Gå til innhold

Vanskelig å få billån innbakt i boliglån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke hvis du har lavt lån på bolig som har høy verdi.

Anonymkode: f3407...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri opplevd at banken spør hva jeg skal bruke pengene til så lenge lånet har god sikkerhet.

Jeg har rammelån og da står jeg veldig fritt .

Anonymkode: 059d7...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Motelvibes skrev (Akkurat nå):

Svært lite smart å bruke rammelån på bil. 

Nei, det er tvert i mot veldig smart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det er noe større problem,  gitt at man ikke har 100% belåningsgrad.  

Meeen, jeg hadde ikke giddet å brukt 20år på å betale ned bil. Da har bilen kostet mye penger tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anjatapinjata skrev (1 minutt siden):

Kan ikke tenke meg at det er noe større problem,  gitt at man ikke har 100% belåningsgrad.  

Meeen, jeg hadde ikke giddet å brukt 20år på å betale ned bil. Da har bilen kostet mye penger tilslutt.

Du er klar over at du kan betale ned et lån så fort du bare måtte ønske...?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er tvert i mot veldig smart.

Det er det slett ikke, det er relativt lite forskjell nå tildags på bilån og huslån, og med renters rente over 15+ år vs 5-7 år på normale bilån så betaler man 3x rente for bilen pga land løpetid.

Har du ikke råd til å betale bilen på 5-7 år har du ikke råd til bilen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er klar over at du kan betale ned et lån så fort du bare måtte ønske...?

Du har større tro på nordmenn enn de fortjener.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger lånt på huset til bil. Det går fint så lenge man er innenfor inntekts- og belåningsgrenser.

Det jeg gjør er at jeg legger billånet inn i et eget topplan med langt mindre nedbetalingstid enn huset. 

Hus er en kapitalgjenstand som øker i verdi, og bil er en kapitalgjenstand som taper seg i verdi.

Det er viktig å visualisere hva bilhold faktisk koster, og da er det praktisk med separat lån.

Dette er mitt råd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (39 minutter siden):

Det er det slett ikke, det er relativt lite forskjell nå tildags på bilån og huslån, og med renters rente over 15+ år vs 5-7 år på normale bilån så betaler man 3x rente for bilen pga land løpetid.

Har du ikke råd til å betale bilen på 5-7 år har du ikke råd til bilen

Man betaler jo selvfølgelig ned den delen av lånet som er billånet like fort som man ville gjort om det var et separat lån.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (37 minutter siden):

Jeg har mange ganger lånt på huset til bil. Det går fint så lenge man er innenfor inntekts- og belåningsgrenser.

Det jeg gjør er at jeg legger billånet inn i et eget topplan med langt mindre nedbetalingstid enn huset. 

Hus er en kapitalgjenstand som øker i verdi, og bil er en kapitalgjenstand som taper seg i verdi.

Det er viktig å visualisere hva bilhold faktisk koster, og da er det praktisk med separat lån.

Dette er mitt råd.

Ja, det er jo det en må gjøre. Men tror mange ikke forstår forskjellen på å ha det «innbakt» i boliglånet (lite smart) og ha det som eget lån med pant i boligen (smart).

Anonymkode: 54080...28b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man betaler jo selvfølgelig ned den delen av lånet som er billånet like fort som man ville gjort om det var et separat lån.

Ikle alle som skjønner dette gitt

Anonymkode: 5042c...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jo det en må gjøre. Men tror mange ikke forstår forskjellen på å ha det «innbakt» i boliglånet (lite smart) og ha det som eget lån med pant i boligen (smart).

Det kan være akkurat like smart å ha det innbakt i boliglånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan være akkurat like smart å ha det innbakt i boliglånet.

Og der kom bekreftelsen på at en ikke skjønner hva en snakker om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er noen noen gjør og relativt mange ikke gjør, men ja hvis man gjør det disiplinert er det greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Klart det er smartere med lav rente med sikkerhet i hus om man kan det.

Billån ligger på 7-15% og er svært dyre. Bare å betale huslånet raskere.

Anonymkode: b6bf4...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som flere sier så kan en også bake det inn i boliglånet og merbetale det ett ekstra lån ville kostet. Da får en jo samme ffekt, og den vil fortsette etter at billån-delen er betalt. 
Jeg liker det visuelle med å ha et separat lån. Jeg låner ugjerne til bil, båt og lignende, så jeg vil gjerne at tallet skal grine mot meg hver gang jeg sjekker nettbanken.🤟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en bil handler om forbruk. Jeg ser bort fra spennende veteranbiler da som faktisk har en verdiøkning igjen.

Gitt at bilen er forbruk så vil jeg egentlig unngå et lån som finansierer nettopp forbruk. Sparer du 5k per måned i 2 år så har du veldig kjapp råd til greie bruktbiler helt lånefritt.

Jeg er klar over at det finnes folk som må ha bil pga. jobb osv. og at de må ha det med en gang. Da er selvsagt lån et alternativ. Jeg er enig i at billån bakt inn i boliglån kan være et veldig økonomisk alternativ dersom en betaler konsekvent ekstra inn på boliglånet for å kvittere ut bilen på mindre enn 6 år. Men la oss være ærlige. Livet skjer. Plutselig er du nødt til å ta fra disse pengene fordi du kan. Jeg anbefaler derfor heller et separat billån i en bank for de som ønsker å ha det trygt og enkelt.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste er selvsagt å kjøpen en billig, bruktbil kontant men nå tvinges vi til "grønne" biler så da så....

Anonymkode: b6bf4...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...