AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Skal på 4-dagers kurs dekket av staten (arbeidsgiver bufetat). Kurset er i en by langt unna der jeg bor. Når man skal skrive timelister i staten (DFØ) og er på kurs med overnatting flere dager, skal man bare skrive timer for det tidsrommet det faktisk er kurs? Eller skal man operere med noe annet? Tenker fordi kurset f.eks. Er mellom 8-16 hver dag, men at pga. kurset er i en helt annen by kan man jo ikke reise hjem til familien sin og må derfor oppholde seg alle dagene på «fritiden» sin også der. Så lurer bare på om det er noen form for kompensasjon for at man må oppholde seg 4,5 døgn på kursstedet, men får bare betalt for 4 dager à 8 timers kurs? Anonymkode: 8ee58...3a0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Du får dekket reise og diettpenger, dersom det ikke serveres mat. Du får ingen kompensasjon for at du må oppholde deg utenfor hjemmet på kveld/natt, men du har dekket kostnadene til overnatting. Er du riktig heldig, får du enerom, uten å måtte betale tillegget. Anonymkode: 988be...f51 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Du får betalt for reisetiden, men ikke fritiden på kursstedet. Så får du dekket kostnadene til mat dersom dere ikke får servering. Frokost på hotellet, lunsj på kurset. Hvis du må ordne middag får du det dekket mot kvittering eller som del av diettgodtgjørelse. Og du har krav på enkeltrom Anonymkode: fb5fa...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 Okei takk for supert svar! Har fått infoen jeg trenger ☺️ ja vi får frokost på hotellet og mener det er lunsj på kurset Trygghet og Sikkerhet ☺️ så da får man altså diettgodtgjørelse med fratrekk på 50% slik jeg forstår det (frokost -20%, lunsj -30%). Anonymkode: 8ee58...3a0 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei takk for supert svar! Har fått infoen jeg trenger ☺️ ja vi får frokost på hotellet og mener det er lunsj på kurset Trygghet og Sikkerhet ☺️ så da får man altså diettgodtgjørelse med fratrekk på 50% slik jeg forstår det (frokost -20%, lunsj -30%). Anonymkode: 8ee58...3a0 Ja, det stemmer. Og man får kun dekket arbeidstid for selve kurset + reisetid for den faktiske reisen, ja. Ikke alle de andre timene. Anonymkode: 09421...1b1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 På reiseregninga i DFØ så skriver du inn starttidspunkt (når du reiste hjemmefra) og sluttidspunkt (når du kom hjem igjen) på reisen. På kostgodtgjørelse huker du av de måltidene du har fått dekket. Da blir diettgodtgjørelsen automatisk beregnet. Og så får du betalt for reisekostnader, enten kilometergodtgjørelse for bil eller faktiske kostnader til buss/tog etc. Du får betalt/avspasering for evt timer før ordinær arbeidstid den dagen du reiser og for evt timer etter ordinær arbeidstid den dagen du kommer hjem. Dagene i mellom skriver du som heldags tjenestefravær. Anonymkode: f86ee...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På reiseregninga i DFØ så skriver du inn starttidspunkt (når du reiste hjemmefra) og sluttidspunkt (når du kom hjem igjen) på reisen. På kostgodtgjørelse huker du av de måltidene du har fått dekket. Da blir diettgodtgjørelsen automatisk beregnet. Og så får du betalt for reisekostnader, enten kilometergodtgjørelse for bil eller faktiske kostnader til buss/tog etc. Du får betalt/avspasering for evt timer før ordinær arbeidstid den dagen du reiser og for evt timer etter ordinær arbeidstid den dagen du kommer hjem. Dagene i mellom skriver du som heldags tjenestefravær. Anonymkode: f86ee...3ca Kan man da spesifisere hva man får dekket hver enkelt dag? For mandagen når kurset starter får jeg jo ikke hotellfrokost og må kjøpe frokost selv på kjøreturen til kurset. Mandag får jeg dekket lunsj, tirsdag - torsdag får jeg dekket frokost og lunsj. Anonymkode: 8ee58...3a0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man da spesifisere hva man får dekket hver enkelt dag? For mandagen når kurset starter får jeg jo ikke hotellfrokost og må kjøpe frokost selv på kjøreturen til kurset. Mandag får jeg dekket lunsj, tirsdag - torsdag får jeg dekket frokost og lunsj. Anonymkode: 8ee58...3a0 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): På reiseregninga i DFØ så skriver du inn starttidspunkt (når du reiste hjemmefra) og sluttidspunkt (når du kom hjem igjen) på reisen. På kostgodtgjørelse huker du av de måltidene du har fått dekket. Da blir diettgodtgjørelsen automatisk beregnet. Og så får du betalt for reisekostnader, enten kilometergodtgjørelse for bil eller faktiske kostnader til buss/tog etc. Du får betalt/avspasering for evt timer før ordinær arbeidstid den dagen du reiser og for evt timer etter ordinær arbeidstid den dagen du kommer hjem. Dagene i mellom skriver du som heldags tjenestefravær. Anonymkode: f86ee...3ca Blir det rett ifht. Daglig timeantall da? Jeg har fire 4 kjørevei til kurset, så varer kurset 8 timer hver dag i fire dager, så har jeg 4 timer kjørevei hjem igjen torsdag. Anonymkode: 8ee58...3a0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man da spesifisere hva man får dekket hver enkelt dag? For mandagen når kurset starter får jeg jo ikke hotellfrokost og må kjøpe frokost selv på kjøreturen til kurset. Mandag får jeg dekket lunsj, tirsdag - torsdag får jeg dekket frokost og lunsj. Anonymkode: 8ee58...3a0 Du kan selvsagt spise hjemme, men på reiseregningen merker du av hvilke måltider du har fått. Basert på oppgitte tidspunkter regnes dette ut automatisk. Anonymkode: fb5fa...5f8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 Hvilke utdannelse har du? sosionom her og vurderer å søke Bufetat☀️ Anonymkode: da661...2de
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan man da spesifisere hva man får dekket hver enkelt dag? For mandagen når kurset starter får jeg jo ikke hotellfrokost og må kjøpe frokost selv på kjøreturen til kurset. Mandag får jeg dekket lunsj, tirsdag - torsdag får jeg dekket frokost og lunsj. Anonymkode: 8ee58...3a0 Du huker av for hvilke måltider du får dekket per dag (frokost, lunsj, middag). Alle har en standardsum, som trekkes fra døgndietten. Det gjøres enkelt og automatisk i DFØ. Jeg er ikke DFØ-fan, men akkurat dette er rimelig selvforklarende. Trykk på spørsmålstegnene hvis du lurer på noe. Anonymkode: 09421...1b1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 16.06): Kan man da spesifisere hva man får dekket hver enkelt dag? For mandagen når kurset starter får jeg jo ikke hotellfrokost og må kjøpe frokost selv på kjøreturen til kurset. Mandag får jeg dekket lunsj, tirsdag - torsdag får jeg dekket frokost og lunsj. Anonymkode: 8ee58...3a0 Når vi har jobbreise på min jobb forventes det at man spiser frokost hjemme før jobbreisen begynner, så det er ikke sikkert du får frokost-tilskudd på den dagen. Anonymkode: f51d4...412 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når vi har jobbreise på min jobb forventes det at man spiser frokost hjemme før jobbreisen begynner, så det er ikke sikkert du får frokost-tilskudd på den dagen. Anonymkode: f51d4...412 Selv om det er 6 timers kjøretur til kurset og du må starte reisen på natten? Anonymkode: 8ee58...3a0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om det er 6 timers kjøretur til kurset og du må starte reisen på natten? Anonymkode: 8ee58...3a0 Du skriver når du reiser hjemmefra (når reisen starter) og når du kommer hjem, og huker av for de måltidene du får. Programmet regner da selv ut hvor mye kostpenger du får, og når reisen starter om natten får du sannsynligvis frokost. Der jeg jobber i staten får vi også såkalt kompensasjonstillegg for netter vi sover borte. Det er ikke så mye, men skal være en kompensasjon for at man ikke er hjemme på fritiden de dagene, som du spør etter. Anonymkode: 009cd...647
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv om det er 6 timers kjøretur til kurset og du må starte reisen på natten? Anonymkode: 8ee58...3a0 Det kommer an på starttidspunktet. Alt skal gå automatisk når du legger inn reiseregningen. Anonymkode: f51d4...412
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når vi har jobbreise på min jobb forventes det at man spiser frokost hjemme før jobbreisen begynner, så det er ikke sikkert du får frokost-tilskudd på den dagen. Anonymkode: f51d4...412 Det er faste satser i statens reiseregulativ etter hvor lenge man er hjemmefra. Det er ikke noe i regulativet som heter frokost-tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBrukar0 skrev (4 minutter siden): Det er faste satser i statens reiseregulativ etter hvor lenge man er hjemmefra. Det er ikke noe i regulativet som heter frokost-tilskudd. Nei, vet det. Hos oss hukes det automatisk av for at vi har fått frokost på dag 1 av reise siden vi reiser hjemmefra. Vi blir derfor trukket 20% som om vi hadde fått frokost på reisen. Anonymkode: f51d4...412
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, vet det. Hos oss hukes det automatisk av for at vi har fått frokost på dag 1 av reise siden vi reiser hjemmefra. Vi blir derfor trukket 20% som om vi hadde fått frokost på reisen. Anonymkode: f51d4...412 Etter statens reiseregulativ skal man kun trekke ut måltid om dekkes av andre. Andre arbeidsgivere enn staten kan bestemme fritt satser og måltidstrekk. https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise/reise-og-satser/statens-satser-innenlands?size=n_20_n "Måltidstrekk av utgifter til kost Måltidstrekk av utgifter til kost dersom enkelte måltider dekkes av andre enn arbeidstakeren: Frokost: 20 prosent av den aktuelle satsen Lunsj: 30 prosent av den aktuelle satsen Middag: 50 prosent av den aktuelle satsen Det foretas også måltidstrekk dersom kost er inkludert i billettutgiftene."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå