Gå til innhold

Er kravene for å få høye karakterer i ungdomsskolen og VGS senket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er mitt inntrykk også.  Jobber i tilknytning til en skole, opplever daglig at elever henger rundt der, og jeg får med meg en del snakk.  Sekserne hagler, virker det som, og et snitt på under fem blank er direkte dårlig.

Selv var jeg russ for 30 år siden.  I min engelsk-klasse på videregående var vi to stykker (av 26) som fikk 5 i skriftlig, det samme i samfunnsfag.  6 ble gitt ekstremt sjelden, og vi fikk ikke noen annen forklaring på hvorfor enn "det gir jeg aldri".  Jeg hadde snitt på akkurat 5, det samme eller bedre hadde 10-12 elever av rundt 250.

Med foreldre som er ekstremt mye mer involvert enn den gang, kommer ikke skolen unna med forklaringer av typen "ingen får karakteren 6".  Mine foreldre hang ikke med i pensum lengre enn til vi barna gikk i 3/4-klasse, og selv om det var mange høyt utdannede foreldre i mine klasser også, var de ikke fullt så engasjert, tror jeg.  Jeg hørte om et par foreldre som omtrent både skrev oppgavene til barna sine, og gjennomgikk dem etter at karakteren var satt, men de var unntakene - og det ble nok sett på som litt "mye" og rart.  I dag følger alle mine venner opp barnas lekser i stor grad, gjennom alle skoleårene.

Anonymkode: 04ff6...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neppe, det klages både over manglende disiplin i klassen og av skjermavhengighet. Har aldri sett noen si at elevene jobber langt hardere i dag enn tidligere. 

Og igjen, hvorfor gikk elevene/studentene opp i karakter under Korona? Selv om de sa de ikke god nok undervisning og at de ikke klarte å konsentrere seg om fag? Den eneste logiske forklaringen jeg kan se er at det enten ble lettere eksamen eller at juks har blitt langt mer vanlig enn tidligere.

Anonymkode: d494a...f27

Videregående: De slapp eksamen, og de fikk nok «ekstrapoeng» på standpunkt fordi det var synd på dem. I tillegg: Mye enklere å jukse på innleveringer. 
Universitetet: Mange skriftlige skoleeksamener ble gjort om til alskens andre eksamensformer, som ikke nødvendigvis var egnet for de aktuelle emnene. Jeg underviser for eksempel i flere «fakta-tunge» emner på grunnleggende nivå, og det er kjempevanskelig å lage en hjemmeeksamen om det. Det er ting det ikke går an å «reflektere» om, og de er ikke på høyt nok nivå til at det går an å drive med noe særlig problemløsning heller. Det var høyst sannsynlig noen studenter som slapp gjennom som ikke burde gjort det (vi ser det nå, som de går på tredjeåret og ikke lenger kan slippe unna…). Dessuten var det nok både juks og ulovlig samarbeid. Vi klarte å ta noen på juks, men det var flere saker hvor vi var 99% sikre på juks som vi måtte la gå. 
Det var nok både elever og studenter som slapp billig unna under covid.

Anonymkode: 02c7d...b32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er mitt inntrykk også.  Jobber i tilknytning til en skole, opplever daglig at elever henger rundt der, og jeg får med meg en del snakk.  Sekserne hagler, virker det som, og et snitt på under fem blank er direkte dårlig.

Selv var jeg russ for 30 år siden.  I min engelsk-klasse på videregående var vi to stykker (av 26) som fikk 5 i skriftlig, det samme i samfunnsfag.  6 ble gitt ekstremt sjelden, og vi fikk ikke noen annen forklaring på hvorfor enn "det gir jeg aldri".  Jeg hadde snitt på akkurat 5, det samme eller bedre hadde 10-12 elever av rundt 250.

Med foreldre som er ekstremt mye mer involvert enn den gang, kommer ikke skolen unna med forklaringer av typen "ingen får karakteren 6".  Mine foreldre hang ikke med i pensum lengre enn til vi barna gikk i 3/4-klasse, og selv om det var mange høyt utdannede foreldre i mine klasser også, var de ikke fullt så engasjert, tror jeg.  Jeg hørte om et par foreldre som omtrent både skrev oppgavene til barna sine, og gjennomgikk dem etter at karakteren var satt, men de var unntakene - og det ble nok sett på som litt "mye" og rart.  I dag følger alle mine venner opp barnas lekser i stor grad, gjennom alle skoleårene.

Er de sånn at 6`erne hagler, eller sier elevene at de har fått 6 for å ikke tape ansikt. Som lærer opplever jeg ofte det siste. Jeg har flere ulike klasser i år. I den ene er de veldig opptatt av karakterer og det har blitt et litt kunstig press/jag etter karakterer. Der opplever jeg at 4-5 ikke er bra nok. Overhørte en elev gikk ut i fra muntlig og sa hun hadde fått 6 sist uke. Det gikk et forbauset sukk igjennom de som" bare" hadde fått 4, og det kan jeg da skjønne. Jeg ga da vitterlig eleven 3 og ikke 6. Jeg kan jo ikke korrigere det eleven har sagt. 

I en annen klasse jeg har, er det ingen som bryr seg om karakterer. De er fornøyd med å ligge midt på treet og det gjør de, alle sammen.  Av de 50+ elevene jeg har i år, har jeg gitt ut 1 6`er. Snittet er veldig lavt i år og det ser jeg i sammenheng med at arbeidskapasiteten jevnt over er for lav. Flere av mine kollegaer rapporterer om det samme. Vi har aldri hatt så mange 1-2 som vi har i år. 

Anonymkode: befc1...23e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Videregående: De slapp eksamen, og de fikk nok «ekstrapoeng» på standpunkt fordi det var synd på dem. I tillegg: Mye enklere å jukse på innleveringer. 
Universitetet: Mange skriftlige skoleeksamener ble gjort om til alskens andre eksamensformer, som ikke nødvendigvis var egnet for de aktuelle emnene. Jeg underviser for eksempel i flere «fakta-tunge» emner på grunnleggende nivå, og det er kjempevanskelig å lage en hjemmeeksamen om det. Det er ting det ikke går an å «reflektere» om, og de er ikke på høyt nok nivå til at det går an å drive med noe særlig problemløsning heller. Det var høyst sannsynlig noen studenter som slapp gjennom som ikke burde gjort det (vi ser det nå, som de går på tredjeåret og ikke lenger kan slippe unna…). Dessuten var det nok både juks og ulovlig samarbeid. Vi klarte å ta noen på juks, men det var flere saker hvor vi var 99% sikre på juks som vi måtte la gå. 
Det var nok både elever og studenter som slapp billig unna under covid.

Jeg er helt enig.  Jobbet selv på universitetet under Korona og kjenner igjen problemstillingen med at det i mange fag er vanskelig å lage god hjemmeeksamen samt at mange stod uten at de egentlig hadde kunnskapene. 

Hos oss var det også enkelte kursansvarlige som klarte å lage gode eksamensoppgaver for å teste studentene. Det var studentene enormt misfornøyd med. For det endte med at svært mange strøk fordi studenten satt ikke på kunnskapene de skulle ha. Det kom inn svært mange klager på foreleserne som hadde lagd eksamensoppgaver hvor det var vanskelig å jukse og hvor man måtte ha jobbet med faget for å stå. Og det var ikke noe annen begrunnelse i klagen enn at eksamen måtte være urettferdig når så mange strøk, at sensor burde tatt hensyn til at studentene ikke kunne så mye pga Korona. Eksamensoppgavene var helt greie, de var bare laget slik at det var vanskelig å drive ulovlig samarbeid og vanskelig å lære seg faget under eksamen ved å slå opp i bøker. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Er de sånn at 6`erne hagler, eller sier elevene at de har fått 6 for å ikke tape ansikt. Som lærer opplever jeg ofte det siste. Jeg har flere ulike klasser i år. I den ene er de veldig opptatt av karakterer og det har blitt et litt kunstig press/jag etter karakterer. Der opplever jeg at 4-5 ikke er bra nok. Overhørte en elev gikk ut i fra muntlig og sa hun hadde fått 6 sist uke. Det gikk et forbauset sukk igjennom de som" bare" hadde fått 4, og det kan jeg da skjønne. Jeg ga da vitterlig eleven 3 og ikke 6. Jeg kan jo ikke korrigere det eleven har sagt. 

Det er selvsagt et poeng. Vet at det i enkelte miljøer er høyt karakterpress og da er det jo lett å lyve. Samtidig surt den dagen du er ferdig med videregående og ikke kommer inn på studiene du søkte deg på selv om du fortalte alle venner og familiemedlemmer at du kun fikk 6ere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi bør innføre eksamen i alle fag som i england. Også kunne vi satt skalaen mot resultatene norge har på internasjonale prøver. Omtrent ingen ville hatt høyere enn karakter 4 i noe fag.

Anonymkode: 6821f...610

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi bør innføre eksamen i alle fag som i england. Også kunne vi satt skalaen mot resultatene norge har på internasjonale prøver. Omtrent ingen ville hatt høyere enn karakter 4 i noe fag.

Anonymkode: 6821f...610

For øyeblikket så lager vi lærerne lokal eksamen, dvs muntlig og praktiske eksamener til egne elever. Så da er vel den hensikten borte? Riktig nok kommer det en ekstern sensor inn for å vurdere, men likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I en annen klasse jeg har, er det ingen som bryr seg om karakterer. De er fornøyd med å ligge midt på treet og det gjør de, alle sammen.  Av de 50+ elevene jeg har i år, har jeg gitt ut 1 6`er. Snittet er veldig lavt i år og det ser jeg i sammenheng med at arbeidskapasiteten jevnt over er for lav. Flere av mine kollegaer rapporterer om det samme. Vi har aldri hatt så mange 1-2 som vi har i år. 

Du kan selvfølgelig ha et poeng her.  Samtidig kjenner jeg veldig mange foreldre som har elever på ungdomsskolen og videregående skole, og det snakkes mye om at barna har snitt på 5,5 og oppover.  Noen foreldre er så klart glade i å skryte, og smører kanskje på litt ekstra, og de som har barn med snitt på 3 og nedover snakker sikkert ikke så høyt om det, men jeg vil ikke tro flesteparten lyver. Jeg kjenner mange høyt utdannede/høytlønte foreldre med ambisjoner for barna sine 😞

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan selvfølgelig ha et poeng her.  Samtidig kjenner jeg veldig mange foreldre som har elever på ungdomsskolen og videregående skole, og det snakkes mye om at barna har snitt på 5,5 og oppover.  Noen foreldre er så klart glade i å skryte, og smører kanskje på litt ekstra, og de som har barn med snitt på 3 og nedover snakker sikkert ikke så høyt om det, men jeg vil ikke tro flesteparten lyver. Jeg kjenner mange høyt utdannede/høytlønte foreldre med ambisjoner for barna sine 😞

I tillegg til at elever/foreldre kan pynte på sannheten når de snakker om karakterene. Så er det jo også sånn at det er skjevt utvalg når du ser på vennene dine. Du sier jo selv du kjenner mange høyt utdannede, og de får jo gjerne barn som blir høyt utdannet.  Yrker som jurist, lege, siviløkonom, sivilingeniør, osv går ofte i arv. 

Hadde vennegjengen din bestått av folk som aldri fullførte videregående så hadde du nok hørt andre historier om barna deres. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lektor i vgs her også, og opplever akkurat det samme som dere. Men det er ikke bare elevene som presser på, vi opplever hos oss manglende forståelse fra ledelsen også. Skolene vil ha flest mulig søkere, og i tillegg presses det på at det viktigste er å ha fornøyde elever. Elevene blir kun fornøyde når de får 5 og 6, helst 6. Elevene skal helst ikke ha tavleundervisning, pp eller forelesning. Elevene skal oppleve kreativ undervisning, og som lektor skal jeg holde et show. Fagene mine fordamper, samtidig som elevene forventer høy måloppnåelse på vurderinger. Vurderinger som vi helst skal gi dem fritt valg i å velge utforming av selv. 

Anonymkode: e24bd...2c7

At det finnes kollegaer som deg gir meg håp🙏 Kjenner meg desverre alt for godt igjen i det du skriver... 

-Lektor, vgs

Anonymkode: f39af...483

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har lagt merke til at nesten alle ungdommer jeg møter forteller om høye karakterer. Jeg har tenkt at det må være tilfeldig, men når jeg ser på omgangskretsen min så består den av ulike typer mennesker så det er litt rart at alle disse ungdommene skal gjøre det like bra. Men jeg vet jo ikke annet enn hva de selv forteller.

Jeg har to nieser, og der har jo god innsikt i hva de presterer. Eldste går i første på VGS, og yngste går i tiende klasse. Begge har fått mange femmere og seksere. Jeg er glad på deres vegne, men stusser over at de har fått såpass høye karakterer. For jeg har flere ganger hjulpet dem med leksene, og også hjulpet dem med å rette egne prøver, og utifra deres refleksjonsevne, evne til å se sammenhenger, grammatikk-kunnskaper og evne til å gjenfortelle stoffet med egne ord ville jeg trodd at de begge lå rundt en treer eller firer.

Men det er snart 20 år siden jeg var på deres alder, så karaktersettingen har kanskje endret seg en del siden da.  
 Er det noen lærere her inne som kan si noe om dette faktisk har endret seg, eller om det bare er jeg som har dårlig hukommelse og tror at "alt var bedre før"? 

Anonymkode: 1ed15...701

Mitt inntrykk fra da jeg selv gikk på VGS var at et par av momentene du nevner (refleksjonsevne og evne til å se sammenhenger", til tross for at det gjerne nevnes som noe viktig, i liten grad måles og vurderes og at en i liten grad differensierer mellom eleven med en genuint god forståelse for problemstillingen og den "flinke piken" som har pugget stoffet uten å forstå så skrekkelig mye av det. I tillegg har det om jeg ikke tar feil vært snakket om at vurderingene ble snillere under COVID siden vurdering i seg selv ble vanskeligere, og en kan jo tenke seg at noe slikt henger igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Som mor når jeg leser denne tråden så blir jeg litt betenkt - må jeg virkelig "kjempe" for at barna mine skal få urettferdige gode karakterer, fordi andres foreldre presser gjennom urettferdig gode karakterer? For det er jo det det handler om - at man skal ut å konkurrere med disse karakterene, så om mitt barn er jevngod med Lise og Preben, men foreldrene deres presser læreren til bedre karakterer så faller mitt bak fordi jeg ikke presser lærerne. 

Dette bør jo virkelig opp på utdanningsforbundet-nivå - både presset fra foreldre og presset fra skoleledelsen. Det gjelder jo faktisk fremtiden til folk!

Anonymkode: b98f2...160

• Liker 2
Gjest shalott
Skrevet

Da jeg gikk på skolen fikk de fleste elevene 3 og 4.  5 og 6 var sjeldent, det samme var 1 og 2.  Er det nå blitt sånn at flere elever havner på "ytterpunktene" (5/6 og stryk/klarer seg med et nødskrik), mens (relativt) få av dem havner midt på treet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som mor når jeg leser denne tråden så blir jeg litt betenkt - må jeg virkelig "kjempe" for at barna mine skal få urettferdige gode karakterer, fordi andres foreldre presser gjennom urettferdig gode karakterer? For det er jo det det handler om - at man skal ut å konkurrere med disse karakterene, så om mitt barn er jevngod med Lise og Preben, men foreldrene deres presser læreren til bedre karakterer så faller mitt bak fordi jeg ikke presser lærerne. 

Dette bør jo virkelig opp på utdanningsforbundet-nivå - både presset fra foreldre og presset fra skoleledelsen. Det gjelder jo faktisk fremtiden til folk!

Anonymkode: b98f2...160

Enig. Jeg er selv mamma, eldste går på ungdomsskolen. For meg er det ganske utenkelig at jeg skal blande meg inn i karaktersettingen til lærerne. Da skal det være gjort graverende feil. 
I USA hører jeg at foreldre blander seg inn i karakterene til barna sine når de går på college, også. De betaler jo gjerne hundretusenvis av kroner hvert år for barnas utdannelse, og da mener de at de har rett til å blande seg. Jeg hadde steilet kraftig hvis foreldre til mine studenter ringte eller mailet meg om podens dårlige karakterer!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...