AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Merker at mange menn i den alderen har lite sosialt liv, reiser alene,aldri ute på byen. Ikke har de kjæreste, ikke barn heller. Når de er sånn rundt 40. Er ikke det veldig ensomt? Monotont liv. Husker en jeg holdt på med, skrøt av at han alltid var med venner. Men egentlig var han hjemme alene, han var aldri på besøk hos familie heller, ikke en gang slekt, hverken jul eller andre anledninger, han har mange søsken og slikt, men aldri har han nevnt at han er med de. Ofte kan ensomhet føre til selvmord også. Skjønner de har jobb og trening. Men mange kompiser på deres alder har barn og familie. Og nesten som man syns synd på de fordi de har et så kjedelig liv. Når de skal ute i pensjon, blir det enda mere ensomt. Anonymkode: f4ef7...20f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Kjenner en hel gjeng menn i 40-årene hvor ingen har dame. De gamer masse Anonymkode: 2955c...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Nå er jeg kvinne- men i lignende situasjon. det er jo ikke bare enkelt i den alderen å ikke ha funnet en partner. Alle vennene er opptatte med familieliv- og man må rett og slett gjøre ting alene for å faktisk få gjort ting og leve livet. Anonymkode: 19064...053 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 Er jo mange under 40 også som er single og ensomme, også er det noen som har det godt som single. Men sikkert kjedelig om alle andre rundt en gifter seg og får barn, mens man selv sitter fast og kanskje må oppsøke yngre folk for å være like aktuell. Men når folk er 40 er det jo mange som skiller seg også og skal ut og leve livet på nytt. Anonymkode: 77baf...2d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Noen av dem ja, men det er nok en klisje. Selv er jeg i samme kategori, 40+ og singel etter et samlivsbrudd, men vi fikk ikke barn. Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen, har gjort en god del med venner og familie, både før og etter samlivsbrudd. Tror du virkelig at single er eremitter som kun sitter alene og gamer? Anonymkode: ac7d3...fc5 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merker at mange menn i den alderen har lite sosialt liv, reiser alene,aldri ute på byen. Ikke har de kjæreste, ikke barn heller. Når de er sånn rundt 40. Er ikke det veldig ensomt? Monotont liv. Husker en jeg holdt på med, skrøt av at han alltid var med venner. Men egentlig var han hjemme alene, han var aldri på besøk hos familie heller, ikke en gang slekt, hverken jul eller andre anledninger, han har mange søsken og slikt, men aldri har han nevnt at han er med de. Ofte kan ensomhet føre til selvmord også. Skjønner de har jobb og trening. Men mange kompiser på deres alder har barn og familie. Og nesten som man syns synd på de fordi de har et så kjedelig liv. Når de skal ute i pensjon, blir det enda mere ensomt. Anonymkode: f4ef7...20f Javel. Hvordan var forholdet deres sånn ellers? Hvis han « holder på», er da dating, slik at han ser etter kjæreste , eller var det en rekke ons fordi han liker og være fri og pule rundt? Du fikk et veldig godt innsikt i livet hans og familietradisjonene hans? Hvorfor blir det mer ensomt når de skal ut i pensjon? Kan være like ensomt og gå ut i pensjon selv om en hadde kjæreste i 40 årene og har barn som aldri gidder og komme på besøk, men han her har jo i det minste lært seg selvstendighet. Bra han reiser rundt alene, det blir jo toppers når han skal ut i pensjon? Anonymkode: 100df...04b 1
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 (endret) Klart at et liv som enslig uten nettverk er et ensomt liv. Men man trenger ikke nødvendigvis lide av ensomhet for det. Mange liker å være alene, og klarer ikke tanken på å ha folk rundt seg. Av ulike grunner selvsagt, og også uten grunn. Og så skal det sies at det aldri er for sent å få nettverk. Og det i seg selv er en fin trøst, selv om det kan være vanskelig. Jeg har utallige eksempler på folk som har levd i ensomhet over mange, mange år for så finne seg jevnaldrende bekjente i høyere alder. Faktisk så virker det lettere å komme i kontakt med andre jo eldre man blir. For eldreomsorgen er mye mer prioritert enn middelalderomsorgen. Jeg tenker da på antall møtepunkter og arrangementer. Seniorkafè, foreninger, "klubber", treff, bingoer, treningsgrupper o.l., samt at eldre har mer tid og åpenhet enn "seg og sitt". Sistnevnte er et større problem for middelaldergruppen, for de har ofte nok med seg selv i et hektisk liv. Det ser man blant annet i rehabiliteringsgrupper, for å bruke et eksempel. Forskjellige folk på samme alder samles for å komme seg igjennom samme problem, og så ender de opp som venner tilslutt. Hvis man er åpen for det da... Jeg tenker at håp ovenfor noe er ikke ute før man er død. Imellomtiden kan alt skje. Og alder er ikke nødvendigvis et hinder. Av og til gir alder en større mulighet. Endret 4. juni 2023 av Bombasi 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er jeg kvinne- men i lignende situasjon. det er jo ikke bare enkelt i den alderen å ikke ha funnet en partner. Alle vennene er opptatte med familieliv- og man må rett og slett gjøre ting alene for å faktisk få gjort ting og leve livet. Anonymkode: 19064...053 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo mange under 40 også som er single og ensomme, også er det noen som har det godt som single. Men sikkert kjedelig om alle andre rundt en gifter seg og får barn, mens man selv sitter fast og kanskje må oppsøke yngre folk for å være like aktuell. Men når folk er 40 er det jo mange som skiller seg også og skal ut og leve livet på nytt. Anonymkode: 77baf...2d9 Jeg er kvinne i 40 årene og lignende situasjon. Reiser mye alene ( liker det) , og trives godt i mitt eget selskap, men har til dels savnet vennene mine som har prioritert familieliv. Det snur nå, barna er tenåringer og unge voksne, og « de gode gamle vennene « har mer tid til helgeturer og festing igjen. ja, mange i 40 årene skiller seg også. Mange ekser fra 20 årene som tar kontakt 🤣 Anonymkode: 100df...04b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Merker at mange menn i den alderen har lite sosialt liv, reiser alene,aldri ute på byen. Ikke har de kjæreste, ikke barn heller. Når de er sånn rundt 40. Er ikke det veldig ensomt? Monotont liv. Skjønner de har jobb og trening. Anonymkode: f4ef7...20f Nei det er ikke ensomt eller monotont. Det er nydelig. Derfor jeg velger å leve sånn 😊 Vil ikke si at jeg har et lite sosialt liv. Men har bevisst valgt bort kjæreste og barn da den tiden jeg har til disposisjon utenom jobb og trening prioriteres til andre ting som gir meg mer glede og mening. Barn er fullstendig uaktuelt og har alltid vært det. Kjæreste er en tidsinvistering jeg rett og slett ikke prioriterer. Anonymkode: dacc9...555
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen av dem ja, men det er nok en klisje. Selv er jeg i samme kategori, 40+ og singel etter et samlivsbrudd, men vi fikk ikke barn. Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen, har gjort en god del med venner og familie, både før og etter samlivsbrudd. Tror du virkelig at single er eremitter som kun sitter alene og gamer? Anonymkode: ac7d3...fc5 Virker jo som at denne fyren jeg datet hadde 0 venner. Det som var at han sa en gang skal reise til et land for å møte venner eller noe. Og etterpå etter 1 uke spurte jeg: skulle du møte venner eller? Da sa han: nei det var ikke det jeg sa. Så han boostet seg selv ved å fremstå som han hadde masse venner. Flere ganger jeg har merket han er hjemme men egt sier han er ute med venner. Og når jeg spør hva gjør du idag med venner, så kunne han vri om samtalen til noe annet Anonymkode: f4ef7...20f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner en hel gjeng menn i 40-årene hvor ingen har dame. De gamer masse Anonymkode: 2955c...1a1 Ja gaming er veldig typisk. Minner meg om sånn incels😂 Anonymkode: f4ef7...20f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Javel. Hvordan var forholdet deres sånn ellers? Hvis han « holder på», er da dating, slik at han ser etter kjæreste , eller var det en rekke ons fordi han liker og være fri og pule rundt? Du fikk et veldig godt innsikt i livet hans og familietradisjonene hans? Hvorfor blir det mer ensomt når de skal ut i pensjon? Kan være like ensomt og gå ut i pensjon selv om en hadde kjæreste i 40 årene og har barn som aldri gidder og komme på besøk, men han her har jo i det minste lært seg selvstendighet. Bra han reiser rundt alene, det blir jo toppers når han skal ut i pensjon? Anonymkode: 100df...04b Merket han løy om enkelte ting, at han var med venner men egentlig var han hjemme. Anonymkode: f4ef7...20f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #13 Skrevet 4. juni 2023 Hvorfor likestiller du det å være alene med å ha det kjedelig og monotont? Er det fordi du selv ikke trives i eget selskap? Hva mener du med å slå seg til ro, er man ikke i ro som singel? Mange er frivillig single. Hvis han lyver om å ha vært med venner, kan det være fordi han møter fordommer. Se blant annet den tråden om han "sære" som både reiste på ferie og gikk på kino alene. Ikke kjempeeodds på om denne tråden er startet av samme person, kanskje. Anonymkode: 2f239...963 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Skrevet 4. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja gaming er veldig typisk. Minner meg om sånn incels😂 Anonymkode: f4ef7...20f Når du begynner med det der "bitter incel"-gnålet så begynner jeg å lure på hva som egentlig er motivasjonen til å opprette denne tråden... Anonymkode: 2955c...1a1 6
ClausSaus Skrevet 4. juni 2023 #15 Skrevet 4. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Merker at mange menn i den alderen har lite sosialt liv, reiser alene,aldri ute på byen. Ikke har de kjæreste, ikke barn heller. Når de er sånn rundt 40. Er ikke det veldig ensomt? Monotont liv. Husker en jeg holdt på med, skrøt av at han alltid var med venner. Men egentlig var han hjemme alene, han var aldri på besøk hos familie heller, ikke en gang slekt, hverken jul eller andre anledninger, han har mange søsken og slikt, men aldri har han nevnt at han er med de. Ofte kan ensomhet føre til selvmord også. Skjønner de har jobb og trening. Men mange kompiser på deres alder har barn og familie. Og nesten som man syns synd på de fordi de har et så kjedelig liv. Når de skal ute i pensjon, blir det enda mere ensomt. Anonymkode: f4ef7...20f Men hallo… Hva er problemet? Det er da tusenvis av ting man kan engasjere seg i som involverer andre mennesker å bli kjent med? Turforeninger, seiling, golf, hundesport, skyting, jakt og fiske, dykking, fotografering, kampsport, sangkor, kajakkpadling, lokalhistorie, bridge, dansing… ifølge Statistisk Sentralbyrå finnes det over 100 000 foreninger i Norge. Sannsynligvis ville man rett og slett hatt nok timer i døgnet til å dekke alt man kunne hatt som genuine interesser om man så sluttet å sove – og ikke gjør det! Og så skal folk liksom ikke klare å finne en måte å omgås andre? Hvor hjelpeløse er vi blitt, egentlig? Endret 4. juni 2023 av ClausSaus
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #16 Skrevet 4. juni 2023 ClausSaus skrev (4 minutter siden): Men hallo… Hva er problemet? Det er da tusenvis av ting man kan engasjere seg i som involverer andre mennesker å bli kjent med? Turforeninger, seiling, golf, hundesport, skyting, jakt og fiske, dykking, fotografering, kampsport, sangkor… ifølge Statistisk Sentralbyrå finnes det over 100 000 foreninger i Norge. Sannsynligvis ville man rett og slett hatt nok timer i døgnet til å dekke alt man kunne hatt som genuine interesser om man så sluttet å sove – og ikke gjør det! Og så skal folk liksom ikke klare å finne en måte å omgås andre? Hvor hjelpeløse er vi blitt, egentlig? Problemet er at mange menn har suicidale tanker, er ensomme og lider. Forskningen viser at kvinner generelt er flinkere til å ta vare på hverandre sosialt. Anonymkode: 7c103...301
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 Min eks-samboer var slik og sa han levde godt med det. Etter bruddet, begynte han på en sport, som gjorde at han ble langt mer sosial og i form. Han er mer fornøyd med både livet og seg selv og han er hundre ganger mer attraktiv enn da vi var sammen. Er helt sikker på at det også øker sjansen for å få seg ny dame betraktelig, både fordi han har en ny utstråling og fordi han får mer sosialisering og dermed fremstår mer moden. Han er ikke på jakt som før heller, nettopp fordi fokuset hans er annerledes og det gir ham mye mer pondus. Er veldig glad på hans vegne. For meg virket det som om han syntes livet var ok og fornøyd med det, men samtidig virker han mye mer glad og trygg nå og har sluttet med alle unnskyldningene for ikke å gjøre noen endringer med livet sitt. Anonymkode: 97d7a...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #18 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at mange menn har suicidale tanker, er ensomme og lider. Forskningen viser at kvinner generelt er flinkere til å ta vare på hverandre sosialt. Anonymkode: 7c103...301 Menn må sosialisere mer og være mer i aktivitet med andre. Er det et samfunnsproblem? Ja. Er det mulig å gjøre noe annet enn å ta tak i eget liv når samfunnet er som det er? Nei. Frem til vi eventuelt får en kultur som i større grad fremmer kollektiv aktivitet (noe jeg mener vi bør jobbe for), så er det dessverre opp til individet å forbedre sitt liv. Første steget kan være å be om hjelp (viktig) og et parallelt steg er å ta turen ut i verden der det finnes mennesker og få hektet oppmerksomheten mot noe annet enn seg selv. Anonymkode: 97d7a...9f1
ClausSaus Skrevet 4. juni 2023 #19 Skrevet 4. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at mange menn har suicidale tanker, er ensomme og lider. Forskningen viser at kvinner generelt er flinkere til å ta vare på hverandre sosialt. Anonymkode: 7c103...301 Medfødt suicidale? Antakeligvis ikke. Men at man kan bli rimelig deppa av å bare sitte og stirre ut av vinduet fordi man tror at det ikke er mulig å møte andre mennesker? Sikkert. Men slik er det altså ikke. Endret 4. juni 2023 av ClausSaus
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #20 Skrevet 4. juni 2023 Det skal ikke være lett. Man blir dømt om man er alene, man blir dømt om man drar til utlandet å finne noen og for de norske har man så mange røde flagg, at da blir man dømt helt nedom og hjem. Anonymkode: b31fd...c1b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå