AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Jeg kan ikke så mye om fond etc. men har hele tiden hørt det har vært lurt. Har ikke hatt fond så lenge men nå er avkastningen på 26% (global indeks fond). Vet man også ikke skal time markedet, men er det sjanse at det skal gå videre oppover nå da? Vil jo tro det skal langt ned igjen når dollaren skal gå ned i verdi etterhvert? Sitter dere andre stille? Jeg er ikke i tvil om hva jeg skal gjøre når det går dårlig, men nå som det går bra så merker jeg at jeg har mer vansker med å la de stå. Trenger ikke pengene til noe uansett så sånn sett er sparekonto evt. dit pengene ville gått.. Anonymkode: 0e1cb...b2b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Du må vente minst 5år hvertfall...avhengig av hvor mye du har mye. Ikke få panikk. Dette er langsiktig, ikke rørt mitt på snart 7år. Litt over dobbling nå, dessverre må man skatte mye på gevinsten nå. Tragisk at det er så høyt blitt. Anonymkode: facda...e46 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Jeg har i grunn ikke tenkt å gjøre noe. Jeg begynte sparingen i fond høsten 2019. Tenker spare i mange år, så det får bare gå opp og ned for min del... Anonymkode: 52731...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har i grunn ikke tenkt å gjøre noe. Jeg begynte sparingen i fond høsten 2019. Tenker spare i mange år, så det får bare gå opp og ned for min del... Anonymkode: 52731...7fc Det vil alltid gå opp OG ned... Økonomi er jo et luftslott som manipuleres av sentralbanker. Anonymkode: facda...e46
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Dumt å ta ut pengene nå på bunn. Våre skal stå der i minst 15 år til, så vi fortsetter å investere som vanlig. Hvis ikke du tåler svingninger så bør du spare på en annen måte. Anonymkode: 7994e...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dumt å ta ut pengene nå på bunn. Våre skal stå der i minst 15 år til, så vi fortsetter å investere som vanlig. Hvis ikke du tåler svingninger så bør du spare på en annen måte. Anonymkode: 7994e...0d0 På bunn? Hvorfor tror du det er på bunn? Syns avkastning på 26% er bra jeg da.. Anonymkode: 0e1cb...b2b 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dumt å ta ut pengene nå på bunn. Våre skal stå der i minst 15 år til, så vi fortsetter å investere som vanlig. Hvis ikke du tåler svingninger så bør du spare på en annen måte. Anonymkode: 7994e...0d0 Det er jo ingen bunn nå? Det er nå vi er på toppen, rett før nedoverbakken starter. Anonymkode: d9d2e...2be 3
Agaton Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 Sitt på de. Evt ta ut noe og putt i andre markeder. Så en analyse av Europeisk gjeld (landene lånt til hverandre), som gjorde at jeg ble litt mer bekymret for Europeiske fond for nå. Har 1 i Europa, 1 Norsk, 2 i US og 1 i Asia. På kryss av industrier. hatt snitt på 18% avkastning siste 3 år. Ikke så ille, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er jo ingen bunn nå? Det er nå vi er på toppen, rett før nedoverbakken starter. Anonymkode: d9d2e...2be Jeg tror også det men vet jo aldri Anonymkode: 0e1cb...b2b
Schmuhu Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke så mye om fond etc. men har hele tiden hørt det har vært lurt. Har ikke hatt fond så lenge men nå er avkastningen på 26% (global indeks fond). Vet man også ikke skal time markedet, men er det sjanse at det skal gå videre oppover nå da? Vil jo tro det skal langt ned igjen når dollaren skal gå ned i verdi etterhvert? Sitter dere andre stille? Jeg er ikke i tvil om hva jeg skal gjøre når det går dårlig, men nå som det går bra så merker jeg at jeg har mer vansker med å la de stå. Trenger ikke pengene til noe uansett så sånn sett er sparekonto evt. dit pengene ville gått.. Anonymkode: 0e1cb...b2b Grattis med fondsparing. Ja jeg sitter stille i båten. På korte tidshorisonter kan det godt være at det svinger voldsomt opp og voldsomt ned. Men det er nesten umulig å få negativ avkastning etter 15 år og så slår jo også rentes-rente effekten inn. Selv om du selger fondet ditt nå med 20+ % avkastning, så er det fortsatt veldig lite i forhold til hva du kan få. Jeg fant ikke en norsk variant, men Frankfurt børs har en fin yield-triangle for MSCI World, som er indeksen de fleste globale indeksfond følger. Avkastningen er målt per år og valuta er euro. På høyre siden ser du kjøpsåret og nede ser du salgsåret. Har du kjøpt i 2002 og solgt i 2002 så hadde du fått 34,3% tap det året. Hadde du derimot kjøpt i 2009 og solgt i 2009 så hadde du fått 37,5% i gevinst det året. Det er kun avkastning i ett år men du vil jo investere over lengre tid. Hadde du kjøpt i 1972 og solgt i 2018 så hadde du fått 7,6% per år i avkastning i gjennomsnitt. Solide 46 år ganger 7,6% årlig avkastning er lik 349,6%. Tallene er sånn omtrent. Din individuelle avkastningen avhenger jo litt av når eksakt du investerer. Men du hadde vært samme gata. Det er veldig fint å sjå at 15 års regelen fungerer fint på fond som følger MSCI-World. NB! Husk at dette yield-triangle gjelder for deg som investerer samme sum hver måned. Gjør du kun engangsinnskudd så ser det litt annerledes ut med prosentene. Lykke til med fond. Schmuhu Endret 4. juni 2023 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 Jeg sitter stille i båten og har lang horisont. Jeg setter penger inn i fondet hver mnd jevnt og trutt. Historisk vil det lønne seg mange ganger over å ta ut pengene. Aksjene mine derimot leker jeg mer med. Jeg har nettop solgt palantir med 125% avkastning og følger med på et par andre aksjer jeg snart vil kvitte meg med og investere på nytt. Anonymkode: 0ba3b...676
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 Lurer på det samme. Har et teknologi aksjefond som har steget med 30%. Er fristende å selge... Anonymkode: 2e77d...367
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lurer på det samme. Har et teknologi aksjefond som har steget med 30%. Er fristende å selge... Anonymkode: 2e77d...367 Blir vel ikke så mye igjen etter du har skattet på gevinsten? Anonymkode: facda...e46
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir vel ikke så mye igjen etter du har skattet på gevinsten? Anonymkode: facda...e46 De smarte har Aksjesparekonto, hvor du ikke betaler noe skatt før du tar ut mer enn du har satt inn. Anonymkode: 65a99...c58 1
Illuminatum Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kan ikke så mye om fond etc. men har hele tiden hørt det har vært lurt. Har ikke hatt fond så lenge men nå er avkastningen på 26% (global indeks fond). Vet man også ikke skal time markedet, men er det sjanse at det skal gå videre oppover nå da? Vil jo tro det skal langt ned igjen når dollaren skal gå ned i verdi etterhvert? Sitter dere andre stille? Jeg er ikke i tvil om hva jeg skal gjøre når det går dårlig, men nå som det går bra så merker jeg at jeg har mer vansker med å la de stå. Trenger ikke pengene til noe uansett så sånn sett er sparekonto evt. dit pengene ville gått.. Anonymkode: 0e1cb...b2b Fondet har i det siste gått opp på grunn av at kronekurset har gått i bunn. Styrker krona seg så skal du se det går fort nedover. 1
Andro Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 (endret) Det er ikke slik at fond er fond heller, og det er noe du godt kan sette deg mer inn i. Du har aksjefond, rentefond, blandingsfond... og de har ulik risiko og sjanse for gevinst. Endret 5. juni 2023 av Andro
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 Det er lurt å ikke samle alle eggene i en kurv, men spre investeringen din på flere fondstyper. F.t. har jeg et pensjonssparefond med skattefradrag, og har valgt en sammensetning med lav risiko. Det skal stå urørt i 15-20 år har jeg tenkt. Da kan jeg velge å ta det ut i månedlig tilleggspensjon eller i større enkeltutbetalinger. Når barna er ferdige med videregående, og jeg er nær gjeldfri, skal jeg også spare i andre typer fond. Noe som krever mer tid, og er litt mer gambling. Jeg ba om å få et investeringskurs hos en dyktig rådgiver i banken, og hun satte av to-tre timer til å undervise meg, og sette opp en plan, og hun gjorde det på en enkel og pedagogisk måte som også er spennende å ta inn. Nå har jeg en grov økonomiplan for de neste tyve årene, som tar hensyn til avsetninger til eiendomsforvaltning / vedlikehold, nedbetaling av gjeld og sparing i fond. Anonymkode: 466fe...83f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 Gjør ingenting. Har 38% avkastning Anonymkode: a9086...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå