Gå til innhold

Hvordan egentlig kle seg når man er middelaldrende og er "topptung"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest og googlet. Mange sier at det er helt feil å ha trange jeans/skjørt og romslig overdel. Fordi man liksom skal "markere midjen". Jeg har ikke midje. Omtrent alle de ekstra kiloene er midt på magen (legen min sier det er genetisk/overgangsalder). Jeg har forholdsvis slanke ben, grei rumpe. Men et 15-20(?) kilos fettlager som sitter midt på magen og på puppene. 

Og ja, jeg er på slankern. Men inntil jeg har fått kvittet meg med minst 15 kg: Hvordan kler jeg meg? 

Anonymkode: 8193b...8a3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som du selv vil?? Du høres it som eplefasong, det finnes det mye forskjellig på hvordan en kler opp https://tara.no/livsstil/mote/kle-deg-etter-din-kroppsform

Anonymkode: 7d354...5f4

Jada. Der kommer det samme gamle. Definer midjen.... Som jeg ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk ha brukt kjoler dersom jeg var deg. Og du kan definere midjen selv om du «ikke har noen», men du gjør det da ved å markere midjen, ikke eve å snevre den inn. Altså med et belte eller kjoler/plagg med annet mønster/et-eller-annet som markerer midjen og lager et skille der.

Anonymkode: 38a92...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har lest og googlet. Mange sier at det er helt feil å ha trange jeans/skjørt og romslig overdel. Fordi man liksom skal "markere midjen". Jeg har ikke midje. Omtrent alle de ekstra kiloene er midt på magen (legen min sier det er genetisk/overgangsalder). Jeg har forholdsvis slanke ben, grei rumpe. Men et 15-20(?) kilos fettlager som sitter midt på magen og på puppene. 

Og ja, jeg er på slankern. Men inntil jeg har fått kvittet meg med minst 15 kg: Hvordan kler jeg meg? 

For all del dropp beltene! Iallfall viss du ikkje har ein cardigan utanpå. 

Med eplefiguren min så liker eg ikkje å ha kløft, sidan då blir eg ekstra topptung. Går for enkle bomullsgenserar som sluttar rett over lysken. Går gjerne i flared bukse av ulikt slag. 

For nokre er det veldig fint med empire-liv. Har du prøvd det? :)

Anonymkode: d2dc8...0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mann, men har lagt merke til at mange damer med mage bruker sånn kjole-topp hvor skjørtet begynner ved puppene. 

Anonymkode: 4e11a...2b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jada. Der kommer det samme gamle. Definer midjen.... Som jeg ikke har. 

Veldig frustrerende råd:p Personlig forsøker jeg å skape en illusjon av en midje. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å finne klær som gjør dette, men det er mulig. En innsvinget, men åpen cardigan utpå en sort topp eksempelvis. Sort og små mønstre forminsker, store mønstre og lyst fremhever. Forsøk å balanser ut underkroppen slik at den ikke ser veldig liten ut og fremhever at du er topptung. Unngå altså, sort og tettsittende greier nedentil.

Unngå så store plagg at du får en "telt-effekt", selv om jeg kan skrive under på at det er fristende å gjemme seg. 

Anonymkode: b7203...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg vet om som har eplefasong, har gjerne lekre, slanke bein! Gå for en løstsittende kjole som slutter midt på lårene og få på høye hæler 😊

Anonymkode: 1642f...1d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg vet om som har eplefasong, har gjerne lekre, slanke bein! Gå for en løstsittende kjole som slutter midt på lårene og få på høye hæler 😊

Anonymkode: 1642f...1d9

Det har eg prøvd (er ikkje ts, men eplefasong). Føler eg då ser ut som et telt på stylter 😅

Anonymkode: d2dc8...0b5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan var du før overgangsalderen? Slank?

Anonymkode: 16959...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 46 og kler meg i alt mulig rart. Kjoler, tights, skjørt, selebukser... Tenker ikke så mye på hva andre mener, hverken om kroppen eller klærne. Får faktisk ofte komplimenter!

Har omsider funnet jeans som er myke nok, og som er høøøye i livet. De omfavner liksom hele magen😄

Anonymkode: 149df...e1b

• Hjerte 1
Skrevet

Bare bruk plagg som later som om midjen begynner rett under puppene. Og fremhev puppene med en god bh sånn at det ser ut som det svinger inn under der. Gjerne kjoler, for de kan være løse nedover og ikke fremheve bollemagen. Det verste du kan gå med er jeans tror jeg. Har bare sett på andre som er store, at det ser fint ut. Gå for kjole som fremhever de store brystene og liksom gjemmer bort resten. Og når beina er ok, så kan kjolen stoppe enten rett over eller rett under knær. Vær fiks på hår, negler og sminke, så kan du se helt smashings ut med litt ekstra kropp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oppfatter det ikke som at dette er fasongen til TS. Disse har jo overvekten jevnt fordelt. 

TS, prøv med empireliv, lange bluser, gjerne litt lengre cardigans, tynne, lange skjerf osv. Det har jeg brukt i mine tyngre perioder, og det er godt egnet til å "lure" folk til å tro at man er slank.

Hvis du føler du ikke kler bukser som er trange i beina, kan du prøve med sånne som litt sleng, det tilfører litt balanse til en større overkropp.

Anonymkode: 3eb9c...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Bruk passende kjole, det gjør jeg.

Anonymkode: c63f3...121

AnonymBruker
Skrevet

Det er en utrolig vanskelig fasong, hilsen enda et eple😂 

for meg blir det enda verre med høye hæler (jeg vil jo ha tyngdepunktet nedover🤪).

Anonymkode: 71827...fca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men noe som går utover ved hoftene hjelper jo litt, eller lange overdeler. Også kjoler som er lårkorte og svinger utover nederst og med bånd/stramming høyt opp rundt magen/under puppene (men da må den svinge ut ved lårene/hoftene)

Anonymkode: 71827...fca

AnonymBruker
Skrevet

Empire-liv på kjoler og topper. Kjoler eller litt løsere topper og skjørt/evt bukser. Pass på å ha utringning for å balansere resten og forsøk gjerne ermer som enten går ned til albuen eller 3/4 ermer for å balansere mer. 

Anonymkode: 3dd1a...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Dette kler din fasong:

• Trekk oppmerksomheten mot dine flotte bein
  • Velg topper og kjoler med lav v-utringning
  • Topper og kjoler med empire-liv
  • Overdeler som stopper over eller under det bredeste punktet på kroppen
  • Lag volum i den nedre del for å balansere figuren, gjerne med et tulipanskjørt

Anonymkode: 3048f...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...