Gå til innhold

Er kravene for å få høye karakterer i ungdomsskolen og VGS senket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, karakterkravene er mye lavere nå enn de var før. Jeg har vært lærer i vgs i 25 år. 

Anonymkode: 438e0...2e1

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påpakk fra avdelingsleder om at jeg ikke kunne si at "pensum er kapittel 4, dere trenger ikke kunne tegne figurer utenom figur 12 på side 238".   (Vi får forøvrig ikke bruke ordet pensum lenger, for det ordet forstår ikke ungdommen).

Jeg måtte skrive at de måtte huske alt i 1.avsnitt side 235, neste avsnitt kunne de bare lese igjennom, figuren skulle de ikke kunne tegne,men figurteksten burde de lese, siste avsnitt var lurt å lese godt på. På side 236 måtte de.... 

Osv. For alle sidene i kapittelet. 

Kan du se for deg hvordan de gjør det på universitetet hvor de får ei bok på 1000 sider?

Jeg har også strøket elever. Da har jeg fått påpakk fra en annen avdelingsleder om at jeg er en dårlig lærer siden elevene mine stryker i mitt fysikkfag, de står jo i engelsk... 

Anonymkode: 35a28...5bc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt opp en del fag som privatist og selv om det ikke er helt sammenlignbart, kanskje, så reagerte jeg litt på hvor lave kravene tilsynelatende er. På eksamen i kjemi flunka jeg totalt, kunne knapt svare på noe som helst, og fikk likevel en 4-er. Alle andre eksamener har jeg fått 5 og 6, selv om jeg bommet på en del spørsmål og gjorde en del feil. 

Anonymkode: ecacd...11b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber selv på videregående og vet at enkelte elever får bedre karakterer enn de skulle hatt, særlig dem nederst på karakterskalaen. Har også to bekjente som underviser på universitetet, og de river seg av og i håret over studenter som er svært dårlig egnet til høyere studer grunnet manglende de evne til å forstå tekster og skrive akademisk

Anonymkode: 99fa5...ced

Ja, det er skremmende. Elever som er faglig svake og som aldri vil ha forutsetninger for å komme seg gjennom en universitetsutdanning må ikke begi seg ut på studiespes og påbygg, de må ta fagbrev! Et vitnemål på generell studiekompetanse har bare én verdi: Å komme inn på høyere utdanning. 
Jeg tror det burde vært bedre veiledning før elever velger videregående skole, og det bør bli slutt på disse trøste-toerne som gis bare for å hindre at elever står uten vitnemål. Det må være en vei over fra mislykket studiespes over til fagbrev, og det må være karakterkrav for å komme inn på påbygg. 

Anonymkode: 02c7d...b32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare ungdomskolen og videregående som har blitt lettere. Det er også mange studier og emner på universitetet.

Også på universitetet er studentene flinke til å klage på "urettferdige" eksamensoppgaver. Hvor "urettferdig" ofte betyr at eksamensoppgaven ikke er identisk med de som ble gitt de siste årene. For i stedet for å lese pensumlitteraturen og jobbe med å forstå den har studentene kun pugget de siste års eksamensoppgaver.  Dette har de ofte også sluppet unna med i mange fag siden kursansvarlig i faget resirukulerer eksamensoppgavene.

Anonymkode: 1ab66...5db

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (2 timer siden):

For meg var det motsatt. Universitetet var barnemat i forhold til videregående. 

Samme her. Syns det stadig var prøver på vgs og så mange fag å holde styr på samtidig. Jobbet beinhard og på vitnemålet hadde jeg stort sett 5ere, noen 4ere, ingen 6ere. På universitetet kunne jeg konsentrere meg om maks 3 ulike fag av gangen og fikk kun Aer de første tre årene. Jobbet ikke spesielt mye med fagene, mye skippertak før eksamen, men var god i akademisk skriving av en eller annen grunn.

Anonymkode: 91c4b...505

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme her. Syns det stadig var prøver på vgs og så mange fag å holde styr på samtidig. Jobbet beinhard og på vitnemålet hadde jeg stort sett 5ere, noen 4ere, ingen 6ere. På universitetet kunne jeg konsentrere meg om maks 3 ulike fag av gangen og fikk kun Aer de første tre årene. Jobbet ikke spesielt mye med fagene, mye skippertak før eksamen, men var god i akademisk skriving av en eller annen grunn.

Jeg fikk også mye bedre karakterer på universitetet enn på vgs. Men det handler jo om at på universitetet tar man et fag man selv har valgt, er interessert i og motivert for, mens på vgs er mange av fagene av typen man "må" ha og man synes er kjedelige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ungdommen er hverken flinkere, klokere, mer hardtarbeidende eller reflekterte enn før, men de (og deres foresatte) har langt mindre respekt for lærerens kompetanse og vurdering. Det er stort sett det som skaper det kunstig høye karaktersnittet. 

Anonymkode: d7f92...cfe

Tror du er inne på noe her ja. Veldig mystisk at det er blitt helt vanlig med bare 5 og 6 når de går ut av 10-ende, husker på begynnelsen av 2000-tallet så var det kanskje èn på hele trinnet som gikk ut med toppkarakterer, nå er det mange i hver klasse visstnok.

Anonymkode: 2d9ea...84e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg fikk også mye bedre karakterer på universitetet enn på vgs. Men det handler jo om at på universitetet tar man et fag man selv har valgt, er interessert i og motivert for, mens på vgs er mange av fagene av typen man "må" ha og man synes er kjedelige.

Enig sånn var det med meg også. Men det var tredelt . Det ene var at jeg tok fag jeg likte og mestret på universitetet. Den andre delen var at på videregående var det mange fag. Det tredje var at jeg hadde falt langt bak i mange av fagene jeg var dårligst i på videregående og da endte jeg med å kaste bort mye tid på å site i timer jeg ikke skjønte noe av. Har man først falt langt bak i et fag så får man ikke noe ut av å komme i timene. 

Anonymkode: 1ab66...5db

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 19.59):

Litt samme opplevelse her, bare at jeg hadde mellom 5 og 6 i snitt ut av videregående. Har tilsvarende fått mye A og B på universitetet, bare med mindre hardt arbeid. Så ca like karakterer begge steder, bare at jeg jobbet mye hardere på videregående.

Endret av Paneera
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, karakterkravene er mye lavere nå enn de var før. Jeg har vært lærer i vgs i 25 år. 

Blir ikke presset større, pensumet stadig mer omfattende, og kravene høyere og høyere?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Samfunnsengasjert said:

Blir ikke presset større, pensumet stadig mer omfattende, og kravene høyere og høyere?

Så hvorfor får elevene stadig bedre karakterer? Selv under Korona da elevene klaget over mangelfull undervisning og at det var umulig å konsentrere seg så gikk de opp i karakter. 

Anonymkode: d494a...f27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor får elevene stadig bedre karakterer? Selv under Korona da elevene klaget over mangelfull undervisning og at det var umulig å konsentrere seg så gikk de opp i karakter. 

Samme gjelder for øvrig universitetene. Studentene gikk opp i karakter selv om de klaget på mangelfunn undervisning og at det ikke var mulig å konsentrere seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi de jobber hardere enn tidligere?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Samfunnsengasjert said:

Fordi de jobber hardere enn tidligere?

Neppe, det klages både over manglende disiplin i klassen og av skjermavhengighet. Har aldri sett noen si at elevene jobber langt hardere i dag enn tidligere. 

Og igjen, hvorfor gikk elevene/studentene opp i karakter under Korona? Selv om de sa de ikke god nok undervisning og at de ikke klarte å konsentrere seg om fag? Den eneste logiske forklaringen jeg kan se er at det enten ble lettere eksamen eller at juks har blitt langt mer vanlig enn tidligere.

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (53 minutter siden):

Spørsmålet var om det var lettere å få gode karakterer i fag enn det var før. Svaret på det er ja. 

Spørsmålet du stiller er om presset blir større, pensum mer omfattende og kravene høyere. Press varierer fra skole til skole og innenfor ulike studieretninger. Pensum - usikker på hva du mener med det, læreplanen? Den har forandret seg, men er ikke mer omfattende. Krav - hvilke krav? Mener du hva som kreves for å få en viss karakter? Nei, de har ikke blitt høyere, heller lavere. 

Det jeg tenker ofte gjør skolen mer utfordrende i dag er at pga lærerne er pålagt større dokumentasjonsbyrde enn tidligere, får elevene flere vurderingssituasjoner. Dessverre er mange av dem samtidig, siden lærerne ikke evner å samkjøre prøveplaner. I tillegg er det større tendens til å forsøke å tilpasse elevene til skolen og ikke omvendt , med mindre du har svært ressurssterke foreldre som tåler en konflikt eller to. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I tillegg er det større tendens til å forsøke å tilpasse elevene til skolen og ikke omvendt , med mindre du har svært ressurssterke foreldre som tåler en konflikt eller to. 

Dette er ikke min opplevelse, etter mange år som lærer på vgs. Før ble de som, av ulike grunner, ikke evnet å følge løpet på vgs «luket ut» før de kom til oss. Elevene gjennomførte presentasjoner for hele klassen og trengte ikke å sitte på enerom for å klare å gjennomføre en skriftlig prøve. Nå strekker vi oss MYE lengre for å legge til rette for ulike fysiske og psykiske plager, både dokumenterte og udokumenterte, og elevene forventer et helt annet servicenivå. Jeg har sittet i flere møter om tilrettelegging og tilpassing de siste 5 årene enn i de foregående 15 til sammen. I en klasse på 28 elever er det som regel minst fem som ikke kan bli spurt om ting i klasserommet eller ha presentasjoner, og minst to som ikke kan delta i gruppearbeid og må ha fast plass ved siden av en fast medelev i tillegg. Tro meg, vi strekker oss svært langt for å tilrettelegge for elever som snart er voksne og skal ut i arbeidslivet/studier (forhåpentligvis).

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du er inne på noe her ja. Veldig mystisk at det er blitt helt vanlig med bare 5 og 6 når de går ut av 10-ende, husker på begynnelsen av 2000-tallet så var det kanskje èn på hele trinnet som gikk ut med toppkarakterer, nå er det mange i hver klasse visstnok.

Anonymkode: 2d9ea...84e

Tipper man begynte å se karakterinflasjonen allerede da elevene fikk rett til videregående. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke min opplevelse, etter mange år som lærer på vgs. Før ble de som, av ulike grunner, ikke evnet å følge løpet på vgs «luket ut» før de kom til oss. Elevene gjennomførte presentasjoner for hele klassen og trengte ikke å sitte på enerom for å klare å gjennomføre en skriftlig prøve. Nå strekker vi oss MYE lengre for å legge til rette for ulike fysiske og psykiske plager, både dokumenterte og udokumenterte, og elevene forventer et helt annet servicenivå. Jeg har sittet i flere møter om tilrettelegging og tilpassing de siste 5 årene enn i de foregående 15 til sammen. I en klasse på 28 elever er det som regel minst fem som ikke kan bli spurt om ting i klasserommet eller ha presentasjoner, og minst to som ikke kan delta i gruppearbeid og må ha fast plass ved siden av en fast medelev i tillegg. Tro meg, vi strekker oss svært langt for å tilrettelegge for elever som snart er voksne og skal ut i arbeidslivet/studier (forhåpentligvis).

Dette virker det som om mange elever/studenter/foreldre ikke forstår. Evnen til å samarbeide, tørre å snakke i plenum, osv er blant de viktigste ferdighetene for å klare seg i arbeidslivet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skriv visst noe av det samme samtidig.  Men du peker på flere ting, helt enig. Dessverre er det blitt sånn.

Anonymkode: c04db...caf

Lektor i vgs her også, og opplever akkurat det samme som dere. Men det er ikke bare elevene som presser på, vi opplever hos oss manglende forståelse fra ledelsen også. Skolene vil ha flest mulig søkere, og i tillegg presses det på at det viktigste er å ha fornøyde elever. Elevene blir kun fornøyde når de får 5 og 6, helst 6. Elevene skal helst ikke ha tavleundervisning, pp eller forelesning. Elevene skal oppleve kreativ undervisning, og som lektor skal jeg holde et show. Fagene mine fordamper, samtidig som elevene forventer høy måloppnåelse på vurderinger. Vurderinger som vi helst skal gi dem fritt valg i å velge utforming av selv. 

Anonymkode: e24bd...2c7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...