Gå til innhold

flytte liljekonvaller og murtorskemunn fra hytta - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På hytta vokser det et stort felt med liljekonvaller bak do, og jeg har lyst til å ta med en del hjem, slik at de kan spre seg i plenen og lage et teppe. Jeg vet ikke om noen steder lokalt der det vokser liljekonvall, og jeg vil ikke kjøpe for jeg har hørt at de som er dyrket ikke sprer seg godt.

Men hvordan gjør man det? Kan jeg spa dem om i sommer og frakte hjem? det er en firetimers biltur. Eller må jeg ta avleggere? stiklinger? jeg aner ikke hvordan man gjør sånt!!!

Den andre planten som vokser på hytta, er vill murtorskemunn. Den vokser stort sett i sprekker i mur, så hvordan får jeg den med meg hjem?

Anonymkode: 62c73...77b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge sprer seg som fy og er vanskelig å holde styr på. Du er herved advart. :) 

Dette tror jeg egentlig er veldig enkelt. Liljekonvall kan du bare spa opp en bit av og sette ned der du vil ha den. For murtorskemunn hadde jeg prøvd å pirke løs en planterot eller to fra muren. Ta med litt jord (eller legg til litt ekstra jord for murtorskemunn) og putt dem i en plastpose under frakten, så tørker de ikke ut. Og ikke la plastposene ligge i solsteika i bilen, da kan de bli kokt. Så lenge de verken tørker eller blir kokt burde det ikke være noe problem å få dem til å overleve turen.

Anonymkode: fa8e0...c0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge sprer seg som fy og er vanskelig å holde styr på. Du er herved advart. :) 

Dette tror jeg egentlig er veldig enkelt. Liljekonvall kan du bare spa opp en bit av og sette ned der du vil ha den. For murtorskemunn hadde jeg prøvd å pirke løs en planterot eller to fra muren. Ta med litt jord (eller legg til litt ekstra jord for murtorskemunn) og putt dem i en plastpose under frakten, så tørker de ikke ut. Og ikke la plastposene ligge i solsteika i bilen, da kan de bli kokt. Så lenge de verken tørker eller blir kokt burde det ikke være noe problem å få dem til å overleve turen.

Anonymkode: fa8e0...c0e

det er nettopp den egenskapen jeg liker med dem!

Takk for tips!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spa opp og sleng de i en bøtte eller noe større med vann. Kjør hjem👍 plant når su kommer hjem, evt sett bøtten i skyggen til du får tid til å plante. Pass på at det ikke tørker ut.

Ta gjerne med deg en del så får du fortere dekket det området du ønsker.

Og til vedkommende som advarte mot desse staudane, jeg foretrekker mye heller å begrense stauder enn å luke ugress. Plant tett så slipper man ugresset.

Anonymkode: 29e96...d25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spa opp og sleng de i en bøtte eller noe større med vann. Kjør hjem👍 plant når su kommer hjem, evt sett bøtten i skyggen til du får tid til å plante. Pass på at det ikke tørker ut.

Ta gjerne med deg en del så får du fortere dekket det området du ønsker.

Og til vedkommende som advarte mot desse staudane, jeg foretrekker mye heller å begrense stauder enn å luke ugress. Plant tett så slipper man ugresset.

Anonymkode: 29e96...d25

ja, jeg har et håp om at jeg kan få murtorskemunnen til å fortrenge ugress i sprekker mellom heller og belegningsstein, og liljekonvallen skal få jobben med å fortrenge ugress i et vanskelig bed 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...