. Hans liv er ikke ditt ansvar og ved å påta deg dette eller bli emosjonelt påvirket av han til å påta deg det så skaper det traumebånd til han. Du kan få veldig store psykiske problemer selv av å fortsette å være i dette. 

Jeg elsker jo han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...