Gå til innhold

Vi gjor vaart til aa redde verden, men naar skal ungdommen gjore sitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 40 + alderen.

Jeg er informert anngaaende “global heating”’ og ja, jeg er aktiv der.

Jeg kildesorterer, jeg tar ikke fly , jeg har ikke bil. Jeg kjorer kolllektiv saa mye jeg kan. Jeg gaar hvis det er avtstander. 

Og saa ser jeg det...

Utenfor butikken, ungdommer som selvsagt skal ha Coca-cola. De, jeg vet ikke om det er bare her, sparker brusboksene til vel, man kan ikke resikurlere dem. De Cola boksene som er heldige kommer i sopla, hvor de ikke skal!  Viderende skole. Utenfor.. Brus bokser ligger ute. Jeg samlet en dag. 45 flasker og bokser paa omraadet!

Ved butikken utenfor, en butikk som er i naerheten av skolen. Brusfkasker, papirposer fra ett eller annet bakverk. Strodd over alt. 

McDonalds i byen, det er forferdelig med soppel!

Vi, jeg prover aa hjelpe verden, bli miljovennelig. For dem. For fremtiden.

Men hvorfor gjor de ikke noe selv?

Anonymkode: ec08e...36a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De ungdommene som kaster søppel utenfor søppelkassene er ikke mer representative for sin generasjon enn du er for din. De fleste over 40 kjører bil og flyr på ferie, og de fleste ungdommer kaster søppelet der det skal.

Anonymkode: 047ad...0e3

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De skulker jo for harde livet, engasjerte som de er.

Anonymkode: aed2d...b96

Skrevet

Synes nå ikke voksne folk er det dugg bedre enn ungdommen🙄 dummeste utsagnet jeg hørt

Hvem er det som flyr verden rundt,hvem er på x antall ferier i året i utlandet,hvem kaster søppel ut av vindu på biler,hvem kaster ett lass med søppel i skogen fordi de ikke gidder og dra på fyllinga,?  Tror ikke du finner noen på 18 år i denne sammenhengen 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Din informasjon må være gammel om du enda kaller det global oppvarming. 

Mange ungdom gjør masse, andre ikke noe. Akkurat som oss som er 40+. Der er så mange voksne folk som tar fly flere ganger årlig. Må jo hvert år på jentetur, gutteturen, familietur og kjærestetur må vite. Fly er eneste måten å reise på da.. 

Anonymkode: b68e2...d8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeeg skjoonner ikkke hvaaa du proever aaa sii

Anonymkode: d1c62...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barn og unge er mye flinkere og mere obs på planeten vår , enn når jeg var yngre..

Anonymkode: 9b796...522

AnonymBruker
Skrevet

Du er informert og aktiv anngående global heating?  Vel, tydeligvis ikke. 

bra for deg at du fant så mye flaskepant da! Vet ikke helt hvordan du vet hvilken generasjon som har kastet søppel utenfor butikken og McDonald’s. Prøver og redde verden og fremtiden , vel og ordne opp i kaoset vi har skapt er jo greit. Folk er folk , og folk er ulike, men min personlige erfaring er at ungdommen er litt flinkere enn oss når det kommer til « global heating « . ( for orden skyld ungdommer, i forrige århundre brukte vi  det misvisende ordet « global oppvarming» om klimaendringene  ) 

Anonymkode: 22fb8...357

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ogdå i 40 årene, bh-ene mine er i midten av tenårene. De har venner og søskenbarn på egen alder, vi har bodd ulike steder og de beveger seg i ulike miljø.

Jeg har generelt kommet til at unge av i dag gir en god faen i alt av miljøvern. De kunne ikke brydd seg mindre. Det er et forbruk og fråtsing og forsøpling som ikke ligner grisen. 

Jeg og mannen prøver oss på positiv påvirkning, og har gjort det fra de var små, til ingen nytte. Kanskje de er litt bedre enn noen, kanskje har det gått litt inn, uten at jeg sksl skryte på oss for mye, kanskje jeg mest håper.

Jeg snes det er usmaklig, og jeg har virkelig ikke inntrykk av at skolen drar i riktig retning, heller tvert i mot. 

I sammenligning med den oppvoksende slekt er jeg enig med TS, da yter jeg virkelig min del. 

Anonymkode: 9854b...080

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ogdå i 40 årene, bh-ene mine er i midten av tenårene.

Det er lov å kjøpe nye av og til. Er ikke bh'er som er det store problemet.

Anonymkode: 24791...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er i 40 + alderen.

Jeg er informert anngaaende “global heating”’ og ja, jeg er aktiv der.

Jeg kildesorterer, jeg tar ikke fly , jeg har ikke bil. Jeg kjorer kolllektiv saa mye jeg kan. Jeg gaar hvis det er avtstander. 

Og saa ser jeg det...

Utenfor butikken, ungdommer som selvsagt skal ha Coca-cola. De, jeg vet ikke om det er bare her, sparker brusboksene til vel, man kan ikke resikurlere dem. De Cola boksene som er heldige kommer i sopla, hvor de ikke skal!  Viderende skole. Utenfor.. Brus bokser ligger ute. Jeg samlet en dag. 45 flasker og bokser paa omraadet!

Ved butikken utenfor, en butikk som er i naerheten av skolen. Brusfkasker, papirposer fra ett eller annet bakverk. Strodd over alt. 

McDonalds i byen, det er forferdelig med soppel!

Vi, jeg prover aa hjelpe verden, bli miljovennelig. For dem. For fremtiden.

Men hvorfor gjor de ikke noe selv?

Anonymkode: ec08e...36a

Hva betyder +et efter føretitallet?..Du er rundt de etthundredeogtyve vel?

Anonymkode: cc046...2f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De ungdommene som kaster søppel utenfor søppelkassene er ikke mer representative for sin generasjon enn du er for din. De fleste over 40 kjører bil og flyr på ferie, og de fleste ungdommer kaster søppelet der det skal.

Anonymkode: 047ad...0e3

Tja, TS har et poeng. Jeg har ofte tenkt på det paradoksale i at ungdom liksom skal være så miljøvennlige og redde verden, og ja, de har jo mer fremtidsrettede holdninger i teorien, men samtidig ser det ut som en svinesti etter russearrangement, fadderuker osv. der ungdommer har vært samlet, for ikke å snakke om etter helgefylla.

Anonymkode: 25807...328

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja, TS har et poeng. Jeg har ofte tenkt på det paradoksale i at ungdom liksom skal være så miljøvennlige og redde verden, og ja, de har jo mer fremtidsrettede holdninger i teorien, men samtidig ser det ut som en svinesti etter russearrangement, fadderuker osv. der ungdommer har vært samlet, for ikke å snakke om etter helgefylla.

Anonymkode: 25807...328

Ungdommen er like lite en enhet som voksen40+ er det. 
https://www.nrk.no/norge/ny-forsking_-etter-fylte-45-ar-daler-interessen-for-miljo-1.15207495
Jeg er 50+, og har jo lært å rydde etter meg av andre årsaker enn miljøbevissthet, selvom jeg også var med i Natur og ungdom for en mannsalder siden. 
I min familie er det tenåringene som er desidert flinkest til de daglige tiltakene, som sortering og strømsparing(!). 
Men hvorfor må det være en konkurranse? 

Anonymkode: a8c4c...02d

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor må det være en konkurranse? 

Er vel mer spriket i den virkeligheten vi ser rundt oss, og opplever til dagen, og ulike uttalelser i media, om at ungdommen er så opptatt av miljø, at ungdommer er så flinke, og alt mulig om at vi har ødelagt kloden for dem. 

Vi har kanskje ødelagt kloden for dem, men de er ikke særlig flinke, sånn i det store hele. Det er et enormt forbruk, forsøpling etc de etterlater seg. 

Nei, ingrn konkurranse. Jeg er også en av disse klima fornekterne, men jeg er mer innstilt på å redusere co2, og forsøpling, enn ungdommene.
Jeg har nok et mer nøysomt liv, og deltar ikke i det vanvittige fråtse livet ungdommene lever. 

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig mange norske pensjonister har en ferieleilighet i utlandet. Eller hytte. Eller begge deler.

Anonymkode: bf57f...ce6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan endre språket på tastaturet på mobilen eller pc'n din sånn at du kan bruke norske bokstaver. Det er enkelt og du finner masse instruksjoner om du søker. :)

Anonymkode: 09aa1...3a7

Skrevet

Det kommer an på hva som er problemet, er det faktisk mangel på handling rundt klimaendringene eller er det det generell oppførsel.

Boss ved Mcdonalds og brusbokser har ingen ting med kamp for klima, men mer en mangel på oppførsel.

Vi er for opptatt av symbolske handlinger i forhold til klima, der målet er å innta en moralsk posisjon fordi en gjør det "rette". Skal vi virkelig bidra med endring så er det bare utvikling og investering i teknologi som øker levestandarden i utviklingsland som vil ha en merkbar påvirkning på klima.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...