Gå til innhold

Derfor vil jeg ikke ha barn som mann i dagens samfunn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1) Stressende hverdag uten rom for pauser.

I dag må begge foreldre jobbe 100 % for å få det til å gå rundt. Det blir lite tid til barnet i løpet av en hverdag.

2) Fremtiden er ikke lys.

Krig, konflikter, klimaforandringene, overbefolkning, konkurransesamfunn, vanskelig arbeidsmarked og boligmarked, utseendepress, et kaldere samfunn gir gode argumenter for å ikke få barn. De kommer ikke til å få et bra liv.

3) Menn har alt å tape ved å få barn

Kvinner vil alltid vinne en omsorgstvist. Ved samlivsbrudd stiller mannen svakest hva gjelder omsorgsretten til barna. Man må betale barnebidrag og kanskje se barna annenhver helg.

4) Alle forhold tar slutt

Ingen forhold som unge mennesker inngår i dag, varer livet ut. Til det er fristelsene for mange, og alle er opptatt av å ta muligheter og få det meste ut av livet. Ingen vil kjempe for et forhold hvis det butter i mot.

5) Kvinner blir ikke tvunget til å ta gamle kjønnsroller, men det gjør menn

Ingen forventer at kvinner skal gjøre alle tradisjonelle kvinneoppgaver, mens det fremdeles forventes av menn å gjøre det praktiske, kjøre bil etc. I tillegg skal vi bidra 50 % med alt i hjemmet og med barna.

6) Man blir andreprioritet i et forhold

Barnet vil alltid komme først. Kjærligheten og sexen kommer til å dø ut som en følge av det.

Å få barn i 2023 er rett og slett idiotisk, spesielt for menn.

Anonymkode: 1d2aa...cc1

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg. 
Hilsen trebarnsmor.

Anonymkode: fca3d...549

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Deprimerende og pessimistisk liv...

Anonymkode: 49d42...a97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I dag må begge foreldre jobbe 100 % for å få det til å gå rundt. Det blir lite tid til barnet i løpet av en hverdag.

Krig, konflikter, klimaforandringene, overbefolkning, konkurransesamfunn, vanskelig arbeidsmarked og boligmarked, utseendepress, et kaldere samfunn gir gode argumenter for å ikke få barn. De kommer ikke til å få et bra liv.

Kvinner vil alltid vinne en omsorgstvist. Ved samlivsbrudd stiller mannen svakest hva gjelder omsorgsretten til barna. Man må betale barnebidrag og kanskje se barna annenhver helg.

Ingen forhold som unge mennesker inngår i dag, varer livet ut. Til det er fristelsene for mange, og alle er opptatt av å ta muligheter og få det meste ut av livet. Ingen vil kjempe for et forhold hvis det butter i mot.

Ingen forventer at kvinner skal gjøre alle tradisjonelle kvinneoppgaver, mens det fremdeles forventes av menn å gjøre det praktiske, kjøre bil etc. I tillegg skal vi bidra 50 % med alt i hjemmet og med barna.

Barnet vil alltid komme først. Kjærligheten og sexen kommer til å dø ut som en følge av det.

Å få barn i 2023 er rett og slett idiotisk, spesielt for menn.

3. De fleste jeg kjenner, har 50/50, inkludert meg selv. De fleste drar heller ikke i retten.

4. Kun 50 prosent av ekteskap oppløses.

5. Mange mødre kjører bil, snekrer osv.

6. Mannen og jeg har barn på hver vår kant. Sex hver dag, masse flørting og kjærlighet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg i mye her. Du høres reflektert og fornuftig ut. Hilsen 2 barnekor som også hadde tenkt annerledes hvis det var slik samfunnet er nå da jeg skulle sette barn til verden.

Anonymkode: 0bc1b...dbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med deg i mye her. Du høres reflektert og fornuftig ut. Hilsen 2 barnekor som også hadde tenkt annerledes hvis det var slik samfunnet er nå da jeg skulle sette barn til verden.

Barnemor, ikke barnekor😂

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er sannsynligvis stressende.

Vi går muligens inn i en turbulent tid i samfunnet. Om det blir langvarig eller ei er selvsagt vanskelig forutse. Vi har hatt turbulente perioder i menneskets historie før, så jeg ser ingen grunn til at ting ikke kan bli drastisk bedre om 100 år.

Flere menn enn noen gang fortsetter ha kontakt med barna sine etter brudd. Det var faktisk mindre vanlig før. Man har ganske sterke rettigheter som foreldre. Ikke bli påvirket av amerikanske historier. Tror du at du hadde ønsket å ha hovedkontakten med barna ved brudd? Det høres ut som du allerede syntes vanlig familieliv er stress, det blir jo enda verre som alenefar med hovedomsorg.

Det vet man selvsagt ikke. De unge har ikke blitt 50 enda. Det er færre seperasjoner og skilsmisser idag enn før

Kjøre bil? Hvor er det dere skal kjøre der det er naturlig at bare den ene kjører? I mitt forhold er det heller ikke slik at mannen gjør alt det praktiske. Vi betaler mye for at andre skal gjøre det som før ble ofte gjort av mannen. For eks dekkskift betaler vi for. Reperasjoner hjemme likeså.

En periode når man har små barn så vil det nok stemme. Men for mange så går det tilbake til normalen når livet blir mindre hektisk.

Anonymkode: 941fb...0e6

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Det er neppe noe problem for deg å unngå. Og utvilsomt en fordel for de barna du ikke vil ha, en far med den innstillingen ville neppe fått det noe bra. 
Grunner til at jeg har barn:

1. Meningsfull hverdag i en familie, aldri ensom, alltid til glede for andre, ansvar jeg liker og mestrer, mye gjensidig hjelp og støtte i partner og barn. Fine hverdagsopplevelser.

2. Barna mine har utsikter til å få et godt liv. Mye bedre enn det så ut for meg 40 år siden, og utrolig mye bedre enn det så ut for mine foreldre for 80 år siden.

3. Verken jeg eller min mann ser/så noe å tape ved å få barn (annet enn tid, penger, noe vi ønsket og ønsker å gi dem). Ved et eventuelt brudd ville han ha like stor innflytelse på samværsavtalen og ingen av oss ville kommet seirende ut av det.

4. Det er feil. Jeg ville aldri giftet meg og fått barn med mindre jeg trodde 100% at det skulle vare livet ut, og vi er nå på 25 året uten noen gang å ha vurdert å gjøre det slutt. I våre familier og omgangskrets er livsvarige forhold det vanligste.

5. Du vet ingenting om hvordan folk har det i sine forhold. «Tvunget til å kjøre bil fordi man er mann», og i tillegg gjøre 50% «hjemme og med barna» det blir for dumt. I et forhold uten barn, hvordan syns du kjønnsrollene burde være da? Vil du ha en dame som ikke gjør «det praktiske», hvorfor velge noen som er slik? Hvorfor skulle ikke du gjøre 50% hjemme uansett? Og hun også? Hvorfor er det naturlig å skulle mellom hjemme og ute og ulike praktiske oppgaver etter kjønn? 

6. Du bør ikke få barn hvis du ikke ønsker sette dem først. I vårt tilfelle har det å være kjærester som har barn sammen forsterket forholdet, kjærligheten og sex’en, og også viljen til å prioritere forholdet og dyrke det. Barna blir store og starter egne liv, vi to skal holde sammen når vi er gamle også. Ikke pga barna, pga oss. 

Anonymkode: 05afb...df6

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for informasjon. 

Anonymkode: 9ba17...527

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i det du skriver.👏

Anonymkode: 7937f...565

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Det blir neppe noe problem for deg å forbli barnløs. 

Anonymkode: a4ff0...68b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er så enig i det du skriver🙂 

Hilsen 2 barnsmor men er gift på 20 året så jeg faller ikke helt under din ene regel🙂

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode poenger der, derfor tok jeg ett valg tidlig om å aldri få barn, og heldigvis har flaksen vært på min side, for man vet jo aldri.

Men hvem vet, kanskje jeg har en unge der ute med en av de jeg har ligget med som aldri fikk mitt fulle navn, men det går heldigvis ikke ut over meg 

Anonymkode: b525d...27c

Skrevet

Så bra for deg og alle oss andre, men leit for foreldrene dine, hvis du er deres eneste barn. 

• Nyttig 1
Skrevet
Perle skrev (2 minutter siden):

Så bra for deg og alle oss andre, men leit for foreldrene dine, hvis du er deres eneste barn. 

Hvorfor ?

AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (1 minutt siden):

Jeg er en av fire, men ingen av oss kommer til å få barn.

Pappa er død, men er ingen garanti for barnebarn uansett. Kan ikke leve livet sitt for å please andre.

• Liker 1
Skrevet
Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ?

Nei, si det. :lillesky:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Deprimerende og pessimistisk liv...

Anonymkode: 49d42...a97

Realisme kalles det vel.

• Liker 3
Skrevet

For meg høres du ganske hysterisk ut. Mye av dette er direkte feil, noe av det er en del av livet uansett om du har barn eller ikke, forhold er uansett lotto uansett hvor mye du jobber med det. Mye av dette kan du også fint forhindre ved å ta bevisste og gjennomtenkte valg og planlegge godt. Som far til to tenåringer er det lite av det du skriver jeg kjenner meg igjen i. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mye det samme før jeg flyttet ut av vesten. Nå er jeg kjempeglad for å ha fått barn :) Og det er ikke at dama er hjemmeværende som gjør det, for hun er tilbake i full jobb, men hele samfunnet og lovgivningene. Bedre økonomisk støtte også, justert for lønn og levekostnader så klart. 

Anonymkode: 241f2...1e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...