Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby satte fast, og det var en ganske traumatiserende fødsel hvor vi mistet hjertelyd, tusen leger kom brasende inn, jeg ble klippet før de rakk å si ifra, fikk to hender inni meg for å vri på babys hode før de satte på sugekopp, og så ble hun født. I tillegg måtte jeg operere ut morkaken, så ikke bare var jeg lam i et døgn, jeg hadde så mye smerter og smerter i 9 uker etter fødsel. Jeg kjente ikke engang at jeg fødte henne fordi de hadde revet meg opp så voldsomt med klipp og hender. Synes aldri at riene var særlig ille, og frem til baby satt fast og det ble veldig dramatisk, digget jeg fødselen og var veldig gira og motivert.

Jeg er enda ikke noe redd for rier eller det å fysisk føde ut babyen på nytt igjen. Men, jeg er veldig redd for å føde baby dersom den sitter fast igjen, da det var altså smerter av en annen dimensjon. Disse smertene var jo forutenom fødselsmertene, både undervegs og som konsekvens av etterpå. Er det mulig å spørre om å få måle bekkenet? Kan si at vekten var 3850 og hodet var usle 33 cm så baby var ikke spesielt stor.. 

Anonymkode: f1b04...8d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper at de måler hvis det vil trygge deg på at du vil kunne få en normal fødsel og at du heller velger det enn keisersnitt. 

Anonymkode: b7ba7...f70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk målt bekken på nr 2, men vet det er sjelden de gjør det nå… jeg hadde nesten samme opplevelse som deg

med mitt første barn. Han satt fast (skulerdycopti), og det ble en veldig voldelig og vond fødsel. Men mitt barn var 4190g og 39 cm rundt hode, vesentlig større enn ditt barn. Ble KS av eget ønske med nr 2 her da.

Anonymkode: b45ad...67e

AnonymBruker
Skrevet

Fødte også med skulderdystoci, og smertene var så unevnelige at jeg ikke tar sjansen på 0,00001 % sjanse for at det skjer igjen. Så her blir det i så fall snitt. Ville heller skåret av meg en arm med smørkniv enn å oppleve det igjen. 

Jeg vet det ikke gjøres mye lenger, dette med å måle bekkenet, i alle fall her i Norge, og det er nok fordi det er lite nøyaktig? Selv om du skulle klart å overtale dem, så tror jeg mest det vil være en falsk trygghet. Oddsene dine er generelt sett gode, da de fleste ikke opplever skukderdystici igjen, men har man hatt det tidligere har man øket risiko. Spørsmålet er hvor mye risiko du er villig til å ta. Jeg tar INGEN. 

Anonymkode: ca824...9c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 19.27):

Jeg fikk målt bekken på nr 2, men vet det er sjelden de gjør det nå… jeg hadde nesten samme opplevelse som deg

med mitt første barn. Han satt fast (skulerdycopti), og det ble en veldig voldelig og vond fødsel. Men mitt barn var 4190g og 39 cm rundt hode, vesentlig større enn ditt barn. Ble KS av eget ønske med nr 2 her da.

Anonymkode: b45ad...67e

Hva ble konklusjonene på bekkenmålet? Var det vanskelig for deg å ende på valg om snitt? Hadde samme ooplevelse med fast skulder, og "voldelig" er virkelig ordet jeg ville brukt for å beskrive fødsel...

Anonymkode: ca824...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som skulderdystoci, rett og slett kila seg fast oppe ved symfysen. Har ikke noe med at bekkenet er for smalt, da hadde nok ikke barnet kommet seg ut. Men du kan jo spørre? Men er ikke så vanlig da man blir utsatt for røntgenstråler. 

Anonymkode: e80e2...b29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som skulderdystoci, rett og slett kila seg fast oppe ved symfysen. Har ikke noe med at bekkenet er for smalt, da hadde nok ikke barnet kommet seg ut. Men du kan jo spørre? Men er ikke så vanlig da man blir utsatt for røntgenstråler. 

De gjør dette ved seteleie på lave kvinner. De sa det ikke var farlig. 

Anonymkode: 50f5f...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De gjør dette ved seteleie på lave kvinner. De sa det ikke var farlig. 

Anonymkode: 50f5f...63e

Ja, det er mulig. Men ikke som rutine etter en skulderdystoci. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det ikke var skuldrene fordi de sa at baby satt fast i bekkenet😅 de forklarte hendelsen etter fødselen flere ganger fordi de ville ta hånd om meg og min psyke, nettopp fordi det var traumatisk, og sa at det mest sannsynlig ikke skjer igjen osv. men baby satt fast i bekkenet, og sto litt skeivt med hode (derav grunn til at det kom inn hender i full fart for å rette) men til og med det var ikke nok, sugekopp måtte jo også til. Og når babyens hode var så smalt synes jeg det er veldig skremmendes å tenke på at det var helt tilfeldig

Men tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg, det setter jeg pris på:-)

Anonymkode: f1b04...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...