AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 I en god stund har jeg av og til kjent en brennende følelse over hoftekammen, spesielt når jeg skal stå opp. For snart 3 uker siden så våknet jeg plutselig med veldig vond og stiv korsrygg og det varte over flere dager. Så ble det litt bedre men nå er det skikkelig ille igjen. Smertene stråler også ut mot begge hoftene. Når jeg står rett opp og ned så kjenner jeg ingenting. Om jeg begynner å bøye nakken nedover eller bakover får jeg enorme smerter i korsryggen. Enkelte ganger ved bevegelse så kjennes det ut som om ryggen skal til å låse seg fullstendig, da gjør det så vondt at jeg klarer knap å puste. Må liksom "vri" meg ut av posisjon for å komme igang igjen og da forsvinner følelsen av ryggen kommer til å låse seg. Det er også veldig smertefullt å sitte med føttene rett ut. Noen som vet hva dette kan være forårsaket av? Jeg er redd jeg ikke skal klare å komme meg ut av senga en dag. Det beste er å stå, det er vondt å ligge og det er vondt å sitte. Og av og til får jeg enorme smerter ved bevegelse. Kjenner jeg blir sliten i tillegg i ryggen av å ikke få slappet skikkelig av.. Forsøker å gå en del turer rett og slett for å holde ryggen igang, synes det føles litt bedre ut da. Jobber på et sykehus med pasienter så jeg er jo livredd for tunge løft akkurat nå. Hva gjør jeg? Kontakter fastlege som henviser til fysio? Eller kan jeg kontakte fysio selv? Orker ikke å gå ferien imøte med disse smertene 😞 Anonymkode: cc72c...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I en god stund har jeg av og til kjent en brennende følelse over hoftekammen, spesielt når jeg skal stå opp. For snart 3 uker siden så våknet jeg plutselig med veldig vond og stiv korsrygg og det varte over flere dager. Så ble det litt bedre men nå er det skikkelig ille igjen. Smertene stråler også ut mot begge hoftene. Når jeg står rett opp og ned så kjenner jeg ingenting. Om jeg begynner å bøye nakken nedover eller bakover får jeg enorme smerter i korsryggen. Enkelte ganger ved bevegelse så kjennes det ut som om ryggen skal til å låse seg fullstendig, da gjør det så vondt at jeg klarer knap å puste. Må liksom "vri" meg ut av posisjon for å komme igang igjen og da forsvinner følelsen av ryggen kommer til å låse seg. Det er også veldig smertefullt å sitte med føttene rett ut. Noen som vet hva dette kan være forårsaket av? Jeg er redd jeg ikke skal klare å komme meg ut av senga en dag. Det beste er å stå, det er vondt å ligge og det er vondt å sitte. Og av og til får jeg enorme smerter ved bevegelse. Kjenner jeg blir sliten i tillegg i ryggen av å ikke få slappet skikkelig av.. Forsøker å gå en del turer rett og slett for å holde ryggen igang, synes det føles litt bedre ut da. Jobber på et sykehus med pasienter så jeg er jo livredd for tunge løft akkurat nå. Hva gjør jeg? Kontakter fastlege som henviser til fysio? Eller kan jeg kontakte fysio selv? Orker ikke å gå ferien imøte med disse smertene 😞 Anonymkode: cc72c...1a2 Tatt covid vaksine? Anonymkode: 9749a...f61 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Kan kontakte fysioterapeut selv uten henvisning. Kan du ha fått artrose tro? Anonymkode: 9e6bc...a26
Whistler Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ------- Hva gjør jeg? Kontakter fastlege som henviser til fysio? Eller kan jeg kontakte fysio selv? Orker ikke å gå ferien imøte med disse smertene 😞 Anonymkode: cc72c...1a2 Hvis du ikke har noe i mot å betale selv kontakter du en privatpraktiserende kiropraktor og får en vurdering og evt behandling. De kan også henvise deg videre om det behøves. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Kiropraktor? Isjiasnerve i klem? Prolaps? Anonymkode: d60ad...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tatt covid vaksine? Anonymkode: 9749a...f61 Det er så lenge siden at jeg husker ikke.. Anonymkode: cc72c...1a2
Whistler Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tatt covid vaksine? Anonymkode: 9749a...f61 De fleste mennesker har i løpet av livet en eller flere prolapser i ryggen. Noen uten å merke noe som helst før de reparerer seg selv, og andre med langvarige og alvorlige plager. Det skal bare en eneste uheldig bevegelse til for å få et plagsomt hekseskudd/lumbago (og det er ikke anti-vaksinebevegelsen) som gir symptomer som TS har. Smertestillende og ro er behandling for hekseskudd, men siden det kan være en prolaps anbefales det å gå til en kyndig. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 Dette høres ut som betennelser. Søk opp sakroilitt. Og slimposebetennelse i hofta. Jeg har bekhterev og ofte slike betennelser. Kjenner meg ekstremt godt igjen i beskrivelsene dine. Anonymkode: b72e7...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 Ta en time til en kiropraktor eller manuellterapeut (jeg synes kiropraktorer er dyktigere med bekken/lav korsrygg). Begge kan henvise deg videre til MR, om de vurderer at det bør tas. Om du ikke har indikasjoner på prolaps kan du få behandling. Anonymkode: f1ee1...c64 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette høres ut som betennelser. Søk opp sakroilitt. Og slimposebetennelse i hofta. Jeg har bekhterev og ofte slike betennelser. Kjenner meg ekstremt godt igjen i beskrivelsene dine. Anonymkode: b72e7...6d2 Takk for respons. Googlet litt om dette og en god del stemmer. Natten har vært helt forferdelig med mye smerter og lite søvn så jeg skal bestille legetime idag. Kunne sikkert ha ringt fysio eller noe men mulig de uansett ikke vil gi noe behandling før evt.prolaps er utelukket? Har en prolaps i nakken men den har ikke plaget meg på mange år (bank i bordet..) og tror ikke det er den for den smerten satt i øvre del av rygg/nakke. Anonymkode: cc72c...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for respons. Googlet litt om dette og en god del stemmer. Natten har vært helt forferdelig med mye smerter og lite søvn så jeg skal bestille legetime idag. Kunne sikkert ha ringt fysio eller noe men mulig de uansett ikke vil gi noe behandling før evt.prolaps er utelukket? Har en prolaps i nakken men den har ikke plaget meg på mange år (bank i bordet..) og tror ikke det er den for den smerten satt i øvre del av rygg/nakke. Anonymkode: cc72c...1a2 Siden bekhterev er en autoimmun sykdom kan flere steder der det er ledd sener og beinvev ødelegges. Akken min er fukked pga tidligere betennelser. Entesitter. Snakk med legen din. Be om MR av sakral ledd osv. har du revmatisme i familie ? Les gjerne også om psoriasis artritt. Lykke til! Anonymkode: b72e7...6d2
Rødstrupa Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 I påvente av utredning kan du kjøpe en tube m/Voltarol Forte å smøre på de verkende områdene. Den lindrer veldig bra🤗 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå