Gå til innhold

Hvorfor får ikke mannehelse høyere status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer at forskning ofte tar utgangspunkt i menn, men hvorfor skal man straffe menn når det kommer til behandling? Da kvinner fikk tilbud om gratis hpv vaksine fikk ikke menn det samme selv om menn oftere får hpv relatert kreft (med unntak av i livmorhalsen). 

Prostatakreft er en kreftform som tar livet av langt flere enn eksempelvis brystkreft. Allikevel får ikke alle menn tilbud om å ta en blodprøve for å sjekke seg engang. Hvorfor? 

https://www.nrk.no/ytring/unodig-mange-menn-dor-1.16370916

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En del av forklaringen er vel gjerne at menn er dårligere enn kvinner til å dra til legen når det kjenner noe ikke er som det skal?

Anonymkode: 47478...f07

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn må klare seg mer selv. Slik er samfunnet blitt dessverre. Er jo bare å lese alle de negative artiklene om menn, så skjønner man hva slags fokus samfunnet har.

Anonymkode: f9502...bbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn kan ikke forvente å få noe de ikke oppsøker. Menn kunne ha fått seg sjekket for prostatakreft hvert år om de hadde dratt til legen. Det er pga manglende oppmøte hos legen at menn dør av sykdommer. 

Ikke gi kvinner skylden for dette! Takket være de menn som blir ‘tvunget’ til legen av sin samboer/kone, lever disse mennene lengre enn de uten en kvinne i hus. 

Omtrent alt innen den moderne medisinen er lagt opp etter det mannlige kjønnet. 

Sitat

HPV-vaksine blir tilbudt til alle jenter og gutter i 7. klassetrinn som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Jenter har fått tilbudet siden 2009/2010 (FHI), og fra høsten 2018 har også gutter fått samme tilbud. Det gir lik mulighet for gutter og jenter til å beskytte seg mot kreft som skyldes HPV.

Anonymkode: 9ae87...b01

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Menn må klare seg mer selv. Slik er samfunnet blitt dessverre. Er jo bare å lese alle de negative artiklene om menn, så skjønner man hva slags fokus samfunnet har.

Anonymkode: f9502...bbc

Menn må ikke "klare seg mer selv" men de er ikke lengre nødvendigvis prioritert foran kvinner på samme måte som tidligere - og det sutrer de over selvsagt, det er vanskelig å oppleve at man skal være mer likestilt tydeligvis... 😝

Anonymkode: b81ee...541

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Omtrent alt innen den moderne medisinen er lagt opp etter det mannlige kjønnet. 

Anonymkode: 9ae87...b01

Kan du utdype og forklare dette punktet?

Anonymkode: 28408...2bf

Skrevet

Ikke hpv-vaksine? Min sønn på 13 har nettopp fått hpv-vaksine. Så jo, det får de.

Og dette med screeing (dvs rutineundersøkelse av alle): Ikke all type screening er hensiktsmessig, av ulike årsaker. F.eks. er 2 av 3 PSA-prøver falsk alarm, og det fører til overbehandling. Selv kreftforeningen ønsker ikke screening av friske menn uten symptomer og uten kreft i familien.https://kreftforeningen.no/forebygging/screening-og-masseundersokelser/prostatakreftscreening/

Psykisk helse hos menn, derimot, trenger et løft. Eller...psykisk helse generelt, egentlig, trenger et løft. Alt for mange blir ikke fanget opp, og/eller får ikke adekvat hjelp tidsnok.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan vel gå til legen og be om PSA blodprøve. Problemet er vel at det ikke sendes ut informasjon om det på noe vis. Jeg vet dog ikke hvor mange som hadde gått til legen for å sjekke seg om de så visste det, for det fordi menn har at for høy terskel for å oppsøke helsevesenet og venter helst til de nesten er død. 

Både jenter og gutter vaksineres for HPV gratis i barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 53b4f...98e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne se kilder på mengde av forskning på prostatakreft kontra livmor og brystkreft. Ellers er jo denne tråden fullstendig meningsløs. 

Anonymkode: cf39c...8ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prostatakreft er en mindre aggressiv kreftform som rammer eldre menn. Det er en kreftform man dør med og ikke av. 90 prosent av de som får prostatakreft er 60 år eller eldre. 

Det største problemet med mannehelse er at de ikke oppsøker hjelp i tide.

Anonymkode: 2fe0e...ee2

• Liker 7
  • Nyttig 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
Majer skrev (På 4.6.2023 den 12.28):

Det stemmer at forskning ofte tar utgangspunkt i menn, men hvorfor skal man straffe menn når det kommer til behandling? Da kvinner fikk tilbud om gratis hpv vaksine fikk ikke menn det samme selv om menn oftere får hpv relatert kreft (med unntak av i livmorhalsen). 

Prostatakreft er en kreftform som tar livet av langt flere enn eksempelvis brystkreft. Allikevel får ikke alle menn tilbud om å ta en blodprøve for å sjekke seg engang. Hvorfor? 

prostatakreft screenes ikke for fordi screening ikke reduserer dødelighet av prostatakreft, noe som såvidt jeg vet er et krav for å innføre screening for sykdom at det må gjøre. 

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo selv et ansvar om å gå til legen da 

Anonymkode: cc50e...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

image.thumb.png.7db54e0348a634005c02026d35fe904e.png

Anonymkode: 24726...81a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det har i årevis på årevis på årevis vært fokus på menn sin helse kontra kvinnehelse! 

Hjerteinfarkt f.eks er en dødsårsak hvor symptomer er vesentlig forskjellige fra menn til kvinner selv om vi vet dette i dag har det tatt årevis med bortforklaringer fr det medisinske fagmiljøet om at kvinners symptomer på hjerteinfarkt har vært alderdom og influensa noe som også har bidratt til at det har vært den dødligste sykdommen hos kvinner fordi vi ikke har blitt tatt på alvor. Nå har det endelig blitt mer forskning på kvinners helse men vi er langt ifra imål ennda for fremdeles går mest penger og mest forskning til menn sin helse. Flere menn enn kvinner får hjerteinfarkt men flere kvinner enn menn dør av hjerteinfarkt. Det sier jo sitt fremdeles.

ADHD var lenge noe som bare gutter og menn kunne ha, vi jenter og kvinner hadde jo ikke slike symptomer 🙄

Beinskjørhet rammer langt flere kvinner enn menn. Likevel er det lite forskning og løsninger.

Vaksiner og hvordan de virker på kjønnsforskjeller har også krevd et liv og to, henholdsvis kvinneliv! Seinest ved korona vaksinen

At kvinner sin helse blir nedprioritert har blitt godt belyst I mange saker de senere årene.

I 2016 la Oslo Economics frem en analyse som viser at det brukes I snitt rundt 6000 kroner mer på en kreftsyk mann enn på en kreftsyk kvinne. Professor Ivar Sønbø Kristiansen ved Universitet I Oslo mener halvparten av forskjellene kan forklares, den andre halvparten forblir et mysterium.

Regjeringen la i juni 2016 frem Stortingsmeldingen Verdier i pasientens helsetjenester – melding om prioritering. Målet er å sikre rettferdig og likeverdig tilgang til helsetjenester uavhengig hvem du er. Meldingen viser at det fortsatt finnes forskjeller, og et synlig bevis for dette kom allerede i august 2016.

Tidsskrift for Den norske legeforening publiserte da en studie som viser at kvinner i Norge får dårligere utredning og behandling ved hjerteinfarkt enn menn. Dette på tross av at hjerte/kar-problematikk er den sykdommen som tar flest kvinneliv i Norge"

https://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/forskning-pa-kvinners-helse-er-viktig

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/zGJWJO/vi-trenger-mer-forskning-paa-kvinnehelse-bork-johnsen

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/menn-far-bedre-behandling-enn-kvinner/ 

Ja mange menn går ikke til legen, ja mange menn måler fremdeles testosteron i "jeg kuttet av meg foten på motorsaga men puttet bare hele foten I en plastpose og heiv den før jeg var på jobb 2 timer etterpå jeg" men dette kan ingen av dere menn skylde på at er verken mannehelse eller kvinnehelse eller at det ikke er penger i potten for dere. Det må menn ta på seg selv. Hver og en av dere. 

At menn ikke sjekker seg, ikke tar sin egen helse på alvor, "aldri" går til lege er en gammel floksel som fremdeles desverre henger igjen, men jaggu har menn sin helse blitt prioritert så det holder etter i det medisinske fagmiljøet. Så at det må snakkes så mye mer om og bli prioritert: jaja jojo, men da er jeg tilbake til utgangspunktet: all helse bør det. Men jeg mener etter allt som har dukket opp om menns helse vs kvinne helse at kanskje bør kvinners helse bli vel så prioritert!!

Skjekk deg for prostatakreft, det begynner der. Og det gjør ikke menn, men det er kun dere selv som kan det, ikke penger, ikke forskning, ikke noen andre enn mannen selv. Og det har vi kvinner skjønt for lengst. Vi sjekker oss for livmorhalskreft, for brystkreft etc. Gjør det samme ts og slutt å klag når det er såååå opplagt at menn sin krefthelse får mer penger enn kvinners krefthelse. Da burde du ts skamme deg litt for å syte slik du gjør.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Majer said:

Dette er ikke så jævlig vanskelig. Tenker du må slutte å sutre å ta ansvar for din egen helse. Dere menn er så utrolig dårlig på å dra til legen. EN blodprøve er det som skal til for å avsløre prostatakreft. Så kom deg til legen i stedende å sutre på et kvinneforum. 

Anonymkode: 8fb95...436

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Majer said:

Hva er det du snakker om? Hpv gis til "alle" kjønn og prostata testes når man er rundt 40

Anonymkode: 86824...0ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innførte ikke Bernt Høye en medisin på blå resept til homofile som skulle gjøre sex „tryggere”. Husker ikke detaljer🫣🫣Men den kostet rundt 6000kr mnd.

Selv betaler jeg 5-6000kr mnd privat for å få hjelp til min smertefulle kvinnesykdom. Så menns sex-liv trumfer mine smerter. En mann som går til lege og klager på impotens får vel kjapt hjelp. Jeg er bare hysterisk og må lære meg å leve med åpne sår i underlivet🤨🧐

Anonymkode: ce9e1...12c

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fokus på mannehelse, virkelig???? Det har gjennom tidene vært bevilget mer penger til forskning på skallethet hos menn enn på underlivskreft hos kvinner. Skjerp deg!

Anonymkode: 23974...58c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du utdype og forklare dette punktet?

Anonymkode: 28408...2bf

Jeg kan gjøre det. Det er oftere forsket på menn, men mye av grunnen er nok ikke for å passe bedre på menn. Kvinner er vanskeligere å forske på fordi vi har så mye endringer i hormoner, hørte jeg en forsker si.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innførte ikke Bernt Høye en medisin på blå resept til homofile som skulle gjøre sex „tryggere”. Husker ikke detaljer🫣🫣Men den kostet rundt 6000kr mnd.

Selv betaler jeg 5-6000kr mnd privat for å få hjelp til min smertefulle kvinnesykdom. Så menns sex-liv trumfer mine smerter. En mann som går til lege og klager på impotens får vel kjapt hjelp. Jeg er bare hysterisk og må lære meg å leve med åpne sår i underlivet🤨🧐

Anonymkode: ce9e1...12c

Dette gjør meg så eitrandes forbanna. 

Anonymkode: 17979...895

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...