Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en helt forferdelig første fødsel, uten at jeg skal gå mer innpå det. Heldigvis gikk det helt fint med babyen, og selv fikk jeg ingen varige (fysiske) men. Vi har bestemt oss for å begynne prøve på andremann om ikke lenge, så da lurer jeg på om man kan be om keisersnitt fordi man er traumatisert etter første fødsel? Er det en grunn de godtar?

I skrivende stund har jeg mest lyst til å føde vaginalt altså, men tror jeg kommer til å få panikk om jeg ikke har muligheten for keisersnitt i bakhånd. Det blir nok mye mer ekte når jeg blir gravid igjen, og da tror jeg det blir veldig vanskelig å psyke seg opp til å kanskje måtte gå gjennom det samme igjen. Noen erfaringer her?

Er forresten ikke interessert i sure kommentarer som fordømmer keisersnitt her. Jeg vet om det, og eventuelle slike kommentarer vil falle for døve ører. Ikke vits å kaste bort tiden deres på det.

Anonymkode: abcac...386

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok litt ut i fra hvem man møter osv. Du kan ikke forspørre deg, så det er jo bare å spørre. 

Anonymkode: 98c5c...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Hvis du får helt sammenbrudd av tanken på vanlig fødsel vil du jo uansett få innvilget keisersnitt, men jeg tror du må argumentere ganske grundig for hvor redd du er.

Jeg hadde også traumatisk fødsel med første som endte i hastesnitt. Var ganske redd for nytt hastesnitt og snakket en del med helsepersonell om muligheten for å få planlagt ks i stedet, bare for å få trygghet i et mer forutsigbart forløp, men ble snakket ut av det og heller lovet at de skulle ta keisersnitt på et tidligere og mer kontrollert tidspunkt i fødselen dersom samme problemer skulle komme igjen.

Men det skal sies at jeg til tross for angsten egentlig var veldig motivert for å føde vaginalt, ettersom jeg ønsket sterkt å kunne bære storesøster etter fødselen og ikke være så handicapet som det jeg følte at jeg var etter keisersnittet. Godt mulig at det hadde stilt seg annerledes om jeg ikke var motivert selv. 

Anonymkode: 0e2c0...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å lage en plan for fødsel sammen med sykehuset! Jeg hadde også en veldig traumstisk fødsel Med nr 1, og fikk innvilget PKS med nr 2 & 3. For meg var det ett riktig valg! Men for deg så kan jo, som du sier, prøve vaginalt først men så ha lav terskel for KS kanskje være mer riktig.. ? Tenker det er enklere å få innvilget også (sykehuset setter som regel pris på at man har prøvd vagial fødsel)

Anonymkode: 15776...142

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde en helt forferdelig første fødsel, uten at jeg skal gå mer innpå det. Heldigvis gikk det helt fint med babyen, og selv fikk jeg ingen varige (fysiske) men. Vi har bestemt oss for å begynne prøve på andremann om ikke lenge, så da lurer jeg på om man kan be om keisersnitt fordi man er traumatisert etter første fødsel? Er det en grunn de godtar?

I skrivende stund har jeg mest lyst til å føde vaginalt altså, men tror jeg kommer til å få panikk om jeg ikke har muligheten for keisersnitt i bakhånd. Det blir nok mye mer ekte når jeg blir gravid igjen, og da tror jeg det blir veldig vanskelig å psyke seg opp til å kanskje måtte gå gjennom det samme igjen. Noen erfaringer her?

Er forresten ikke interessert i sure kommentarer som fordømmer keisersnitt her. Jeg vet om det, og eventuelle slike kommentarer vil falle for døve ører. Ikke vits å kaste bort tiden deres på det.

Anonymkode: abcac...386

Har kun erfaring med å søke keisersnitt uten å ville føde vaginalt. Fikk da tilbud om "prøvefødsel" der jeg selv kunne bestemme keisersnitt i løpet av fødselen. Så tilsynelatende er dette ikke noe problem å få til.

De fleste som søker planlagt keisersnitt på grunn av fødselsangst har født før, så det skal ikke være noe problem for deg - de er vant til saken. 

Alle får forøvrig planlagt keisersnitt etter eget ønske nå, så du skal ikke trenge å bekymre deg for å ikke få innvilget. Uten å vite sikkert, så tror jeg det nå er en slags situasjon hvor det lovmessig ikke er mulig for sykehusene å nekte planlagt keisersnitt. Det er så lite risikodifferanse på planlagt keisersnitt og vaginal fødsel at de vanskelig kan argumentere med at keisersnitt ikke er forsvarlig. Og du har lovmessig krav på medbestemmelse mellom tilgjengelig og forsvarlige metoder for medisinsk behandling. 

Anonymkode: 4438e...f3a

AnonymBruker
Skrevet

De vil nok først og fremst hjelpe deg til å endre innstilling og prøve vaginalt.

Anonymkode: a7751...c48

AnonymBruker
Skrevet

Det får du nok innvilget ja. En bekjent av meg var i samme situasjon her tidligere og sa rett ut til legen at dette kunne hun ikke gjøre igjen (føde vaginalt). Fikk innvilget planlagt ks uten problemer. Det samme fikk jeg. Hadde da et planlagt ks fra før + en stor muskelknute som gjorde meg nervøs for at en vanlig fødsel kunne bli vanskelig. Fikk forståelse for dette fra sykehuset og de innvilget ks med en gang. Dette var på Haukeland i Bergen - et sykehus kjent for å være veldig restriktive. Det er de nok ikke lenger.

Anonymkode: 1d1c4...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok innvilget. Hadde akutt ks med nr 1, vaginal fødsel med nr 2 som var traumatisk og fikk innvilget ks med nr 3. Måtte bytte sykehus og innvilget ks gjaldt ikke der, ble vaginal fødsel og angret ikke. Ble en drømmefødsel. Akutt ks med nr 4. Var ingen problem å få innvilget ks. 1 samtale med jordmor og en med gynekolog. 

Anonymkode: 06c33...7d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...