Gå til innhold

Katter og avvenning

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Katten vår på 6 mnd har vært vant med å sove sammen med oss om natten. Vi har av diverse årsaker funnet ut at det er best at vi venner henne av med dette nå, og hun har derfor sovet på badet eller i stuen. Hun har tilgang til hele leiligheten som før, kun soveromsdøra som er lukket. Men hun holder oss våken om natta med mjauing og skraping på døra, jeg har nesten ikke sovet de siste tre nettene! Jeg elsker pusen min, men har mest lyst til å kaste hele kattehelvetet ut av vinduet hver morgen! :frustrert:

Hittil har vi ignorert henne totalt når hun skraper på døra i håp om at det skal gå over av seg selv. Er dette en bra måte å gjøre det på? Vi orker ikke kjefte på henne, det gjør vi aldri siden hun til tider er ganske engstelig av seg. Det virker som om det er meg hun vil ha tak, hun er svært avhengig av meg, og følger etter meg overalt.

Noen som har gode råd å gi? Hvor lang tid vil det ta før hun har lært og slutter å grave på døra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hittil har vi ignorert henne totalt når hun skraper på døra i håp om at det skal gå over av seg selv. Er dette en bra måte å gjøre det på? Vi orker ikke kjefte på henne, det gjør vi aldri siden hun til tider er ganske engstelig av seg. Det virker som om det er meg hun vil ha tak, hun er svært avhengig av meg, og følger etter meg overalt.

Noen som har gode råd å gi? Hvor lang tid vil det ta før hun har lært og slutter å grave på døra?

Dette er helt riktige måten å gjøre det på: igonere. Katten vil ha oppmerksomhet, og hvis du går og kjefter på henne (som du heldigvis ikke gjør ;) ), så vil katten oppnå nettopp oppmerksomhet (det er for katten underordnet om det er negativ oppmerksomhet, det viktigste er i første rekke for den å oppnå kontakt med eieren sin).

Synes det er fornuftig av dere å vende katten av med å sove på soverommet om natten hvis dere har gode grunner for det. Både med tanke på hvis dere skal ha barn og eventuell utvikling av alelrgi er det det beste at katten har lært fra den er liten at den ikke har tilgang på soverommet om natten. Hvis imidlertid katten er veldig usikker og kontaktsøkende nå mens den er ung, ville jeg vurdert å utsette avvenninga. Kattunger er jo som små babyer, og avhengig av å ha noen rundt seg. Noen kattunger utvikler seg senere enn andre, og trenger eiernes trygghet også om natta litt lenger. Men dette vurdere du uansett selv, det er du som kjenenr katten.

Jeg har to katter som i 6 mnds alderen ikke var mulig å ha på soverommet om natta: de var veldig energiske og syntes det var spesielt gøy å klatre inn i dynetrekket mens jeg lå i senga. Våknet flere ganger av en katt inne i trekket, mens den andre skulle fange katten inne i trekket :ler: Da var løsningen å sende dem på dør ut i stua hvis jeg skulle få sove. Etter noen kvelder skjønte de at det ikke hjalp å skrape på døra. Det gjelder bare å være konsistent.

Lykke til med nattesøvnen de nærmeste dagene ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for svar! Har overøst henne med kos i dag, så jeg er spent på natten som kommer :)

Skrevet

Finn frem et gammelt teppe og spray det med katnip-spray, da burde katten iallefall bli interessert i å kose med det. Plassér det der dere vil at den skal sove.

Dere trenger ikke lukke dørene, katter liker nemlig ikke dører som er lukket (en dør som er lukket er en utfordring for de fleste katter, de gjør alt for å få den åpnet igjen). Pass på å spray teppet på soveplassen jevnlig, gjerne et par ganger i uken slik at det fortsatt er interessant, og når katten er der gir du litt kos.

Når den kommer i sengen overser dere den, etv. setter den ned på gulvet og etterhvert skjønner den at det ikke er noe kose/soveplass.

Mange som sier at en ikke kan dressere katter, men det er feil, det kommer selfølgelig an på rase, men de fleste katter kan dresseres til enkle ting. Min katt er ganske dressert, går i bånd og apporterer bl.a., men den har aner fra Maine Coon.

Lykke til med avvenningen!

Skrevet

Enten må du ignorere katten til den skjønner at den ikke får komme inn og gir opp å mase, eller du må la den ha tilgang til kun et rom om natta en stund.

Mine bor på stua om nettene, det er kun slik jeg får sove ifred.

Gjest Miloine
Skrevet
Enten må du ignorere katten til den skjønner at den ikke får komme inn og gir opp å mase, eller du må la den ha tilgang til kun et rom om natta en stund.

Mine bor på stua om nettene, det er kun slik jeg får sove ifred.

La den bo på det rommet hvor maten og kattekassen er plassert.

Dere må uansett i første omgang overse maset om det å komme inn, i mellomtiden kan dere jo bruke sov i ro.

Det er sant som en annen nevner her, at en lukket dør er en utfordring for en katt, men den vil gi opp etterhvert som den skjønner at det ikke nytter å mase.

Synns ikke det er for tidlig å venne pus av med det nå, hun er ingen kattunge lenger når hun er 6 mnd.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har sovet godt i natt (:sur: Bank i bordet) :) Det ser ut som om hun begynner å skjønne at det ikke nytter å grave, jeg håper det holder seg slik.

Finn frem et gammelt teppe og spray det med katnip-spray, da burde katten iallefall bli interessert i å kose med det. Plassér det der dere vil at den skal sove.

Pusen vår hater Catnip-spray, hun skyr det som pesten, så det fungerer vel best som GetOff her i huset. Hun er i grunn en ganske sær pus, men vi elsker henne likevel :hjerte:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Hvis det ikke er en innekatt, kan det være en ide å slippe den ut om natten.

Ellers er det ignorering eller lukke katten inne på et annet rom slik at den ikke kan skrape på soveromsdøren smarte triks til den gir seg.

Ellers må jeg si at dette burde du gjerne tenkt på med en gang du fikk katten og lot den sove i sengen.

Skrevet
Hvis det ikke er en innekatt, kan det være en ide å slippe den ut om natten.

Jeg vil fraråde deg å slippe ut katten om natta. Det er som regel om natta ulykkene skjer: da blir katter gjerne blendet av lyktene på biler, i tillegg kjører jo bildene gjerne mye raskere om natta. At katter er nattedyr er jo bare en myte, de er skumringsdyr: de liker å være våkne og jakte på andre smådyr som er oppe i skumringen. Men når det er som aller mørkest har ikke kattene noe behov for å være ute hvis den ikke har blitt vent til det (katter er noen vanedyr..)

Ellers må jeg si at dette burde du gjerne tenkt på med en gang du fikk katten og lot den sove i sengen.

Når man får seg en kattunge på knappe 3 mnd er det jo en baby som kommer i hus. Den har da vært vant med omsorgen fra kattemor og samværet med kullsøske. Håper virkelig ikke du mener at man skal stenge en så liten kattunge ute fra soverommet og tryggheten den kan føle sammen med eierne. Et menneske skal også lære seg å bli selvstendig, men man gjør det jo skrittvis og ikke kaster små babyer på gata for at de skal klare seg selv. Dessuten er det veldig viktig at kattunger får så mye menneskekontakt de første månedene av livet sitt for å bli et kjælent dyr.

hvis man ikke kan gi den omsorgen og tilbringe tid med kattungen (også om natta), bør man ikke få seg kattunge, men heller få seg en voksen katt. Det er mange som ikke skjønner hvor mye arbeid det faktisk er med kattunger.

Nei, synes trådstrarter gjør det riktige her: hun har gitt kattungen mange trygge netter sammen med henne i senga om natta. Nå når katten har blitt større vil den klare seg bedre alene om natta. Bare være konsekvent når katten begynner å skrape på døra, så går dette seg til. Og jeg vil som tidligere nevnt fraråde deg å ha katten ute om natta pga faren for ulykker.

:)

Skrevet

hva er dette for møl?? pus SKAL sove på soverommet! det er det som er koseligst for DERE og for PUS!! :)

Skrevet

Sier bare en ting. Lykketil!

Vår pus mjauet og skrapte på døra i timesvis :S

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Sier bare en ting. Lykketil!

Vår pus mjauet og skrapte på døra i timesvis :S

Takk, går mye bedre nå, de to siste nettene har hun skrapt bare et par ganger, sikkert bare et halvt minutt hver gang. Så det teller nesten ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...